Problémy Boeingu s jeho letadly 737 MAX neberou konce. Nyní společnost přiznala, že se zpozdí dokončení 50 strojů, protože se u nich objevily chybně vyvrtané otvory na trupu. Na závadu přišel jeden ze zaměstnanců subdodavatele, který je přitom aktuálně v centru pozornosti kvůli dveřím, jež nedávno upadly z letadla přímo ve vzduchu.
Je to téměř pět let, kdy úřady celého světa zakázaly strojům Boeing 737 MAX létat poté, co dvě letadla v krátkém rozestupu za sebou spadla a havárie nepřežilo dohromady 346 lidí. Trvalo další rok a půl, než sedmtřisedmičky mohly znovu do vzduchu a Boeing to vyšlo včetně pokut, odškodného a zrušených objednávek na 60 miliard dolarů (téměř 1,4 bilionu korun).
Šéf Boeingu Dave Calhoun, který se funkce ujal v lednu roku 2020, označil letošek za rok obratu, kdy se obří americké firmě podaří vrátit v plné parádě zpět a kdy ze sebe definitivně setřese dozvuky dvou tragédií. Jenže pak vzlétl zkraje ledna 2024 Boeing 737 MAX aljašských aerolinek a během letu mu… upadly dveře.
V tu ránu musely všechny stroje projít speciální kontrolou a americký letecký úřad FAA navíc zablokoval plány Boeingu na postupné zvýšení měsíční produkce modelů 737 z nynějších zhruba 38 na 50 v roce 2025. Zatímco akcie hlavního konkurenta, evropského konsorcia Airbus, letos přidaly sedm procent, akcie Boeingu jsou aktuálně o 17 procent dole.
Příčina nehody u aljašských aerolinií, která si jen náhodou nevyžádala žádnou oběť, se už vyjasnila: dopravní inspekce zjistila, že u rezervního dveřního otvoru chyběly minimálně čtyři bezpečnostní šrouby. Tím, kdo za instalaci nesl odpovědnost, byl subdodavatel Spirit AeroSystems, který pro Boeing provádí řadu montážních výkonů na trupech letadel.
A právě tam se objevil i nejnovější zádrhel: pracovník Spirit AeroSystems upozornil, že na některých dokončovaných trupech jsou špatně vyvrtané vybrané otvory. A tak firma musela oddálit dodávky pěti desítek strojů.
„Nic jiného jsme ani nemohli udělat, protože naším cílem je dodávat zákazníkům jen špičková letadla,“ prohlásil obchodní ředitel Boeingu Stan Deal. Zároveň dodal, že stroje Boeing 737, které jsou už v provozu a prošly kontrolou po nehodě aljašských aerolinek, což jsou třeba i ty u českých Smartwings, mohou létat bez obav dál.
Zákazníci se ovšem kvůli vleklým problémům Boeingu s jeho nejžádanějšími letadly víc a víc přesouvají k Airbusu, ten loni klientům dodal 735 strojů, zatímco americký gigant jen 528. A i katalog objednávek evropského konkurenta pro příští roky je podstatně větší než u Boeingu.
Když jsme před lety stáli ve frontě na poště a sami podávali první stovky pohlednic, nenapadlo nás, do jakých řádů se tento každoroční vánoční projekt jednou dostane. Pozdrav od Ježíška odeslal od té doby už téměř 250 tisíc vánočních pohlednic, funguje kromě Česka i na Slovensku a v Polsku a pro Fond ohrožených dětí ve své sbírce získal přes dva miliony korun.
S nápadem na web, kde si zákazník vybere pohled, napíše vzkaz a my jej doručíme až do poštovní schránky, přišel Artem Markevich, zakladatel startupu Vocalls. Zkoušel ho sám na menší skupině lidí a nás nadchl. V agentuře jsme připravili web, spustili kampaně a hned v prvním roce 2017 zkusili obsáhnout hlavní evropské země. Služba měla úspěch především v Česku, kde jsme v průběhu dalších let každoročně zdvojnásobili objem objednávek.
K expanzi jsme se vrátili později a poučeni z prvního pokusu. Tentokrát jsme se zaměřili na maximální lokalizaci včetně platebních metod, našli lokální tiskárny a například v Polsku posunuli nabídku směrem k Santa Clausovi. V mezičase také Pozdrav od Ježíška vyrostl do samostatné – a výdělečné – firmy, avšak hlavní specifikum zůstává: jsme sezónní záležitost, relevantní jen necelé dva měsíce v roce. Jak tedy získat, odbavit a poslat 50 tisíc objednávek během šesti týdnů, aby vše dávalo i ekonomický smysl?
Klíč 1: Optimalizace a čísla v reálném čase
Poptávka zákazníků u zrodu projektu neexistovala, nikoho nenapadlo hledat možnost poslání pohledu online. Na začátku tak pro nás byla hlavním kanálem reklama na Facebooku a výraznou součástí zůstává i dnes. Po letech ale už těžíme také ze stotisícové databáze zákazníků a ze známé značky.
