Aby podnikatelé rozuměli fungování mozku. UNYP spouští studium zaměřené na neuromanagement

Plně racionální rozhodování neexistuje a emoce zasahují do byznysu, ať chceme, či ne. Program na University of New York in Prague jim pomůže rozumět

Jiří SvobodaJiří Svoboda

unyp-davidovichRozhovor

Foto: UNYP

Carlos Davidovich vyučuje na pražské UNYP neuromanagement

Data, analýzy a statistiky. V dnešním světě plném čísel máme často tendence se opírat jen o ně. Jenže faktem je, že jakýkoliv byznys ovlivňují mnohem víc než čísla emoce, pocity nebo to, kdo jak uvažuje. Kdo tak chce se svým podnikáním uspět, měl by se toto všechno naučit číst. I byznysmeni a manažeři by se tak měli stát svým způsobem amatérskými neurovědci. Pomoct jim v tom má nový MBA program z portfolia University of New York in Prague.

Věci, které se v něm studenti naučí, se dají shrnout pod pojem neuromanagement. Jedná se o relativně nový akademický obor, který kombinuje znalosti z managementu a neurovědy a půjčuje si i celou řadu konceptů z psychologie. Studenti se znalostmi v byznysu v něm získají komplexnější pohled třeba na to, co se děje v mozku zákazníka, když se rozhoduje o koupi produktu. Nebo na to, co může hlavou běžet kolegovi, který se v práci trápí a není spokojený.

Na UNYP bude nový program zaměřený na neuromanagement učit i Carlos Davidovich, vystudovaný lékař původem z Argentiny, který se dnes věnuje jak neuromanagementu, tak příbuzné disciplíně neuromarketingu. V minulosti působil ve vedoucích pozicích ve farmaceutickém průmyslu a dnes své dovednosti spojuje dohromady. „Od chvíle, kdy porozumíte neuromarketingu, už jednání není nikdy o ceně. Je to vždy o motivaci,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch.

Co je to vlastně neuromanagement?
Neuromanagement je zatím poměrně nová věc. Stručně řečeno se zabývá tím, jak aplikovat praktické poznatky z neurovědy v obchodě a managementu. Je to takový můstek mezi dvěma světy. Mezi tím, jak funguje mozek, a tím, jak pracujeme v organizacích.

Jako disciplína se etabloval až v roce 2006, proč o takové propojení nebyl do té doby zájem?
Lidé zkrátka začali chápat, že množství zdánlivě nesouvisejících věcí v byznysu je propojených. Když se hovořilo o managementu, šlo o tematicky uzavřený celek. Navíc ho zatěžovalo jedno zásadní nepochopení. Totiž domnění, že byznys je čistě racionální. Když jsme pak začali chápat, že byznys je závislý i na emocích, tak už to bylo jen krůček k tomu si říct, že je třeba porozumět mozku tak, aby bylo možné tvořit lepší lídry a dělat lepší byznysová rozhodnutí.

Takže základní premisa neuromanagementu je, že byznysová rozhodnutí jsou ovlivněna emocemi, i když si to nepřipouštíme.
Lidský mozek není biologicky schopný udělat stoprocentně racionální rozhodnutí. Spínač určitých akcí je umístěn v emocionální části mozku, nikoliv v racionální. Když se ale řekne, že je někdo emocionální, tak se to obvykle myslí v negativním slova smyslu. Já to tak neberu, emoce potřebujeme stejně jako rozum. A v momentě, kdy musíme konat, je třeba využít emocí. Vždy, když jsem dělal školení ve firmách, tak jsem vzal jejich účetní závěrku a zeptal se přítomných, zda by dva lidé ze stejného dokumentu vytvořili stejnou analýzu. Odpověď samozřejmě zní, že ne, protože každý z nich využije jiných emocí a zkušeností. Stejná fakta nikdy nejsou viděna stejně.

