Dánský ostrov Bornholm v Baltském moři začíná hrát klíčovou roli v budoucí podobě evropské energetiky. Jednak na něm probíhá experiment, jak postavit a udržet funkční zelenou energetickou soustavu, jednak u jeho břehů vyroste obří větrný park, na kterém se rovným dílem bude podílet Dánsko s Německem. Ročně vyrobí tolik elektřiny, že by obsloužila přes čtyři miliony domácností.
„Je to poprvé v Evropě, kdy dvě země spolupracují na takovém projektu,“ oznámil německý ministr hospodářství Robert Habeck. O velikosti společné výstavby nejlépe vypovídá její finanční náročnost – minimálně devět miliard eur, tedy přes 220 miliard korun. Hotovo má být do roku 2030.
Podle Habecka bude celková výrobní kapacita soustavy větrných elektráren více než tři gigawatty, což je dost pro pokrytí spotřeby alespoň čtyř milionů domácností. Mimochodem cílem Evropské komise je, aby se kapacita větrných elektráren na moři v Evropě do roku 2050 zvýšila na 300 gigawattů ze současných 12 gigawattů.
Při výstavbě projektu u Bornholmu se spojí za Dánsko firma Energinet a za Německo společnost 50Hertz. Ty zároveň zajistí i spojení s pevninou, které budou představovat podmořské kabely v délce stovek kilometrů.
Po spuštění budou mít možnost se k projektu připojit i pobaltské země a Polsko. Každý nový partner ale bude potřebovat souhlas obou stran, tedy Německa i Dánska. Obě tyto země patří k průkopníkům využívání obnovitelných zdrojů v energetice. V Dánsku hlavně větrné a vodní elektrárny vyrábí přes 70 procent roční spotřeby elektřiny, v Německu to je kolem 60 procent.
Německá ministryně zahraničí Annalena Baerbock navíc před pár dny podepsala se svým dánským protějškem Jeppem Kofodem mezivládní dohodu o spolupráci na rozvoji zelené energetiky i v dalších oblastech. Obě země budou například společně investovat do vývoje stanic, které by vyráběly na moři vodík s pomocí elektřiny získané z větrných parků a pak jej dopravovaly na kontinent.
Právě Německo nyní intenzivně řeší, jak se vypořádat s výpadkem dodávek ruského plynu, na němž je především jeho průmysl pořád ještě závislý. Podobně rozsáhlé udržitelné projekty jsou jednou z cest, jak se s plynovou krizí vypořádat – bohužel ale ještě bude trvat několik let, než se dostanou do praxe.
Bornholm je v oblasti zelené energetiky známé jméno, protože Dánové na něm provádějí sérií experimentů, částečně financovaných Evropskou unií, jimiž se snaží zjistit, jak postavit funkční, stabilní a uhlíkově neutrální energetickou soustavu. Klíčem je to, že ostrov lze snadno izolovat a že má příhodné podmínky pro některé obnovitelné zdroje. Žije na něm 50 tisíc lidí, je z něj blíž do Švédska než do Dánska a má rozlohu 588 kilometrů čtverečních, což je o něco víc než Praha.
Dánsko má ale ještě jeden ambiciózní energetický projekt. Zatímco Bornholm je existující ostrov, který pouze doplní výstavba větrných parků v jeho pobřežních vodách, resp. solárních elektráren na jeho pevnině, v Severním moři chce Dánsko, opět zřejmě i s pomocí Německa, postavit umělý ostrov, který bude fungovat jako obří rozcestník a transformační stanice z okolních větrných parků.
Aktivisté se rozhodli vydat do boje za přešlechtěná kuřata, jejichž růst je tak rychlý, že kolikrát ani neunesou svoje vlastní nohy. Obchodníci argumentují, že odebírat kuřata z chovů s lepšími podmínkami by vedlo ke zdražení už tak drahých potravin. A připomínají mimo jiné i současnou vysokou míru inflace.
„Naši členové mají písemná stanoviska výrobců o navýšení cen minimálně o čtyřicet procent, pokud by měli přistoupit na požadavky aktivistů. Za takových podmínek by se pro sociálně slabší skupiny zákazníků stalo kuřecí maso nedostupným. A je pro nás nepřijatelné, aby při současné vysoké inflaci docházelo k dalšímu navyšování cen,“ uvedl pro CzechCrunch prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.
O tom, že zpřísnění podmínek chovu kuřat by znamenalo zvýšení nákladů, hovoří i ministerstvo zemědělství. „Prodloužená doba výkrmu kuřat chovaných na maso znamená nejen snížení počtu vykrmených kuřat za rok, ale i zvýšení nákladů na jejich chov. Následné zvýšené náklady na chov kuřat na maso se posléze promítají i do prodejní ceny pro spotřebitele,“ popisuje mluvčí ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý.
