Páteční večer znamená nové vydání newsletteru CC Watch, v němž shrnujeme filmové a televizní novinky posledního týdne, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, na co se podívat. V uplynulých dnech Česko obletují hlavně záběry z natáčení blockbusteru The Gray Man s Ryanem Goslingem, které teď probíhá v Praze. Jelikož ale samotný film uvidíme asi nejdříve příští rok, obraťme se spíše k bližší zábavě. Zde může zaujmout třeba animovaný seriál Marvelu, kde uvidíme Iron Mana jako zombie, nebo nový spin-off hororové antologie American Horror Story.
Na Netflix pak dnes dorazil druhý film ze série Ulice strachu, který podle ohlasů nabízí kvalitní děsivou podívanou. Pokud to je ale trochu příliš děšení, na HBO brzy vychází satirická komedie dávající vzpomenout na oblíbeného Parazita. Následuje třeba zevrubný dokument o opiátové krizi ve Spojených státech nebo pozvánka do kina na čerstvou novinku z letošního festivalu v Cannes.
V Praze se začal točit The Gray Man, nejdražší film Netflixu: Znamená to třeba, že se ulicemi našeho hlavního města v posledních dnech prohánějí makety tramvají, černá SUV s kamerami, auta do sebe bourají, vybuchují a střílí se z kulometu. Někde v celé té změti se pohybuje i Ryan Gosling, představitel hlavní role špionážního thrilleru za 200 milionů dolarů s ambicemi přiblížit se bondovkám. V Praze se bude natáčet až do 18. července, bližší informace k termínům a lokacím jsou na oficiálním webu města.
Zack Snyder pro Netflix natočí vlastní vizi Star Wars: Na Netflix se zanedlouho chystá prequelArmády mrtvých, režisér hororové komedie už má ale plné ruce práce s dalším, ještě větším projektem. Streamovacího giganta zaujal jeho nápad na film s názvem Rebel Moon, kde se Snyder inspiroval Sedmi samuraji od Akiry Kurosawy i Lucasovou epickou vesmírnou ságou. V centru děje má stát mladá bojovnice, žijící v malé kolonii na okraji galaxie. Když mírumilovnou kolonii začne ohrožovat armáda vůdce Balisaria, hrdinka se vydá na okolní planety hledat další bojovníky, kteří by se tyranovi postavili. Natáčení by mohlo začít počátkem příštího roku.
Na co jsme zvědaví
Co kdyby místo Kapitána Ameriky byla Kapitánka Anglie? Co kdyby Yondu ze Strážců galaxie místo Petera Quilla unesl prince Wakandy? Co kdyby se z Iron Mana stalo zombie? Takové a mnoho dalších možností bude zkoumat nový animovaný seriál Marvelu What if…? Naplno se tak ponoří do konceptu multiverza, který hraje ve čtvrté fázi univerza filmů a seriálů kolem Avengers velkou roli. Nový trailer prozatím nedává jasné indicie o ději novinky, skoro jisté ale je, že se diváci mohou těšit na zcela jiný pohled na postavy, které dosud na plátnech a obrazovkách vídali.
Další zprávy, tipy na novinky a trailery, na něž jsme velmi zvědaví, výběr zajímavých filmů i seriálů, které stojí za vidění, či osobní tip jednoho z členů redakce CzechCrunche najdete v kompletním patnáctém vydání newsletteru CC Watch.
Zatímco první Terminátor představil radikálně nového filmového zloducha, pokračování z něj o šest let později udělalo hrdinu. Režisérovi a scenáristovi Jamesi Cameronovi se tak podařil jeden z nejúžasnějších zvratů v dějinách kinematografie. Navíc k němu pak chytrým využitím triků přidal nového a ještě hrozivějšího protivníka. Terminátor 2: Den zúčtování slaví třicet let od premiéry, takže je ideální příležitost si připomenout, proč je tak dobrý a proč se od něj pořád můžeme filmařsky i myšlenkově učit.
Na začátek je potřeba shrnout, že film o bojujících androidech a snaze předejít nukleárnímu holokaustu mnozí považují za nejlepší akční sci-fi všech dob. Snad je takových diváků dokonce více než u jakéhokoliv jiného díla v daném žánru. Jedna věc však je, když se o něčem podobném diskutovalo po uvedení do kin 3. července roku 1991. Stejná diskuze ale probíhá i dnes, a byť se mnoho příček pomyslného žebříčku za tři dekády proměnilo, jeho vrchol zůstává stejný. Jak je to možné?
Zaprvé, Terminátor 2 vznikal jako pokračování debutu ambiciózního mladého filmaře, jehož první snímek všechny oslnil. První Terminátor dokonale využil jak jméno Arnolda Schwarzeneggera a jeho poněkud omezený herecký rejstřík, tak skromný rozpočet, a dalece překonal očekávání tržeb. Film se stal hitem, na dva týdny ovládl americká kina a vydělal desetinásobek nákladů na svou produkci.
