Osvícení patří mezi nejlepší horory vůbec. Stálo ale za brutální zkušenost herečky Shelley Duvall?

Nedávno zemřela představitelka hlavní hrdinky oceňovaného hororu Osvícení. Znovu se tak diskutuje o tom, čím musela při natáčení projít.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Screenshot

Reprofoto: The Beauty of/YouTube

Shelley Duvall ve filmu Osvícení

0Zobrazit komentáře

Před několika dny se médii rozšířila smutná zpráva o skonu Shelley Duvall, známé především coby herečky z filmů jako Tři ženy, Annie Hallová a samozřejmě Osvícení, kde předvedla jeden z nejvýraznějších hereckých výkonů minimálně 80. let. Ve spojitosti se slavným hororem se přitom dodnes diskutuje o tom, co za herectvím Duvall stálo, a vznášejí se otázky jako: Stojí za to pro umění trpět? Jak moc? A co když to není rozhodnutí herečky, ale režiséra?

Film Osvícení, vycházející ze stejnojmenné knižní předlohy Stephena Kinga, představuje rodinu Torrancových – Jacka, jeho ženu Wendy a syna Dannyho. Spolu mají strávit zimu v jinak opuštěném, odlehlém hotelu Overlook coby správci. Zdá se to tak trochu jako dlouhá rodinná dovolená, v hotelu se ale brzy začnou dít velmi zneklidňující věci a Jack začne ztrácet příčetnost.

Když novinka uznávaného Stanleyho Kubricka v roce 1980 vstoupila do kin, dostalo se jí nemálo kritiky. Novináři měli výtky k režii, prý nedotaženému scénáři i hereckým výkonům Jacka Nicholsona a Shelley Duvall. Silně afektovaný přednes Duvall vzbudil zvlášť negativní pozornost včetně nominace na Zlatou malinu za nejhorší herectví. Od té doby se ale převažující názor na Osvícení výrazně změnil, dodnes se diskutuje o skrytých významech filmu a v neposlední řadě o tom, jak Kubrick podle všeho týral hlavní herečku. 

První zprávy o náročné produkci se objevily rovnou oficiální cestou v krátkém dokumentu Film o filmu Osvícení, který natočila dcera režiséra Vivian Kubrick. Objevuje se zde hned několik scén, kdy se Kubrick zdá být vůči Duvall přehnaně kritický nebo odmítavý a nebral vážně její pocity. V jednom momentě dokonce herečku vidíme v panickém záchvatu, což ona sama potvrdila v rozhovoru pro server ComingSoon.

„Jak mnozí ví, to natáčení pro mě bylo velmi náročné a dostalo se to do bodu, kdy už jsem to nesnesla a potřebovala jsem pauzu. Pauza ale stojí peníze a ten záběr je potřeba, takže jsem se trochu zhroutila,“ řekla Duvall v roce 2018.

Kubrickův záměr, co s postavou Wendy, jejíž manžel Jack se postupně zblázní a pokusí zavraždit ji i jejích syna, byl částečně zřejmý už dlouho před natáčením. Monografie Patricka Webstera o režisérově tvorbě Love and Death in Kubrick cituje jeho vlastní vysvětlení, proč Duvall obsadil: „Rozhodně tu roli nemohla hrát Jane Fonda, bylo potřeba někoho, kdo je zakřiknutý a zranitelný.“ Zatímco v knižní předloze Osvícení od Stephena Kinga je Wendy silná, samostatná žena, Kubrickovi nedávalo smysl, proč by někdo takový toleroval zneužívání ze strany manžela.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Při samotném natáčení to pak často mělo vypadat tak, jako by na sebe režisér vzal roli filmového Jacka a snažil se z Duvall získat co nejautentičtější, nejintenzivnější výkon skrze vyhrocené vztahy. V rozhovoru pro ComingSoon herečka překvapivě zmínila, že Kubrick si Wendy představoval jako onu silnou, drsnou ženu, kdežto ona sama ji chtěla hrát jako více podřízenou. Mezi oběma tak neustále panovalo napětí, které se promítalo i do postavy.

Intenzivní přitom nebyl vztah mezi hlavní herečkou a režisérem, ale i většina okolností a požadavky produkce. Natáčení trvalo více než rok, pracovalo se na poměrně izolovaném místě a někdy i 16 hodin denně, šest dní v týdnu. Pro Duvall to zejména v pozdějších fázích produkce (snímek vznikal chronologicky podle děje) znamenalo, že musela celé dny trávit ve vypjatých scénách s pláčem. U Kubricka bylo také typické opakování scén, dokud nezískal ty správné záběry.

Screenshot

Reprofoto: Warner Bros. Entertainment/YouTube

Stanley Kubrick v dokumentu o natáčení Osvícení

Herečka měla z celé zkušenosti poměrně smíšené pocity. Na jednu stranu uznávala, že Kubrick je tvrdý perfekcionista, který je pro dosažení svého cíle schopný jít na hranu únosnosti. Vícekrát také mluvila o náročnosti natáčení a jak se podepsalo na jejím zdraví. Zároveň ovšem mínila, že výsledek za to stál a vztah s režisérem byl v mnoha ohledech vřelý.

Otázka zhodnocení, zda byly okolnosti vzniku Osvícení akceptovatelné, se tak komplikuje už při zohlednění osobního názoru hlavní herečky. Kubrick byl nicméně známý svými obrovskými nároky na herce, jimž například nedával dostatečné instrukce, ale pak je kritizoval, když mu nedali, co chce. Dnes má převážně status bezmála geniálního filmaře, sebevědomého autora, jehož vizi a výsledkům se právem podřizovalo vše ostatní.