Foto: Obraz – obránci zvířat
Rychlokuřata často žijí natěsnána na sebe
Na problematiku chovu kuřat upozornil před několika týdny spolek Obraz – Obránci zvířat. Jde zejména o takzvaná rychlokuřata, která jsou vyšlechtěná tak, aby co nejrychleji dorostla. Během pěti týdnů má tak malé kuře dvě kila a podle lidí z Obrazu neunese ani vlastní váhu.
To vše znamená, že se jim pod tíhou vlastního těla lámou nohy. Navíc se kuřata v přeplněných halách nemají kam hnout, a tak většinu života prosedí. A to mnohokrát na vlastních výkalech, což zase vede k jejich popáleninám.
Legální chovy
Obchodníci se odvolávají na splnění zákonných norem. Vše výše popsané se děje legálně, protože přísnější podmínky pro chov kuřat legislativa neudává. Všichni obchodníci nicméně zároveň deklarují, že jim problematika rychlokuřat není lhostejná.
„Animal welfare (životní pohoda zvířat – pozn. red.) je pro naši společnost důležité a již delší dobu se touto problematikou zabýváme. Všichni naši dodavatelé jsou certifikovaní a musí splňovat všechny legislativní normy. S našimi dodavateli na dané problematice úzce spolupracujeme a vymýšlíme možná řešení tak, aby byly výrobky pro koncového zákazníka dostupné,“ uvádí tisková mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
Obchody sítě Albert argumentují možností volby ze široké škály standardu chovů. Nakupující si tak může vybrat, jakému přístupu i ceně dá přednost. „Stále populárnější u zákazníků se stává naše Královská řada se zvýšeným standardem i dobou chovu. U kuřat se jedná o téměř dvakrát delší chov než u běžného kuřete, minimálně 56 dní. A také větší prostor pohybu a nutričně vyvážené krmivo,“ líčí mluvčí společnosti Jiří Mareček. A doplňuje, že v nabídce je i kuře v bio kvalitě z volného výběhu s chovem delším než osmdesát dní.
Bojovníkům za lepší podmínky pro zvířata se již podařilo prosadit soumrak klecových chovů, v nichž byly šlechtěny nosnice pro svá vejce. Zatímco v této problematice se některé obchody samy zavázaly, že budou v budoucnu na svých pultech prodávat jen vejce od slepic, které jsou chované v lepších podmínkách, u rychlokuřat zatím k žádným podobným deklaracím nedochází.
Největší problém je právě cena. Tou se zaštiťuje i online obchod Rohlík. „Cena je u pomalu rostoucích kuřat zásadně vyšší, můžeme říci, že dvojnásobně. Nemůžeme v současné době krize prodávat pouze zboží dostupné pro úzkou skupinu bonitnějších zákazníků,“ uvádí mluvčí Rohlíku Lutfia Volfová. Obchod podle ní buduje dlouhodobou spolupráci s českými chovateli, kteří dodržují přísné zásady pro pohodu zvířat.
Foto: Obraz – obránci zvířat
Rychlokuřata jsou vyšlechtěná tak, aby rychle rostla
Cena je důležitý faktor i podle ministerstva zemědělství. Zpřísnění podmínek by podle něj zároveň znamenalo, že výsledný produkt se stane méně konkurenceschopným ve srovnání například s cenou dovozových kuřat. „To by v konečném důsledku mohlo vést ke snížení tuzemské produkce, následně snížení národní soběstačnosti a zvýšení dovozů levnějšího kuřecího masa ze zahraničí ze standardní doby výkrmu,“ vyjmenovává Bílý.
Nynější soběstačnost v kuřecím mase se podle úřadu pohybuje od šedesáti do 65 procent. A podle Bílého ji ministerstvo nepovažuje za optimální.
Do ceny se nakonec v současné době promítají zvyšující se vstupní náklady, ať už na energie, krmiva nebo pohonné hmoty. „Celá řada chovatelů se dostává pod hranici rentability a při prodloužení doby výkrmu kuřat by se náklady ještě prohloubily,“ popisuje Volfová z Rohlíku.
Foto: Obraz – obránci zvířat
V Česku se na maso ročně odchová 140 milionů kuřat, většina expresně
Rohlík rovněž argumentuje tím, že pokud by se prodávala jen kuřata, která mají lepší podmínky pro život než rychlokuřata, pak by to trh nemohlo saturovat. Prostě by jich bylo málo. „Kapacita by byla zásadně nedostatečná. Takový chov je schopen vychovat mnohem menší objemy než současné konvenční chovy. Ani nyní není český trh zdaleka soběstačný,“ míní Volfová.
