Sexshopy nemohou mít klasickou reklamu na sociálních sítích. Yoo.cz se daří díky influencerům

Většina spoluprací není zisková, i tak se influencer marketing vyplácí, popisuje Michaela Hrubá z Twixo Group, kam spadá sexshop Yoo.cz.

business-promo-michaela-hruba-02Insider

Foto: Yoo.cz

Michaela Hrubá, vedoucí marketingu v e-shopu Yoo.cz

0Zobrazit komentáře

Když jsem viděla inzerát na markeťačku pro sexshopy, řekla jsem si: To bude zábava, do toho půjdu. A pokud se jednalo o zajeté procesy, jako třeba psaní textů, zábavné to skutečně bylo. Oříšek nastal, když jsem pro e-shop Yoo.cz založila profily na Instagramu a Facebooku. Rozjet reklamy na sociálních sítích totiž v odvětví erotického zboží nelze – vůbec. Společnost Meta má pro sexshopy nastavené nepřekonatelné restrikce. Nakonec jsme si ale našli cestu a i díky tomu, že jsme rozjeli influencer marketing, nám tržby dvojnásobně vzrostly. Jak s populárními profily pracovat? Jak se k lidem dostat i bez přímých reklam? A co jsme se při tom naučili?

Místo PPC kampaní (forma reklamy, kdy inzerent platí za proklik) jsme se v červnu 2021 rozhodli vyzkoušet spolupráci s populárními profily na sociálních sítích. Dopadlo to překvapivě výborně. Majitelka profilu se pro spolupráci nadchla a skvěle zvládla motivovat k nákupům i své sledující. První domluvená spolupráce tak byla zisková. To se zalíbilo šéfovi firmy Vojtěchu Slámovi, který začal nastavovat pravidla tak, aby bylo možné rozjet influencer marketing ve větším. Za dva roky jsme realizovali už více než 150 kampaní s různými profily.

Jak probíhá spolupráce s influencery

  • Předvýběr – analýza zaměření profilu, údajů o sledujících, aktivity, aktuálních a minulých spoluprací
  • Oslovení – podrobné seznámení se s profilem, tvorba oslovovacího textu, přiblížení značky a představení představ o spolupráci
  • Komunikace a obsah spolupráce – zvolení témat, počtů a typů výstupů, četnosti publikování a načasování, následné odsouhlasení a podpis smlouvy o spolupráci, tvorba harmonogramu
  • Realizace spolupráce a příprava podkladů – týká se audiovizuálních materiálů i textů, následuje finální výběr produktů, průběžná komunikace, neustálá podpora
  • Vyhodnocení spolupráce – analýza spokojenosti, reakce publika, finančních výsledků a celkového dojmu
  • Péče mezi spolupracemi – udržování kontaktu, podpora, prohlubování vztahu

Yoo.cz je e-shop, který se zaměřuje především na ženy a odvážné muže. Jedním z kritérií při výběru profilu na sociálních sítích pro danou spolupráci je, že není podřízený propagaci dokonalého těla majitele, ze kterého pak mají sledující mindráky. Naopak vybíráme osobnosti, se nimiž se sledující mohou ztotožnit, jsou jim sympatické a baví je.

Po předvýběru následuje oslovení. Většinou jsou majitelé oblíbených profilů překvapeni, mnozí se ostýchají, ale když do spolupráce jdou, nelitují. Na konci se vždy ptáme, jaký měli ze spolupráce pocit a s jakou odezvou se setkali u sledujících.

Vždy se s influencerem snažíme přijít na téma, které je mu blízké a je pro něj komfortní a přirozené. Například: i po deseti letech manželství může být intimní život zase super. Nebo: i žena na mateřské dovolené se chce cítit přitažlivá. S ohledem na komunikované téma volíme produktové tipy. Vlastníci profilů pak bývají překvapeni, jaké pozitivní ohlasy na spolupráci mají a s jakou důvěrou a otevřeností se na ně sledující obracejí.

vojtech-slama-yoo

Foto: Yoo.cz

Vojtěch Sláma, zakladatel a ředitel e-shopu Yoo.cz

Odměnu za spolupráci stanovujeme vždy individuálně a zohledňujeme faktory, jako je počet sledujících, interakcí nebo obsah spolupráce. Doby, kdy mohl být odměnou za spolupráci pouze barter, jsou dávno pryč. Ve většině případů se dohodneme na finanční odměně a barter je jen „třešničkou na dortu“.