Případ Shelley Duvall ukázal, že skutečnost je – nejen v případě Kubricka, ale také filmu a umění obecněji – mnohem komplikovanější. Existuje například celá řada hereckých metod, které se prokázaly a nevyžadují silný tlak na psychický stav herců. Možná by za jiných okolností nevznikl snímek jako Osvícení, dnes mnohými považovaný za jeden z nejlepších hororů vůbec. A možná by se tolik nepsalo o významu jeho hlavní herečky. Možná také ale měli všichni štěstí, že se natáčení nevyvinulo mnohem horším směrem.

Američané nafejkovali přistání na Měsíci. Pravdu odhalí láska Scarlett Johansson a Channinga Tatuma

Filmová novinka Vezmi mě na Měsíc není ani zdaleka tak geniální jako inženýři z NASA. Vlastně je místy až hloupá. Ale kouká se na ni pěkně.

Michal MančařMichal Mančař

scarlet-johansson-fly-me-moon-boxed

Foto: Falcon

Scarlett Johansson coby marketingová kouzelnice i podfukářka ve snímku Vezmi mě na Měsíc

0Zobrazit komentáře

Ona je půvabná podfukářka, co mění přízvuky podle toho, s kým zrovna mluví. Šovinistické pány Ameriky šedesátých let si obtáčí kolem prstu, lež je pro ni v profesním životě úspěšného marketingového mága (i v tom osobním) každodenní rutinou. On je zkušený borec z NASA, kterému těsně uniklo místo v kokpitu některé z misí Apollo, ale jinak by se jako plnokrevný Američan mohl do vesmíru ihned vydat. Nemá rád faleš, jeho upřímný pohled je upřený na Měsíc, ale v nitru je tak trochu nesmělý.

Co myslíte, jak to dopadne? Přitáhnou se tyhle protiklady? Ale ještě předtím přijde nějaká komplikace? Bude to okořeněné laškováním i škádlením? A pár komediálními postavami v menších rolích? Určitě už jste v životě nějakou romantickou komedii viděli, takže odpovědi znáte.

Jenže Scarlett Johansson a Channing Tatum v hlavních rolích filmu Vezmi mě na Měsíc i tuhle stokrát opakovanou šablonu naplňují příjemnou vzájemnou chemií. A navíc se filmová novinka odehrává v pěkných kulisách vesmírného závodu a zákulisí NASA. Překvapí? Ne. Pobaví? Ano.

Sledujeme totiž nejslavnější okamžiky amerického vesmírného programu a mise završená přistáním na Měsíci je za dveřmi. Jenže NASA ztrácí peníze i zájem veřejnosti – a tak musí přijít marketingová specialistka, která všechno nakopne. Začnou se domlouvat sponzoringy, astronauti se objevují na krabicích od snídaňových vloček, televizní štáby lezou pod ruce technikům NASA… A to se šéfovi v podání Tatuma samozřejmě nemůže líbit.

Už trailery Vezmi mě na Měsíc ale prozradily, že tady půjde o víc. O fingované lunární přistání jako z divokých a dodnes živých konspiračních teorií. Jenže film se k této fejkové epizodě (kterou měl mít na svědomí režisér Stanley Kubrick proslavený snímkem 2001: Vesmírná odysea, z čehož si Vezmi mě na Měsíc několikrát utahuje) dostane až po překvapivě dlouhé době. Do té doby je to nenáročná komedie o tom, jak se Scarlett snaží reklamně podpořit vesmírný program navzdory Channingově bručení. Samozřejmě zcela fiktivně a vymyšleně, ale to vážně nevadí.

Reklamní tematikou, barevnou paletou a z dnešního pohledu přinejmenším úsměvným zasazením do šedesátých let (Nezávislá a schopná žena, která není sekretářka? Jak nevídané!) to místy připomíná skvělý seriál Šílenci z Manhattanu neboli Mad Men, akorát s větší dávkou romantiky. A raket. Pak ale přijde Woody Harrelson jako pohůnek prezidenta Nixona a začne na hrdinku tlačit, že musí připravit fejkové přistání na Měsíci. Jako pojistku, kdyby náhodou americký triumf nad Sověty byl něčím ohrožen.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Což o to, výsledkem jsou vtipné scénky. Třeba když extravagantní režisér studiového přistání zmiňuje právě Kubricka. Nebo když komanduje vládní agenty coby herce. Jenže film najednou začne střídat spoustu poloh. Vtipná romance se kroutí ve zbytečně vážných okamžicích. Po chvíli zase máte pocit, že sledujete až dokumentární poctu americkému vesmírnému programu.

No a pak scénář vyčaruje nějaké zcela umělé napětí a nelogické překážky, jen aby mohl jejich očekávatelným překonáním vyvolat smích či krásný vzdech nad tím, jak to ústřední dvojici sluší. A sluší jim to hodně, i když Tatum je spíš moderní svalovec hrající roli než autentický pracovník NASA. Postava a role Scarlett Johansson je naopak velice povedená.

Vezmi mě na Měsíc původně vznikal jako film pro streamovací službu Applu, tvůrci se ho ale rozhodli poslat do kin. Jako pohodička puštěná na Apple TV+ během líného odpoledne by to bylo tak akorát. Jenže na velkém plátně je slabý scénář až příliš vidět. Ale zase o to víc jsou vidět bezstarostná, barevná šedesátá léta, genialita NASA a jiskry mezi hlavními hrdiny. Takže vlastně proč ne.