Daniel Lupinski z NetDirectu: Máme za sebou 18 tisíc e-shopů. Vývoj na míru řeší až od obratu v desítkách milionů

lupinski

Foto: NetDirect

Šéf českého NetDirectu Daniel Lupinski

Do role výkonného ředitele jednoho z největších poskytovatelů e-shopových řešení NetDirect nastoupil Daniel Lupinski teprve před rokem a půl, ale během poměrně krátkého období už dokázal zařídit spoustu změn. E-shopy od NetDirectu vyvíjené na míru v minulosti využil největší e-shop v Česku, stejně jako známé firmy Notino, Desigual nebo Expert Electro, a Lupinski se netají tím, že má firma poměrně velké plány.

Dnes už je byznys NetDirectu rozdělen na několik vrstev a vedle e-shopů na míru nabízí také klasické „krabicové“ řešení s měsíčním pronájmem, kterým konkuruje dalším hráčům v čele se Shoptetem.

V rozhovoru pro CzechCrunch se Daniel Lupinski rozmluvil o tom, jak se do čela firmy dostal, co se mu podařilo změnit, ale i o aktuálním stavu e-commerce scény v Česku či outsourcování vlastních vývojářských kapacit pro další firmy.

Nacházíme se uprostřed vánoční sezony, která je typicky nejnáročnější z pohledu e-commerce. Jak jste se na ni připravovali?
Na Vánoce jsme se připravovali podobně jako naši zákazníci. V průběhu září a října jsme udělali poslední velké upravy a v listopadu se již tradičně věnovali primárně optimalizaci výkonu aplikace, optimalizaci napojení na informační systémy či menším úpravám. Koneckonců, zákazníci se v druhé polovině listopadu věnují primárně svému byznysu, proto je třeba, aby byl výkon platformy, kterou využívají, na vánoční zátěž připraven. Samozřejmě celý rok monitorujeme všechny naše platformy a projekty 24/7. Je to nezbytná součást celého ekosystému.

netdirect_kancelar

Foto: NetDirect

Ostravské kanceláře NetDirectu

V minulosti jste pracovali i s největším e-shopem v Česku – Alzou. Jak to tehdy probíhalo?
Pro Alzu jsme tehdy vyvinuli nový e-shop, a tak můžeme říci, že jsme byli u zrodu Alza.cz. Následoval kompletní servis, počínaje změnovými požadavky a rozšířením, správou, konzultacemi a samozřejmě nepřetržitým monitoringem. V jistou dobu nás přerostli a rozhodli se jít vlastní cestou vývoje. Odvedli jsme pro ně obrovský kus práce a jsme na to pyšní, na druhou stranu Alza je v současné době spíše už IT firma, zaměstnávající kolem stovky programátorů.

Vedle Alzy to bylo ale například i Notino. Co konkrétně jste pro bývalé Parfums.cz realizovali a jak jim to pomohlo?
Scénář byl i v případě Notina takřka identický. Začali jsme analýzou potřeb, následoval vývoj aplikace, který byl propojen také s jejich informačním systémem. Notino od nás mělo prakticky dedikovaný tým, který se jim věnoval. E-shop vyrostl závratnou rychlostí a těší mě, že jsme růstu pomohli i my. Po šesti letech spolupráce Notino dospělo do stádia, kdy jim větší ekonomický smysl dávalo vytvořit interní IT oddělení.

Jak se vám loni dařilo z pohledu obratu a zisku? Jaké vyhlídky máte pro letošní rok?
Minulý rok byl úspěšný, z pohledu obratu jsme atakovali hranici 60 milionů korun. Růst očekáváme i v letošním roce. Obrat se bude pohybovat na hranici 70 milionů se ziskem kolem 6 milionů korun. Chceme zároveň více investovat do vývoje a hardwaru.