Osvědčila se nám také pravidelná spolupráce. Aktuálně zhruba s dvaceti profily navazujeme kooperaci několikrát do roka. Vzájemně se známe a těšíme se nejen my, ale i sledující. Bohužel ale neplatí, že když influencer jednou na spolupráci kývne, je možné pokračovat napořád. Většina majitelů vlivných profilů chce s každým dalším partnerstvím realizovat menší plnění za větší odměnu.

Důvody, proč se spolupráce nedaří

Samozřejmě se stalo, že spolupráce zisková nebyla, takových je většina a důvody jsou různé. Jednou třeba influencerka odjela v polovině spolupráce na dovolenou a přestala se ozývat. Jindy se ukázalo, že i když měl profil přes 100 tisíc sledujících, většina z nich nebyla aktivní.

Co v takové chvíli dělat? V případě, že byly splněny veškeré podmínky, ale spolupráce i přesto nebyla zisková, ji pravděpodobně nebudeme opakovat. Pro případy, kdy se partner i přes dohodu rozhodne v průběhu realizace nepokračovat, máme platbu za aktivitu rozdělenou na dvě části. První předem a druhou po splnění všech domluvených podmínek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za poslední rok jsme realizovali 86 spoluprací, přičemž průměrný počet sledujících na každou z nich byl přibližně 61 tisíc. Profily, se kterými aktuálně spolupracujeme, mají něco mezi 30 a 300 tisíci sledujících. Jejich počet přitom nehraje ve výsledcích spolupráce takovou roli, protože jedna z našich nejlepších účastnic má kolem 40 tisíc sledujících a výsledky jejích kampaní bývají stejné jako u těch s 200 tisíci. Velmi záleží na tom, jakou mají sledující k profilu důvěru, jaký s ním mají vztah – a zároveň hraje roli to, jak moc se influencer snaží.

Po zavedení marketingu přes sociální sítě se zvýšily naše tržby o více než sto procent, proto si náš Instagram zaslouží špičkovou péči. Aktuálně má profil něco přes 18 tisíc sledujících. Věříme, že kdybychom byli „klasický e-shop“, měli bychom dávno mnohonásobně větší audienci.

Na Instagramu chceme umožnit nahlédnout do zákulisí sexshopu, odbourávat předsudky a bavit sledující. A sexshop může občas pobavit třeba i nešikovností. Například když jsme šly fotit pomůcky k brněnskému orloji, kterému se přezdívá obří vibrátor nebo brněnský falus, a jedna z pomůcek (anální kolík) nám nenávratně spadla dovnitř. I to se ale dá při komunikaci s fanoušky vytěžit.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Jeden rok, pět nových zemí a pokračuje. Co se platformě Testuj.to osvědčilo při rychlé expanzi

Po Česku startup vstoupil na Slovensko, do Litvy, Maďarska, Bulharska a Rumunska. Zkušenosti popisuje provozní ředitel Michal Slavev.

michal-slavev

Foto: Testuj.to

Provozní ředitel Testuj.to Michal Slavev

Platforma Testuj.to, která je spojovníkem mezi značkami a desítkami tisíc produktových testerů, donedávna působila jen v Česku. V první polovině loňského roku zahraniční příjmy tvořily zanedbatelný podíl, v první polovině letoška už ale šlo o jednadvacet procent. V mezičase totiž startup, do kterého investovala také Heureka, vstoupil na pět nových trhů. A nezastavuje.

Testuj.to, jež dnes zprostředkovává testy produktů kromě Česka také na Slovensku, v Litvě, Maďarsku, Bulharsku a Rumunsku, v nejbližší době chystá otevření Polska i Německa. A rychle plánuje obsazovat i další země. Jak tak rychlá expanze probíhá a jaká jsou hlavní poučení či nezdary? To pro CzechCrunch přibližuje Michal Slavev, provozní ředitel Testuj.to.

***

Představa a vize Testuj.to byla od začátků spojená s velkou expanzí. Otázkou bylo, jak to udělat rychle a efektivně. Vzhledem k tomu, že jde o software, naše náklady na překlad byly většinou v desítkách tisíc korun. Neznámou položkou naopak byly náklady na právní služby v daném regionu. Přesto jsme věděli, že zvládneme do každého státu vstoupit s minimálním rizikem, pro začátek bez kanceláře a týmu.

Díky spolupracím s velkými značkami, které působí mezinárodně, jsme do jednotlivých zemí začali expandovat podle toho, které si naši partneři vyžádali. Zpočátku jsme tedy reagovali na poptávku a díky tomu, že jsem si ověřili, že je naše technologie relativně nízkonákladově škálovatelná, jsme se rozhodli s expanzí dál nečekat.

