Boeingu upadly dveře při letu kvůli chybějícím šroubům. Firma nyní zjistila i další závady

Boeing oznámil, že musí posunout dokončení padesáti strojů 737 MAX kvůli vadným otvorům na jejich trupech. Akcie firmy letos padly o 17 procent.

Luboš KrečLuboš Kreč

boeing

Foto: Boeing

Boeing 737 MAX

0Zobrazit komentáře

Problémy Boeingu s jeho letadly 737 MAX neberou konce. Nyní společnost přiznala, že se zpozdí dokončení 50 strojů, protože se u nich objevily chybně vyvrtané otvory na trupu. Na závadu přišel jeden ze zaměstnanců subdodavatele, který je přitom aktuálně v centru pozornosti kvůli dveřím, jež nedávno upadly z letadla přímo ve vzduchu.

Je to téměř pět let, kdy úřady celého světa zakázaly strojům Boeing 737 MAX létat poté, co dvě letadla v krátkém rozestupu za sebou spadla a havárie nepřežilo dohromady 346 lidí. Trvalo další rok a půl, než sedmtřisedmičky mohly znovu do vzduchu a Boeing to vyšlo včetně pokut, odškodného a zrušených objednávek na 60 miliard dolarů (téměř 1,4 bilionu korun).

Šéf Boeingu Dave Calhoun, který se funkce ujal v lednu roku 2020, označil letošek za rok obratu, kdy se obří americké firmě podaří vrátit v plné parádě zpět a kdy ze sebe definitivně setřese dozvuky dvou tragédií. Jenže pak vzlétl zkraje ledna 2024 Boeing 737 MAX aljašských aerolinek a během letu mu… upadly dveře.

V tu ránu musely všechny stroje projít speciální kontrolou a americký letecký úřad FAA navíc zablokoval plány Boeingu na postupné zvýšení měsíční produkce modelů 737 z nynějších zhruba 38 na 50 v roce 2025. Zatímco akcie hlavního konkurenta, evropského konsorcia Airbus, letos přidaly sedm procent, akcie Boeingu jsou aktuálně o 17 procent dole.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Příčina nehody u aljašských aerolinií, která si jen náhodou nevyžádala žádnou oběť, se už vyjasnila: dopravní inspekce zjistila, že u rezervního dveřního otvoru chyběly minimálně čtyři bezpečnostní šrouby. Tím, kdo za instalaci nesl odpovědnost, byl subdodavatel Spirit AeroSystems, který pro Boeing provádí řadu montážních výkonů na trupech letadel.

A právě tam se objevil i nejnovější zádrhel: pracovník Spirit AeroSystems upozornil, že na některých dokončovaných trupech jsou špatně vyvrtané vybrané otvory. A tak firma musela oddálit dodávky pěti desítek strojů.

„Nic jiného jsme ani nemohli udělat, protože naším cílem je dodávat zákazníkům jen špičková letadla,“ prohlásil obchodní ředitel Boeingu Stan Deal. Zároveň dodal, že stroje Boeing 737, které jsou už v provozu a prošly kontrolou po nehodě aljašských aerolinek, což jsou třeba i ty u českých Smartwings, mohou létat bez obav dál.

Zákazníci se ovšem kvůli vleklým problémům Boeingu s jeho nejžádanějšími letadly víc a víc přesouvají k Airbusu, ten loni klientům dodal 735 strojů, zatímco americký gigant jen 528. A i katalog objednávek evropského konkurenta pro příští roky je podstatně větší než u Boeingu.

Během roku neprodává, před Vánoci odbaví 50 tisíc objednávek. Radí, jak zvládnout špičku

Jak poslat 50 tisíc pozdravů od Ježíška během šesti týdnů, aby vše dávalo i ekonomický smysl? Službu popisuje Dominik Dědiček z agentury integritty.

pozdrav-od-jeziskaKomentář

Foto: integritty

Spoluzakladatel agentury integritty Dominik Dědiček

0Zobrazit komentáře

Když jsme před lety stáli ve frontě na poště a sami podávali první stovky pohlednic, nenapadlo nás, do jakých řádů se tento každoroční vánoční projekt jednou dostane. Pozdrav od Ježíška odeslal od té doby už téměř 250 tisíc vánočních pohlednic, funguje kromě Česka i na Slovensku a v Polsku a pro Fond ohrožených dětí ve své sbírce získal přes dva miliony korun.

S nápadem na web, kde si zákazník vybere pohled, napíše vzkaz a my jej doručíme až do poštovní schránky, přišel Artem Markevich, zakladatel startupu Vocalls. Zkoušel ho sám na menší skupině lidí a nás nadchl. V agentuře jsme připravili web, spustili kampaně a hned v prvním roce 2017 zkusili obsáhnout hlavní evropské země. Služba měla úspěch především v Česku, kde jsme v průběhu dalších let každoročně zdvojnásobili objem objednávek.

K expanzi jsme se vrátili později a poučeni z prvního pokusu. Tentokrát jsme se zaměřili na maximální lokalizaci včetně platebních metod, našli lokální tiskárny a například v Polsku posunuli nabídku směrem k Santa Clausovi. V mezičase také Pozdrav od Ježíška vyrostl do samostatné – a výdělečné – firmy, avšak hlavní specifikum zůstává: jsme sezónní záležitost, relevantní jen necelé dva měsíce v roce. Jak tedy získat, odbavit a poslat 50 tisíc objednávek během šesti týdnů, aby vše dávalo i ekonomický smysl?