Z Camerona se v Hollywoodu okamžitě stala vážená persona. Studio 20th Century Fox mu o necelý rok později svěřilo pokračování Vetřelce, po němž následoval i původní, poměrně drahý snímek Propast. Sci-fi ze dna oceánu se sice na tržbách jen tak tak zaplatilo, ale studio Carolco Pictures, vlastnící práva na Terminátora, režiséra pozvalo zpátky k natočení druhého dílu akčního filmu o vraždících robotech.
Foto: Sony Pictures
Terminátor 2: Den zúčtování měl na svou dobu dechberoucí triky
Zatímco u prvního Terminátora si tak Cameron jako autor scénáře musel vynutit možnost snímek také režírovat, u druhého dostal volnou ruku spolu s tehdy rekordním rozpočtem přes devadesát milionů dolarů. Téměř neomezené prostředky a velká kreativní volnost nicméně ve filmu neznamenají vždy zaručený úspěch.
Základem samotné premisy byl T-1000 neboli robot z daleké budoucnosti vyrobený z tekutého kovu (v žargonu filmu „mimetické polyslitiny“). Kdyby ho náhodou nebylo možné s dostupnými filmařskými technikami vytvořit, nahradil by ho druhý T-800, takže Arnold Schwarzenegger by se mlátil sám se sebou. To ale nešlo, nový zloduch diváky musel donutit nevěřit svým očím. Animační techniky z Propasti T-1000 naštěstí vytvořit umožnily.
Když byl James Cameron „sjetý na éčku“
Mohl tak vzniknout příběh, kdy počítačový systém Skynet po předchozím neúspěchu do minulosti poslal svůj nejvyspělejší, experimentální model terminátora, aby zlikvidoval vůdce lidského odboje Johna Connora jako malého kluka. Lidem se na jeho ochranu podařilo poslat alespoň přeprogramovaný starší model T-800, který se pak na své misi spolčí i s Connorovou matkou Sarah.
Bližší náhled do kreativního procesu druhého Terminátora nedávno poskytl magazín The Ringer ve skvěle zpracované orální historii snímku. Cameron v ní mimo jiné popisuje, jak přišel na postavu mladého Johna Connora. Přestože jeho dospělá verze má klíčovou roli v novějších dílech filmové série a zabránit jeho narození se Skynet snaží v prvním díle, nápad umístit do centra Terminátora 2 desetiletého kluka přišel v pokročilejším – a poněkud ovlivněném – stádiu brainstormingu.
„Vzpomínám si, jak jsem jednou seděl sjetý na éčku (droga extáze – pozn. red.), psal si poznámky k Terminátorovi a zaujala mě Stingova píseň, kde se zpívá ‚doufám, že Rusové taky milují své děti‘. A já si pomyslel: ‚Víte co? Myšlenka jaderné války je přece tak protichůdná k životu jako takovému.‘ Odtud pochází ten kluk,“ popisuje filmař. V pokračování jeho debutu tak měl hrát důležitou roli nejen strach o přežití sebe sama, ale celého lidského druhu, zprostředkovaný ve vztahu matky a syna.
Jelikož byl kolem vzniku Terminátora 2 časový pres, Cameron nakonec scénář dopisoval doslova na poslední chvíli. Zrovna měl s celou delegací filmařů Carolco Pictures letět na festival do Cannes, když ještě vyťukal do klávesnice poslední slova a zapnul tiskárnu – ale v tu dobu už měl být dvacet minut na cestě na letiště. Tiskárna se samozřejmě zasekla a předvedla takovou malou vzpouru strojů. O pár minut později tisk konečně skončil, Cameron vytrhnul horký papír z válečků a běžel.
„Procházím letadlem a všichni tihle velcí agenti, herecké hvězdy a filmaři z Hollywoodu tam sedí a tiše na mě koukají. Musím kolem nich projít až na konec uličky a sledovat jejich pohledy říkající: ‚Myslíš si, že jsi výjimečný, co?‘“ popisuje Cameron. Tehdy se vlastním pohledem omlouval a jen doufal, že se jeho práce osvědčí.
Arnold Schwarzenegger mimochodem scénář přečetl hned v letadle a měl s ním velký problém: neměl ve filmu nikoho zabít, jako to dělal v prvním Terminátorovi i ve většině svých dosavadních rolí.
Hledání lidskosti v hoře oceli i nás samých
Abychom lépe docenili myšlenky Terminátora 2: Dne zúčtování, musíme se nejdříve vrátit k prvnímu filmu. Postava robota vraždícího vše, co mu přijde do cesty, vzešla z Cameronovy noční můry ocelového torza člověka s noži v ruce, plížícího se od exploze. Rozhodl se sen kreativně využít a natočit tzv. slasher film neboli vyvražďovačku. Ačkoliv tedy bývá původní Terminátor často označován za akční sci-fi, z hlediska tvůrčích záměrů i vyprávění má blíž spíše sci-fi slasher hororu.
Pro jeho interpretaci jsou ovšem snad ještě zajímavější paralely se zombie hororem. Jak jsme nedávno přibližovali ve speciálu CC Watch, zombie vzešly z náboženství voodoo, kde představovaly člověka navráceného ze světa mrtvých nebo zcela pod nadvládou kletby, jenž přesně vykonává pokyny čaroděje. Až George A. Romero z nich učinil nemrtvé, které přemohl virus nutící je požírat živé. V jeho Noci oživlých mrtvol se zombie staly metaforou bezduchého konzumerismu, který lidi z lidí dělá vykonavatele kapitalismu.
