Flipovat se dají byty i kabelky. Co je ale lepší: mít birkinku, nebo akcie módního domu Hermès?

Francouzský módní dům Hermès neprodává své kabelky jen tak někomu. To otevírá prostor pro prodejce z druhé ruky. Ceny birkinek vystoupaly vzhůru.

img_4958Insider

Foto: CzechCrunch

Birkinky jsou pro někoho investice

0Zobrazit komentáře

Věděli jste, že flipovat se dají nejen byty, ale i kabelky? Podle deníku Wall Street Journal stojí například základní ikonická Birkin bag od módního domu Hermès 11 400 amerických dolarů (zhruba 228 tisíc korun). Ovšem překupník, jako je například americký Privé Porter, ji prakticky ten samý den, kdy si ji u módního domu koupíte, může obratem nabídnout ve svém e-shopu za půl milionu korun a výše.

Zní to jako jednoduchý způsob, jak přijít k penězům, ve skutečnosti to tak ale není. Koupit birkinku, jak se tašce familiárně říká, v Hermès obchodě totiž není vůbec snadné. „V současné době už nejde, aby si běžná žena přišla birkinku do obchodu Hermès jen tak koupit. Člověk musí být nejdříve věrným klientem a podporovatelem módního domu,“ říká pro CzechCrunch stylista Filip Vaněk.

„To znamená, že si u nich kupujete ready to wear, nábytek, talíře, příbory, skleničky a máte tam obrovskou historii coby klient. Následně si lze přát i kabelku a vybrat si typ kůže, typ kování a i barvu podle nějakých povolených variant. Nicméně i tento seznam přání je v současné době přetížený,“ vysvětluje.

Přitom ještě před nějakou dobu tak přísná pravidla pro koupi tašky neplatila. „Birkinku jsem si kupoval v době, kdy se v Česku otvíral obchodní dům Hermès. To může být tak patnáct let zpět,“ vzpomíná módní stylista Vaněk. „Tehdy se ještě dala koupit bez pořadníku a stála sto tisíc korun. To sice tehdy bylo více, než kolik je to dnes, ale vzhledem k tomu, za kolik se dá birkinka koupit nyní, je na tom vidět, jak se cena výrazně posunula,“ dodává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I proto si tašku lidé kupují nejen jako módní doplněk, ale i na investici. Podle Vaňka je jedna z mála, jejíž hodnota neustále stoupá. V Česku ji kromě samotného stylisty vlastní například módní návrhářka Ivana Mentlová nebo manželka moderátora Leoše Mareše Monika.

Co se tedy stalo, že módní dům výrazně omezil možnosti si tašku koupit? Zjevně jde o snahu předejít tomu, aby se z birkinky stala masová záležitost, jako se to přihodilo například značce Louis Vuitton a jejím kabelkám. „Birkinka byla ikonická kabelka vždy, ale pro velmi bohatou třídu lidí. Díky sociálním sítím po ní touží mnohem víc lidí jako po statusu, ale jsou to lidé, kteří nejsou z této sociální skupiny,“ vysvětluje Vaněk. „Oni chtějí jen tu tašku, nebo pásek, nebo pantofle. Na to, aby si u Hermès koupili košili za sto tisíc, peníze nemají. A to je ten důvod, proč jim ji módní dům nechce prodat,“ dodává. Podle Vaňka je podstata luxusního zboží totiž ta, že ho nemůže mít každý. Módní dům si tak snaží udržet punc exkluzivity.