Jestliže tedy chápu, že moje byznysová rozhodnutí ovlivňují emoce, jak je mohu využít, abych udělal nakonec celkově lepší rozhodnutí?
Na to rád využívám tuto metaforu. Pro zjednodušení si zkuste představit, že máme tři části mozku – zmíněnou racionální část, odborně nazývanou prefrontální kůra mozková, pak emocionální část mozku, známou jako limbický systém. Pak je tu ale ještě třetí část, která se stará o naše instinkty, takzvaná amygdala. Ta dělá všechno pro to, abychom přežili, bojovali, chránili se a je velmi primitivní oproti ostatním částem. Když chápu, která z těchto tří částí mozku mě zrovna nejvíce ovlivňuje, jsem schopen je využít v závislosti na situaci, ve které jsem.

Když v domě hoří, potřebuju se řídit podle instinktů, abych přežil. Když se ale potřebuju vrátit ke každodennímu byznysu, potřebuju využívat jak racia, tak i emocí. Emocí máme přitom v zásadě dva druhy – pozitivní a negativní. Třeba emoce strachu, pokud mě začíná přemáhat, znamená to, že více než racionální mozek používám své instinkty a mým jediným cílem tak bude přežití. Jestliže nemám svůj instinktivní mozek pod kontrolou, nemá smysl se věci snažit analyzovat. Na to nejdříve musím přetavit strach v nějakou pozitivní emoci, třeba motivaci, a až pak použít racionální část mozku.

Jestliže klíčem k dobrému byznysovému rozhodnutí jsou pozitivní emoce a racio, co říkáte na lidi, kteří tvrdí, že se nejlépe rozhodují pod tlakem?
To je správná otázka a lidé, co toto říkají, mají obvykle na mysli situace, kdy tlak kontrolují a on nekontroluje je samotné. Některé lidi tlak dostane do stresové situace a jiné ne. Kdybych se vrátil k příkladu s hořícím domem, pro většinu lidí je to stav paniky a strachu. Pro trénovaného hasiče je to ale běžná věc a bude víc v klidu. Zároveň tu hraje roli další faktor, kterému v běžné řeči říkáme intuice. To není žádná magie, je to prostě výsledek shromažďování zkušeností. Čím víc má člověk zkušeností, tím lépe intuice funguje.

students

Přečtěte si takéMezi pětistovkou nejlepších univerzit jsou tři českéKteré vysoké školy jsou nejlepší? Mezi pětistovkou vybraných jsou letos tři z Česka

V tomto roce jste společně s Jennifer Bruntonovou publikoval knihu Five Brain Leadership, v jejíž anotaci píšete, že čtenářům poradí, jak „lépe porozumět své mnohovrstevnaté, magické mysli a jak pracovat s ní, nikoli proti ní.“ Mohl byste uvést příklad situace, kdy by naše mysl mohla v byznysu fungovat proti nám?
Kupříkladu když je v popředí amygdala, tedy instinktivní část mozku. Pak děláme rozhodnutí, která nemusí být nejvhodnější pro vyřešení problému, ale pro přežití. Pokud tohle chápu, mohu lépe pozorovat, jak lidé v byznysu komunikují. A jestli to, co říkají, dělají proto, že se bojí, chtějí nějakou osobní slávu nebo hledají skutečné řešení.

Takže například když chci změnit práci, instinktivní část mozku by mi radila, abych zůstal, protože je to bezpečnější volba. Ale lidé přesto mění práce…
To je skvělý příklad. Instinktivní část mozku by vám sama o sobě nikdy nedovolila změnit práci, protože je to skok do neznáma. Aby tedy člověk změnil práci, musí použít své pozitivní emoce a říct si, že přestože je s tou změnou spojená nějaká nejistota, tak to zvládnu. To zkrátka funguje.