Dnes má pod sebou NetDirect také navazující služby jako FastCentrik a Hybridní e-shop. Je největším zdrojem příjmů stále vývoj na míru?
NetDirect nabízí produkty prakticky všem zákazníkům. Malým, středním i velkým. Největší část výnosů tvoří samozřejmě vývoj na míru a služby s tím spojené. Nepředpokládám, že by se v následujících třech letech cokoli změnilo. Samozřejmě budeme „krabicové řešení“ dále rozvíjet a nabízet. Začátkem příštího roku navíc spustíme dva nové produkty.

O co půjde?
Půjde o FastCentrik 4. generace a nové hybridní řešení FastCentrik Hybrid, které nabídne prakticky řešení na míru od 150 tisíc korun. Ale abych se ještě vrátil k předchozí otázce, naše největší znalost a schopnost je vytvořit velmi kvalitní řešení na míru (B2B portál, B2C e-shop), které počítá s plnou integraci na jakékoliv informační systémy či API zákazníka. Musíme ale zmínit, že NetDirect už není čistě zaměřen jen na tvorbu e-shopů či B2B portálů. Nabízíme také vývoj softwaru na míru a další služby.

Aktuálně máte v rámci FastCentriku zhruba 2 500 aktivních e-shopů. Kam až chcete s platformou vyrůst, bereme-li v potaz rostoucí konkurenci? Co je její největší výhoda?
Dovolím si trochu upřesnit zmíněné číslo. Mluvíme zhruba o 2 500 aktivních e-shopů na naší platformě FastCentrik. Spolupracujeme však s firmami, které nabízí náš produkt FastCentrik dál, ale s logem (a barvami) partnera. Stejně tak bychom měli připočítat dceřinou společnost, dále testovací projekty či dema, které si aktuálně zákazníci zkouší.

Celkově tedy hovoříme o více než 18 tisících e-shopů. Jak jsem již zmínil výše, v lednu spustíme čtvrtou generaci krabicového řešení FastCentrik, která bude technologicky úplně někde jinde než jakékoliv konkurenční řešení.

daniel-lupinski

Foto: NetDirect

Výkonný ředitel NetDirectu Daniel Lupinski

V čem bude jiná?
Backend a frontend komunikují pomocí API rozhraní, administrační rozhraní ctí material design od Googlu, chystáme otevřené API pro partnery, samozřejmostí je multijazyčné a multiměnové prostředí a mnoho dalšího. Další výhodou je fakt, že zákazník s námi může růst, má možnost kdykoli přejít na řešení na míru bez zbytečných nákladů navíc. Troufnu si říct, že v rámci „krabicových řešení“ máme nejpropracovanější napojení na různé typy informačních systémů, vysokou dostupnost, ale i služby zákaznické podpory.

Jaké procento e-shopů později přejde z „krabicového“ řešení na e-shop na míru? Od jaké velikosti online obchodů to bývá zvykem?
Nejde to úplně paušalizovat, nicméně z našich statistik vyplývá, že pokud má firma obrat v řádech desítek milionů korun ročně, obvykle přechází na řešení na míru. Každý měsíc pak dostáváme zhruba 15 poptávek s žádostí o přechod na vlastní řešení.

Navíc vstupem nového produktu FastCentrik Hybrid, které chystáme jako nový produkt právě pro malé a střední firmy, jež chtějí růst, ale investice 500 tisíc korun do e-shopu na míru je pro ně vysoká, se přechod z krabicového řešení na „custom“ zásadně zjednoduší. Slibujeme si od tohoto produktu hodně a věříme, že zaplní díru na trhu.

mrjeff3

Přečtěte si takéDo Česka vstupuje rychle rostoucí online prádelna Mr Jeff. Vyprané a vyžehlené prádlo doručí do 48 hodinDo Česka vstupuje rychle rostoucí online prádelna Mr Jeff. Vyprané a vyžehlené prádlo doručí do 48 hodin

Plánujete na zbytek letošního a následující rok nějaké další zásadní funkce?
Pracujeme na tom, aby veškeré funkce, které nasadíme v rámci krabicového řešení, byly plnohodnotné a dokázaly přinést našim klientům co největší užitek. Z mého pohledu je zásadní, aby funkčnost vyhovovala většině našich klientů. Pokud bychom se měli bavit o funkci, kterou v rámci SaaS řešení moc nevídám, je to multijazyčné a multiměnové řešení, které s příchodem nového produktu FastCentrik 4.0 bude plnohodnotně nasazeno. Na stávajícím řešení FastCentrik 3. generace modul multijazyčnosti a podpory více měn dokončujeme.

