Dan Tržil: Podcasty loni naplno dorazily do Česka. V roce 2020 je čeká rapidní růst posluchačů i příliv peněz

Dan TržilDan Tržil

dan-trzilKomentář

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Podcastový expert Dan Tržil

0Zobrazit komentáře

Rok 2019 byl rokem podcastů. Podcasty jako médium zaznamenaly jednoznačně největší růst za dobu své existence v Česku. Z okrajového a často přehlíženého kanálu se stal vlivný nástroj, jehož jedinečnost a dosah začaly využívat zavedená média i četné renomované společnosti. Podcasty tak v roce 2019 opravdu dorazily do Česka a my jsme byli s CzechCrunch Podcastem u toho.

A co podcasty čeká v Česku dál? Na začátku letošního roku najdete na streamovacích platformách více než 700 podcastů. Své predikce pro rok 2020 nyní sdílí Dan Tržil, jeden z prvních, kteří budovali infrastrukturu pro českou podcastovou scénu. Svou předpověď zakládá na desítkách konzultací s českými firmami i jednotlivými tvůrci podcastů a pochopitelně i na vlastní činnosti.

***

Rapidní růst posluchačů

Výzkum z minulého roku, který zpracovala agentura Nielsen Admosphere, naznačuje, že slovo „podcast“ znalo přibližně 11 % Čechů. Toto číslo bylo v době uveřejnění pravděpodobně nadsazeno tím, že lidé nevěděli, co přesně podcast je (jako nejčastější platformu pro poslech podcastů uváděli YouTube). Už v roce 2019 začala komunita posluchačů výrazně růst díky novým podcastům z rukou influencerů z platforem jako Instagram nebo YouTube.

Data naznačují, že tento trend bude sílit a podcasty budou nadále oslovovat nové posluchače. Věřím, že v roce 2020 se dočkáme první podcastové epizody se 100 tisíci poslechy. Zda první epizoda se 100 tisíci poslechy bude z produkce Českého rozhlasu, Proti Proudu nebo nového tvůrčího počinu, ukáže až čas.

Boj platforem se bude přiostřovat

Jednou z hlavních událostí podcastové sféry v roce 2019 byly nákupy švédské streamovací platformy Spotify, která za více než 400 milionů dolarů koupila několik společností produkující samotné podcasty nebo poskytující přidružené služby. Tato sázka se podle všeho Spotify vyplácí a Apple jako historický hegemon odvětví zjišťuje, že mu ujíždí vlak a mobilizuje vlastní snahy, ostatně nová verze operačního systému pro Macy s sebou přinesla desktopovou aplikaci právě pro poslech podcastů.

Ani Google nezůstal pozadu a vydal aplikaci Google Podcasts a zároveň zdůraznil a vylepšil roli audia ve svém vyhledávání. Podcastoví posluchači se ukazují jako velmi cenné publikum, poslechem tráví spoustu času a stále více firem si tento fakt uvědomuje. V roce 2020 tak lze očekávat střet platforem a boj o posluchače.

mujrozhlas

Aplikace mujRozhlas od Českého rozhlasu

Bude zajímavé sledovat, jestli v Česku uvidíme podobné snahy od českých subjektů. Technologicky nejdále je rozhodně nová aplikace Českého rozhlasu MůjRozhlas, která ovšem nabízí pouze pořady z rozhlasové produkce. Nesmělými pokusy se v minulém roce prezentovaly i Active Radio se svojí aplikací Youradio Talk nebo Audiotéka s aplikací Lecton. U posledních zmíněných aplikací zatím však jde jen o testování vod.

Vstup velkých hráčů

Rostoucí obliba podcastů určitě neunikla velkým mediálním hráčům typu Economia, Mafra nebo Seznam. Tipuji, že v tomto roce i tito velikáni začnou s audio obsahem experimentovat, ať už jako se samostatnými produkty, nebo doplněním některých stávajících značek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud odstoupíme ještě o jeden krok a zaměříme se na obry mediálních průmyslů, tak se nám prezentuje zajímavá otázka ohledně toho, jestli tento rok do podcastového prostředí vstoupí Facebook, Twitter nebo LinkedIn. Znamenalo by to enormní nárůst posluchačů, mocné reklamní platformy a příliv peněz.

Profesionalizace odvětví

V roce 2019 se vynořovaly první snahy o tvoření podcastových networků, produkčních agentur nebo nahrávacích studií. Tento trend bude sílit a v Česku se začne vytvářet ekosystém kolem tvorby podcastů. Projeví se to i zlepšením průměrné kvality podcastů, jelikož už jsme přesáhli kritickou hranici, kdy k úspěchu nestačí jen dobrý obsah, ale i kvalitní produkce a promyšlený marketing.