Vše podstatně urychlila evropská směrnice Omnibus, která bojuje proti falešným recenzím od robotů i nakupování recenzí od lidí, kteří produkt reálně nepoužívali. Díky tomu v EU skončila spousta agentur, které se v této oblasti pohybovaly na hraně. Stejně tak jsou nuceny se ověřování recenzí věnovat i všichni e-commerce prodejci, což byla voda na náš mlýn. Testuj.to všechny recenze ověřuje a díky tomu, že pro klienta řešíme i logistiku nebo sbíráme od testerů fotografie produktů, má náš zákazník veškeré nezbytnosti pro prokázání pravosti recenze na jeden klik.

Nedůvěřiví Litevci, spolehliví Maďaři

Prvním logickým krokem v zahraniční expanzi pro nás bylo Slovensko. Díky již existující integraci na Heureku (Heureka do Testuj.to investovala v roce 2020 – pozn. red.) jsme po pár menších přípravách mohli začít testovat a recenze publikovat i jako ověřené na Heureka.sk. Aktuálně máme na Slovensku téměř pět tisíc uživatelů, kteří vyzkoušeli přes dva tisíce produktů v 76 testováních.

Druhý krůček v expanzi byl zajímavější. Litvu jsme se rozhodli spustit na poptávku globálního klienta z farmacie a byl to oříšek. Nejenže jsme museli přijít s novým brandem – Brandtestingclub –, ale zároveň jsme museli začít řešit zákaznickou podporu a logistiku. Celkové spuštění nám trvalo přibližně dva měsíce, aktuálně tam máme nižší stovky uživatelů, kteří vyzkoušeli 150 produktů ve třech testováních.

Specifikem litevského trhu je, že testeři jsou hodně nedůvěřiví. Nejsou zvyklí dostávat věci zdarma a považovali nás za podvodníky. Ve zprávách od nich se často objevovalo „pouze sýr v ploutvích je zdarma“, čímž vyjadřují, že jde o podvod. Testeři jsou zde také méně spolehliví a musíme je více upomínat.

testujtoteam

Foto: Testuj.to

Tým startupu Testuj.to

Jako třetí jsme spustili Maďarsko, které opět díky spolupráci s Heurekou (vlastní zde Arukereso.hu) bylo úspěšnější. Během pár týdnů se nám podařilo vytvořit komunitu, která se chce neustále zapojovat a aktivně nám píše, kdy budou další zkušební možnosti. Aktuálně máme přes tři tisíce uživatelů, kteří vyzkoušeli přes šest set produktů v patnácti testováních. Maďaři jsou jako testeři velmi spolehliví a oproti Čechům dodávají recenze podstatně rychleji. Jsme tak schopni celý proces generování recenzí pro nově uváděný produkt zkrátit na dva až čtyři týdny.

Protože Heureka Group kromě Maďarska působí i v Bulharsku jako Pazaruvaj.com a Rumunsku jako Compari.ro, zjistili jsme, že je naše technologické napojení použitelné i pro tyto dva trhy. Nejprve jsme spustili Bulharsko, které bylo obrovským úspěchem. Na začátku srpna jsme pak spustili i Rumunsko, kde vidíme také velký potenciál a máme připravené první testování. Pro Bulhary je specifické, že píší opravdu podrobné recenze a k produktům přikládají fotografie. Často se testováním chlubí i na sociálních sítích, což v podstatě vytváří krásnou mikroinfluencerskou kampaň.

Co se nám povedlo a nepovedlo

Z počátku jsme si mysleli, že budeme dobývat jeden trh za druhým z tepla pražské kanceláře, vybaveni perfektní angličtinou a dostatečně rychlým internetovým připojením. Nabrali jsme nové kolegy, kteří se měli na expanzi zaměřit, a očekávali rychlé výsledky a nová loga v portfoliu. Od počátku jsme si uvědomovali, že Testuj.to brand není mezinárodně použitelný, tak jsme pro zahraničí rychle rebrandovali na Brand Testing Club.

Sekundárně nám chyběla kredibilita, protože jsme v zemích neměli ještě žádná realizovaná testování. Miřili jsme tak pouze na early adopters a vzhledem tomu, že primárně cílíme na velké firmy, kde je rozhodujících lidí pět až sedm, často spolupráci někdo na poslední chvíli zatrhl. Zkoušeli jsme tak druhou cestu – kredibilitu získat přes partnery.

