Historie s Masarykem či Karlem IV. Čeští nadšenci do umělé inteligence tvoří humorné gify se slavnými osobnostmi

Filip HouskaFilip Houska

masaryk-1

Foto: yadada

T. G. Masaryk v pohyblivém módu od českých tvůrců

0Zobrazit komentáře

Nahlédnout do historie se dá různými způsoby, ale s tím, jak postupuje doba technologií, už není třeba vždy volit knihy nebo pouštět dokumenty v televizi. Dnes si můžete vše potřebné o dávných časech zjistit přímo z online aplikací a navíc se u toho náležitě pobavit. V českých hlavách se proto zrodil nápad vtipně připomenout historii prostřednictvím jinak obyčejných gifů.

Za touto myšlenkou stojí tvůrci výukové mobilní aplikace Yadada, která si klade za cíl rozmluvit uživatele anglicky skrze rozhovory se slavnými historickými osobnostmi. Tak, aby se začátečníci nemuseli bát o svou výslovnost a dokázali se uvolnit, když před sebou na displeji vidí například Monu Lisu, která s nimi vede ušlechtilou konverzaci.

K tomu spoluzakladatelé Denis Valášek, Dominik Šimoník a Jan Kolář využívají pokročilé technologie jako jazykový model GPT-3, hlasové syntetizátory od Amazonu a Googlu a technologii umělé inteligence od YC startupu Rosebud AI, od které se odvíjí i v jejich nejnovějším experimentu. S jejich pomocí totiž dokáží rozpohybovat historické fotografie, a to v relativně autentickém duchu.

„Jedná se o technologii, která dokáže mapovat mimiku a přenášet ji na jiné obrazy,“ vysvětluje Kolář. Následně tato krátká videa přetvořili do formátu gif a rovnou je uveřejnili na platformu Giphy, jednu z největších databázích gifů na světě. Tam pak můžete najít například T. G. Masaryka s nejrůznějšími grimasy, smutného Jana Husa, pohyblivou Emu Destinnovou na dvoutisícové bankovce, Edvarda Beneše, Karla IV. nebo Franze Kafku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ačkoliv tyto vizuální vychytávky nepostavili na ryze vlastní technologii, ale naopak využili pokročilý systém od startupu Rosebud AI, který s odlehčenými „deep fake“ videi taktéž koketuje, jde o první implementaci v takovém rozsahu. Vzhledem k tomu, že jsou jejich historické gify dostupné na jejich profilu na Giphy.com, jsou automaticky zahrnuty i třeba v Messengeru od Facebooku, který Giphy před rokem koupil, a dalších aplikacích, které tuto gifovou službu využívají.

„Převratná technologie od Rosebud AI je venku jen několik málo měsíců a Yadada je její první B2B zákazník. Používáme ji na rozhovory s Monou Lisou nebo Karlem Hynkem Máchou. Zmíněná technologie má mnohem širší použití, jako například rozpohybování historických obrázku a fotografií,“ doplňuje pro CzechCrunch spoluzakladatel Yadady Denis Valášek.

Gify s odkazem na českou historii jsou navíc relativně populární. Do dnešního dne zvládlo trio vytvořit 479 pohyblivých obrázků a podle metrik Giphy nasbírat přes 1,2 milionu zhlédnutí. Průměrné engagement ratio se pohybuje kolem 0,7 procenta, takže naše gify s českými osobnostmi byly použity 8 400krát,“ objasňuje Kolář.

Všechny vytvořené gify jsou k dispozici v profilu projektu na Giphy.com.

Houby, přírodní guma a psí vlna. Německá designérka uvádí ponožkoboty, které se po obnošení rozloží

Filip HouskaFilip Houska

Tenisky Sneature

0Zobrazit komentáře

Chlupy po vašich mazlíčcích nejspíš vyhazujete rovnou do koše, německá designérka Emilie Luise Burfeind jim ovšem dává nový život tím, že je zpracuje do netradičních tenisek, které se po opotřebení rozloží a nezanechají po sobě nic, co by znečišťovalo planetu. Představuje Sneature, siluetu, ve které syntetické látky nemají žádné místo.