Doposud jsme řešili neuromanagement spíš v osobní rovině. Jak se v tom termínu ale projevuje právě management? Jak mohu s vědomím neuromanagementu budovat vztahy v týmu nebo ho vést?
Pod tím pojmem se ve skutečnosti skrývají tři oblasti. Zaprvé neuroleadership – díky tomu, že chápu chování svých lidí v práci, přijdu lépe na to, jak s nimi komunikovat a řešit věci tak, aby byli produktivnější. Zadruhé je to neuromarketing, který pomůže pochopit, co se děje v mozku při procesu nakupování, proč si třeba zákazník koupí váš produkt a nikoliv konkurenční. Zkrátka stoprocentně racionální nákup neexistuje. Pokud se snažíte zákazníkům racionálně vysvětlit, proč je váš produkt kvalitní, vaše šance na úspěch jsou poměrně malé. Třetí součástí je neuroekonomika. Jedná se o zkoumání emocí, které se točí okolo finančních rozhodnutí, třeba na kapitálových trzích. Potřebujete například porozumět zkreslením, která ovlivňují vaše finanční rozhodnutí.

Od chvíle, kdy rozumíte neuromarketingu, už jednání není nikdy o ceně.

Jaká zkreslení to třeba jsou?
To bychom tu byli dlouho, je popsaných přibližně 200 druhů, ale známé je třeba konfirmační zkreslení – tedy že dělám ty věci nebo věnuju pozornost těm argumentům, které podporují mé vidění světa. Anebo takzvaná heuristika dostupnosti, tedy že se rozhoduji na základě informací, které si nejsnadněji vybavím, často takových, které jsem dostal v blízké minulosti. Lidé si třeba kupují pojištění na dům poté, co je někde velká povodeň, přestože statisticky víme, že podobně velká voda nepřijde dalších sto let.

Kdybych se zastavil u neuroleadershipu, tedy lepšího pochopení lidí v týmu – je to skutečně potřeba? Není to jen o nějaké obyčejné empatii?
Nemusíte se samozřejmě stát psychologem, ale často svým studentům říkám, že empatie se přeceňuje. Pokud k vám budu hodně empatický, tak nám to sice bude skvěle osobně klapat, ale moc vám nepomůžu. Analytické myšlení jde v mozku přímo proti empatii, a když máte jedno na vysoké úrovni, to druhé naopak je na nižší. Pokud ale potřebujete dělat rozhodnutí a řešit problémy, musíte empatii potlačit.

Do jaké míry tedy studenti nového oboru pochopí fungování mozku? Počítám, že z nich nebudete chtít udělat nové neurology…
Ne, o vědecké stránce věci příliš mluvit nebudeme, nepotřebují vědět, jak fungují neurony. Používáme určité myšlenkové rámce, které jsou praktické pro aplikace v leadershipu, ekonomice a marketingu.

Dám nakonec příklad z byznysu. Řekněme, že se snažím zákazníkovi prodat produkt, ale nechce zaplatit tolik, kolik bych si přál. Jednání stojí a nehýbou se. Jak by na tuhle situaci reagoval člověk se znalostí neuromanagementu a bez něj?
Bez znalosti neuromanagementu se budete soustředit jen na cenu a budete hledat způsob, jak byste mohl ještě trochu slevit. Kdybyste jej znal, budete se snažit přijít na motivaci zákazníka. Když totiž člověk reaguje negativně na vysokou cenu, ve skutečnosti je to projev nedostatku vnitřní motivace si můj produkt koupit. Od chvíle, kdy rozumíte neuromarketingu, už jednání není nikdy o ceně. Je to vždy o motivaci.

CC Native

Partnerem článku je University of New York in Prague

Čech vymyslel speciální učebnu. Děti díky ní mohou pozorovat, co se děje v ptačí budce nebo u pyramid

Plán je mít venkovní učebny v tisícovce zemí. Děti v nich mohou navzájem komunikovat i pracovat na jednom projektu. Pomáhá i Microsoft.

Eliška NováEliška Nová

archimedes_1

Foto: EduVision

Venkovní učebna Archimedes

0Zobrazit komentáře

Kdysi děti cestovaly jenom díky prstu, kterým přejížděly po mapě. A hlavní pomůckou ve školách byla učebnice. Jaké by to však bylo, kdyby pří výuce o starověku bylo možné nahlédnout přímo k pyramidám? Nebo se při hodině přírodopisu podívat do amazonského pralesa? Některé děti už se to brzy dozví, a to díky venkovním učebnám, které jsou navzájem propojené.