Během několika týdnů utratíme v reklamě na Facebooku přes milion korun. Naše marže se sice pohybuje ve výši přes padesát procent, nicméně průměrná hodnota objednávky je kolem 150 korun. I kdybychom celou marži odevzdali Facebooku, v největší sezóně se budeme setkávat s inzerenty, kteří si mohou dovolit investovat stokoruny do každého dokončeného nákupu a budou pořád v plusu díky vyšší hodnotě objednávky. Recept na to, jak uspět i s takto rozdanými kartami, leží ve třech rovinách: optimalizaci, reportingu a konverzním poměru.
Stěžejní je právě perfektní optimalizace, kdy je nutné kampaně kontrolovat a upravovat několikrát denně, rychle vypínat ty neefektivní a neustále zkoušet další. K tomu je potřeba i podrobný reporting v reálném čase, který přitom nemusí znamenat drahé technologie – dosud jsme si vystačili s Google Sheets a Apps Script, pomocí nichž získáváme prodejní data z databáze a náklady z reklamních systémů. Tato data se aktualizují každých patnáct minut a využíváme je i v „kalkulačce“, jež počítá také další transakční náklady na tisk a distribuci či poplatky platebním bránám. Díky tomu známe přesný výsledek sezóny k danému momentu.
Hlavní proměnnou každého e-shopu a efektivity marketingových kampaní je konverzní poměr (kolik lidí ze všech návštěvníků provedlo nákup – pozn. redakce), který se i u nejlepších e-shopů běžně pohybuje mezi dvěma až pěti procenty. Pozdrav od Ježíška si dlouhodobě drží konverzní poměr přes patnáct procent. Aby se nám to povedlo, cestu zákazníka jsme maximálně zkrátili.
Na jedné stránce se tak zákazník dozví vše podstatné a během pár kliknutí dokončí objednávku. Vše usnadňují předpřipravené texty pohlednic. Z webu jsme odstranili i košík. Zní to sice kontraintuitivně, protože zákazníci často chtějí objednat více pohlednic, ale jde to proti jednoduchosti, a tedy i konverznímu poměru.
Foto: integritty
Projekt Pozdravy od Ježíška věnuje peníze na dobročinné účely
Nejvýraznější změnou na webu z pohledu zákazníka byla v poslední sezoně možnost objednat si pohled v ilustrované obálce a s omalovánkami. K přemýšlení tímto směrem nás vede každoročně zvyšující se cena reklamy, tisku i poštovného. Tento upsell (pobídka k prodeji dalšího či dražšího produktu – pozn. redakce) ale k našemu překvapení využila většina lidí.
Klíč 3: Automatizace výroby i zákaznické péče
V průběhu let jsme kompletně automatizovali proces od dokončené objednávky až po vytištění a odeslání pohlednice. Samotný tisk a odeslání probíhá v několika předem určených termínech, ze kterých si vybírá zákazník při objednávce, což značně usnadňuje organizaci projektu. Finální expedice je jediná část, do které vstupuje lidská supervize.
Zákazník v klíčových krocích výroby dostává notifikační e-mail, například jej tak informujeme o posledních možnostech úpravy, kontrole adresy či předání pohlednice doručovateli. Tento krok nám výrazně pomohl snížit objem dotazů, které nám lidé po objednávce psali na Facebooku nebo e-mailem.
Zásadní změnu pak přinesla zákaznická zóna, kterou jsme vyvinuli na základě mnoha opakujících se dotazů. Běžné požadavky, jako je úprava textu, změna adresy či podání reklamace, zákazník vyřídí sám. Zóna loni takto odbavila přes deset tisíc požadavků. Rozdíl nejlépe ilustruje to, že ještě před pár lety bylo potřeba 2,5 člověka na zákaznické podpoře, v poslední sezoně nám vystačil proškolený brigádník na poloviční úvazek.
Zásady, jak vytvářet produkty uvnitř agentury
Pozdrav od Ježíška vznikl stejně jako další produkty uvnitř agentury integritty. Dominik Dědiček píše, co se jim obecně osvědčilo.
Zakladatel zvenčí: V každém projektu máme co-foundera mimo agenturu, kterému záleží primárně na úspěchu daného produktu a jenž přináší vlastní expertízu a kontakty. V agenturním prostředí bychom bez toho jen těžko dokázali udržet konzistentní tempo.
Power tým do začátku: V začátcích se snažíme využít celou šíři specialistů, které máme v agentuře. Do projektů tak vnášíme v koncentrované podobě byznysový vhled, řešíme návrh a vývoj produktu i celkový marketing.
Okamžitě jasně vytyčená ranvej: Definujeme si, ve který moment se projekt musí vyčlenit, mít vlastní tým a zajistit si další financování.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.