Příliv reklamních budgetů

Reklama v podcastech je i ve světě stále velkým tématem. Zatímco na západě už existují možnosti dynamického vkládání reklamy a podrobnějšího cílení pro velké podcasty, v Česku je reklama v podcastech stále v počáteční fázi. Možná i díky tomu je podcastová reklama v Česku stále poměrně neobvyklá, ale velmi účinná.

Inzerenti hledají inovativní formáty a podcasty se těší v rámci jejich niche publik velmi vysoké důvěře, i proto začne stále více firem využívat inzerci v podcastech a očekávám i první vlašťovky od firem spravující velké mediální budgety.

dan-trzil2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Podcastový expert Dan Tržil

Firemní podcasty budou nové firemní blogy

Pamatujete na dobu, kdy každá firma musela mít firemní blog? Tak se připravte, že v roce 2020 zažijete stejný trend, ale s firemními podcasty. Ty sice nabízejí větší autenticitu a možnost opravdového propojení s publikem, nicméně bude zajímavé sledovat, jak se firmy vypořádají s technickými nástrahami a kdo dokáže přijít s opravdu zajímavým konceptem, který nebudou poslouchat jen noví zaměstnanci ve zkušební době.

Rozšíření nových formátů

Pokud se obecně podíváte na české podcasty, zjistíte, že je přerozhovorováno. Konverzace zřejmě stále budou i nadále nejčastějším formátem, ale začnou se objevovat i nové, inovativnější formáty s větší produkční náročností. Cestu opět ukazují profesionálové z Českého rozhlasu, kteří spouští nové podcast-first série ve formátech reportáží, časosběrných dokumentů nebo na rozhlasové hry.

zaklinac

Přečtěte si takéNesrovnávejte nás s Hrou o trůny, jsme jiní, říká scénáristka Zaklínače a láká na ještě zajímavější druhou sériiNesrovnávejte nás s Hrou o trůny, jsme jiní, říká scénáristka Zaklínače a láká na ještě zajímavější druhou sérii

Máme tu již i hororové historky nebo krimi sérii. Právě inovativní formát bude v roce 2020 jeden z dobrých způsobů, jak se odlišit od stovek dalších. Fanoušci podcastů se tak mohou těšit na nové formy jejich oblíbeného média.

Objevitelnost

Ještě nedávno byl problém najít jakékoliv podcasty z rukou českých tvůrců. Stačilo jen několik měsíců a posluchač čelí novému problému – začalo být obtížné identifikovat kvalitní podcasty v záplavě nového obsahu. Objevitelnost podcastů je stále jedním ze slabých míst tohoto formátu.

Chybí zde doporučovací mechanismus známý z YouTube a tvůrci musí řešit roztříštěnost jejich publika na mnoha platformách. Marketing podcastů tak v roce 2020 bude mnohem důležitější než v minulosti.

Nové možnosti distribuce

Související s předešlým bodem. Tvůrci budou vymýšlet nové způsoby, jak ukázat svoje podcasty a budou smazávat rozdíl mezi distribučními kanály. Dočkáme se mnohem více videopodcastů, právě díky možnosti oslovit publikum na YouTube nebo na Facebooku.

Petr Kováčik a první rok startupu Blabu.com: Opatrným zkoušením světový produkt nepostavíte

Petr KováčikPetr Kováčik

blabuKomentář

Foto: Blabu

Spoluzakladatelé Blabu Petr Kováčik, Eva Peterková a Tomáš Strejček

0Zobrazit komentáře

Už je to více než rok, co Petr Kováčik opustil Skrz.cz. Po osmi letech, kdy český slevový vyhledávač dovedl až k prodeji britské skupině Secret Escapes, se rozhodl pustit se do nového projektu, kterým se nakonec stalo Blabu.com. Jak před rokem popsal pro CzechCrunch, cílem bylo vytvořit službu na způsob Uberu, akorát pro konverzaci v cizím jazyce s rodilými mluvčími.

Nyní Blabu.com oslavilo první rok existence a Petr Kováčik se ve svém komentáři ohlíží za tím, co všechno jeho startup, který založil společně s Evou Peterkovou a Tomášem Strejčkem, zažil, co se povedlo i nepovedlo a co ho čeká v roce 2020.

***

Ani jsme se nestačili rozkoukat a první rok Blabu je za námi. 7. ledna 2019 jsme začali s Evou Peterkovou pracovat na Blabu v kavárně Cafedu v Praze u Muzea. Neměli jsme nic: kanceláře, tým, čekali jsme ještě na Tomáše Strejčka, než dokončí svoje zaměstnání. Tak jsme se rozhodli věnovat extrémní úsilí diskuzím, analýzám, rešerším, testování konkurence a získávání feedbacku k našemu přemýšlení o Blabu.