Za veškerou slávu francouzské ikonické tašky přitom může jedna britská zpěvačka a nešikovné palubní zavazadlo. Psal se začátek osmdesátých let minulého století a Jane Birkin, zpěvačka, herečka a tehdy už bývalá partnerka francouzského zpěváka a skladatele Serge Gainsbourga, nastoupila v Paříži do letadla směr Londýn. Snažila se svoji tašku umístit do prostoru pro zavazadla nad sedadly, ale nedařilo se jí to a celý obsah si vysypala na zem a zřejmě i na generálního ředitele Hermès Jean-Louis Dumase, který měl náhodou sedadlo vedle ní.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Filip Vaněk (@filipvanek)

Poté, co si Jane Birkin zanaříkala nad tím, že se jí nedaří sehnat víkendovou tašku, která by se jí líbila, strávila dvojice let skicováním ideální tašky, a to na pytlík na zvracení nebo na ubrousek pod skleničku s pitím (záleží, kdo historku vypráví). Hermès tašku uvedl do prodeje v roce 1984 a pojmenoval ji právě po umělkyni Jane Birkin. Taška byla specifická svou praktičností, ručně šitou kůží, vnitřním dělením na kapsy a pořádným uzávěrem, aby se její obsah nemohl vysypat.

Letos tak Birkin bag slaví čtyřicet let na trhu. Mimochodem i okolnosti jejího vzniku jsou částečně důvodem popularity. „Je to skvělý příběh,“ říká pro Wall Street Journal David Dubois, profesor marketingu na obchodní škole Insead. Zákazníci podle něj mají rádi příběhy, ve kterých hraje roli náhoda, zároveň birkinku pomohla navrhnout přímo žena, kterou společnost ve své době obdivovala pro její styl.

Taška nejprve zas až tak populární ale nebyla, větší známost zaznamenala až v devadesátých letech. V té době si ji pořád ještě mohl kdokoliv koupit v obchodě Hermès a přeprodávala se za běžnou cenu. Koneckonců i český divák si ji může z nultých let pamatovat z kultovních seriálů, jako byla například Gilmorova děvčata, kde ji hlavní hrdince Rory věnoval přítel Logan, nebo ze Sexu ve městě, kde po ní marně toužila Samantha.

uniqlo-2

Přečtěte si takéTašku přes rameno od Uniqla drží naživu TikTok a její exotický vibeUž čtyři roky virálním trendem. Tašku přes rameno od Uniqla udržuje naživu TikTok a její exotický vibe

K opravdové změně došlo po finanční krizi v letech 2008 a 2009. Nízké úrokové sazby znamenaly, že byly k dispozici levné peníze a ty si začaly hledat cestu i do alternativních aktiv. Navíc, když se ekonomice kdovíjak nedařilo, přestalo být ledaskde „in“ kupovat si každý rok novou moderní tašku. A tak se na světlo dostaly právě decentní nadčasové modely birkinek bez velkých log.

Jedním z lidí, kteří v tomto trendu rozpoznali příležitost, byl Matthew Rubinger. Dnes je obchodním ředitelem tržiště 1stDibs, ale v minulosti působil v aukčních síních Heritage Auctions a Christie’s. A právě v nich založil oddělení zaměřená na luxusní tašky, z čehož se stal postupně byznys, v němž se točí miliony dolarů. „Jakmile se začaly prodávat za víc než sto tisíc dolarů, začalo jít o velkou věc,” řekl Rubiger deníku Wall Street Journal. V roce 2010 navíc vzniknul Instagram, který slávu birkinek ještě dále posílil.

Módní dům Hermès samozřejmě ví, že jeho top zákazníci kabelky přeprodávají. Ostatně na účtence za birkinku je vždy drobným písmem psaná prosba, aby to nedělali. Přesto se v reseller byznysu točí velké peníze. Michelle Berk, zakladatelka portálu Privé Porter pro Wall Street Journal říká, že trh s přeprodáváním kabelek je pro určité lidi způsob, jak přijít k birkince hned a v barvě, kterou si přejí. Často totiž nemají trpělivost na to, aby splnili všechny formální kroky nutné k tomu, aby se ke kabelce propracovali. A pak ještě čelili riziku, že tašku nedostanou ani ve vytoužené barvě.

Kabelká známá jako birkinka

Hermés se pokouší proti přeprodejům bojovat, letos v lednu například zdražil o dvacet procent, zřejmě s cílem poškodit zisky těch, kteří kabelky posílají dál. Strategie ale nevyšla, protože na sekundárním trhu došlo ke zdražení také a koncový zákazník to bez problémů přijal.

