Z Indie už ho vyhnali, Američané to zvažují a čínský TikTok je přes rostoucí popularitu centrem politických sporů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

tiktok-trump-boxed

Foto: Gage Skidmore/CzechCrunch

TikTok se stává předmětem zájmu i pro amerického prezidenta Donalda Trumpa

0Zobrazit komentáře

Mezi nejmladšími generacemi je to jedna z nejpopulárnějších sociálních sítí současnosti, ale zároveň jde o aplikaci, která se kvůli svému původu dostává do centra geopolitických sporů. Řeč je o TikToku, který po světě používají stovky milionů lidí a vyvíjí ho čínský gigant ByteDance.

Čerstvé problémy se pro TikTok začaly objevovat zhruba před týdnem, kdy indická vláda zakázala na svém území všechny známé aplikace pocházející z Číny. Důvodem jsou ozbrojené střety obou asijských velmocí, které zanechaly na hranicích od počátku května několik desítek mrtvých vojáků.

Indie je každopádně jeden z nejrychleji rostoucích digitálních trhů a ByteDance na něm rozhodně ztratil podstatou část svých uživatelů. Podle analytické firmy Sensor Tower si jen v Indii od spuštění v roce 2017 stáhlo TikTok 660 milionů lidí.

Reálně tak kvůli zákazu ByteDance ztratil přinejmenším desítky milionů uživatelů (oficiální čísla TikTok nezveřejňuje) a zároveň pravděpodobně svůj nejrychleji rostoucí trh a potenciál do budoucna.

tiktok-min

Čínská sociální síť TikTok řeší problémy po celém světě

Společně s TikTokem indická vláda zakázala dalších 58 populárních čínských aplikací s odůvodněním, že jsou hrozbou pro národní bezpečnost. Tratit tak budou i giganti jako Alibaba nebo Tencent, kteří už v Číně nemohou rozšiřovat například své aplikace WeChat a UC Browser.

Nic platný zatím nebyl ani dopis šéfa TikToku Kevina Mayera indické vládě, kterým se od Pekingu distancoval. Jak píše stanice Al Jazeera, TikTok i nadále tvrdí, že čínská vláda si od něj nikdy nevyžádala data uživatelů, a pokud by se tak stalo, sociální síť by takovou žádost odmítla.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Krok Indie nicméně podpořil v pondělí americký ministr vnitra Mike Pompeo a v bezprostřední reakci řekl, že Spojené státy taktéž zvažují zákaz TikToku a jiných čínských sociálních sítí. V interview pro Fox News sarkasticky dodal, že lidé by si měli aplikaci stáhnout, „pokud chtějí, aby jejich data skončila v rukou čínské komunistické strany“. Prezident Trump jeho slova potvrdil o den později.

Mluvčí TikToku se bránil s tím, že společnost je vedena americkým CEO, šéfové napříč klíčovými oblastmi jsou ve Spojených státech a znovu zopakoval, že TikTok čínské vládě nikdy data neposkytl. V případě USA by případný zákaz znamenal citelnou ztrátu dalších několika desítek milionů uživatelů a druhého největší trhu.

mayer

Foto: ByteDance

Kevin Mayer, CEO sociální sítě TikTok

TikTok se ve stejnou dobu snažil svůj postoj podtrhnout, když v reakci na nový čínský zákon odešel dobrovolně z Hongkongu. Legislativa totiž mimo jiné de facto zbavuje Hongkong internetových svobod, které doposud měl oproti pevninské Číně. Tamní policie tak může nově po internetových firmách na základě soudních příkazů chtít smazání určitých příspěvků na sociálních sítích a v případě neuposlechnutí hrozí pokuty nebo vězení.

starosta

Přečtěte si takéDigitalizovat lze i obce. Stačí nasadit nástroje, které už všichni znají z domova, říká jeden z nejmladších starostů v ČeskuDigitalizovat lze i obce. Stačí nasadit nástroje, které už všichni znají z domova, říká jeden z nejmladších starostů v Česku

Zatímco TikTok svou aplikaci rovnou smaže z obchodů, američtí giganti Google, Twitter a Facebook shodně uvedli, jak píše magazín The Verge, že prozatím budou hongkongské žádosti o uživatelská data ignorovat. V porovnání s velikostí čínského trhu jde však spíše o symbolický krok.

Neutuchající distanc od čínské matky

TikTok samotný není v Číně dostupný, místo něj tam funguje jeho sesterská aplikace zvaná Douyin, která je ovšem taktéž vlastněna koncernem ByteDance. Poslední kroky TikToku a jeho reakce na politické tahanice sledují dlouhodobý cíl: od Číny se zcela distancovat.

