Odešli z korporátu do malých dílen. Z našetřených peněz rozjeli značku batohů inspirovaných Japonskem

Jakub Beneš a Slávek Furman mají zkušenosti z velkých firem, pracovat se zlatými českými ručičkami jim ale přišlo zábavnější.

Filip HouskaFilip Houska

batohiro-1Story

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Batohiro

Slávek Furman a Jakub Beneš

0Zobrazit komentáře

Když zrovna neseděl v práci, projížděl se na longboardu, který se stal jeho životní vášní. Dokonce natolik silnou, že mu vnukla myšlenku založit byznys, v němž by prkno s kolečky stalo středobodem všeho. A ten se začal rozjíždět v milionovém tempu a zformovala se okolo něj komunita fanoušků nefalšované české kvality. Dnes je z Batohiro výrobce minimalistických, odolných batohů, ale i jiných doplňků a oblečení – a brzy s ním Jakub Beneš naplno vyrazí za hranice.

Na roky v korporátním prostředí si ani v nejmenším nestěžuje, naopak je za ně rád, protože mu daly know-how, jak funguje online obchodování. Ostatně pracoval pro největší e-commerce společnost v republice. Cítil ale, že je potřeba zvednout kotvy a vytvořit něco vlastního, kde by znalosti a zkušenosti z fungování marketingu, logistiky a řízení značky uplatnil.

Coby náruživý longboarder se smyslem pro estetiku začal před šesti lety přemýšlet nad vlastním batohem, který by byl must-have pro všechny suchozemské prknaře. „Musel být odolný, funkční a designově jednoduchý. Zjistil jsem, že na trhu nic takového nemůžu najít,“ říká třicetiletý Beneš pro CzechCrunch. A pochopitelně potřeboval být uzpůsobený pro uchycení longboardu.

batohiro

Foto: Batohiro

Na batohu pro longboardy Batohiro začínalo

Postavit firmu na jednom specifickém typu batohu by v tuzemských podmínkách ale nedávalo příliš velký byznysový smysl – a byť se stal spouštěčem pro vznik nové značky Batohiro, bylo třeba do sortimentu šlápnout o něco víc. S tím Benešovi pomohl jeho dlouholetý kamarád Slávek Furman, kterého napadlo, že by se měli věnovat batohům jako celku. Sáhli proto do vlastních úspor a pustili se do toho.

„Sdílíme společnou vizi jít proti proudu rychlé módy a vyrábět produkty, které vydrží roky, podporují udržitelnost a zákazníci je budou s radostí používat,“ říká Beneš. Dnes je tak v nabídce Batohira několik typů batohů s doživotní zárukou, které se všechny šijí v Česku v dílnách od Vysočiny po Pardubický kraj, kde pracují výhradně s evropskými materiály, zejména z Německa.

Zatímco výrobně se firma profiluje jako český startup, designovou inspiraci pro své produkty hledá jinde, tisíce kilometrů daleko. Její estetika vychází z Japonska, které Benešovi s Furmanem učarovalo pro svůj důraz na minimalismus, preciznost a respekt k tradicím. Obzvlášť klíčová je pro ně tamní filozofie wabi-sabi, která hledá krásu v jednoduchosti, přirozenosti a autentičnosti.

„I proto razíme motto Be the Hiro, které vybízí každého najít v sobě hrdinu a jedinečnost, která se často skrývá v maličkostech. Děláme vše pro to, abychom to přenášeli do našich výrobků. Zkrátka kombinovat každodenní funkce s čistou estetikou,“ vysvětluje Beneš. A podobný přístup se snaží dávat nejen do batohů, ale i do ledvinek, triček nebo mikin, které jejich sortiment rozšiřují.

I když totiž batohy hrají ve značce prim, čím dál byznysově zajímavější jsou pro ni právě doplňky, které nejsou jednorázovou investicí na několik let, ale lidé je mohou kupovat častěji. Ať už kvůli novým designům, nebo zkrátka vybavení šatníků. „Věříme, že právě to naše komunita chce. Ostatně to je naší strategií, pracovat s našimi fanoušky a nabízet jim věci, které ocení,“ doplňuje šéf Batohira.

Začínají to chápat i zákazníci, kteří postupně přibývají – a loni pomohli k tomu, aby Batohiro utržilo nižší desítky milionů korun. Nejpopulárnějším produktem se stal batoh Minato, což je vlajkový produkt značky, kterého se prodalo více než tisíc kusů. A protože se zakladatelé chtějí více zaměřovat na zahraniční trhy, dali si v letošním roce za cíl ztrojnásobit svůj zisk. Konkrétnější ale nejsou.

Zejména Německo se prý pro značku ukazuje jako jeden z nejzajímavějších trhů. Už tam působí, v tomto roce by se tam ale Beneš s Furmanem chtěli více prezentovat skrze kamenné prodejny partnerských prodejců. Loni mimo jiné spustili pop-up store v Praze a rychle si všimli pozitivních reakcí. „A už hledáme nové, ještě vhodnější místo v hlavním městě, kam by náš koncept lépe zapadl,“ dodává Beneš.