Online supermarket zároveň tvrdí, že kdyby na lepší podmínky, které pro kuřata požadují ochránci, měli přistoupit sami farmáři, pak by museli vynaložit investice v řádech milionů korun. „Je potřeba nastavit vhodné prostředí pro farmáře ze strany odběratelů i státu a také dlouhodobě edukovat a motivovat zákazníky ke koupi welfare masa. Je to běh na dlouhou trať a současná ekonomická situace tomu bohužel neprospívá,“ dodává za Rohlík jeho mluvčí Volfová.
Někde to jde
Jediný, kdo podle svých slov rychlokuřata nenabízí, je nyní online obchod Košík. „Žádné z kuřat prodávaných na Košíku není chováno klecově nebo v neetických podmínkách. Tedy například v halách, kde by neměla dostatek místa pro přirozený vývoj,“ uvádí obchodní ředitel Košíku Tomáš Jeřábek, s tím že v nabídce mají několik druhů kuřat až po ta, která jsou chována ve volném výběhu.
Dva obchody už nyní zcela deklarovaly, že rychlokuřata prodávat nebudou. A to od roku 2026. Jde o lokální řetězce Konzum v Ústí nad Orlicí a Jednotu České Budějovice, která zastřešuje značky Trefa a Terno. Oba obchody spadají pod společnost COOP.
„Otázce se již delší dobu věnujeme, proto jsou tyto obchody první, kde to zavedli,“ říká Lukáš Němčík z COOPu. Zda opatření rozšíří i do dalších obchodů, bude záležet na zásobovací síti. Tu má každé družstvo jinou. „Bude tak záležet na tom, jaké obchodní podmínky budou v jednotlivých regionech a také na vývoji aktuální hospodářské krize,“ doplňuje Němčík.
Prodejci skrze Svaz obchodu a cestovního ruchu každopádně se skupinou Obraz – obránci zvířat jednají. Podle Prouzy by se aktivisté měli soustředit především na ty, kdo daná zvířata chovají. Jenže v případě rychlokuřat je to jako s čímkoli jiným – tam, kde je poptávka, je i nabídka. Pokud budou obchody odebírat rychlokuřata, pak se budou nadále i chovat. A stejně tak platí, že pokud je budou kupovat zákazníci, pak se budou prodávat.
Foto: Obraz – obránci zvířat
Rychlokuřata mají často popáleniny nebo zlomené nohy
V podobných případech musí většinou zasáhnout zákonodárci. Stejně mluví i Prouza: „Jedině společnou dohodou všech zainteresovaných stran a změnou právního rámce můžeme dospět ke kýženému výsledku,“ míní prezident svazu.
Legislativu, která by však chov přešlechtěných a rychle rostoucích kuřat upravila, ministerstvo zemědělství v současné chvíli nechystá. O něčem podobném se zatím nemluví ani na evropské úrovni. Unie teď chystá jen předpis, který se týká zmíněných klecových chovů a upravuje podmínky chovu slepic i dalších zvířecích druhů.
Z vejce na porážku za 35 dní
Česko je mimochodem v tomto ohledu napřed. Zatímco evropská sedmadvacítka počítá se zákazem klecových chovů od roku 2030, tuzemsko chce vejce z těchto chovů zakázat už od roku 2027 a snaží se zároveň apelovat i na ostatní státy, aby podobné opatření přijaly. Důvod je ryze pragmatický. Zatímco v Česku klecové chovy skončí, v Evropě budou ještě další tři roky pokračovat a budou moci dodávat i na český trh levnější vejce.
Už nyní ale některé obchody ukazují, že ne vždy znamená přijetí dražšího, ale ke zvířatům mnohem šetrnějšího řešení odliv zákazníků nebo krach. Rohlík například definitivně ukončil prodej vajec z klecového chovu v roce 2019.
V Česku je standardní doba výkrmu brojlerových kuřat, tedy kuřat produkovaných rychlovýkrmem, zhruba 35 dní. „V rámci standardní doby výkrmu jsou splněny parametry efektivního zhodnocení produktu, jako je jatečná zralost nebo spotřeba krmiva, při snaze zachovat co nejlepší welfare chovaných kuřat na maso,“ popisuje Bílý z ministerstva. To přitom lepší pohodu pro zvířata podporuje skrze národní dotace.
Jeden dotační program se přímo zaměřuje na chov drůbeže. Peníze je možné čerpat na šetrné zacházení s drůbeží nebo podporu zlepšení ustájení v halách.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.