Tom Hanks uprostřed intenzivních námořních bitev. Na Apple TV+ vyšlo očekávané válečné drama Greyhound

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

tom-hanks-greyhound-2020

Foto: Apple

Tom Hanks ve filmu Greyhound: Bitva o Atlantik

0Zobrazit komentáře

„Nechci rozhořčit svoje pány z Applu, ale je s tím spojený rozdíl v obrazové a zvukové kvalitě,“ řekl Tom Hanks k tomu, že jeho nový film Greyhound vychází jen na Apple TV+ místo v kinech. Sony, které mělo původně distribuci válečného blockbusteru na starosti, se kvůli celosvětové karanténě rozhodlo práva prodat. Souboj mezi velkými streamovacími službami vyhrála právě firma Tima Cooka a nyní se pokusí diváky přitáhnout k menším, ale mnohem dostupnějším zobrazovacím plochám.

V některých zemích se v současnosti debatuje o hrozbě druhé vlny koronavirové pandemie, ve Spojených státech ovšem stále nepolevila ta první. Podle odborníků se předčasné pokusy o znovuotevření země politikům vymstily a je tak složitou otázkou, kdy bude zase bezpečné jít do kina. Film Greyhound se měl na plátna dostat už v červnu, s odsouváním premiér u obrovských projektů jako Nolanova Tenetu a Mulanu od Disneyho by ale nad jeho vydáním v kinech i nadále visel velký otazník.

Složitá situace v zámoří se samozřejmě promítá i do programu kin v Česku, který je velice skoupý na nové filmy. Naopak nejzajímavější za dlouhou dobu je vývoj streamovacích služeb, kde mnoho titulů svou distribuční cestu nyní začíná, ne končí. Právě díky tomu se Applu rychle podařilo získat jednu z nejpoutavějších filmových premiér posledních několika měsíců.

Greyhound je zdaleka největší filmový projekt, který na Apple TV+ dosud vyšel, a zajímavé je i srovnání s ostatními streamovacími službami. Disney+ exkluzivní filmy, co nebyly nejdříve v kinech, spíše nenabízí, Amazon a Netflix se zase zaměřují na snímky menších rozpočtů s potenciálem na získání cen, výjimku zde představuje takřka jen Irčan. Dražší tituly jako Bright nebo Vyproštění se naopak zaměřují na méně seriózní témata a narážejí na spíše průměrné recenze.

Válečná novinka Greyhound naproti tomu představuje už svým žánrem vážný film, který zároveň nabízí široce atraktivní vizuální zpracování. Z Toma Hankse v roli schopného kapitána se navíc v posledních letech stal dobře známý a oceňovaný trend, budící velký divácký zájem. Slavný hollywoodský herec se dokonce postaral o scénář, na němž prý pracoval téměř deset let.

Hanks si je vědom, že aktuální situace by jen těžko umožnila film do kin poslat, přesto se ale nemůže vyhnout rozhořčení z neadekvátního diváckého zážitku. Ve videu poskytujícím náhled do vzniku filmu je z jeho komentářů zřejmá práce, kterou vložil do vzdělávání se o fungování námořních střetů a dobové techniky. „Náš film míří lupou na válku ve vodách Atlantiku,“ říká.

Samotný film získal převážně nadprůměrná hodnocení, diváci pak reagují ještě pozitivněji. Ačkoliv oficiální synopse hovoří o osobní cestě hlavního hrdiny, námořního kapitána, ve skutečnosti v centru filmu stojí samotné střety mezi loděmi spojenců a nepřátelskými ponorkami.

„Vše nasvědčuje tomu, že by se investice do Greyhoundu mohla vyplatit jak Applu, tak divákům.“

Nejedná se o zcela typický žánrový film, aspekt bratrství skupiny vojáků a až otcovské figury kapitána je zde přítomen jen v rychlých náznacích. Většinu prostoru dostávají velmi specifické procesy námořního souboje, takže se vrší jedna procedurální akční scéna na druhou. Devadesátiminutová stopáž je tedy velmi efektivně využita k vytvoření intenzivního zážitku, kde není čas na dlouhé proslovy a smutné pohledy.

Některé recenze kritizují nedostatečnou charakterizaci postav a chybějící motivaci se s nimi ztotožnit, Greyhound ale zkrátka volí jiný způsob vyprávění. Téměř zcela absentují typické scény strašného chaosu války a patetické momenty – ty jsou naopak přerušovány další hrozbou, zvyšujíc napětí a dojem realismu. Tom Hanks, který v minulosti napsal jen dva scénáře k lehkým romantickým komediím, tak ve svém nejnovějším projektu zajímavě narušuje žánrové konvence.

creaks-amanita-design-mp

Přečtěte si takéOd prasklé žárovky k hororu v opuštěném domě. České studio Amanita Design uvádí novou adventuru CreaksOd prasklé žárovky k hororu v opuštěném domě. České studio Amanita Design uvádí novou adventuru Creaks

Ačkoliv jsou jednotlivé scény velmi podobné ve své kombinaci znepokojivé těkající hudby evokující soundtrack Dunkirku a rychlého sledu povelů, jejich vyústění se variuje, udržujíc diváka v nejistotě. Ze začátku se navíc musí rychle zorientovat ve zkratkovité komunikaci a různých způsobech zprostředkování informací. Výsledkem je tísnivá, avšak osvěžující zkušenost se snadno stereotypním žánrem.

Grehound si premiéru na Apple TV+ odbyl v pátek, takže až v následujících týdnech se mohou objevit první čísla zájmu. Vše nicméně nasvědčuje tomu, že by se investice do něj mohla vyplatit jak Applu, tak divákům.