Český startup StreamBee pomáhá tvůrcům udělat ze streamovacího hobby živobytí. Má první miliony od investorů

Peter BrejčákPeter Brejčák

streambee-1-min

Foto: StreamBee

Zakladatelé StreamBee Jakub Blokša, Matej Kukučka a Martin Blokša

Streamování nejen herního obsahu se stalo fenoménem a jednu z nejdůležitějších rolí v něm hraje platforma Twitch, kde více než 30 milionů lidí denně sleduje další miliony streamerů. Z těch nejsledovanějších se stávají vlivné osobnosti, jejichž měsíční příjmy dosahují šestimístných částek, a obstát ve vzrůstající konkurenci je stále náročnější. Právě v tom bude tvůrcům obsahu pomáhat český StreamBee, který zaujal také investory z Lighthouse Ventures.

Loni založený startup vyvíjí datovou analytiku pro streamery, a to nejen z platformy Twitch, ale i z YouTube, Facebooku, dalších sociálních sítí i vlastních zdrojů. Zjednodušeně řečeno tak zakladatelé StreamBee Martin Blokša, Jakub Blokša a Matej Kukučka sami svůj startup označují jako Google Analytics pro streamery.

StreamBee kromě poskytování dat pomáhá zjistit například to, kdy mají být streameři online, jaký obsah streamovat nebo jak zvyšovat počet i aktivitu diváků. Právě díky těmto tipům chtějí tvůrcům obsahu umožnit proměnit své hobby na plnohodnotnou kariéru a pomocnou ruku projektu podávají také investoři.

Vyšší jednotky milionů korun do StreamBee výměnou za nespecifikovaný podíl vložil tuzemský venture kapitálový fond Lighthouse Ventures.Gaming je velmi rostoucí trh a věříme, že Martin a jeho tým mají zajímavé řešení, které dokáže obstát v globální konkurenci. From gamers to gamers – a proto jsme se rozhodli investovat do projektu StreamBee,“ říká Michal Zálešák, partner fondu. 

streambee-2-min

Foto: StreamBee

Zakladatelé StreamBee Jakub Blokša, Martin Blokša a Matej Kukučka

Tvůrci StreamBee očekávají, že měnící se návyky konzumace obsahu, které souvisí s nástupem generací Y a Z, nadále povedou k růstu popularity živě streamovaných videí. Cokoliv spojené s tvorbou se pak zařazuje do odvětví tzv. „creator economy“, kolem které začínají vznikat nové startupy.

Právě ty tvůrcům pomáhají unikátní obsah přímo tvořit nebo kolem něj nastartovat byznys. „Jsme na rozletu creator economy a věřím, že StreamBee bude jedním z hlavních pilířů, na kterých budou tvůrci živých přenosů budovat svá impéria,“ říká sebevědomě Martin Blokša z pozice ředitele startupu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

StreamBee nově získané prostředky využije zejména na dotažení produktů, které začnou postupně v tomto roce zpřístupňovat prvním uživatelům. Tím hlavním má být datová analytika stojící na monetizaci influencer marketingu a spustit by se měla koncem třetího kvartálu letošního roku.

Již za pár týdnů by měl ale světlo světa spatřit produkt Buzz, jenž má streamerům a divákům umožnit navazovat plnohodnotné konverzace prostřednictvím soukromých zpráv. Tvůrci platformy budou pomocí monetizace této služby filtrovat diváky, kteří chtějí navázat kontakt, a streamery motivovat k odpovědi.

Od hraní RuneScape ke společnému byznysu

Martin Blokša a Matej Kukučka se poznali před patnácti lety při hraní online hry RuneScape, kolem níž časem vybudovali i úspěšnou komunitu s tisíci členy, kterou spravovali s týmem dvaceti dobrovolníků. Martin se pak ve volném čase při práci pro firmy jako IBM, Mall.cz, SAP a Economia věnoval právě streamingu na Twitchi, což jej nakonec společně s Kukučkou přivedlo k nápadu založit vlastní startup.

Loni tak společně s Martinovým bratrem Jakubem odstartovali StreamBee, jehož tým aktuálně tvoří jedenáct lidí z celého světa. „Od 2020 až doteď jsme fungovali v bootstrap módu a byli financovaní z mých osobních úspor. Využil jsem peníze, které jsem vydělal budováním produktů pro jiné firmy, na budování vlastního produktu,“ doplňuje Martin Blokša s tím, že rozběh StreamBee podpořilo i finanční kolo označované jako friends, family and fools.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je fond Lighthouse Ventures. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Výplata kdykoliv jako nový trend. Michal Menšík a spol. posílají 17 milionů korun do českého startupu Advanto

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

advanto-vsharp

Foto: Advanto

Jan Kölbl a Martin Fortelný z Advanta a Michal Menšík z V-Sharp Alpha

0Zobrazit komentáře

Výplata kdykoli začíná být novým trendem, na který v Česku před rokem naskočil startup Advanto. A teď na svou vizi, kdy si budou moci zaměstnanci alespoň část výplaty vybrat prakticky kdykoliv v měsíci, získává novou investici. Své řešení úspěšně otestovali v logistickém startupu DoDo Michala Menšíka a ten jim za to posílá 17 milionů korun. Jde o první investici nově vzniklého investičního vehiklu V-Sharp Alpha.