Český projekt Archimedes má totiž přesně tyto ambice. První venkovní učebna byla postavená letos v březnu, a to v Základní škole Hodonín. Učebna je celodřevěná stavba o rozměrech deset krát šest a půl metru, celkem se do ní vejde třicet šest dětí a její primární využití je pro výuku přírodních věd. A byť jsou uvnitř standardní lavice, běžné výuce má být to, co se děje uvnitř, na hony vzdálené. Děti se totiž mají díky ní učit o přírodě moderně.

Venkovní učebna má hydrometeorologickou stanici s výstupem na webovou aplikaci. Má ptačí budky, ve kterých jsou mikrokamery s výstupem na projektor, i termokamery. K dispozici je virtuální realita, díky které lze na strop promítnout noční oblohu. A jsou tu například také vermikompostéry s kalifornskými žížalami, které zpracovávají bioodpad. Žáci mají k dispozici také záhony, kde mohou něco pěstovat. To všechno samo o sobě skrývá celou řadu možností, jak děti nadchnout pro vědění.

Přesto je hlavní devízou celého projektu především to, že jsou online. To znamená, že všechny by měly navzájem komunikovat. A to nejen učebny, ale především všechny děti. Prostřednictvím vlastní platformy Archimedesoec, kterou EduVision vyvíjí ve spolupráci s Microsoftem, mohou děti napříč školami po celém světě vymýšlet různé projekty a navzájem na nich pracovat. Žáci si budou moci třeba z digitální knihovny vybrat přírodovědecký projekt a pozvat další školy ke spolupráci. A poté porovnat výsledky. V Česku jsou sice zatím školy jen dvě, do konce roku by jich ale mělo být deset. A další tři v zahraničí.

archimedes-5

Foto: EduVision

Český projekt funguje především pro výuku přírodních věd

„Naším cílem je vytvořit mezinárodní síť učeben, které školám, ale i dalším vzdělávacím institucím umožní moderní výuku přírodních věd, navíc v krásném venkovním prostředí. Všechny učebny budou propojené prostřednictvím webové platformy a díky tomu budou moci žáci a učitelé z celého světa spolupracovat na společných projektech za stejných výchozích podmínek a vzájemně sdílet zkušenosti,“ říká Antonín Koplík, jednatel společnosti EduVision, který venkovní učebny vymyslel.

Součástí projektu je ale například i nabídka partnerských odborníků, kteří nabízí různé interaktivní vstupy online z různých míst. Děti tak teď například čeká přednáška o pyramidách, kterou pořádá spolupracovník z Egypta. „Škola se v daný čas přihlásí a online v reálném čase děti absolvují přednášku s tím, že se mohou ptát na věci, které aktuálně vidí. To samé se může odehrát například z ropné těžební plošiny, amazonských pralesů, kokpitu letadla nebo třeba jaderné elektrárny,“ popisuje Koplík pro CzechCrunch.

Dodává, že teď se například domlouvají spolupráci s National Geographic. Projekt by fungoval tak, že by všechny děti dostaly jedno zadání z přírodních věd a školy by o tématech následně diskutovaly a porovnávaly výsledky. Součástí projektu by byla i každoroční celosvětová soutěž.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To všechno znamená, že i když o přírodní vědy má jít především, přinesou venkovní učebny mnohem víc. Bonusem může být historie, zeměpis, nebo třeba společenské vědy. „Největší radost z využití mají učitelé cizích jazyků. Děti v praxi používají převážně angličtinu a často se baví v rámci volné diskuze i o obyčejných věcech. Jaké mají počasí, ukazují si ve videokonferenci domácí zvířata a podobně. Učebna ve výsledku slouží ke každodenní výuce všech předmětů,“ říká autor projektu. Ostatně díky speciální tabuli s dotykovým panelem pro interaktivní výuku si děti mohou také navzájem kreslit. Naučí se i pracovat s moderními technologiemi.