Terminátor do skořápky lidského těla místo konceptu zvráceného trhu vkládá technologii. Ta za atraktivní tváří ukrývá vraždící monstrum, které jako zombie zcela pozbylo svoji humanitu a bezduše jde přes mrtvoly za svým naprogramovaným cílem. Robot dostal podobu člověka, aby svým vzhledem splynul s okolím. Ale z hlediska ostatních lidí jednoho z nich infiltroval bezcitný vrah.
Cameron ve zmíněném článku pro The Ringer sám říká: „Terminátor nakonec není o strojích. Je o naší tendenci ztrácet soucit, stát se stroji.“ Totální apokalypsa pak nastává ve chvíli, kdy strojové myšlení zcela překoná naše vlastní a dojde k nehumánnímu, logickému závěru, že největší hrozbou pro lidstvo je ono samotné, takže musí být zničeno.
V Terminátorovi 2 ale Cameron celý koncept převrací vzhůru nohama a vraždícímu stroji dá nejdříve povel chránit člověka, a později dokonce schopnost cítit emoce. Ukazuje tak, že i ten zdánlivě nejchladnokrevnější stroj vyrobený jen pro zabíjení se může stát nástrojem konání dobra. Když to je možné u něj, snad i lidstvo se dokáže vyléčit ze své posedlosti technologií vedoucí ke ztrátě soucitu. Řečeno logikou Skynetu: odvrácení hrozby nespočívá v poražení vnějšího nepřítele, ale ve znovunalezení naší vlastní lidskosti.
Proměna Terminátora navíc není jediná, která toto poselství sděluje. Druhou je samozřejmě Sarah Connor, nejdříve bezbranná dívka vyžadující ochranu, později silná a samostatná hrdinka. V Cameronově filmu jednak reprezentuje humanistickou víru v naši schopnost odolat traumatu a využít ho k posílení charakteru, zároveň je u ní důležitý vztah k terminátorovi, možnost naučit se hrozbě technologií nejen postavit, ale také spolupracovat s tím nejlepším (ve smyslu dobra), co nám mohou nabídnout.
Ze začátku se přitom jako vraždící stroj chová ona sama. Sice ji motivuje snaha ochránit svého syna před jaderným holokaustem, je ovšem rozhodnutá bez okolků zabít člověka, který hrozbu představuje. „Když jde po Milesi Dysonovi, je z ní Terminátor,“ říká Cameron. Mateřský pud ovlivněný militantním výcvikem se paradoxně stal zdrojem Sářiny nelidskosti a v průběhu děje filmu musí svou humanitu opět najít.
Tato témata nejen pomohla kolem velkých honiček, přestřelek a počítačových efektů vytvořit uvěřitelný vesmír v jednom akčním filmu, ale mají relevanci dodnes. Snad i větší než kdy dříve. Terminátor 2: Den zúčtování se díky kombinaci obojího, doplněné skvělou filmařinou, stal s půl miliardou dolarů z kin nejvýdělečnějším filmem roku 1991. Dokonce se stal prototypem moderního blockbusteru, který chytrým použitím počítačové animace a díky svižnému vyprávění vůbec nezestárnul.
Foto: Paramount Pictures/YouTube
Terminátor měl filmová i televizní pokračování, žádné ale nedosáhlo uznání prvních dvou filmů
Když zdůrazňujeme jeho aktuálnost, na druhém Terminátorovi je také zajímavé, do jaké míry splňuje i dnešní hyperkorektní nároky na audioviziuální zábavu. V posledních letech je vždy velkou událostí, když je hlavní postavou komiksových velkofilmů silná, emancipovaná žena. Cameronovo sci-fi to udělalo v roce 1991, a to mnohem důsledněji než většina současných děl. „Film pro ženy nemusí být jen Ocelové magnólie (romantická komedie – pozn. red.). Může to být Sarah Connor mlátící sanitáře násadou od mopu,“řekl Cameron pro Los Angeles Times.
Terminátor 2: Den zúčtování se zásadní měrou podílel na definování moderního blockbusteru. Velké dobrodružství přesahující to, co je možné, mnoho okázalé akce a bohaté využití speciálních efektů – bez toho si dnes kasovní trhák skoro ani nejde představit. Jeho prvenství a obrovský vliv ale zároveň znamená, že se mu málokterý z jeho následovníků dokáže vyrovnat, spíše jen více nebo méně úspěšně naplňuje nastavený vzor.
Naštěstí existují i případy, které vychází z podobných předpokladů, ale vydávají se vlastní cestou a dokážou nám nabídnout zkušenost, jakou jsme dosud tak docela nezažili. O tom ostatně film i umění obecně do velké míry je. Ta nejlepší díla umožňují svět kolem nás vnímat v novém světle, jako bychom znovu objevovali fungování našich smyslů, emocí a lidství. Terminátorovi 2 se to daří i po mnoha zhlédnutích po třiceti letech.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.