TikTok také tvrdí, že všechna data o svých uživatelích má serverech v Singapuru, nikoliv v Číně. Své prozápadní směřování se snažil potvrdit také v květnu, když ze zábavního koncernu Disney přišel na pozici CEO zmíněný Kevin Mayer. Ostatně pro větší zásah na americkém trhu nedávno TikTok otevřel nové kanceláře v USA.

tiktok-la2-min

Foto: TikTok

Kanceláře TikToku v Los Angeles

Podle květnového vyjádření má Mayer za úkol především pokračovat v globální expanzi, která se čínskému gigantovi za poslední léta opravdu daří. Podle analytické firmy Sensor Tower si TikTok po celém světě stáhly už více než dvě miliardy lidí a například v prvním čtvrtletí roku 2020 byla vůbec nejstahovanější aplikací na celém světě.

Reálné obavy, nebo politické hry?

Na druhou stranu, Mayer ve stejnou chvíli zastává i pozici provozního ředitele v mateřské čínské firmě ByteDance a spolupracuje přímo s jeho globálním výkonným ředitelem, Jimingem Zangem. Prozápadní pozici přitom TikTok zcela neprokazuje ani v moderaci obsahu. Z minulosti jsou zdokumentované případy, kdy byl na síti cenzurovaný obsah o Ujgurech nebo masakru na náměstí Nebeského klidu.

Z pohledu soukromí však TikTok nesbírá o nic více uživatelských dat než například americký Facebook. Vše tak stojí a padá na důvěře k Mayerovi, jíž američtí politici zatím příliš neoplývají. Jak shrnuje televize ABC, američtí zákonodárci volají už od podzimu po prošetření vztahu ByteDance a čínské vlády. Z obav před bezpečnostním rizikem zakázaly používání TikToku i mnohé americké vládní agentury a složky armády a stejný krok jako Indie zvažuje také Austrálie.

V Číně nefunguje TikTok, ale jeho sesterská aplikace Douyin

ByteDance drží pozici jedné z nejhodnotnějších soukromě vlastněných společností světa s valuací odhadovanou na 100 miliard dolarů (2,4 bilionu korun). Tento status však zároveň znamená, že nemusí zveřejňovat žádné oficiální údaje o svých financích nebo počtech uživatelů, a lze tak pouze odhadovat, jak zásadní budou mít politické tahanice na TikTok vliv.

Jisté je, že TikToku jde o hodně – nejen o obrovské množství uživatelů, ale také potenciální ztrátu miliard dolarů na mikrotransakcích a reklamách. Ačkoliv sociální síť inzerentům dlouho oficiálně nenabízela možnosti reklam, je to jen pár dní, co oznámila vznik platformy TikTok for Business, která by mohla představovat značný zdroj příjmů.

upvest-founders-boxed

Přečtěte si takéKomerční banku zaujal crowdfunding nemovitostí. Za desítky milionů kupuje podíl v českém startupu UpvestKomerční banku zaujal crowdfunding nemovitostí. Za desítky milionů kupuje podíl v českém startupu Upvest

Odhady aktuálního počtu uživatelů TikToku se pohybují okolo 700 až 800 milionů, nezřídka se však objevuje i číslovka jedné miliardy. Je tak násobně větší než například Twitter nebo Snapchat a roste rychleji než aplikace z impéria Facebooku, tedy Instagram, WhatsApp nebo jeho samotná hlavní aplikace.

Týdeník Respekt letos v lednu uvedl, že má TikTok v Česku 700 tisíc uživatelů. Ze statistik CzechCrunche vychází, že nejodebíranější čeští tiktokeři mají přes půl milionu odběratelů.

Francouzští obři, pozor. Český startup LemonPay chce změnit stravenkový byznys s univerzální platební kartou

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

petr-skoc-lemonpay

Foto: LemonPay

Petr Skoč, obchodní ředitel LemonPay

0Zobrazit komentáře

Ve světě stravenkového byznysu se chystají rozvířit vody hned dvě důležité události. Od příštího roku by měl začít v Česku platit takzvaný stravenkový paušál, který ovšem není jediný, kdo chce změnit zavedené pořádky. Na velkou konkurenci z Francie si brousí zuby i nový tuzemský projekt LemonPay.

Edenred se svými Ticket Restaurant, Sodexo s Gastro Passy a Up s Chèque Déjeuner, to je obří francouzský trojblok, který v Česku ovládá drtivou většinu stravenkového trhu. Jejich takřka neotřesitelnou pozicí se však nyní pokusí narušit platební karta LemonPay.