„Advanto jsme poprvé kurýrům nabídli v létě minulého roku. Popularita služby mezi nimi rostla raketově, naplno se projevila v předvánoční sezóně, kdy se zároveň rozjela další vlna pandemie a lidé řešili spoustu očekávaných i neočekávaných výdajů,“ říká Michal Menšík, který své veškeré aktivity včetně startupu DoDo zaštiťuje skupinou V-Sharp.

V rámci ní se zároveň nedávno spojil se zkušeným podnikatelem a spolumajitelem Accolade Zdeňkem Šoustalem a společně se vydali hledat další nadějné projekty, pro které mají připravené stovky milionů korun. Jejich prvním investičním cílem se stává právě Advanto, jehož zakladatelé Jan Kölbl a Martin Fortelný chtějí vyplácením části mzdy v předstihnu nahradit neefektivní půjčky.

Od výplaty k výplaty už nefunguje

„Naši kurýři spontánně zmiňovali, že jim Advanto pomáhá tyto situace zvládat. Narostl i počet směn, které byli ochotni odpracovat. Dvě třetiny lidí, kteří Advanto používají, chtějí sami pracovat víc a navíc s námi zůstávají déle,“ pochvaluje si spolupráci Michal Menšík, který chce Advantu pomoci zejména v oblasti, kde to se Zdeňkem Šoustalem dobře znají, tedy v logistice a retailu.

Ve V-Sharp Alpha věří, že když se předčasné vyplácení části mezd osvědčilo v DoDu, uchytí se také například v supermarketech, továrnách, na poště či v nemocnicích. Aktuálně má sice Advanto teprve jednotky klientů z oblastí jako maloobchod, logistika, call centra či personální agentury, kde obsluhují zhruba pět tisíc uživatelů, ale za rok a půl se chce dle svého vyjádření dostat na 100 tisíc uživatelů.

advanto

Foto: Advanto

Jan Kölbl a Martin Fortelný, spoluzakladatelé startupu Advanto

„Podle studie EY bude EWA (Earned Wage Access neboli výplata kdykoli) do roku 2023 dostupná v pětině amerických firem. Už teď tam služba patří k nejoblíbenějšímu benefitu vedle penzijního spoření. Věřím, že i u nás je potenciál obrovský,“ míní spoluzkladatel Advanta Martin Fortelný. Přilákat se mu nově podařilo například společnost Up, která patří k největším poskytovatelům zaměstnaneckých benefitů v Česku.

Právě Up obsluhuje přes 300 tisíc zaměstnanců, ve „výplatě kdykoliv“ vidí budoucnost a Advantu může do budoucna přihrát významný počet klientů i uživatelů. „Mění se rozprostření výdajů a měsíční cyklus ‚od výplaty k výplatě‘ je pro mnohé už nefunkční. Lidé z HR oddělení firem to samozřejmě vědí a hledají řešení. Cílíme proto de facto na celou ekonomicky aktivní populaci v Česku,“ dodává Fortelný.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Této vizi důvěřují i investoři. Advanto již stihlo v loňském prvním investičním kole nabrat šest milionů korun od tuzemského fondu Nation 1 a angel investora Davida Bystrzyckého. Nation 1 se připojilo také k aktuálnímu kolu, které vede V-Sharp Alpha, přičemž celkem již Advanto nabralo 23 milionů korun. Tržby firmy se prozatím pohybují ve vyšších desítkách tisíc měsíčně, ale měly by začít růst spolu s počtem klientů.

Plánem mladého startupu je růst každý měsíc minimálně o čtvrtinu a dostat se v blízké době do desítek nových firem. Vylepšovat plánuje Advanto také svůj samotný produkt, do něhož by mělo ještě letos přibýt například automatizované spoření, které povede k tvorbě flexibilní rezervy pro nečekané výdaje. Výhledově je pak v plánu i expanze, se kterou chce Advanto začít na Slovensku. A podle dosavadního byznys plánu je v příštím roce v plánu přetočení do černých čísel.

Pokud vás zajímá, jak se upekla první investice, kterou do Advanto poslal tuzemský venture kapitálový fond Nation 1, nalaďte si v úterý 25. května naši akci Startup vs. Investor, kde budou o všem důležitém hovořit spoluzakladatel Nation 1 Marek Moravec a spoluzkladatel Advanta Martin Fortelný.