Právě to už si mohly vyzkoušet v Základní škole U Červených domků v Hodoníně. „Postupně objevujeme všechny funkcionality učebny a sledujeme, jak inovativní forma výuky vzbuzuje v žácích mnohem větší zájem o nová témata. Učebna ale představuje velkou výzvu i pro naše pedagogy, kteří mají možnost k výuce přírodních věd přistoupit jinak a také atraktivněji,“ říká k tomu ředitel školy Dodal, že se těší, až příští rok navážou spolupráci s dalšími českými a zahraničními školami.

Tisícovka učeben po celém světě

Děti už ale zážitek ze spojení napříč světem měly. Během slavnostního otevření v březnu se žáci spojili s Českou expedicí v Antarktidě, řediteli zahraničních kanceláří CzechTrade v Bangkoku, São Paulu nebo Dubaji a také s pracovníky z Evropské vesmírné agentury ESA ESERO, se kterými připravili a odpálili vodní rakety. Právě CzechTrade chce venkovním učebnám pomoci rozšířit se také do USA, Indie, Kolumbie nebo Maroka. „Tak, jako my podporujeme firmy po celém světě, bude učebna Archimedes propojovat studenty napříč kontinenty,“ uvedl generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal.

Koplík počítá s tím, že do pěti let postaví EduVision tisícovku učeben po celém světě. Stát by měly na Slovensku, v Maďarsku či na Taiwanu, v další fázi také ve Spojených státech, Anglii, Francii, Finsku, Švédsku nebo na Novém Zélandě. Po celém světě je také připravená síť víc než šedesátky spolupracovníků, kteří mají žákům zprostředkovat tematické online vstupy z míst, kterých se dotýká výuka.

Snadnému rozšíření pomůže to, že je stavba typizovaná, což zjednoduší stavební řízení. Celá budova včetně vybavení je dodávána ve dvou přepravních kontejnerech, což usnadňuje samotnou stavbu, a to i v odlehlých lokalitách. Ostatně zájem prý projevují i instituce v rozvojových zemích.

archimedes-1

Foto: EduVision

Učebny jsou navzájem propojené

archimedes-7

Foto: EduVision

K dispozici je i zelená stěna

Budova je také udržitelná. Hlavním materiálem je dřevo, především smrk a modřín v kombinaci s patentovaným materiálem PackWall, který je vyrobený z recyklovaných obalů Tetra Pak. Zvenku je ošetřená hydrofobním nano nátěrem. Na střeše jsou fotovoltaické panely, ke kterým je i baterie. Do projektu je podle Doležala z CzechTrade zapojená také nově otevřená zahraniční kancelář v Austinu, jejímž prostřednictvím jednají firmy s americkou společností Aeromine o poskytnutí horizontální větrné elektrárny. K dispozici je také zelená stěna, vyvýšené květináče nebo zmíněné vermikompostéry, které zpracovávají bioodpad. Učebna je klimatizovaná i vytápěná, takže je vhodná pro celoroční využití.

Ideální umístění je v areálu školy, i když sloužit může i na jiných místech. Uvnitř je mechanicko-magnetické vysunovací pódium, díky kterému je možné prostor měnit podle potřeby. Z učebny se může snadno stát auditorium, letní kino nebo univerzita třetího věku.

„Naším největším odbytištěm jsou základní školy, díky variabilnímu uspořádání ale mohou prostory také skvěle posloužit vzdělávacím institucím, které mají zájem o specializovanou venkovní učebnu, stejně tak je vhodná i pro přírodovědně zaměřené organizace nebo pro obce, které je mohou využívat jako součást komunitních center,“ líčí Koplík s tím, že může jít také o outdoorovou zasedací místnost pro firmy.

Cena učebny včetně kompletního vybavení je tři miliony korun. Školy, případně jejich zřizovatelé, tedy obce, na ni mohou čerpat dotace.