Za novou univerzální kartou pro zaměstnance stojí skupina českých investorů v čele s developerem Petrem Hlinovským a ambice nemají rozhodně malé. Do konce roku chtějí získat prvních 25 tisíc zákazníků a do tří let mít čtvrt milionu aktivních uživatelů. Do karet ji může hrát i chystaný stravenkový paušál.

„Na stravenkový paušál jsme připraveni a velmi ho vítáme. Nabízíme nejmodernější řešení – tedy žádné papírové stravenky, ale klasickou platební kartu, se kterou lze platit ve všech restauracích. Tohle všechno umíme zkombinovat s dalšími benefity, jako například s placením volnočasových aktivit, což zavedení velcí hráči nyní nedokážou,“ hlásí sebevědomě Petr Skoč, obchodní ředitel LemonPay.

lemonpay_5

Foto: LemonPay

LemonPay ve své platební kartě kombinuje stravenky a benefity

Silné konkurence se v LemonPay skutečně nebojí, byť je jasné, že nový hráč to na zavedeném trhu nebude mít snadné. Zmíněný stravenkový paušál by však mohl leccos změnit. Vláda totiž schválila jeho zavedení od příštího roku a podle dosavadních informací by nemělo nic bránit ani jeho přijetí poslanci. Výsledkem by bylo, že od roku 2021 budou moci zaměstnanci dostávat „stravenkové“ peníze přímo.

Dosud zaměstnavatelé svým zaměstnancům dávali buď papírové stravenky či je nově začali nahrávat na plastové či digitální stravenkové karty, ale od příštího roku budou moci vyplácet hodnotu stravenek v hotovosti přímo na účty zaměstnanců. A u toho chce být LemonPay, jehož univerzální karta by měla zaměstnance nejméně omezovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

U klasických stravenek totiž platí, aby je mohl člověk v restauraci využít, musí je daný podnik akceptovat. LemonPay pracuje s tím, že akceptační síť nepotřebuje, využít umí jakýkoliv terminál a navíc nemá ani žádné časové omezení, kvůli kterému mnoho papírových stravenek propadávalo. Podle LemonPay to je ročně až 150 milionů korun.

Univerzálnost nové karty má spočívat i v tom, že nebude fungovat jen jako stravenka, ale také pro další benefity, jako je placení za zdravotní péči, sport, kulturu, cestování nebo online nákupy. LemonPay tak v sobě kombinuje stravenky, benefity a potenciálně i další peněženky, dle libosti zaměstnavatele. Zároveň firma upozorňuje, že peníze nepůjdou využít na cokoliv, ale omezí se právě na stravu či vybrané benefity, jiné platby budou blokovány.

petr-skoc_1

Foto: LemonPay

Petr Skoč, obchodní ředitel LemonPay

Na zavedenou konkurenci však chce domácí projekt, do něhož aktuálně Petr Hlinovský hledá další investory, zaútočit ještě jedním zásadním aspektem. Na rozdíl od konkurence si nebude brát žádné provize od restaurací, ani od zaměstnavatelů. Byznys LemonPay má být založen na měsíčním poplatku za každou využívanou kartu.

Aktuálně je u stravenek standard, že provizi platí obě strany. Jednak firmy, které je využívají pro své zaměstnance, platí zhruba 5 až 7 procent provize za využívání služeb a stejná procenta pak musí zaplatit i restaurace, když si stravenky směňují za peníze. To chce LemonPay změnit a účtovat si bude jen za vystavení karty (69 korun s platností na tři roky) a pak měsíční poplatek za každou kartu.

artvillas-min

Přečtěte si takéRyzí život na Kostarice. Unikátní resort Filipa Žáka nabízí luxus v srdci džungle hovořící jazykem českých architektůRyzí život na Kostarice. Unikátní resort Filipa Žáka nabízí luxus v srdci džungle hovořící jazykem českých architektů

„Zcela odbouráváme zažitý model trhu, tedy nebudeme si od klientů (zaměstnavatelů) brát provizi z nabíjených prostředků na karty. Našim cílem je být zcela transparentní, budeme si účtovat měsíční fee za vydanou kartu ve výši maximálně 29 korun, a to podle velikosti klienta,“ vysvětluje pro CzechCrunch Petr Skoč.

Již příliš nepřekvapí, že chce LemonPay sázet také na digitální produkty. Platby přes Apple Pay či Google Pay sice spustí až začátkem příštího roku, ale přesto si proti konkurentům věří. Přitom například Edenred do digitalizace také významně šlape a budoucnost vidí pouze v digitálních stravenkách. S tím souhlasí i Petr Skoč.

„Máme technologický náskok a nebojíme se vyzvat velké hráče z Francie. Papírové stravenky jsou přežitek, český trh čeká v tomto segmentu digitalizace,“ doplňuje obchodní ředitel LemonPay.