Tátové Tatru zachránili, děti o ni bojují. Spor třicátníků Strnada a Materové má novou zápletku

Denisa Materová, která vede Promet Group, prodala polovinu svého minoritního podílu zbrojařům ze skupiny STV. Ta Strnadově CSG konkuruje.

Luboš KrečLuboš Kreč

tatra-1

Foto: Promet Group / CSG / CzechCrunch

Denisa Materová a Michal Strnad

0Zobrazit komentáře

Denisa Materová a Michal Strnad. Dvě výrazné osobnosti zdejšího byznysu, navíc symbolizující novou podnikatelskou generaci. Zároveň ale ústřední postavy ojedinělého sporu o nadvládu nad automobilkou Tatra Trucks, kterou zachránili jejich otcové. Rozkol, který se mezi jejich skupinami Promet Group a CSG rozhořel, nyní dostal nový náboj. Do hry totiž vstoupila po boku Materové zbrojovka STV Group.

Tatra je ze 65 procent vlastněná Strnadovou skupinou Czechoslovak Group, 35 procent pak držel Promet, v jehož čele stojí Materová. Jde o uspořádání, které vzniklo po roce 2013, kdy kopřivnickou legendu z insolvence vytáhli zbrojař Jaroslav Strnad a průmyslník René Matera.

Když Strnad starší převedl svou Czechoslovak Group na syna Michala, zůstalo vše při starém a byznysové souručenství s Materovými šlapalo dál. Jenže severomoravský patriot předloni nečekaně zemřel, otěže po něm převzala jeho dcera Denisa a na trase mezi ní a Michalem Strnadem to začalo skřípat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Oba jsou si věkově hodně blízcí: Strnad oslaví v srpnu 33. narozeniny, Materové bude v červnu 34 let. O to ostřejší boj se mezi nimi rozhořel. První agresivní byznysový krok udělal Michal Strnad loni, když se Promet pokusil z vlastnictví Tatry vypudit a odvolal Materovou z dozorčí rady. Následně obě strany začaly spřádat další plány.

Denisa Materová, která se nijak netají tím, že po nástupu do ostře sledované funkce šéfky multimiliardové strojírenské skupiny nehodlá nic ponechat náhodě, nyní vyrukovala nečekaným manévrem: polovinu svého podílu prodala skupině STV Group.

tatra

Foto: CSG

Tatra, kterou spoluvlastní CSG, staví i armádní vozidla

„Tatra je pro naši rodinu srdeční záležitostí. Již dvanáct let se podílíme na jejím úspěšném novodobém příběhu. Záleží nám na její budoucnosti a chceme jí pomoci dál se rozvíjet. Jsem proto velice ráda, že jsme pro Tatru našli nového partnera, který je připraven využít své know-how a kontakty pro zachování a rozvoj výrobního programu v Kopřivnici a přinášet jí nové zakázky, především z oblasti obranného průmyslu,“ uvedla Materová v oficiálním prohlášení.

Jenže STV Group není jen tak ledajaká firma – jsou to podobně jako Strnad zbrojaři s ostrými lokty (a jeho konkurenti), byť na čísla jde o holding výrazně menší než je Czechoslovak Group. V roce 2023, za kdy jsou k dispozici poslední ekonomická čísla, utržila STV čtyři miliardy korun a její hrubý zisk EBITDA před daněmi a odpisy činil dvě miliardy korun. CSG měla v témže roce obrat 42 miliard a čistý zisk pět miliard, loni už to bylo 100 miliard a profit 13 miliard.

V novém uspořádání tedy bude Tatra Trucks ovládat nadále Michal Strnad a spol. se 65 procenty a o 35 procent (formálně ve vlastnictví dceřiné firmy Promet Tools) se budou dělit rovným dílem jednak STV Invest, jednak Promet Group. „Nebudeme to komentovat,“ vzkázal k transakci Strnadův mluvčí Andrej Čírtek.

„Těšíme se na tuto novou kapitolu pro nás i Tatru, které chceme pomoci v dalším rozvoji výroby v Kopřivnici. Za klíčová nyní považujeme jednání s majoritním akcionářem a vedením automobilky. Naše vzájemná kooperace je základem úspěchu našich plánů,“ nechal se slyšet Martin Drda. Právě jeho rodina ovládá skupinu STV. Ta vyrábí mimo jiné trhaviny, různé typy munice a provádí také servis armádních obrněnců.