Všichni teď šílí ze skvělého remasteru Oblivionu. Ale tady je 6 důvodů, proč je jeho předchůdce lepší
Nenechte se zmást nádhernou grafikou, vylepšením hratelnosti, dostupností napříč platformami a celkově skvělým remasterem Oblivionu!
Jistě, jistě, celý internet pobláznilo nenadálé vydání remasteru Oblivionu, jenom na Steamu ho hrálo skoro 200 tisíc lidí najednou, navíc vyšel i na konzolích, seženete ho v rámci microsoftího Game Passu, devatenáct let starou hru fakt skvěle otevírá modernímu publiku i milovníkům retra skrz působivou moderní grafiku v Unreal Enginu 5 i úpravy hratelnosti… To je sice všechno pravda, ALE!!! Jeho předchůdce Morrowind byl lepší. A než mě odveze videoherní policie nebo muži se svěracími kazajkami, tady je šest důvodů proč.
Nudný pseudostředověk…
Začneme tím nejviditelnějším. Oblivion jsou hrady. Kopce. Lesy. Vesnice. Chlápci v plátovém brnění. Čarodějové v hábitech. Jak originální. Mimochodem, věděli jste, že ve fiktivní historii světa Elder Scrolls byl region, kde se Oblivion odehrává, v jistou chvíli džunglí? Fakt. Ale ne, generický pseudostředověk je zajímavější.
… versus úžasný svět divoké fantazie!
Zato Morrowind! To byl panečku svět. Kdo spustil Oblivion, hned ho napadlo: „Hm, jasně, je to fantasy.“ Ale kdo spustil ještě o pár let starší titul? Ten si řekl: „Wow, to je FANTAZIE!“ Hry, které od té doby vyvolaly takovýhle úžas z opravdu fantasticky vypadajícího a neotřelého světa, byste spočítali na prstech ruky nezkušeného šermíře.
Ostrov Vvardenfell, to byly sopečným popelem zasypané stráně. Ale i bažiny, v nichž se vznášela plynatá medúzomonstra. Zdánlivě poklidné vnitrozemské pláně. Obří houby rostoucí do výše stromů. Baňatá, pyramidová i věžatá architektura původních obyvatel v kontrastu s pevnostmi imperiálních ochranitelů/okupantů. Město, nad nímž zlověstně visí připoutaný měsíc s Ministerstvem pravdy.
Originální obyvatelé
Tenhle bod se s těmi předchozími úzce pojí. Není to totiž jen svět, ale také jeho obyvatelé, kteří činí Morrowind nezapomenutelným. Ať už to byl Crassius Curio, autor díla The Lusty Argonian Maid, nebo triumvirát žijících božstev Vivec, Almalexia a Sotha Sil (i když, žijících…). Nebo kdokoliv z elfích velkorodů, které měly své tradice, vzhled a kulturu, s níž jste se kvůli hlavnímu questu skutečně museli seznámit. A s jednotlivými rody se (ne)přátelit.
Hrát Morrowind bylo jako číst nápaditou fantasy knihu plnou skutečných postav. Ponořili jste se do mýtů a legend, řešili náboženství i nejvyšší politiku. Potkávali jste stráže v pancířích z krunýřů přerostlého hmyzu. Obří faunu s dlouhatánskýma nohama, díky kterým snadno překonávala močály a mokřady. Osoby postižené podivnou nákazou, která přetvářela tělo, ale ještě víc zasahovala mysl…
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsHra pro pořádné dobrodruhy
Zadání questů v Morrowindu? „Vydej se do města Balmora a vyhledej muže jménem Caius Cosades. Optej se na něj v hospodě U Jižní zdi.“ nebo „Putuj na jih podél sopečného pohoří, dokud nepřekročíš řeku. Pak se vydej vstříc vycházejícímu slunci. Po levé straně spatříš dávnou svatyni.“
Questy v Oblivionu? „Jé hele, kompas, půjdu prostě rovně, haha!“ Ano, někdo může namítnout, že všechno to zjednodušování v Oblivionu znamenalo třeba i méně kostrbaté souboje, což bylo OK. Ale nenechme pravdu oslabit naši nostalgii!
Chad Nerevar vs. „Hero“ of Kvatch
Jasně, v jádru jste v obou hrách vyvoleným hrdinou. Jenže v Oblivionu se o vás zdálo císaři v důchodu. V Morrowindu jste reinkarnovaný Nerevar zvaný Měsíc-a-hvězdy, Nerevar Vrah bohů, pán Indoril Nerevar, první Hortator všech Velkorodů!
Naplňujete proroctví, které na první pohled zavání spoustou klišé, načež se v něm odhalí tolik zákrut a nejasností, že jakmile vstoupíte do nitra Rudé hory a postaví se vám samotný Dagoth Ur, budete si říkat, jestli náhodou nebojujete na špatné straně… „What a grand and intoxicating innocence!“
Žádné koňské brnění za $$$
Až si zase budete stěžovat na mikrotransakce, pay to win, lootboxy a další projevy korporátní nenasytnosti v herním světě, vzpomeňte si, že to byl Oblivion, který jako DLC prodával čistě kosmetické koňské brnění! Ne Morrowind, ale Oblivion!
Top novinky ze světa her
🎶 Vyšel oficiální seznam 50 nejprodávanějších her na headsety Meta Quest a na prvním místě je česko-slovenský Beat Saber!
🤼 Tak tohle je hodně neobvyklá spolupráce: český módní návrhář Tobias Equipment a vývojáři ze studia Fajtov vydávají bojovku Prima Materia, ve které se objeví třeba rapper Yzomandias.
🤝 Když se na jejich hru podíváte, možná se vám nad ní bude chtít mávnout rukou jako nad další pixelovou retrověcí. Jenže to by byla chyba. Co se skrývá za českou Pushmanií o dvou bratrech od dvou bratrů? Na to se Michal zeptal samotných tvůrců.
⛩️ Nabruste si katany, 2. října vychází na PlayStationu Ghost of Yōtei (nový trailer zde), volné pokračování samurajské akce Ghost of Tsushima.
🤔 Co si Daniel Vávra myslí o využití AI ve vývoji her a jak je na tom s dalšími nápady? O tom se rozpovídal v newsletteru novináře Christophera Dringa. Warhorse Studios navíc slaví, umístili se na pátém místě v žebříčku 100 nejvíce obdivovaných českých firem.
👮 V pátek vychází na Steamu vylepšený Polda 4 v HD. Co naopak tento týden nevychází, je Tempest Rising, hra zajímavá pro všechny fanoušky série Command & Conquer. A to proto… že už vyšla. Omylem o týden dřív. Hups.
🚗 A co se mezitím děje u slovenských sousedů? Minulý čtvrtek spatřila světlo světa Vivat Slovakia, hra o divokých devadesátkách plná rychlých aut a zběsilých gangsterů. Má i slovenský dabing třeba s Mariánem Labudou mladším.