Jak aktuálně vidíte trh s e-commerce v Česku? Jde o neustále rostoucí trend zvyšujícího se počtu e-shopů, které zase rychle zanikají, nebo už se vše stabilizuje?
Již v letech 2016, 2017, 2018 i 2019 jsem predikoval růst české e-commerce. Nepředpokládám, že tomu bude příští rok jinak. E-commerce jen poroste o trochu pomaleji. Předpokládám, že se budeme pohybovat mezi 12 až 15 %. Začíná se hovořit o příchodu krize. Ano, ekonomika je přehřátá, ale zároveň se o krizi, dle mého názoru, hovoří zbytečně moc, což jen přilévá olej do ohně.

netdirect

V poslední době jste přešli k poměrně zásadnímu outsourcingu vývojářů do dalších projektů pod Mall Group. Jak vám tento model funguje?
Rozšířili jsme naše dovednosti z původně jen .NET o PHP a Javu, což nám otevřelo další příležitosti. Aktuálně máme dvanáct specialistů, kteří se věnují výhradně práci pro Mall Group. Dále participujeme na státních zakázkách jako subdodavatelé. Nabízíme také možnost takzvaného bodyshopu a stále se objevují nové příležitosti u velkých nadnárodních společností, do kterých bychom mohli naše týmy outsourcovat.

Jak reálně outsourcing probíhá? Posíláte do klientských firem přímo své zaměstnance, nebo pouze sdílíte kapacity a vyvíjíte jejich produkty na dálku?
U každého projektu to probíhá jinak. Spolupracujeme na záležitostech, kdy kolegové sedí u nás v Ostravě a pravidelně jezdí na meetingy za klientem, typicky jednou týdně. Nebo na projektech, kdy sedí celý tým u zákazníka. Obě varianty mají své výhody a nevýhody. Musím však říci, že jsem z klientů velmi mile překvapen. Pevně věřím, že v této oblasti ještě porosteme.

Schůzka i podpis na dálku. České Dreamview pomáhá bankám a pojišťovnám modernizovat prodejní praktiky

Peter BrejčákPeter Brejčák

dreamview_top

Zakladatelé společnosti Dreamview Marek Řídký a Vladimír Gašpar

Vladimír Gašpar a Marek Řídký jsou kamarádi, jejichž kariérní cesty směřovaly na jiné břehy byznysu. Zatímco Řídký založil a doteď je majitelem marketingové agentury Underline, Gašpar se vydal do korporátního světa a absolvoval stáž v německé pobočce ING. Podnikatelský duch je ale nakonec spojil.

Gašpar s Řídkým vyhledávali inovativní řešení, kterým by mohli pomáhat dále do světa, a na jedno nakonec první jmenovaný narazil během své zmiňované stáže v ING. Šlo o využití biometrického podpisu a vzdálené obchodní komunikace a zaujalo ho natolik, že se nakonec spojil s Řídkým a společně začali podobná řešení nabízet i českým klientům.

„V Německu už obě řešení, která prodáváme, s velkým úspěchem fungují, ale v České republice jsme zatím teprve na začátku. Moderní komunikace na dálku tu zatím ještě zdaleka standardem,“ vysvětluje dvaačtyřicetiletý Vladimír Gašpar.

I v Česku se již ale začíná bankovnictví a pojišťovnictví měnit, největší tuzemské instituce naskakují na nové trendy a modernizují. V tu chvíli jim skáče do cesty firma Dreamview, kterou Gašpar s Řídkým společně vedou, a nabízí jim dva základní produkty pro modernější a lepší obchod.

insign

Nástroj na digitální podpisy InSign

První řešení se jmenuje InSign a jde o aplikaci na biometrické podepisování, díky kterému může klient nebo zákazník smlouvu podepsat na dálku například na vlastním mobilu nebo tabletu. Nemusí se tak zastavovat fyzicky na pobočkách banky nebo pojišťovny.