Obrátili jsme se na marketingové agentury, kterým se spolupráce líbila a chtěli ji svým klientům nabídnout. Podařilo se nám dokonce uzavřít smlouvu o spolupráci s jednou švédskou agenturou s velkými očekáváními. Naučit je prodávat naše služby však byl oříšek. Nebyli jsme na to připraveni, a tak spolupráce stagnovala. Se špatnou konverzí nových klientů se zvyšovala i nervozita expanzního obchodního týmu, který jsme nakonec rozpustili. A pustili jsme se do druhé fáze, která se ukazuje jako podstatně úspěšnější.

Změnili jsme taktiku a místo oslovování klientů v regionech jsme začali více pracovat s portfoliem stávajících klientů.

V druhé fázi jsme změnili taktiku a místo oslovování klientů v regionech jsme začali více pracovat s portfoliem stávajících klientů. V té době jsme zároveň identifikovali, že nám rychle roste počet nových zákazníků, nicméně velká část z nich kampaně neopakuje. Dávalo tedy smysl se zaměřit na udržení zákazníků, kde se zahraniční testování stalo jedním z hlavních témat s vysokou úspěšností.

Ve většině případů se potkáváme se dvěma typy klientů. První má centralizovaný marketing. Například s farmaceutickým klientem Stada jsme testovali v pěti zemích, o čemž rozhodoval pouze jeden člověk. Aktuálně s nimi řešíme společný růst do dalších zemí nejen v Evropě. Druhý typ klientů má marketing decentralizovaný. Díky perfektní exekuci kampaní nás klienti rádi doporučují svým klientům do regionů. Často jsme až překvapení, jak jsou za nás ochotní bojovat.

To je tedy druhá fáze, po které bude následovat fáze třetí, kdy se při získání dostatečné kredibility na každém z trhů zaměříme opět na oslovování regionálně příslušných značek. Zároveň plánujeme i lehce zjemnit naši relativně agresivní push strategii k pull strategii se zapojením revenue operations, které nám umožní ke klientům přistupovat více holisticky.

podcast-1-1

Přečtěte si takéRecenze a hvězdičky mají větší vliv než cena, říká Čejková z Testuj.toRecenze a hvězdičky mají větší vliv než cena, říká Čejková z Testuj.to. Pozitivní dopad mohou mít i ty negativní

Co se nám však povedlo, je technologické spuštění jednotlivých regionů. Proces jsme vyladili a jsme připraveni na spouštění jedné země za druhou v řádu dvou týdnů až měsíce. Zároveň se nám povedla věc, kterou často firmy ignorují – znalost regionální legislativy.

Pracujeme i s farmaceutickými firmami, na které jsou kladeny vysoké regulatorní požadavky. Evropská směrnice Omnibus pravidla pro spotřebitele změnila, přičemž každá země je ve výkladu jinak přísná. Díky spolupráci se Sedlakova Legal se nám povedlo trh skvěle zmapovat a pro farmaceutické firmy připravit funkční obchodní model.

Tři směry další expanze

Nyní se nabízí otázka, kam dál, a vidíme celkem tři směry naší další expanze. Prvním je posílení regionů, které již máme. Uvažujeme o rozšíření obchodních týmů o regionálně příslušné jednotky, což by nám umožnilo vstoupit i do segmentu středně velkých firem s lokální působností. To se týká zejména Maďarska, Bulharska a Rumunska.

Druhým směrem je otevření nových, větších regionů, na které už naši klienti čekají. Počítáme, že větší regiony pro nás budou podstatně náročnější, a proto se na ně chceme důkladně připravit. Mezi první patří Polsko nebo Německo. Neomezujeme se však pouze na evropské země a začínáme diskutovat o spolupráci s partnery, kteří by nám pomohli na trhy mimo Evropu. Zároveň se nám jako dodavateli podařilo zalistovat u klientů například v Británii nebo i na globální úrovni.

Třetím směrem jsou další země, kde můžeme společně s Heureka Group sdílet know-how a kompetence. Mezi ty patří Slovinsko, Chorvatsko, Srbsko nebo Bosna a Hercegovina.

S růstem do regionů je potřeba také zvyšovat kompetence uvnitř týmu, proto počítáme s výrazným navýšením počtu zaměstnanců o nové kolegy, kteří nám pomohou právě se škálováním do zahraničí na všech úrovních společnosti od top managementu až k externistům pro výpomoc v regionech.

CC Native

Partnerem článku je Testuj.to