Jenže pro firmu je samozřejmě taková popularita zároveň výhodná – nemusí utrácet tolik za propagaci, reklamu dělají značce samy celebrity, které se fotí na sociální sítě s taškou v ruce. Podle Wall Street Journal v loňském roce investovala značka pouhá čtyři procenta ze svých tržeb do propagace, oproti tomu módní dům Louis Vuitton jich investoval dvanáct .

Pobláznění kolem kabelek se ovšem vymkne: v Kalifornii stále ještě probíhá soudní řízení, ve kterém dva američtí zákazníci žalují Hermès za diskriminační přístup k zákazníkům, v minulosti také stanulo před soudem deset zaměstnanců módního domu za prodej a distribuci falešných tašek.

Výhodnější je koneckonců koupit si akcie samotného módního domu Hermès. Ty od roku 2010 vzrostly dvacetkrát, což o kabelkách nejde říct ani náhodou.

Otázkou ale je, zda se investice do birkinek tedy vyplatí, zda jejich nákup lze stavět na roveň třeba s akciemi? Podle deníku Wall Street Journal moc ne. Částečně proto, že původní investice, aby ji člověk vůbec mohl získat, je z principu vysoká. A cena kabelky samotné následně neroste tak rychle – výhodnější je koneckonců koupit si akcie samotného módního domu Hermès. Ty od roku 2010 vzrostly dvacetkrát, což o kabelkách nejde říct ani náhodou.

Důvěryhodnost luxusním kabelkám nepřidávají ani další současné aféry týkající se pracovních podmínek lidí, kteří je vyrábějí. Italští policisté nedávno po sérii zátahů na místní továrny v okolí Milána objevili podniky, které vykořisťují zahraniční dělníky a zneužívají je k výrobě luxusních kabelek značek Dior a Armani.

V lese se mu otrávil pes, a tak začal vyrábět speciální jogurty. Vybudoval stamilionovou značku krmiv

Nebýt nešťastné procházky lesem, mohl by život Jiřího Švihálka vypadat úplně jinak. Po snaze pomoci vlastnímu psu začal vyrábět speciální krmivo.

20191001-20191001-288a2307-minStory

Foto: Yoggies

Jiří Švihálek se psem Roxym

0Zobrazit komentáře

Pokud jste se někdy přiblížili k fabrice na výrobu krmiv pro psy či kočky, s velkou pravděpodobností vás praštil do nosu nepříjemný zápach. Jiří Švihálek se na to rozhodl jít jinak. Před deseti lety založil českou značku žrádla pro zvířata Yoggies, u jehož výroby jsou spíš cítit bylinky, které se do granulí přidávají i s probiotiky. Švihálka však zajímá i to, jak granule křupe, a zkoumá rozdíly mezi chutěmi psů a koček. Všechno přitom začalo speciálním psím jogurtem.

Kdo by čekal, že se Jiří Švihálek pustil do podnikání s psí výživou coby zkušený absolvent veteriny či oboru biologie, byl by na omylu. Před Yoggies zasvětil svůj život pohostinství. S manželkou provozoval vlastní hotel v Jindřichově Hradci a později penzion ve středních Čechách. Vše ale změnila jedna rutinní procházka s jejich labradorem Roxym, během které pes sežral jed. „Dodnes pořádně nevíme, co to bylo. Buď snědl nějakou otrávenou návnadu nebo otrávenou myš,“ popisuje pro CzechCrunch Švihálek.

Polomrtvého psa se sice podařilo zachránit, nicméně jed značně poškodil celé jeho trávicí ústrojí od krku přes orgány v dutině břišní až po konečník. Všechno zlé je ovšem k něčemu dobré. Švihálek byl v té době ze své dosavadní práce totálně vyhořelý a tato příhoda mu přinesla nový impuls do života. Začal se horečně pídit po tom, jak by mohl Roxyho dát zase do pořádku.