„Například v Německu se biometrický podpis využívá v 80 procentech situacích, když se potká obchodník s klientem. Výhoda biometrického podpisu je hlavně digitalizace smluv a dokumentů. Žádný papír, žádná logistika papírových dokumentů, jejich skenování a jejich následná archivace v nějakých skladech. Dokument je ihned v digitální podobě, což ohromě usnadňuje a zlevňuje veškerou agendu okolo nich,“ vysvětluje Gašpar.

Úzce s ním pak souvisí druhý produkt Snapview, který pro změnu umožňuje vést na dálku i samotná obchodní jednání – opět jen pomocí počítače nebo tabletu. Obchodník prochází například prezentaci, která se automaticky zrcadlí na obrazovku klienta, případně jen ty části, jež má klient vidět.

Obě služby je možné koupit zvlášť, ale vzájemně jsou Snapview a InSign integrovány, a tak pro banky, pojišťovny, ale i další firmy, které komunikují s klienty a podepisují dokumenty, dává smysl nasadit obě. Potvrzuje to i dosavadní zájem, který v Dreamview registrují – oba produkty prý chtějí firmy zhruba stejně.

„Výhodou našeho řešení je, že je možné se podepsat na jakémkoliv dotykovém zařízení – mobilu, tabletu a podobně. Konvenční řešení pracují s dotykovými tablety, což je nekomfortní a drahé. Díky našim řešením je možné realizovat podpis i na dálku a navíc je možné jej velmi snadno implementovat,“ doplňuje Gašpar.

snapview

Snapview

Prvním klientem Dreamview byla v Česku pojišťovna Allianz, která za adaptaci tohoto produktu získala ocenění inovátora roku mezi pojišťovnami. „Allianz používá naše řešení v rámci celého prodejního tele-sales teamu. V rámci obchodních hovorů s klientem klientovi nabídnou v průběhu obchodního hovoru vzdálenou relaci a možnost sdílet vybranou aplikaci, konkrétně webovou pojistnou kalkulačku,“ říká Řídký.

„Díky naší aplikaci se povedlo Allianz výrazně zvýšit konverzní poměr v rámci telesales a navíc i zkrátit obchodní cyklus,“ dodává Řídký a zároveň popisuje své zkušenosti s tím, že mezi klienty už patří také například ČSOB Pojišťovna nebo slovenská NN.

Loni, kdy začal fungovat, byl Dreamview ještě ztrátový, letošek však už končí v zisku s několikamilionovým obratem a v průběhu příštího roku očekává další výrazný růst.

veronika-gabrielova-pb

Přečtěte si takéZ nemocnice do globálního technologického startupu. Jak se z mladé zdravotní sestry stala úspěšná vývojářkaZ nemocnice do globálního technologického startupu. Jak se z mladé zdravotní sestry stala úspěšná vývojářka

dyson-washg1_1

Přečtěte si takéMop od Dysonu? Zda máte rádi geekoviny, je volba jasnáMop od Dysonu? Pokud máte rádi geekoviny a tuhle značku, je volba jasná. Pokud vaše úspory, tak taky

„Největší bariérou je asi mentální nepřipravenost některých korporací na tak výraznou změnu, kterou komunikace na dálku přináší,“ vysvětluje Gašpar, kde vidí zatím největší úskalí při nasazování nových nástrojů. Mezi klienty Dreamview nicméně nejsou jen banky nebo pojišťovny, ale i menší hráči, například zdravotnická zařízení, které pomocí biometrického podpisu uvažují o digitalizování celé své agendy.

„Na našich řešeních pro biometrický podpis i vzdálenou obchodní komunikaci je úžasné to, že je lze implementovat téměř okamžitě. Klient nemusí řešit nákladné a dlouhodobé migrační procesy. Zjednodušeně řečeno, je to jako zapojit krabičku do zásuvky,“ dodává Řídký.