Epická vstupní brána do moravské metropole. Podívejte se na finální podobu nového hlavního nádraží v Brně
Každý z až padesáti tisíc cestujících, kteří denně projdou branami hlavního nádraží v Brně, je v současnosti uvítán prostorem, jenž nezanechá dobrý první dojem a který ani nepostačuje svému úmyslu. Teď však město Brno udělalo významný krok k nápravě této situace, když vybralo finální architektonickou podobu nového nádraží.
Z dvoukolové mezinárodní soutěže vyšel jako vítězný návrh nizozemského studia Benthem Crouwel. Stejní architekti již mají na svědomí například projekty pro nádraží v Rotterdamu nebo Rezidenci Nádraží Žižkov. Výběr odborné poroty, ve které zasedla slavná architektka Eva Jiřičná nebo urbanista Peter Gero, potvrdilo v tomto týdnu vedení Brna i Správa železnic.
„Vítězný návrh v sobě kombinuje odkaz na historické veřejné budovy s moderním přestupním uzlem a kvalitním veřejným prostranstvím. Klade důraz na brněnského genia loci i pečlivé posouzení praktického fungování nové budovy nádraží i jejího okolí,“ doplňuje městský architekt Michal Sedláček, který zároveň v odborné porotě zasedal.
Samotnému návrhu předcházel výběr lokality. Nové hlavní nádraží vyroste v místě současné stanice Brno dolní nádraží a v kombinaci se zástavbou a zelení v nové čtvrti Trnitá. Samotný dopravní uzel přímo překříží řeka Svratka a čekat na vlak bude možné v příjemně zeleném okolním prostředí.
Nejvýraznějším prvkem celé stavby je velká vstupní brána, jejíž tvar a dominance v prostoru připomíná až sakrální budovy. Využívá hlavně přírodní materiály a dovnitř propouští velké množství světla. V kontrastu proti takovému pojetí pak stojí plášť, který naopak ve velkém pracuje se sklem a ocelí.