Péče o zaměstnance není o dovolené navíc či stravenkách. Proč je klíčová, vysvětlují firmy Pipedrive a Applifting
Bez skvělých lidí není skvělý produkt. I české firmy začínají chápat, že k tomu, aby mohly být úspěšné, potřebují kvalitní zaměstnance, o které musí náležitě pečovat. A nejde jen o týden dovolené navíc, pokud se nějaký úspěch podaří. Ani příspěvek na stravenky. Péče o pracovníky dnes zahrnuje úplně něco jiného. Jak firemní trend „lidé na prvním místě“ vnímají startupy Pipedrive a Applifting?
Právě Michal Smetana, který v Pipedrivu zastává pozici Group Product Manager & Site Lead, a šéf firmy Applifting Vratislav Kalenda se o tématu péče o zaměstnance rozpovídají na naší nové hybridní akci CC Uncover, která startuje již v úterý 30. listopadu a láká i na oblasti zaměstnaneckých akcií či firemních komunit. Bližší informace naleznete na stránkách akce. Lístky na online verzi jsou stále k dispozici.
Jak u vás ve firmě vnímáte rčení „lidé na prvním místě“?
Michal Smetana: Lidé ve firmě budou vždy to nejdůležitější, co máte. Je klíčové si uvědomit, že spokojenost zaměstnanců je stejně důležitá jako tržby. Bez nich totiž skvělého produktu nebo služby nikdy nedosáhnete. Pipedrive vznikl z potřeby „usnadnit život obchodníkům“, reálným lidem s potřebou minimalizovat čas děláním něčeho, co může udělat nástroj. I dnes je pro nás při vývoji zákazník na prvním místě. Na základě rešerší, rozhovorů se zákazníky a podnětů z customer success a support týmů se vyvíjí nové produkty. A dobře víme, že skvělý produkt nedoručíme bez skvělých lidí v našem týmu. Když nemáte dobré lidi, nedodáte kvalitní službu. Tohle platí všude stejně.
Jak v knize Lídři jedí poslední napsal Simon Sinek: „Lídři dávají své lidi na první místo.“ Stejně k tomu přistupujeme i my v Pipedrive. Je nesmírně důležité vybudovat firemní kulturu, která je touto mantrou protkaná a vychází z upřímné starosti o vaše lidi. A to nejen ze strany top managementu, ale obecně všech zaměstnanců. A toto vše je zosobněné také v jedné z našich klíčových firemních hodnot – team first.
Vratislav Kalenda: Celkově je u nás wellbeing našich lidí absolutní prioritou a silně ovlivňuje veškeré rozhodování firmy. Ať už jde o projekty, na kterých pracujeme, nebo interní a externí investice, které každý rok děláme. Je pro nás důležité dávat lidem svobodu dělat to, co je baví a rozvíjí, spolu s možností pracovat na projektech, se kterými jsou vnitřně v souladu. Zároveň chceme, aby applifteři, kteří chtějí převzít iniciativu, měli za sebou sílu celé firmy od lidských zdrojů až po ty finanční. Každý z lidí u nás má možnost rozhodovat o chodu celé firmy, stejně jako se může stát členem rady, která firmu řídí.
Kde podle vás dělá většina firem chybu v péči o své zaměstnance?
Michal Smetana: Firmy čelí při péči o zaměstnance různým problémům, je proto třeba dívat se na každou z nich individuálně. V první řadě se můžou potýkat s nedostatkem zdrojů, lidí nebo financí. Řadu problémů způsobuje rychlý růst, kdy se řada věcí řeší ad hoc. Příčinou mohou být i nezkušení lídři či zkostnatělé HR. Obecně by se dalo asi říct, že někdy firmy svým zaměstnancům nenaslouchají. Neptají se na jejich názor, myšlenky a nechtějí na ně reagovat. Někde se za péči považuje příspěvek na stravenky, týden dovolené navíc a hotovo, ale péče o zaměstnance dnes zahrnuje něco úplně jiného.
U některých větších firem to bude způsobené anonymizací spojenou s vyšším růstem. Na jednotlivé zaměstnance není čas a prostředky, neřeší se proto jejich individuální potřeby. Jinde to může to být způsobené tím, že vůbec nejsou dedikovaní lidé, kteří by zaměstnancům naslouchali. Nebo jsou, ale neplní tuto funkci – lhostejný leadership tým, neexistující podpora od HR. Jednotlivec se pak ztratí v davu a vytratí se i týmový duch.
