Aplikace od českého studia Qubix přenese váš výraz v reálném čase na 3D model. Šetří čas animátorům
Přenášet pohyby herce přímo do 3D modelu pomocí technologie motion capture (snímání pohybu) vyžaduje nejen velké množství času, ale také nákladnou techniku, kvůli které se s využitím této animační techniky setkáme spíše u větších studií. Ovšem s novým animačním nástrojem od českého vývojářského studia Qubix by mohly motion capture využívat i menší studia a animátoři na volné noze.
Qubix je kreativní vývojářské studio se sídlem v Praze, jehož většinovým vlastníkem je české postprodukční studio PFX. To se zaměřuje na vizuální efekty, 3D animaci a motion grafiku, zatímco Qubix se soustředí především na mobilní aplikace a rozšířenou realitu. A když se dají obě firmy dohromady, může vzniknout unikátní produkt, jakým je aplikace MocapX.
Tato aplikace vznikla po téměř roční intenzivní vývojářské práci pod vedením Ondřeje Přidala, který je spolumajitelem Qubixu. MocapX svým uživatelům poskytuje animační nástroj, díky kterému je možné přenášet herecký výkon přímo na 3D model v reálném čase. Stačí k tomu pouze nejnovější iPhony či iPady s technologií True Depth Camera a plug-in v animačním programu Autodesk Maya.
MocapX funguje na principu záznamu pohybu hlavy a výrazů obličeje, který se objeví před čočkou iPhonu nebo iPadu. Snímaný materiál se rovnou přenáší do počítače vybaveného programem Autodesk Maya, který snímaný obraz ihned modeluje na animátorem zvoleném 3D modelu. Technologie dokáže rozpoznat až 52 různých mimických výrazů obličeje, otáčení hlavy a další detaily, takže je výsledek skutečně velmi realistický.
Právě přenášení veškerého pohybu v reálném čase přímo na 3D model a plynulá práce s modelem jsou tím, co dělá tuto technologii unikátní. Dříve bylo nutné jednotlivé pohyby a výrazy dlouze připravovat a nasnímat, až následně se vše promítalo na model. Nová aplikace však umožňuje celý proces animace pomocí motion capture značně urychlit. „Můžeme říci, že záběr, na kterém animátor pracoval i několik dní, dokáže s naší aplikací připravit v řádu hodin,“ říká Ondřej Přidal ze studia Qubix.
Úsporu času stráveného nad animací potvrzuje také Jiří Mika, producent a partner PFX: „Nedávno jsme pracovali na animacích pro projekt Vivaldianno člena hudební skupiny Lucie Michala Dvořáka. Díky MocapX jsme byli schopni za tři týdny odevzdat výstupy, které by normálně trvaly připravit několik měsíců, a pracovalo by na nich přibližně pět animátorů.“
Pro profíky, školy i amatéry
Právě projekt Vivaldianno se stal jednou z prvních zatěžkávacích zkoušek po květnové premiéře aplikace. Projekt Vivaldianno Reloaded je pokus udělat trochu jinak halovou multimediální show postavenou na moderně zaranžované klasické hudbě Antonia Vivaldiho a část animací pro celé představení vytvářelo právě studio Qubix se svou aplikací MocapX. V pražské O2 Areně tak byl příběh z barokních Benátek přenesen do moderní doby za použití audiovizuální výpravy odpovídající 21. století.
V Qubix vše zvládli připravit v rekordním čase a show sklidila pozitivní ohlasy ze všech stran. „Zájem o naši aplikaci nás velice těší. Máme pozitivní zpětnou vazbu z celého světa od Spojených států a Kanady až po českou kotlinu. Utvrzuje nás to v tom, že jsme přišli s produktem, který má obrovský potenciál,“ komentuje pozitivní reakce Přidal, který již má za sebou v Qubixu práci pro klienty jako Coca-Cola, Sony, Škoda Auto či T-Mobile.
Aplikaci ocení především animační studia a animátoři na volné noze. Jedná se však i o skvělou edukační pomůcku pro instituce zabývající se výukou animace. MocapX je navíc v porovnání s jinými animačními nástroji dostupná za poměrně příznivou cenu. Jak celá aplikace funguje a co všechno dokáže, si navíc může vyzkoušet i naprostý amatér. V App Storu je totiž k dispozici její bezplatná verze, spolu s plug-inem do Autodesk Maya.
„Chtěli jsme, aby si nadšenci do animace mohli vyzkoušet základní možnosti aplikace bez nutnosti zakoupit plnou verzi. Tu využijí spíše profesionálové, kteří si mohou pořídit doživotní licenci za 299 dolarů (téměř 7 tisíc korun – pozn. red.),“ uzavírá Ondřej Přidal.