Přichází nová generace Dusteru od Dacie. Časy spartánské výbavy a ryze funkčního designu jsou pryč

Duster patří mezi nejoblíbenější SUV v Evropě a také v Česku. Nová generace přináší změny týkající se designu i technologií ukrytých pod kapotou.

novy-duster2

Foto: Dacia

Nová generace oblíbeného Dusteru

0Zobrazit komentáře

Potkat na českých silnicích Duster není vůbec výjimečné. I u nás se jedná o jeden z nejoblíbenějších vozů, podobně jako v dalších částech Evropy, kde se dokonce stal v roce 2022 nejprodávanějším SUV. Nyní přichází jeho třetí generace, která proslulého dělníka obléká do svěžího hávu a dává mu do rukou moderní nástroje.

Rumunská Dacia má za 13 let své novodobé historie na kontě už 2,2 milionu vyrobených kusů modelu Duster v první a druhé generaci. Toto SUV padlo zákazníkům do noty. A v trendu chce firma pokračovat i nadále.

Žezlo nyní přebírá třetí generace, se kterou se Dacia hned na první pohled opět snaží vymanit z původní představy o spartánském automobilu. Dacii se podařilo přidat k funkci také estetiku v rámci specifických designových prvků objevujících se i na dalších modelech automobilky.

Nejvíce je to patrné na přídi, kde se objevují zcela nově řešené světlomety do písmene Y, které jsou vzájemně propojeny přerušovanou světelnou linkou s logem značky. Vzhled přídě také definuje masivní plastový lem mřížky chladiče. Oplastování, které by mělo být zase o něco udržitelnější, se táhne podél podběhů kol a lemů až do zadní části. Zde Dacia opět vyčarovala několik novinek, ať už jsou to přepracované zadní lampy, nápis se jménem automobilky na širokém víku kufru či zajímavě tvarovaný kšilt nad oknem pátých dveří.

Co do rozměrů zůstává Duster mezigeneračně v podstatě totožný. Přesto automobilka slibuje prostornější interiér, což by měli pocítit cestující na předních i zadních sedadlech. Prostornější je také zavazadlový prostor, který nyní nabízí kapacitu 472 litrů.

V Dacii se také zaměřili na lepší výbavu interiéru, který nyní může nabídnout sedmipalcový digitální přístrojový štít, až 10,1palcovou obrazovku infotainmentu, dále nové možnosti konektivity, přepracovaný multimediální systém a několik nových jízdních asistentů. Duster bude nabízen ve čtyřech výbavových stupních od Essential přes Expression a Extreme až po Journey.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tím ovšem výčet novinek nekončí, protože pár změn se událo také pod kapotou. Z nabídky zcela mizí diesel, který nahrazuje hybridní jednotka. Ta nabídne výkon 1,6litrového benzínového čtyřválce v kombinaci s výkonem dvojice elektromotorů. Kombinovaný výkon tohoto pohonného ústrojí by měl být 143 koňských sil, které bude krotit elektrifikovaná automatická převodovka.

K tomu bude k dispozici také varianta kombinující tříválcový benzínový motor o objemu 1,2 litru s 48V hybridním systémem. Toto řešení bude dostupné se šestistupňovou manuální převodovkou a mělo by Dusteru pomáhat při rozjezdech a akceleraci, přičemž se podílí i na úspoře paliva, a tedy více zeleném charakteru automobilu.

Pro českého zákazníka by mohla být zajímavá zpráva, že Duster bude na trhu i v LPG verzi. Varianta Duster ECO-G 100 si poradí s plynem i benzínem a díky značnému objemu nádrží mu nebude dělat problém ujet na jejich naplnění až 1 300 kilometrů.

Ani třetí generace Dusteru však nezapomíná na své kořeny, a tak milovníkům jízdy v náročnějších podmínkách nabídne pohon všech kol a pět jízdních režimů, mezi kterými nechybí ani ten s názvem Off-road. Světlá výška vozu pak činí 217 mm.