Plány na expanzi a rozšíření portfolia ale nesmí být na úkor toho, že sleví ze své kvality. To je pro Batohiro no-go. „Chceme postupně růst a budovat naši značku zdravě, přirozeně a udržitelně. I proto si vše financujeme sami a nehledáme externí investory, protože pak by se mohlo stát, že to nebudeme mít pod kontrolou,“ zakončuje Beneš.

Mají pětkrát menší tržby, přesto Slováci kupují stamilionového logistického hráče z Česka

Zdejší firma Pošta bez hranic přechází pod slovenské Expandeco. To věří, že touto akvizicí ještě víc ulehčí e-shopům expanzi po Evropě.

Peter BrejčákPeter Brejčák

pocta-bez-hranic-3Insider

Foto: Matouš Coufal / Pošta bez hranic

Vedení Pošty bez hranic: zakladatel Jan Bartík, ředitel Pavel Vyoral a zakladatel Zdeněk Sušil

0Zobrazit komentáře

Celý proces prý trval tři roky, nepřímo se do něj zapojilo na 150 investorů a kromě Česka a Slovenska se svým způsobem dotýká celé Evropské unie. Česká logistická firma Pošta bez hranic, která pomohla v zahraničí vyrůst značkám jako Footshop, Kulina nebo Knihobot, teď totiž míří do rukou slovenského Expandeca, jež se specializuje na podporu e-shopů při jejich expanzi.

Expandeco kupuje stoprocentní podíl Pošty bez hranic, dosavadními vlastníky společnosti s oficiálním názvem Frogman byli její zakladatelé Jan Bartík a Zdeněk Sušil, kteří drželi po padesáti procentech a byznys rozběhli z dětského pokoje ve Zlíně.

„Akvizice představuje významný milník v naší desetileté historii. Spojením sil s Poštou bez hranic jsme schopni nabídnout našim klientům komplexní řešení pro jejich expanzi v Evropě a naplnit tak naši vizi stát se lídrem v oblasti podpory e-commerce na mezinárodní úrovni,“ komentuje ředitel Expandeca Tomáš Vrtík.

Zajímavostí je, že Pošta bez hranic je výrazně větší firmou než její nový majitel. Podle poslední oficiální závěrky za rok 2023 dosáhla tržeb ve výši 326 milionů korun a ziskem na úrovni 8,5 milionu. Naproti tomu Expandeco ve stejném roce vykázalo tržby v přepočtu 68 milionů korun se ziskem 3,4 milionu.

ts-expandeco-foto-1

Foto: Expandeco

Tři zástupci Expandeca Marián Kysela, Miroslav Kráľ a Tomáš Vrtík a tři zástupci Pošty bez hranic Pavel Vyoral, Zdeněk Sušil a Honza Bartík

Vrtík k tomu pro CzechCrunch doplňuje, že když před třemi lety oslovovali ředitele Pošty bez hranic Pavla Vyorala s vizí komplexní exportní platformy, líbila se mu. „Když jsme však doplnili, že bychom je rádi koupili, tak si podle mě myslel, že jsme se zbláznili. Jsme obratově pětkrát menší a Pavel později řekl, že si myslel, že naopak chceme Expandeco prodat jim,“ popisuje Vrtík.

Nyní po třech letech hlásí, že je hotovo. „Byl to dlouhý a vyčerpávající proces. Dovolím si říct, že jsme jej zvládli díky vysokým ambicím, vytrvalosti a odvaze,“ pokračuje Vrtík.

Expandeco transakci realizovalo nicméně i díky externím investorům. Přes slovenskou investiční crowdfundingovou platformu Crowdberry totiž ještě loni poptalo jednotky milionů eur právě za účelem odkoupení (tehdy nejmenované) logistické společnosti.

V prvním investičním kole přes platformu podle Vyorala Expandeco získalo od 150 primárně slovenských a českých investorů dohromady 2,25 milionu eur, v přepočtu bezmála 57 milionů korun. „Cena transakce není veřejná, suma z Crowdberry je její částí, ale je ještě doplněná o vlastní prostředky firmy a externí financování,“ doplňuje za Expandeco Jakub Pediač.

Pošta bez hranic poskytuje balíkovou přepravu do všech států Evropské unie, kromě fyzické přepravy zajišťuje i datové napojení na více než 30 dopravců a jejich bezmála 150 tisíc výdejních míst. Expandeco věří, že spojení umožní e-shopům efektivní a rychlou expanzi prostřednictvím jedné robustní platformy.

Expandeco klientům včetně značek Notino, Astratex, Gate, Dedoles či Northfinder poskytuje služby usnadňující expanzi, typicky jde o zákaznickou podporu, lokalizaci webových stránek, reverzní logistiku a další. Po dokončení transakce plánuje společnost pokračovat v expanzi a rozšířit své služby do dalších evropských zemí. Díky akvizici bude prý schopná obsloužit 1 200 nových zákazníků a zpracovat více než tři miliony zásilek ročně.