Generace Z vyměnila vyhledávání na Googlu za TikTok. Chce interaktivní obsah ušitý na míru

Mladí lidé si čím dál více chodí pro informace na TikTok. Pokud se firmy nepřizpůsobí, mohou do budoucna přijít o klíčovou klientelu.

tiktok_1-5

Foto: CzechCrunch

Gen Z vyměnila vyhledávání na Googlu za TikTok

0Zobrazit komentáře

TikTok, Instagram, X nebo starý dobrý Google? Vyberte si sami. Vyhledávání informací na internetu je v dnešní době nedílnou součástí našich životů. I přesto, že trhu stále dominuje Google jakožto hlavní vyhledávač, mladé generaci se preference v poslední době zásadně mění. Čím dál více z nich se totiž obrací na TikTok čínské společnosti ByteDance, aby našli informace, které hledají. Proč upřednostňuje generace Z TikTok před Googlem? A co to znamená pro firmy?

Podle nedávných studií je TikTok pro generaci Z vyhledávačem číslo jedna a v preferencích předstihl už i Instagram. Stal se nejstahovanější aplikací pro lidi ve věku 18 až 24 let, kteří na něm v současné době chodí už nejen pro zábavu, ale i pro rady, tipy a informace, které by dříve hledali na Googlu. Čínská sociální síť jim totiž nabízí dynamičtější a interaktivnější prostředí – ať už pro vyhledávání receptů, tipů na péči o vlasy nebo aktuálních zpráv.

V praxi například lidem umožní tiktoková recenze na konkrétní podnik vidět, jak se jeho návštěvníci skutečně cítili, než aby museli o zkušenosti ostatních číst dlouhé recenze na Google. Namísto hledání konkrétních záběrů z koncertu nebo sportovního utkání na YouTube je jednodušší najít krátký sestřih právě na TikToku. Pro vysvětlení nejnovějších trendů mezi generací Z je právě rychle rostoucí sociální síť tou nejaktuálnější a pro stručné shrnutí nejnovějších zpráv jsou krátká videa na TikToku mnohdy nejefektivnější.

Příkladem může být sobotní pokus o atentát na amerického exprezidenta Donalda Trumpa. V chaosu zveřejněných informací, z nichž mnohé nebyly potvrzené, vzrostlo právě na TikToku vyhledávání hashtagu #trump na nejvyšší možnou hodnotu a dostalo se na síti se do čela vyhledávaných výrazů, a to spolu s hashtagy #donaldtrump a #trump2024. Do aktuálního tiktokového vyhledávání se ale propsalo také finále fotbalového Eura, ve kterém se proti sobě postavily Anglie s vítězným Španělskem.

tiktok

Zdroj: TikTok Creative Center

Trendující vyhledávání na TikToku v posledních sedmi dnech

Ačkoliv 84 procent celkové populace stále vyhledává jednotlivé značky a firmy na Googlu, mladá generace se i za tímto účelem obrací právě na TikTok. Oproti předchozím generacím pak používá kalifornský vyhledávač o 25 procent lidí z generace Z méně, což ilustruje proměnu jejich preferencí v rámci využívání sociálních sítí. Z výše zmíněných studií vyplývá, že pro to mají celkem čtyři hlavní důvody.

Jedním z argumentů pro vyhledávání primárně na TikToku je využití jeho silného a efektivního algoritmu, který personalizuje nalezené výsledky. Obsah na TikToku je pro uživatele relevantnější než na ostatních sítích či vyhledávačích, protože je přizpůsoben jejich osobním zájmům a minulým vyhledáváním. To dává uživatelům pocit, že jsou jimi nalezené informace přesnější a atraktivnější než univerzální výsledky na Google.

Dalším faktorem je pocit autenticity. Obsah na TikToku je viditelně vytvářen reálnými lidmi, což síti přidává na důvěryhodnostmi a přitažlivosti. Krátká videa navíc poskytují mladým lidem informace rychle, přehledně a srozumitelně. Obsah mnohdy pochází přímo od samotných uživatelů, díky čemuž je na síti vytvářen pocit blízké komunity.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

TikTok také nabízí svým uživatelům interaktivní obsah, který poskytuje zážitek, jenž Google nabídnout nemůže. Když generace Z hledá rady nebo doporučení, dostane na TikToku mnohem více než jen obyčejný text – může zhlédnout několik tematických videí, zapojit se do diskuze pod videem a udělat si na danou problematiku vlastní názor. Namísto zdlouhavého čtení tak získá požadované informace zábavnou formou.

Otázkou je pro mladé lidi ale také pravdivost získaných informací. Ačkoliv se mohou i na TikToku, stejně jako na všech internetových platformách, nacházet dezinformace, generace Z se jim snaží vyhýbat. Díky komentářům pod videem může člověk rychle posoudit, do jaké míry jsou informace zavádějící, a když je to potřeba, může si fakta ověřit právě na Google.

Pokud se tedy chtějí firmy, značky a podniky dostat blíž k mladé cílové skupině, musí za tímto účelem vytvářet efektivní a přizpůsobený video obsah na TikToku a dalších sociálních sítích. Ví to koneckonců i samotný Google, který své problémy s odlivem mladých uživatelů přiznává.