„V Hospodářských novinách jsem četl článek o Řekovi, který začal ve Spojených státech vyrábět řecké jogurty a má kolem toho strašný byznys. A v tom článku byla fotka, na které seděl na gauči a dával svým dvěma německým ovčákům vylízat kelímek s jogurtem,“ vzpomíná Švihálek, kterého tehdy okamžitě napadlo, zda by probiotické kultury v jogurtech, jež působí pozitivně na lidský trávicí trakt, nedokázaly prospět i psímu zažívání.

20180915-083a5890-min

Foto: Yoggies

Pes Roxy

Švihálek, který tehdy zkoušel podnikat ve světě financí, okamžitě zahájil samostudium fungování psího organismu a začal pracovat na receptuře jogurtu se správnými mikroorganismy. Díky celé anabázi s Roxym již měl mezi veterináři kontakty, a tak nápad konzultoval i s nimi a později s profesionály z laboratoří. Díky tomu zjistil, z jakého mléka by takový jogurt měl být vyroben a jaké probiotické kultury by se do něj měly přidávat.

Celý vývoj jej vyšel zhruba na čtyři miliony a pohltil většinu rodinného jmění. „Manželka donedávna nevěděla, kolik jsem do toho narval, jinak by mi to zarazila,“ říká s úsměvem Švihálek, který tehdy projekt rozjel s investorem, což dnes označuje za velmi nešťastné rozhodnutí. Důvodem je moment, který nastal o osm let později: společník držící polovinu podílu chtěl Yoggies prodat do zahraničí investičnímu fondu. S tím však český zakladatel nesouhlasil, investora vyplatil a z Yoggies udělat ryze rodinnou firmu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dnes portfolio značky čítá na 170 výrobků a tržby se v posledních třech letech pohybují okolo 300 milionů korun. V roce 2019 se přitom držely pod hranicí stovky. Pak ale přišel covid, který podle Švihálka společnosti výrazně pomohl. Prodeje vzrostly a do firmy se po sbírání zkušeností v cizině vrátil jeho syn, který začal ve velkém šlapat do marketingu.

Ochlazení na e-commerce trhu firma prozatím výrazněji nepocítila, a to i proto, že stojí nejen na prodeji koncovým spotřebitelům, ale také obchodníkům. Díky nim dnes Yoggies dodává tři a půl až čtyři tisíce tun granulí a přes 60 tisíc kusů jogurtů ročně nejen na český, ale také slovenský, belgický, norský, řecký, maďarský, slovinský či chorvatský trh.

Granule a endorfin

Od doby před deseti lety, kdy Švihálek začal prodávat psí jogurt, ho také postupně vyvíjel tak, aby jej zbavil laktózy, kterou psi neumějí trávit. „Zajímavostí je, že jsme ho původně chtěli dělat z českého ovčího mléka, abychom podporovali lokálnost, ale jogurt se s ním vždy zdrcnul. Až jsme přišli na to, že ovce v Krkonoších spásají příliš kyselé bylinky. Proto dnes vozíme sušené ovčí mléko z Nového Zélandu, které není k dostání ani v klasických jogurtech pro lidi,“ vysvětluje.

Co ovšem firmu nakoplo nejvíce, byly granule, které začala prodávat rok po jogurtech. A opět se jednalo o velmi specifický produkt. Přestože jogurty Roxymu pomáhaly, krmení bylo stále oříšek a nepomáhalo ani krmivo doporučené přímo veterináři.

Švihálek dostal doporučení na granule lisované za studena, které si díky formě zpracování obecně uchovávají více živin. V Česku však nenašel žádného výrobce takového krmiva, které by odpovídalo jeho požadavkům. Pochodil až v Německu, kam přišel s nápadem přidávat do něj probiotika.

