Jeden ze symbolů československého socialismu je zpět. České síťovky se prodalo už přes milion kusů
Pestré barvy a různé tvary dávají síťovce zcela novou tvář
Jeden ze symbolů socialismu v Československu vstává z popela. Legendární síťovka jde opět do módy a je nabízena jako alternativa ke klasickým igelitkám i jako módní doplněk. Tuzemská firma Česká síťovka jich za dobu své existence prodala už přes milion a potvrzuje, že síťovka ještě neřekla své poslední slovo.
Několik lahví s pivem, máslo, chléb, pribináčky, kus salámu a horalka navrch, to vše „schované“ v klasické síťované tašce zvané síťovka. Naše babičky odnosily podobných nákupů z Jednoty tuny a většinou právě v této ikonické tašce. Ze síťovky se stal jeden ze symbolů socialismu, který byl po revoluci nahrazen igelitkami, které nově příchozí řetězce rozdávaly po kilech.
Síťovka se s rozšiřováním igelitek a dalších alternativ začala z českých domácností vytrácet, ovšem ne na dlouho. Dnes, kdy lidé konečně začínají otevírat oči před problémy způsobené znečištěním životního prostředí a opět objevují kouzlo znovupoužitelnosti, je síťovka znovuobjeveným pokladem.
Lví podíl na tom mají jednotlivci i společnosti, kteří síťovky na český trh nejen vracejí, ale modernizují je tak, aby vyhovovaly potřebám současných uživatelů.
Jednou z takových společností je Česká síťovka založená Karolínou Pechovou, která inspiraci našla, u koho jiného, než u své babičky. Ta ji pravidelně vysílala na nákupy s tou samou igelitkou, ovšem Karolíně nepřipadalo příliš přitažlivé nosit igelitku, a proto se jednou babičky zeptala, zda náhodou nemá jinou tašku a babička přikývla.
„Vytáhla asi 20centimetrovou síťovku, která se už za ta léta srazila. Takto jsem doma nashromáždila asi pět úlovků. Jak jsem si je prohlížela, začal mě motiv sítě velmi fascinovat a hned jsem začala přemýšlet, kam by se tato úžasná a praktická věc mohla posunout,“ popisuje pro CzechCrunch své začátky se síťovkou Karolína Pechová.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZ jejího přemítání se nakonec zrodil byznys zabývající se výrobou a prodejem síťovaných tašek, které se od těch původních přeci jen v něčem liší. Původní síťovka, mimochodem ryze český vynález vyráběný již ve 20. letech minulého století, tedy dlouho před nástupem komunismu, se vyráběla hned v několika modelech.
Síťovky nesloužily jen jako nákupní tašky, ale jednalo se o univerzální zavazadlo, ve kterém se dalo nosit v podstatě cokoliv. Síťovky byly často vyráběny podomácku a z dostupných, tedy nejčastěji umělých materiálů.
Rozmanité tvary nabízí také Česká síťovka. „Samotný design produktu je přizpůsoben trendům dnešní doby. Široká barevná škála a různé varianty modelů. Máme síťovky klasické, pružné, pevné přes rameno, síťovky s vnitřní kapsou, hustooké, celo-ručně pletené, které už jsou spíš jako kabelka,“ vyjmenovává různé tvary svých síťovek Karolína Pechová.
„Momentálně máme v portfoliu 9 druhů síťových tašek, navíc vyrábíme i sáčky na potraviny a prodáváme unikátní lunchboxy, takže portfolio rozšiřujeme. Nově rozjíždíme designovou dceřinou značku netty.studio, která má za úkol spojovat zajímavé projekty mladých návrhářů se síťovinou nebo síťovou taškou. Zde se už jedná o velmi neotřelé kousky, které už jsou skutečným módním produktem,“ dodává Karolína Pechová.
Věc ekologická
Pestrost barev a tvarů však není to jediné, čím byla klasická síťovka obohacena. S dnešním apelem na ochranu životního prostředí se Česká síťovka zaměřuje i na různé materiály, přičemž nejčastěji jsou pro výrobu používány materiály přírodního původu, jako je bavlna či bambus.
Podle Karolíny Pechové je jedna síťovka schopna zákazníkovi ušetřit ročně až 180 koupených igelitových tašek, za které by v obchodech zaplatil až tisíc korun. A vzhledem k tomu, že od začátku svého působení prodala Česká síťovka přes milion síťovek, dostáváme se na poměrně vysoké číslo ušetřených kusů igelitek, které by v lepším případě skončily na skládce, i ušetřených financí. Síťovka totiž majitele nijak nezruinuje, její pořizovací cena se pohybuje od 100 do 360 korun.
Módní přesah
Karolína Pechová síťovky vnímá jako české kulturní dědictví, nostalgickou záležitost i módní doplněk. S tím souvisí připravovaná kolekce oblečení, ve kterém bude mít hlavní slovo právě síťovina.
„Zatím spolupracuji s třemi návrháři. Jedná se o propojení jejich tvorby se sítí nebo síťovkou. Například tričko se síťovými zády nebo rameny a pohráváme si i s možnostmi, jak aplikovat síťovinu na oblečení. Máme kolekci síťovek s koženými uchy, mini kabelkou nebo koženou kabelku, která má v sobě zabudovanou síťovku, která se při odepnutí spustí dolů a rozšíří kapacitu kabelky,“ vysvětluje módní směr České síťovky Karolína Pechová.
České síťovce se prodejně dařilo i v minulém roce, kdy prodala přes 100 tisíc kusů svých tašek, a to i přesto, že až doposud nebyla společnost obchodně příliš aktivní. „Prodeje jsou nyní více na spontánní bází a spíš reagujeme na poptávku. Máme štěstí, že lidi dost reagují sami. Do aktivnějšího obchodu se vrháme až nyní,“ uzavírá Karolína Pechová.