Český startup Vistag spouští nástroj k tagování produktů na fotografiích
Český startup Vistag oficiálně spouští svůj systém pro oživování fotografií. Ve vývoji byl rok a půl a s podporou inkubátoru UP21, který do něj vložil několik milionů korun, nyní jde do ostrého provozu. E-shopům chce Vistag přinést možnost oživit fotografie tím, že v nich mohou snadno označit jednotlivé produkty a následně je zákazníkům nabídnout ke koupi. Ve čtyřměsíční pilotní fázi Vistag používalo téměř 200 českých e-shopů.
Za Vistagem stojí Přemysl Koudela a do e-shopů chce přenést stejnou zkušenost, na jakou jsou dnes lidé zvyklí ze sociálních sítí. Na fotkách na Facebooku všichni označují své přátele a na Instagramu se začíná spouštět i označování jednotlivých produktů. Právě tak fungují i tzv. „vistagy“, což je zkratka pro vizuální tagging, který pomáhá rozšířit informace o tom, co je na fotce vyobrazeno.
Nemusí jít pouze o zobrazení ceny, ale třeba i jiných doplňujících informací. Pro e-shopy je ale rozhodně nejzajímavější právě propojení na prodejní stránku, a to například z jejich módních nebo produktových blogů. První data Vistagu ukazují, že si jeho vistagy v obchodech jako ZOOT nebo Freshlabels zobrazí 14 % návštěvníků, stráví na nich přibližně 10 vteřin a každý druhý se pak proklikne právě na prodejní stránku.
V Česku je Vistag se svým řešením jedinečný a podle Přemysla Koudely podobně jednoduchý systém nefunguje ani ve světě. Abyste mohli Vistag používat, nepotřebujete prý žádné programovací dovednosti. „Zatím jsme ve světě nenarazili na nikoho, kdo by dokázal zjednodušit cestu k tagování tak jako my. Za malý poplatek poskytneme speciální skript, díky kterému proces vložení jednoho tagu zkrátíme z jednotek minut u konkurence na 10 sekund u našeho Vistagu,“ říká Koudela.
Jedinečnost projektu je i důvod, proč do českého startupu investoval pražský inkubátor UP21, který za 35% podíl ve firmě zaplatil blíže neupřesněné jednotky milionů korun. Vistag sice začíná na českém trhu, kde spolupracuje vedle dvou zmíněných módních e-shopů také například se Samsungem či Vemzu, ale chce i do zahraničí. Na to ovšem bude potřebovat dalšího investora.
„Pracujeme na tom, aby se z Vistagu stal přední nástroj nejen pro vizuální tagování, ale také pro analýzu dat,“ doplňuje Koudela. Aktuální data mu říkají, že si spolupracující e-shopy na své stránky za poslední měsíc nahrály 3 500 fotografií s Vistagy, které zaznamenaly přes 360 tisíc zhlédnutí. Základní verze Vistagu pro jeden web do 10 tisíc zobrazení měsíčně je prozatím zdarma. Za 10 dolarů měsíčně můžete Vistag použít pro web se 150 tisíci zobrazeními měsíčně a od 100 dolarů je pak připravován tarif na míru.