20190131-288a1771-edit-1-min

Foto: Yoggies

Granule jsou dnes vlajkovou lodí společnosti

Opět následovalo kolečko pokusů a omylů a i zde sehrála roli náhoda. Stále se totiž nedařilo vytvořit granuli, která by byla konzistentní. Jak se později ukázalo, problém spočíval v českém hovězím, které bylo méně tučné, než vyžadovala tvrdost granulí. Až s jednou omylem použitou dávkou hovězího z Německa držela granule pohromadě. „V laboratoři jsme pak zjistili, že ten rozdíl činila pouhá dvě procenta tuku. I ta ale udělala hodně,“ dodává Švihálek.

Mohlo by se zdát, že psovi je jedno, zda žvýká tuhou, či měkčí granuli. Nicméně zkušenosti prý ukazují, že to jedno není. „Je to dobré možná pro starší či nemocné psy, ale pro zdravého psa je efektivnější tvrdá granule, která čistí zubní kámen, všechny ingredience v ní drží pohromadě a lépe se s ní i manipuluje. A navíc je sekundárním efektem tvrdé granule to, že se psovi při jejím chroupání vyplavuje endorfin, tedy hormon štěstí,” říká podnikatel.

Je libo protein z peří?

Granule lisované za studena s probiotiky a bez chemických dochucovadel se rychle staly vlajkovou lodí společnosti, která jich dnes nabízí celou řadu v nejrůznějších variantách a příchutích a s bylinami. Jak majitel firmy říká, na dveře jim ale klepe spousta obchodníků nabízejících nekvalitní suroviny. V Yoggies je však odmítají, i když by prý stačilo jen do složení neurčitě uvést, že žrádlo obsahuje také vedlejší produkty živočišné výroby.

Švihálkův syn Jiří, který se ve firmě stará o marketing, k tomu doplňuje, že krmivářský průmysl je podle něj regulován ještě hůř než průmysl potravinářský. „Funguje zde silná lobby a výrobci mohou do krmiv přidávat v podstatě cokoliv. Hlavní problém je, že výrobce to na obalu nemusí uvádět moc konkrétně. Pokud použije třeba pařáty nebo zobáky, napíše jen vedlejší produkty živočišné výroby. A to může být široké spektrum od masa až třeba po proteinový výtažek z kuřecího peří,“ jmenuje jednu surovinu, kterou jim právě v minulosti nabízeli nejmenovaní obchodníci jako skvělý doplněk do žrádla.

Kočka je stoprocentní masožravec. Pokud jim do jídla přidáte kvůli sacharidům rýži či pohanku, některé z nich vám to nebudou žrát.

U granulí a jogurtů tu ale nekončí. Yoggies má už v nabídce také pamlsky, předpřipravenou vařenou stravu, BARF neboli produkty založené na syrové potravě i omáčky k dochucení granulí či vegetariánské produkty pro nemocné psy, kteří nestráví živočišnou bílkovinu. V poslední době se začínají zabývat také krmivem pro kočky, jejichž jazýčky jsou podle Švihálka daleko mlsnější než ty psí. „Kočka je stoprocentní masožravec. Pokud jim do jídla přidáte kvůli sacharidům rýži či pohanku, některé z nich vám to nebudou žrát. Navíc potřebují méně hustou stravu než pes. A rozdílů je víc,“ vysvětluje Švihálek.

Jak sám říká, neustále se dozvídá něco nového, s čímž také přichází nápady na další produkty a zároveň investice do techniky na jejich realizaci. Součástí produkce se tak staly například lyofilizátory, které suroviny suší mrazem, nejrůznější bylinné směsi, pomáhající zlepšovat neduhy spojené nejen se zažíváním, a firma má i vlastního řezníka.

Yoggies se nyní chystá na expanzi na další evropské trhy. „Zájem o nás projevily i větší obchodní řetězce, ale z kapacitních důvodů jsme jim zatím nebyli schopni vyhovět,“ říká Švihálek s tím, že právě rozšiřování výroby je jedním z cílů, na kterých chce v budoucnu pracovat. Tak, aby se Yoggies mohlo vyrovnat i velkým výrobcům krmiv.