Nejdelší letoun světa se vrací. Hybridní Airlander 10 dostane k dobru dalších 5 metrů a vyjde na miliardu korun

airlander3

Foto: Hybrid Air Vehicle

Hybridní zepelín Airlander 10

0Zobrazit komentáře

V historii aviatiky se objevila celá řada unikátních strojů, které se svými tvary či velikostí zcela vymykaly zaběhlým standardům. Mezi ně rozhodně můžeme zařadit i hybridní letoun Airlander, jehož nová verze je prodloužena o pět metrů, a tím zcela jasně potvrzuje svůj titul nejdelšího letounu světa.

Člověk měl vždy touhu podmanit si vzdálený tmavomodrý svět nad hlavou a šel na to nejrůznějšími způsoby. LZ 127 Graf Zeppelin, H-4 Hercules, Supermarine Spitfire, Aérospatiale-BAC Concorde 101/102, Airbus Beluga XL či Northrop B-2 Spirit, to je jen několik legendárních strojů, které vznikly pod rukama šikovných leteckých konstruktérů.

Do výčtu těch nejzajímavějších zcela jistě patří i Airlander 10, hybridní letoun, který v sobě kombinuje zašlou slávu velkých vzducholodí a moderní techniku vyspělých dopravních letadel.

airlander1

Foto: Hybrid Air Vehicle

Airlander je skutečně jedinečným strojem

Airlander 10, který si svou délkou 92 metrů vysloužil titul nejdelšího letounu světa, rozhodně nepatří mezi prototypy, které se nedostaly dál než na papír. V letech 2016 až 2017 absolvoval tento nezvyklý letoun hned šest zkušebních letů. V listopadu 2017 se ale kvůli technickým problémům vypustil a spadl na zem.

Slovo „vypustil“ je zde velmi důležité, jelikož Airlander vyráběný společností Hybrid Air Vehicle je skutečně hybridem mezi klasickým letadlem a vzducholodí. Tak jako klasické vzducholodě i Airlander tvoří vzdušný balón plněný héliem a kabina pro pasažéry, nacházející se ve spodní části balónu. Konstrukční prvky letadla jsou zastoupeny dvojicí krátkých křídel a ocasními ploutvemi, spolu se čtyřmi vznětovými motory, které roztáčí vrtule v zadní části a na bocích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Původní prototyp byl schopen vystoupat do výšky šesti kilometrů, letět maximální rychlostí 150 kilometrů v hodině a převážet náklad o hmotnosti deseti tun spolu se 48 pasažéry. Nehoda však dala Hybrid Air Vehicle prostor k tomu, aby celý stroj přepracovali a vylepšili.

Airlander 2.0

Nová konstrukce přichází s prodloužením letounu o dalších bezmála pět metrů, díky čemuž je celková délka 98 metrů. To ale není ani zdaleka jediná změna, kterou letoun prodělal.

airlander2

Foto: Hybrid Air Vehicle

Díky prosklené kabině se mohou cestující těšit z neuvěřitelných výhledů

Airlander je nyní schopen setrvat v oblacích až pět dnů a překonat vzdálenost až 7 400 kilometrů. Dolet je ovlivněn účelem jeho využití, kterých je hned několik. Výrobce jmenuje například obranu a zajišťování bezpečnosti, hlídkování, logistiku, luxusní cestování či soukromé účely.

Každé využití bude vyžadovat trochu jiné vybavení celého letounu i samotné kabiny, kterou lze libovolně prodlužovat a vybavovat ji různými doplňky.

V Hybrid Air Vehicle zapracovali i na odporu vzduchu pomocí změny tvaru balónu a Airlander dostal i nový hybridní pohon spolu s přistávacím ústrojím. Díky tomu se snížila spotřeba paliva a hybridní letoun má momentálně přibližně o 75 % nižší produkci emisí než klasická letadla.

airlander4

Foto: Hybrid Air Vehicle

Airlander 10 vyžaduje skutečně velký hangár

Inovací se dočkala i ovladatelnost celého stroje, který by měl poskytovat snadnější vzletové i přistávací manévry, spolu s ovládáním ve vzduchu. K tomu dopomohl například přidaný pohon na přídi, který ulehčuje ovladatelnost při manévrech těsně nad zemí.

Kabina letounu se taktéž dočkala přepracování. V současné době nabízí prostor o velikosti 195 metrů čtverečních, ve kterém se může pohodlně vyspat až 6 osob a až 40 osob povečeřet.

elon-musk3

Přečtěte si takéDalší Muskovy akcie na burze? SpaceX chce udělat ze svých internetových satelitů veřejný byznysDalší Muskovy akcie na burze? SpaceX chce udělat ze svých internetových satelitů veřejný byznys

Hybrid Air Vehicle má v plánu získat pro svůj Airlander certifikace pro provoz na území Evropy a Spojených států. Zájemce o takový stroj by ale měl začít pomalu šetřit, protože jej Airlander vyjde nejméně na 42 milionů dolarů, tedy přes 960 milionů korun.