Tenisky z alternativních nebo přírodních materiálů jsou trendem posledních let. Adidas třeba vyrábí jednu ze svých modelových řad z oceánských plastů, český startup Bohempia pak vsází zejména na technické konopí. Reebok v minulosti experimentoval s kombinací eukalyptu a ricinového oleje, Allbirds zase používá ovčí vlnu. Někdo vidí smysl i v bambusu.

Ve výsledku se pak všichni chtějí alespoň částečně oddělit od spolupodílení na ohrožování životního prostředí, čemuž tradičně využívané obuvní komponenty na ropné bázi, jež na skládkách dokáží přežít i tisíc let, výrazně přispívají. Podobně smýšlí i sedmadvacetiletá Emilie Luise Burfeind, která propojuje psí chlupy s podhoubím a celulózou z rostlin.

Sneature se prakticky tisknou na 3D tiskárně

Právě použití psích chlupů je na celém návrhu nejzajímavější. Možná proto, že jejich použití v textilním průmyslu není tak běžné. Alespoň v Česku, kde se psí vlna komerčně prodávat nemá. V jiných zemích je ale takzvaná Chiengora používaným materiálem kvůli své hřejivosti, která má být až osmkrát vyšší než u vlny ovčí, nicméně se ukazuje, že může dobře posloužit i pro výrobu tenisek.

Upravená psí vlna je v případě návrhu německé designérky, která svůj koncept nazývá jako Sneature (Sneakers a Nature), použita na svršek, respektive na celou ponožkovitou strukturu, jež je oblíbeným formátem pro lehké a pohodlné boty. Celé výrobní kouzlo pak spočívá v technologii tzv. 3D pletení, kdy není potřeba žádného dalšího (ručního) sešívání.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Používání technologie 3D pletení mi umožňuje vytvářet extrémně diversifikovaný design přes programování každého jednotlivého stehu, který následně tvoří celek, jenž může být v nějakých částech měkčí, v dalších prodyšnější a v těch posledních elastičtější,“ popisuje Burfeind pro magazín Dezeen výrobní proces jejích netradičních tenisek.

Výsledek ovšem nestojí pouze na psí vlně, kterou odebírá od berlínského startupu Modus Intarsia. Nedílnou součástí je i přírodní guma, která pomáhá siluetě držet tvar a zajišťuje ji odolnost. Poté, co je totiž základní část tenisek ušita, se do rozteklé přírodní gumy namáčí. Následně zaschne a může se začít s podrážkou, která je tvořena směsí z hub, respektive mycelia, a nejviditelnější je v podobě decentních „podpatků“.

Tenisky Sneature jsou tvořeny i z psí vlny

Podrážka z podhoubí

james-bond

Přečtěte si takéJe tu nový James Bond. Trailer na 007 First Light ukazuje zrod agentaJe tady nový Bond, James Bond. V prvním traileru uvidíte, jak se z drzého mladíka stává agent 007

Vzhledem k tomu, že se jedná o projekt, který Burfeind navrhla během svých vysokoškolských studií, zatím nelze říct, jak se osvědčí v praxi. Pokud se vůbec do prodeje kdy dostane. V případě, že ano, Burfeind slibuje, že budou tenisky ekologičtější oproti běžné nabídce na trhu, ovšem vydrží zhruba dva roky aktivního používání, než začnou být obnošené.

Některé části boty se pak mohou samy rozložit, některé naopak znovupoužít pro jiné produkty, čímž chce zajistit ideální recyklační cyklus. „Energie vynaložená na výrobu je ve srovnání s extrahováním surových materiálů založených na ropě nižší. Proces produkce je navíc i rychlejší,“ dodává Burfeind a zmiňuje nenáročnost svého nevšedního obuvnického výmyslu.