Pipedrive vyrostl díky týmové spolupráci a naslouchání svým lidem. Tím nechceme říct, že neděláme chyby, ale udržujeme si velkou otevřenost a víme, že pokud se něco nepovede, dozvíme se to. A také se často ptáme. Během roku máme dva celofiremní průzkumy eNPS plus některé čistě zaměřené na engineering jako největší část firmy, manažeři pravidelně mluví se svými členy týmu a je tu i podpora ze strany týmu People & Culture.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVratislav Kalenda: Nejčastější chybou je podle mě zavádění nesystematických řešení na problémy jednotlivců, ze kterých se pak stanou výjimky, které jsou typicky netransparentní a tak trošku „smrdí“. Dalším z problémů je často slabá podpora zaměstnanců v tom měnit ve firmě věci, které jim nevyhovují. A v neposlední řadě je chybou nedostatečný důraz na mentoring a vzdělávání. Celkově si myslím, že spousta firem vnímá své lidi primárně jako nástroj pro vydělávání peněz, ale měli by spíš myslet na to, jak také svým zaměstnancům vydělat peníze a jak jim zajistit spokojenost.
Kde je za vás hranice péče a „rozmazlování“?
Michal Smetana: Z našeho pohledu se snažíme dělat co nejvíce pro to, aby bylo našim lidem dobře, a to jak v práci, tak i mimo ni. V IT máme opravdu skvělé specialisty, a byť se to mnohdy jeví jako snadná práce v pohodlí kanceláře, je to také velmi psychicky náročná činnost, protože konkurence je silná a všichni chtějí uspět. Dnešní doba je neúprosná, skvělých lidí je nedostatek a pokud chcete doručit skvělý produkt, potřebujete skvělé lidi.
Mimo standardní benefity se v Pipedrive snažíme nabídnout i něco navíc, co by mělo zaměstnancům pomoci jejich psychické pohodě a „work-life balance“. Ve firmě máme například tým personálních koučů (zkušených psychologů), kteří organizují nejrůznější tréninky na komunikaci, řešení sporů, zpětnou vazbu, ale jsou k dispozici také na individuální one-to-one rozhovory a pomáhají nalézat řešení osobních problémů zaměstnanců. Štědrý training budget pracovníkům zase pomáhá růst v jejich odbornosti.
A pak máme přímo v kancelářích saunu. Může se to na první pohled zdát jako rozmazlování a výdobytek, který dobře působí jen v marketingové propagaci a není nijak využívaný. Opak je ale pravdou, po práci je prakticky nemožné najít saunu neobsazenou. Ano, toto vše může působit. Nedávno jsem se bavil v rámci osobních schůzek se všemi lidmi v naší pražské kanceláři. Lidé nejčastěji zmiňovali jako hlavní pozitivum, jak rádi chodí do kanceláří za ostatními lidmi, i když mají svobodu výběru, kde budou zrovna pracovat.
Vratislav Kalenda: Rozmazlování začíná tam, kde začíná klesat přidaná hodnota pro naše klienty a partnery. Spousta skvělých benefitů, jako je třeba multisportka, psychoterapie či firemní merch, zdánlivě nepřidávají klientům hodnotu. Nicméně přináší motivaci, engagement a zdraví lidí, které jednoznačně výkon našich lidí zlepšují.
Nemůže se extra péče firmám spíše vymstít?
Michal Smetana: Samozřejmě může. Všechno má svá pro a proti, na hezké věci si člověk rychle zvykne. A kdyby to mělo být opačně, zvykal by si těžko a byl by nespokojený. Tady je dobré pamatovat na to, jak extra péči komunikujeme a ověřovat si, zda si toho zaměstnanci váží. Nám se to zatím daří a zaměstnanci nám péči vracejí.
Vratislav Kalenda: Samozřejmě. Proto se u každého zlepšováku musí přemýšlet nejen nad tím, jaký bude jeho finanční dopad (ať už přímo investice, ale často i ušlá příležitost), ale také nad jeho dopadem kulturním. Je důležité, aby byla extra péče o zaměstnance především smysluplná a férová.