Péče o zaměstnance není o dovolené navíc či stravenkách. Proč je klíčová, vysvětlují firmy Pipedrive a Applifting
Bez skvělých lidí není skvělý produkt. I české firmy začínají chápat, že k tomu, aby mohly být úspěšné, potřebují kvalitní zaměstnance, o které musí náležitě pečovat. A nejde jen o týden dovolené navíc, pokud se nějaký úspěch podaří. Ani příspěvek na stravenky. Péče o pracovníky dnes zahrnuje úplně něco jiného. Jak firemní trend „lidé na prvním místě“ vnímají startupy Pipedrive a Applifting?
Právě Michal Smetana, který v Pipedrivu zastává pozici Group Product Manager & Site Lead, a šéf firmy Applifting Vratislav Kalenda se o tématu péče o zaměstnance rozpovídají na naší nové hybridní akci CC Uncover, která startuje již v úterý 30. listopadu a láká i na oblasti zaměstnaneckých akcií či firemních komunit. Bližší informace naleznete na stránkách akce. Lístky na online verzi jsou stále k dispozici.
Jak u vás ve firmě vnímáte rčení „lidé na prvním místě“?
Michal Smetana: Lidé ve firmě budou vždy to nejdůležitější, co máte. Je klíčové si uvědomit, že spokojenost zaměstnanců je stejně důležitá jako tržby. Bez nich totiž skvělého produktu nebo služby nikdy nedosáhnete. Pipedrive vznikl z potřeby „usnadnit život obchodníkům“, reálným lidem s potřebou minimalizovat čas děláním něčeho, co může udělat nástroj. I dnes je pro nás při vývoji zákazník na prvním místě. Na základě rešerší, rozhovorů se zákazníky a podnětů z customer success a support týmů se vyvíjí nové produkty. A dobře víme, že skvělý produkt nedoručíme bez skvělých lidí v našem týmu. Když nemáte dobré lidi, nedodáte kvalitní službu. Tohle platí všude stejně.
Jak v knize Lídři jedí poslední napsal Simon Sinek: „Lídři dávají své lidi na první místo.“ Stejně k tomu přistupujeme i my v Pipedrive. Je nesmírně důležité vybudovat firemní kulturu, která je touto mantrou protkaná a vychází z upřímné starosti o vaše lidi. A to nejen ze strany top managementu, ale obecně všech zaměstnanců. A toto vše je zosobněné také v jedné z našich klíčových firemních hodnot – team first.
Vratislav Kalenda: Celkově je u nás wellbeing našich lidí absolutní prioritou a silně ovlivňuje veškeré rozhodování firmy. Ať už jde o projekty, na kterých pracujeme, nebo interní a externí investice, které každý rok děláme. Je pro nás důležité dávat lidem svobodu dělat to, co je baví a rozvíjí, spolu s možností pracovat na projektech, se kterými jsou vnitřně v souladu. Zároveň chceme, aby applifteři, kteří chtějí převzít iniciativu, měli za sebou sílu celé firmy od lidských zdrojů až po ty finanční. Každý z lidí u nás má možnost rozhodovat o chodu celé firmy, stejně jako se může stát členem rady, která firmu řídí.
Kde podle vás dělá většina firem chybu v péči o své zaměstnance?
Michal Smetana: Firmy čelí při péči o zaměstnance různým problémům, je proto třeba dívat se na každou z nich individuálně. V první řadě se můžou potýkat s nedostatkem zdrojů, lidí nebo financí. Řadu problémů způsobuje rychlý růst, kdy se řada věcí řeší ad hoc. Příčinou mohou být i nezkušení lídři či zkostnatělé HR. Obecně by se dalo asi říct, že někdy firmy svým zaměstnancům nenaslouchají. Neptají se na jejich názor, myšlenky a nechtějí na ně reagovat. Někde se za péči považuje příspěvek na stravenky, týden dovolené navíc a hotovo, ale péče o zaměstnance dnes zahrnuje něco úplně jiného.
U některých větších firem to bude způsobené anonymizací spojenou s vyšším růstem. Na jednotlivé zaměstnance není čas a prostředky, neřeší se proto jejich individuální potřeby. Jinde to může to být způsobené tím, že vůbec nejsou dedikovaní lidé, kteří by zaměstnancům naslouchali. Nebo jsou, ale neplní tuto funkci – lhostejný leadership tým, neexistující podpora od HR. Jednotlivec se pak ztratí v davu a vytratí se i týmový duch.
Pipedrive vyrostl díky týmové spolupráci a naslouchání svým lidem. Tím nechceme říct, že neděláme chyby, ale udržujeme si velkou otevřenost a víme, že pokud se něco nepovede, dozvíme se to. A také se často ptáme. Během roku máme dva celofiremní průzkumy eNPS plus některé čistě zaměřené na engineering jako největší část firmy, manažeři pravidelně mluví se svými členy týmu a je tu i podpora ze strany týmu People & Culture.