Klíč 1: Optimalizace a čísla v reálném čase

Poptávka zákazníků u zrodu projektu neexistovala, nikoho nenapadlo hledat možnost poslání pohledu online. Na začátku tak pro nás byla hlavním kanálem reklama na Facebooku a výraznou součástí zůstává i dnes. Po letech ale už těžíme také ze stotisícové databáze zákazníků a ze známé značky.

Během několika týdnů utratíme v reklamě na Facebooku přes milion korun. Naše marže se sice pohybuje ve výši přes padesát procent, nicméně průměrná hodnota objednávky je kolem 150 korun. I kdybychom celou marži odevzdali Facebooku, v největší sezóně se budeme setkávat s inzerenty, kteří si mohou dovolit investovat stokoruny do každého dokončeného nákupu a budou pořád v plusu díky vyšší hodnotě objednávky. Recept na to, jak uspět i s takto rozdanými kartami, leží ve třech rovinách: optimalizaci, reportingu a konverzním poměru.

Stěžejní je právě perfektní optimalizace, kdy je nutné kampaně kontrolovat a upravovat několikrát denně, rychle vypínat ty neefektivní a neustále zkoušet další. K tomu je potřeba i podrobný reporting v reálném čase, který přitom nemusí znamenat drahé technologie – dosud jsme si vystačili s Google Sheets a Apps Script, pomocí nichž získáváme prodejní data z databáze a náklady z reklamních systémů. Tato data se aktualizují každých patnáct minut a využíváme je i v „kalkulačce“, jež počítá také další transakční náklady na tisk a distribuci či poplatky platebním bránám. Díky tomu známe přesný výsledek sezóny k danému momentu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Klíč 2: Web s konverzním poměrem 17 %

Hlavní proměnnou každého e-shopu a efektivity marketingových kampaní je konverzní poměr (kolik lidí ze všech návštěvníků provedlo nákup – pozn. redakce), který se i u nejlepších e-shopů běžně pohybuje mezi dvěma až pěti procenty. Pozdrav od Ježíška si dlouhodobě drží konverzní poměr přes patnáct procent. Aby se nám to povedlo, cestu zákazníka jsme maximálně zkrátili.

Na jedné stránce se tak zákazník dozví vše podstatné a během pár kliknutí dokončí objednávku. Vše usnadňují předpřipravené texty pohlednic. Z webu jsme odstranili i košík. Zní to sice kontraintuitivně, protože zákazníci často chtějí objednat více pohlednic, ale jde to proti jednoduchosti, a tedy i konverznímu poměru.

pozdravy-od-jeziska-ch-min

Foto: integritty

Projekt Pozdravy od Ježíška věnuje peníze na dobročinné účely

Nejvýraznější změnou na webu z pohledu zákazníka byla v poslední sezoně možnost objednat si pohled v ilustrované obálce a s omalovánkami. K přemýšlení tímto směrem nás vede každoročně zvyšující se cena reklamy, tisku i poštovného. Tento upsell (pobídka k prodeji dalšího či dražšího produktu – pozn. redakce) ale k našemu překvapení využila většina lidí.

Klíč 3: Automatizace výroby i zákaznické péče

V průběhu let jsme kompletně automatizovali proces od dokončené objednávky až po vytištění a odeslání pohlednice. Samotný tisk a odeslání probíhá v několika předem určených termínech, ze kterých si vybírá zákazník při objednávce, což značně usnadňuje organizaci projektu. Finální expedice je jediná část, do které vstupuje lidská supervize.

Zákazník v klíčových krocích výroby dostává notifikační e-mail, například jej tak informujeme o posledních možnostech úpravy, kontrole adresy či předání pohlednice doručovateli. Tento krok nám výrazně pomohl snížit objem dotazů, které nám lidé po objednávce psali na Facebooku nebo e-mailem.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

Zásadní změnu pak přinesla zákaznická zóna, kterou jsme vyvinuli na základě mnoha opakujících se dotazů. Běžné požadavky, jako je úprava textu, změna adresy či podání reklamace, zákazník vyřídí sám. Zóna loni takto odbavila přes deset tisíc požadavků. Rozdíl nejlépe ilustruje to, že ještě před pár lety bylo potřeba 2,5 člověka na zákaznické podpoře, v poslední sezoně nám vystačil proškolený brigádník na poloviční úvazek.

Zásady, jak vytvářet produkty uvnitř agentury

Pozdrav od Ježíška vznikl stejně jako další produkty uvnitř agentury integritty. Dominik Dědiček píše, co se jim obecně osvědčilo.

  • Zakladatel zvenčí: V každém projektu máme co-foundera mimo agenturu, kterému záleží primárně na úspěchu daného produktu a jenž přináší vlastní expertízu a kontakty. V agenturním prostředí bychom bez toho jen těžko dokázali udržet konzistentní tempo.
  • Power tým do začátku: V začátcích se snažíme využít celou šíři specialistů, které máme v agentuře. Do projektů tak vnášíme v koncentrované podobě byznysový vhled, řešíme návrh a vývoj produktu i celkový marketing.
  • Okamžitě jasně vytyčená ranvej: Definujeme si, ve který moment se projekt musí vyčlenit, mít vlastní tým a zajistit si další financování.