Po požáru mu pomohla půlka Prahy, dnes Národní divadlo podporují podnikatelky i dámy v důchodu
Adopce křesla ve Státní opeře, dražba NFT nebo roční finanční příspěvek od mecenášů. Podpora pražského Národního divadla má mnoho podob.
Historii Národního divadla znají Češi už z učebnic dějepisu pro základní školy. Impozantní stavba se neochvějně zapsala do paměti nejen díky svému architektonickému významu, ale také proto, že vznikla díky vypětí sil obyvatel tehdejšího Českého království. Na její finální podobu, kterou nabyla po tragickém požáru v srpnu roku 1881, se díky veřejné sbírce vybralo přes tři miliony zlatých. Právě na tomto základu staví i současný Mecenášský klub Národního divadla. „Na kasičkovou sbírku, která proběhla v 19. století, se dobře navazuje. I dnes se mohou do podpory Národního divadla zapojit drobní dárci,“ říká pro CzechCrunch Karolína Matoušová Peštová, manažerka klubu.
Do sbírky na vybudování chlouby českého národa se v 19. století mělo po požáru zapojit 45 procent tehdejších obyvatel Prahy. Mezi velké přispěvatele ještě před požárem patřila ale i česká a německá šlechta, města či tehdejší Sněm Království českého. Přispěl také císař František Josef I., vědci, umělci a různí podnikatelé. Nebýt peněz z tak rozmanitých, často soukromých zdrojů, Národní divadlo by možná nikdy nevzniklo.
Jenže přirozená podpora ze strany obyvatel skončila s příchodem totalitního režimu – v roce 1948 byla všechna divadla v tehdejším Československu znárodněna a komunistická vláda si vymohla naprostou kontrolu nejen nad jejich uměleckou stránkou, ale i nad tou finanční, organizační a ideologickou. Divadla mohla být provozována, spravována a financována buď přímo státem, tedy ministerstvem kultury, nebo krajskými národními výbory. Na mecenášství se u nás na dlouhou dobu zapomnělo.
„V zahraničí, zejména v anglosaských zemích, je mecenášství v divadlech díky jeho nepřerušené historii společenskou normou. Jakmile tam vyděláváte slušné peníze a takovým způsobem se neangažujete, ostatní se na vás dívají skrz prsty. Mám dojem, že u nás po roce 1989 nejprve došlo k přerodu a následnému přerozdělování bohatství a až nyní společnost dospívá v tomto ohledu k jisté kultivovanosti. K tomu, že když se někomu daří, měl by to společnosti vracet,“ říká Tomáš Froyda, vedoucí Oddělení vnějších vztahů Národního divadla.
Dodává však, že na tradici přispěvatelů do veřejné sbírky po totalitní pauze rychle navázali někteří firemní donátoři, kteří se zapojili již před téměř 150 lety a po pádu režimu se vrátili. Například Plzeňský prazdroj, který ale dříve fungoval pod názvem Měšťanský pivovar, nebo pojišťovna Generali Assicurazione, současná Generali.
Průkopník mezi mecenášskými kluby
Soudobý mecenášský program v Národním divadle ale začal fungovat až v roce 2009. Jeho manažerka Karolína Matoušová Peštová říká, že Národní divadlo bylo první kulturní institucí v Česku, která s možností filantropického zapojení pro širokou veřejnost přišla. Zapojit se totiž může naprosto každý, kdo chce kulturu podpořit. Příspěvky začínají na 2 500 korunách ročně, přitom i díky takové částce může podporovatel přijít na veřejné generální zkoušky nebo se setkat s umělci.