Objednávat nového Dustera bude možné od února příštího roku, přičemž na český trh by měl přijet na jaře. Jaká bude cena novinky, si však Dacia prozatím nechává pro sebe.

Jeden z prvních českých carsharingů míří do likvidace. Vozy AJO zmizí z ulic Prahy i Brna

Mimořádná valná hromada rozhodla o tom, že AJO carsharing přestane od příštího měsíce poskytovat své služby.

ajo-carsharing

Foto: Vygenerováno OpenAI DALL·E-3 / AJO carsharing

Vozy carsharingu AJO již v ulicích Prahy parkovat neuvidíte

0Zobrazit komentáře

„Dnes zasílám neradostnou zprávu.“ Tak začíná e-mail, který včera rozeslal klientům carsharingové společnosti AJO její šéf Jaromír Klimek. Ve své zprávě uvedl, že firma Klimek Motion, která je provozovatelem AJO carsharing, vstupuje k 1. prosinci do likvidace a své služby tak přestane poskytovat koncem tohoto měsíce. Za důvod označil finanční obtíže a nejisté výhledy do budoucna.

Jaromír Klimek založil AJO v roce 2013, kdy se přeorientoval z podnikání v oblasti jedniček a nul do hmatatelného světa. Původně brněnský startup začal v roce 2016 hledat investici, k čemuž mimo jiné využil i platformu Fundlift, kde z požadovaných tří milionů získal milionů dokonce pět, a to od 201 investorů. Carsharingovou společnost tehdy navíc podpořilo i Jihomoravské inovační centrum, díky čemuž se celkově nabraná částka vyšplhala na sedm milionů korun.

I díky tomu mohla společnost expandovat a po Brně nabídnout své služby také v Praze. Jaromír Klimek tehdy pro Business Info řekl: „V roce 2010 jezdila po českých ulicích celkem čtyři sdílená auta. Nyní je jich kolem 300, přičemž potenciál českého trhu v nejbližších letech je několik tisíc sdílených aut.“

Jenže carsharing u nás cestu růžemi rozhodně vystlanou neměl a nemá. Do černých čísel se podařilo dostat jen některým službám, Škoda musela zaříznout svůj projekt studentských sdílených vozů Uniqway a Anytime oznámilo své stažení z Brna.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A podle představ se nedařilo ani AJO. Jak Klimek v e-mailu vysvětlil, rozhodnutí službu ukončit nebylo jednoduché. „Nakonec jej podpořili společníci, kteří mají ve společnosti více než 90 % hlasů,“ oznámil.

Zároveň také vyjmenoval některé z důvodů tohoto rozhodnutí, mezi které zahrnul neradostné ekonomické okolnosti posledních let a komplikovaný výhled do budoucna. Závěrem pak klientům doporučil využít coby alternativu AJO carsharingu některé z konkurentů, konkrétně Car4Way a Autonapůl.

jakub-erben-hoppygo1

Přečtěte si takéNa HoppyGo najdete i Lamborghini. Carsharing chce do menších městNa HoppyGo najdete i Lamborghini. Službu chceme dostat i do menších měst, říká její nový šéf

Poslední jmenovaný ve svém prohlášení oznámil, že někdejším uživatelům AJO carsharing nabídne zvýhodněnou nabídku pro registraci, kdy za splnění stanovených podmínek nebudou muset platit kauci.

„V Autonapůl se teď hlavně snažíme pomoct dřívějším sdílníkům AJO s co nejhladším přechodem do velmi podobně nastaveného systému, aby mohli využívat sdílená auta, jak byli doposud zvyklí. Pro každoročně velmi vytíženou vánoční sezónu aktuálně připravujeme posílení flotily o dalších deset vozů a věříme, že dokážeme uspokojit i takto zvýšenou poptávku po sdílených autech,“ uvedl ředitel Autonapůl Michal Šimoník. Jaromír Klimek na dotazy zaslané CzechCrunchem do vydání tohoto textu nezareagoval.