Podle našich studií téměř 40 procent mladých lidí, když hledají místo na oběd, nejde na Mapy Google nebo do vyhledávače. Jdou na TikTok nebo Instagram,“ řekl loni senior viceprezident společnosti Google Prabhakar Raghavan. Pokud se tak firmy novému trendu a poptávce po interaktivním obsahu v nejbližší době nepřizpůsobí, mohou do budoucna přijít o klíčovou klientelu.

Proč všude vidíte zelenou barvu? Zpěvačka Charli XCX vydala desku pro „spratky“ a pobláznila internet

Chtěla provokovat, namísto toho stvořila trend letošního léta. Agresivně zelená barva začala plnit sociální sítě a využívají toho i firmy.

charlie-xcx

Foto: Depositphotos / CzechCrunch

Charlie XCX

0Zobrazit komentáře

V posledních pár týdnech zaplavila sociální sítě vlna limetkově zelené barvy. Ať už se jedná o videa na TikToku nebo memes na Twitteru, internet se zelená a neplánuje to v nejbližší době měnit. Důvod je jednoduchý: zpěvačka Charli XCX a její nové album BRAT, které se stalo hitem léta a hudebním počinem roku 2024.

Jednatřicetiletá britská zpěvačka Charli XCX, která je známá svou experimentální elektropopovou tvorbou, vydala své v pořadí šesté studiové album 7. června. Dala mu všeříkající název BRAT, neboli v češtině spratek, a do všech patnácti písní propsala nejen ženskou agresi a drzost, ale i zranitelnost. Ty následně vystavila v popovém zvuku, který do velké míry čerpá z jejího dospívání v raveu.

Jen o tři dny později přišla s dalším počinem, když publikovala deluxe verzi desky, a to se třemi novými písněmi. Přídavek pojmenovala příhodně: Brat and it’s the same but there’s three more songs so it’s not (tedy v češtině Brat a je to stejné, ale jsou tam další tři písničky, takže vlastně není). Nakonec však sociální sítě ovládla nejen hudbou, ale i doslova jejím „obalem“.

Že Charli XCX vytvořila kromě hudebního i společenský počin roku, se ukázalo už pár dní po jeho vydání. Na recenze sbírajícím serveru Metacritic se záhy dostal na první místo mezi alby vydanými za rok 2024. Na sítích pak BRAT rozpoutal trend drzých holek a zpopularizoval zelenou barvu, kterou má na svém obalu.

Není na něm totiž fotka samotné Charli XCX ani nějaká sofistikovaná grafika, jak bývá mnohdy zvykem, ale pouze jednoduchý design sestávající z limetkově zeleného pozadí, přes které je uprostřed v nízkém rozlišení pouze slovo brat. Autorem je studio Special Offer, a i přes minimalismus celého designu (nebo spíš právě proto) se stal obrázek internetovým hitem a zdrojem nejrůznějších memes. Už v den vydání BRAT bylo Londýnské oko zbarveno do velmi specifické zelené a zpěvaččiny fanoušci po celém světě se začali označovat za brats.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Charli XCX v souvislosti s coverem v rozhovoru pro časopis Vogue řekla, že chtěla zvolit sytě zelenou barvu, protože je urážlivá a nemoderní. Jejím cílem bylo údajně rozpoutat debatu o společenském očekávání od popkultury i o tom, proč jsou některé věci považované za přijatelné a jiné ne. „Chci lidi provokovat. Nedělám věci proto, abych byla milá,“ uvedla.

Pouze volbou barvy ale neskončila – v newyorské čtvrti Greenpoint navíc přemalovala jednu ze zdí tamní budovy na zeleno, nazvala ji Brat Wall a průběžně na ni nechávala zhotovit vzkazy, které měly vydání desky propagovat. Když zeď sama odhalovala, stála na střeše auta obklopeného davem fanoušků a zpívala právě vydaný singl 360, což způsobilo zablokování celé silnice.

Od té doby je limetkově zelená úplně všude. Britská Zelená strana například použila obal alba BRAT k výzvě, aby šli lidé volit. Vznikl také takzvaný Brat generator, který vytvoří z libovolného nápisu rádoby obal desky, a podle platformy Lyst vzrostl za poslední dva týdny počet vyhledávání specifického odstínu „BRAT zelené“ napříč internetem o 17 procent.

Trend si nenechaly ujít ani některé firmy. Kurýrní služba Uber Eats například sestavila seznam zelených nutností, které nesmí posluchačům alba BRAT v létě chybět, což udělala také módní značka Kate Spade. Kosmetika ColourPop dala zase dohromady zeleně zbarvené produkty, které by podle ní měla v létě vlastnit každá žena.

A zelená BRAT mánie zdaleka nekončí. Mezi mladými ženami se totiž uchytilo označení brat summer, které má odkazovat na léto prožité právě v duchu textů písní z nového alba, tedy jako brat girls. Co to znamená v praxi? „Je to holka, která je trochu nepořádná, ráda se baví a možná občas říká hlouposti. Je upřímná, neomalená a trochu výbušná. To je Brat,“ popsala trend sama jeho autorka Charli XCX.