Společnost má v plánu prozatím postavit čtyři kusy své novinky a později přidat dalších šest strojů, které by již měly být uhlíkově zcela neutrální. První letoun by se měl vznést do vzduchu v roce 2024. Společnost zároveň připravuje ještě větší stroj pojmenovaný Airlander 50.

Moře a nebe se nesetkává jen na obzoru. Italská loděnice představila luxusní jachtu připomínající dopravní letoun

codesaca-jet-20202

Foto: Codecasa

Jet 2020 loděnice Codecasa skutečně v mnohém připomíná dopravní letadlo

0Zobrazit komentáře

Být multimilionářem přináší i určité nepsané pravidlo spočívající ve vlastnictví soukromého letadla nebo alespoň luxusní jachty. Co ale dělat, když si dotyčný přeje vlastnit obojí, ale finanční prostředky jsou přeci jen omezené? Odpověď přináší loděnice Codecasa a její nejnovější návrh plavidla Jet 2020, které připomíná letoun bez křídel.

Nákup superjachty vyžaduje přinejmenším několik desítek milionů korun. Pokud takovou částkou zájemce disponuje, může vybírat z poměrně široké nabídky plavidel všech možných velikostí, která nabízejí to nejluxusnější vybavení. To standardně zahrnuje vířivky, přepychové pokoje, bazény, prostor pro dokování vodních skútrů a člunů nebo heliport.

Většinu z nabízených jacht ale spojuje podobný všedně nevšední vzhled, kvůli kterému mohou v přístavu snadno zapadnout. To ale rozhodně nehrozí jachtě Jet 2020 od italské loděnice Codecasa, která se rozhodla inspirovat u kolegů z leteckého průmyslu a představila unikátní plavidlo, jež svým vzhledem připomíná trup některého z velkých přepravních letadel.

codesaca-jet-20201

Foto: Codecasa

Plavidlo se má stát novou vlajkovou lodí svého výrobce

Codecasa se rozhodla dostat do vln něco zcela originálního a šla na to skutečně rustikálně. Na místo toho, aby při vytváření nové jachty vybírala jen některé z prvků používaných v aviatice a jemně je implementovala do klasického lodního designu, vzala v podstatě kompletně celý trup dopravního letadla i s jeho čumákem a přetvořila jej na plavidlo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Že se nejedná o ztroskotané letadlo na moři, diváku dojde až v druhé půli celého plavidla, kde se tyčí vysoká radarová věž, za kterou se rozprostírá veliká paluba o rozměru 20 na 10 metrů, která funguje jako relaxační zóna. Najdeme v ní zapuštěný bazén o velikosti 6 na 2 metry, krytou posilovnu, bar, posezení pod širým nebem, opalovací lehátka a také několik salónků.

Zadní část je opět připomínkou celého konceptu letadla, jelikož tvarování boků zádi připomíná tryskové motory. A celou podívanou završuje zadní nástavba s heliportem pro vrtulníky, která evokuje ocasní křídla. Ve střední prosklené části této nástavby se nachází jídelna a velký společenský salón spolu s výtahem. Ten účastníky nebeské plavby či spíše mořského letu může dopravit na úplnou záď lodi, která je uzpůsobena k nevázané klubové zábavě, a to díky plážovému baru situovaném v úrovni mořského hladiny.

codesaca-jet-20203

Foto: Codecasa

Jet 2020 nabízí vše, co by správná luxusní jachta měla nabízet

Po bujaré party se mohou všichni zúčastnění odebrat zpět do přední části lodi, kde na ně čekají měkké postele ve čtyřech soukromých kajutách pro hosty. Nad nimi se nachází hlavní ložnice pro majitele plavidla. Prostory určené pro posádku lodi jsou situovány v úplném podpalubí, naopak kajuta kapitána je v horní úrovni přední části lodi hned u lodního můstku. Všechny tyto prostory taktéž propojuje výtah.

Plavidlo sice na první pohled působí jako výmysl z pera odvázaného lodního designéra, který v předchozích letech dělal pro Boeing, ovšem opak je pravdou. Jedná se o zcela seriózní návrh italské loděnice čerpající z téměř 200 let zkušeností v oboru. Jet 2020 je koncipován jako nová vlajková loď a loděnice chce s jeho stavbou začít v polovině tohoto roku. Jaká bude cenovka takového plavidla, však prozatím oznámeno nebylo.