Začal jsem pracovat na budgetu a postupně jsem si začal potvrzovat všechny klíčové vstupy díky veřejně dostupným datům. Jako další zdroj dat jsme si nechali napsat skripty, které nám odhalily více informací o konkurenci, a měl jsem tak další pohled na naše hypotézy a strategii.

Jeden měsíc jsme s Evou pendlovali mezi kancelářemi spřátelených firem, které nám vždy poskytly místo k sezení, kafe a internet, a my jsme jim na oplátky zpravidla s něčím pomohli nebo probrali 1:1 jejich plány a dali jim k tomu náš pohled.

Spouštíme. Vypínáme? Spouštíme!

V lednu jsem se zavázal, že v dubnu spouštíme. Neměli jsme ani řádku kódu, logo, nikoho v týmu, ale termín byl už daný. Nakonec se nám podařilo skutečně spustit MVP 30. dubna 2019. Samozřejmě to bylo plné chyb a pěkně jsme se u toho zapotili řadu nocí v kuse, až jsme Blabu zase radši vypnuli a doladili nejhorší problémy.

blabucom

Česká služba Blabu.com pro konverzaci v cizím jazyce

Hodí se tu můj oblíbený citát od zakladatele LinkedInu Reid Hoffmana: „Pokud se nestydíte za první verzi svého produktu, spustili jste ho příliš pozdě.“

První expanzní krůčky

Od začátku jsme chtěli testovat Blabu hned ve více zemích a sledovat, jak se bude odlišovat chování různých národů. Hned v létě jsme tedy zkusili otevřít Latinskou Ameriku, konkrétně Mexiko a Argentinu. K našemu překvapení jsou potřeby lidí v Latinské Americe naprosto stejné jako v Čechách, mají stejný strach z mluvení anglicky vypěstovaný nejspíš stejně špatným školským systémem a nemají problém s učením se přes videohovory.

Nebyli jsme ale připravení, co se týče správného pokrytí časových zón, neměli jsme lokální platební metody (a tak nám prakticky nikdo nebyl schopný zaplatit, i když chtěl) a podcenili jsme nutnost lokalizovat web do dokonalosti a mít vždy španělsky mluvící zákaznickou podporu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Think globally, act locally.“ 

Teď už víme, že musíme mít nejčastější platební metody (pokrýt alespoň 80 % nejčastěji používaných platebních metod), dokonale přeložený web bez chybějících překladů a zejména ukazovat ceny vždy v lokální měně (i když to je jen přibližný přepočet). A při aktivní komunikaci přes notifikace nebo e-mail používat samozřejmě pouze latinskoamerickou španělštinu.

Změna přišla od září

Léto bylo těžké, protože jsme do něj vstoupili s nulovou trakcí a nováčci se během léta špatně hledají (firmy moc nefungují a lidé radši cestují, než by se sebevzdělávali). Všechno jsme tedy směřovali na září a modlili se. V září jsme spustili kampaň s prvním influencerem Broňou a výsledek byl úžasný. Naši tutoři nestíhali a prosili jsme je průběžně, ať se jich připojí více.

https://www.youtube.com/watch?v=2ChpncbB5Wg

Ale co je nejdůležitější, dostávali jsme neuvěřitelně pozitivní feedback ve stylu „přesně tohle jsem hledal“ nebo „něco takového potřebuju“. Cítíme, že z Blabu bude jednou skutečný lovebrand. Doteď máme 5 000 hodnocení zákazníků s průměrem 4,93 z 5 a téměř polovina z nich má i textové hodnocení s úžasnými příběhy.

Proč na to jdete tak rychle?

Za celý rok mě nejvíce překvapilo, kolik lidí se mě opakovaně ptalo na to, proč ten startup tolik tlačíme, proč hned chceme jít ven, proč více nebootstrapujeme nebo prostě to jen ladíme v pár lidech. Jak ale chcete postavit firmu schopnou se poprat v mezinárodním prostředí, pokud to první roky budeme ladit na českém rybníčku na pár zákaznících? Fixní náklady budou víceméně stejné, protože ve třech lidech to uděláte za rok a ve dvanácti lidech za půlku. Čas je ta nejdůležitější metrika, kterou sledujeme.

Čím déle bude trvat reálné spuštění a první úspěch u zákazníků, tím více riskujeme, že v týmu opadne nadšení, nebo už nebudeme tak zajímaví pro případné investory (o tom zase příště). Blabu mě takto zatím stálo 12 milionů korun. Není to malý risk a nemusí to vyjít. Jen kdo neriskuje, tak taky nic nezíská. Důležité je neztratit trakci a neustále směřovat dopředu.

Investoři

První investorský zájem přišel už v únoru a nebyl jsem na to vůbec připravený. V červnu jsem si řekl, že poprvé aktivně otestuji investorský zájem a rozjel jsem se na konferenci do Berlína. Nasbíral jsem první kontakty a testoval si různé verze pitche projektu. Sepisoval jsem si nejčastější otázky a témata, o kterých se bavíme, abych byl pak vždy připraven se správnými čísly a připravenými slajdy v pitch decku.

V září jsem se rozhodl rozjet investorské kolo naplno a vydal se do Tel Avivu na konferenci. Potkal se s více lidmi, vyzkoušel si Investor Speed Dating a nakonec vystoupil bez prezentace i na pódiu a pitchoval Blabu před 200 lidmi. Výsledek byl samozřejmě průměrný, ale udělal jsem první krok a vyzkoušel si to.

maye-musk3

Přečtěte si takéElon, Kimbal a Tosca aneb co stojí za úspěchem rodiny Muskových? Za vším hledej matku i soběstačnostElon, Kimbal a Tosca aneb co stojí za úspěchem rodiny Muskových? Za vším hledej matku i soběstačnost

Následovaly čtyři měsíce příprav a trénink pitchů, usilovné komunikace, prezentace, předkládání všech možných budgetů, odhadů, analýz. Velké díky za feedback a cenné rady zejména Michalu Šmídovi z Twista, který je podle mě jeden z nejlepších fundraiserů v Čechách. Pokud se nic zásadního nezmění, tak v lednu 2020 bychom měli oznámit, jak toto investorské kolo dopadlo. Bylo by to přesně 12 měsíců po oficiálním startu.

Lessons learned za první rok?

Původně jsme očekávali, že největší problém budeme mít na straně tutorů (na straně nabídky). Tam jsme překvapivě velmi úspěšní a vidíme, že tutorům se tento koncept instantních konverzací v jejich volném čase velmi líbí. Opravdu velké překvapení bylo, jak moc těžký je akviziční funnel na straně zákazníků.

Špatně jsme se na začátku (ne)dokázali odlišit od konkurence. Když už se nám dařilo lépe popsat službu, tak se zákazníci registrovali, ale i když měli zdarma zkušební hovor, stejně si nezavolali. Přes dvě třetiny času jsme tak první měsíce věnovali pouze akvizičnímu funnelu a hovorům samotným. Ke konci roku jsme dosáhli 8 tisíc registrovaných účtů, ale řádově jen 25 procent uživatelů jsme dokázali rozhýbat k akci.

Na podzim jsme také spustili Mini Kurzy – jasně dané téma a předem známé otázky. Zjistili jsme totiž, že flexibilita Blabu může být pro někoho až moc velká a preferuje tak mít jasné téma a cíl s jasně danou strukturou.

blabu-petr-kovacik

Foto: Blabu

Zakladatel Blabu Petr Kováčik

I když se už píše rok 2020, potýkáme se stále se zásadním procentem, kdy se zákazníkům nepodaří před hovorem spustit kameru nebo mikrofon. Přibližně 5 procent hovorů tak končí neúspěchem už při jeho startu.

Největší zkušeností a výzvou do budoucna je neustálé vybalancování poptávky a nabídky v marketplace, kde ani jedna strana nemá závazky, kdy být online. Řešíme tak, jak obě strany motivovat si volat přesně ve vybrané časy, řešíme ideální utilizaci tutorů a jejich času online. Nyní je Blabu online 16 hodin denně 7 dní v týdnu a postupně se budeme přibližovat ke 24/7 provozu společně s expanzí do dalších časových pásem.

Co nás čeká ve 2020?

V první řadě chci dotáhnout do konce ledna seed investici do Blabu, kterou bychom chtěli použít na expanzi týmu, dokončení produktu a expanzi do nových regionů. I z tohoto důvodu chceme do konce roku rozšířit tým o 12 až 15 nových lidí. Hledáme nejen vývojáře, ale hlavně pozice spojené s expanzí, jako je marketing, business development a country managers.

Protože se chystáme s Blabu do Asie (Jižní Korea a Japonsko), je naprosté must-have být mobile-first. Aplikace pro Android je před vypuštěním ve formě PWA a iOS aplikaci budeme psát od nuly. I když jsme začali Blabu jako B2C aplikaci, ozývají se nám firmy, že by to bylo krásné řešení pro jejich zaměstnance, kterým nevyhovuje klasická firemní výuka angličtiny, jež je složitá na koordinaci a příliš rigidní v plánování. Rozhodli jsme se připravit self-service platformu pro firmy a rozjet tak variantu Blabu for Business. Nečekáme, že budeme plnou náhradou za klasické vzdělávání ve firmách, ale budeme zajímavý doplněk.