Inspirováno postapokalyptickým světem. Tvůrci Westworldu pracují pro Amazon na seriálu z prostředí hry Fallout

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

fallout-4

Foto: Bethesda

Herní série Fallout nabízí mnoho atraktivních vizuálních i příběhových možností

0Zobrazit komentáře

Postapokalyptický žánr v mnoha různých formách je velmi atraktivní, protože lidstvo vyobrazuje na hranici svých možností, tváří v tvář hrozbě naprosté anihilace. V televizní tvorbě se však – alespoň mezi vysokorozpočtovými projekty – dosud příliš neobjevoval. To by se mělo v příštích letech změnit, Amazon totiž oficiálně oznámil, že pracuje na seriálové adaptaci úspěšné herní série Fallout.

První hra nesoucí název Fallout vyšla v roce 1997, následovaná druhým dílem o pouhý rok později. Obě se mezi hráči staly oblíbené, na další „velké“ pokračování snahy o přežití v budoucnosti zdevastované atomovou válkou si nicméně museli počkat deset let. V roce 2008 se franšíza dočkala výrazné revitalizace a s třetím dílem nastavila trajektorii pokračující dodnes.

Hlavní atrakcí je samozřejmě velký otevřený svět 23. století, v němž se neobjevují žádné futuristické mrakodrapy, létající auta ani komerční lety do vesmíru. I když atomová válka proběhla už dávno, zanechala za sebou zcela zdevastovanou planetu i lidstvo, jen ztěží se zvedající z popela. Na stále toxickém povrchu probíhá boj o zdroje, takže pokud není nevyhnutelné se tam vydat, mnoho lidí raději zůstává v bezpečí pod zemí.

Tvůrci Falloutu se místo vizí Microsoftu a dalších technologických společností inspirovali americkou vizuální kulturou 50. let, nastupujícího věku atomové energie, ale zároveň hrozby ultimátní destrukce. Ve hře se tento rozpor projevuje retrofuturistickou technikou a existencí společnosti Vault-Tec. Její bizarně optimistické reklamy ubezpečují své zákazníky, že atomová anihilace pro ně nemusí znamenat nic víc než přesunutí svého každodenního života do pohodlného krytu.

Hráči se do zpustošené krajiny samozřejmě vydat musí, asistováni někdy psem a vždy Pip-Boyem, rozměrnou náramkovou obdobou mobilního zařízení. Ten pomáhá se zorientovat ve světě plném zbraní, soupeřících klanů a snah o opětovné vybudování civilizace. Vše ale hlavnímu hrdinovi Falloutu slouží hlavně jako prostředek pro hluboce osobní cestu, ať už za svými rodiči, ztraceným potomkem nebo pomstou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ačkoliv jsou příběhy v hrách stále více důležité, jejich převedení do filmu nebo seriálu si málokdy vyslouží uznání. Tentokrát by ovšem situace mohla být jiná, jak díky zdrojovému materiálu, tak díky tvůrcům Jonathanu Nolanovi a Lise Joy. Oba se ve scenáristických a producentských pozicích podíleli na mnoha filmech Christophera Nolana a v posledních několika letech se velké chvále těší jejich seriál Westworld vysílaný na HBO. Podle zprávy magazínu The Hollywood Reporter by u postapokalyptické novinky měly zaujmout pozice výkonných producentů.

Lisa Joy a Jonathan Nolan

„Fallout je jedna z nejlepších herních sérií všech dob. Každá kapitola neskutečně nápaditého příběhu nás stála nespočet hodin, které jsme mohli strávit s rodinou a přáteli,“ řeklo manželské kreativní duo Nolan a Joy. O možnosti převedení dnes už kultovních her do seriálové podoby mluvili s Toddem Howardem, výkonným producentem Bethesdy, už před několika lety.

Pokud by se to mělo podařit s podobným úspěchem, s jakým byl Westworld převeden z béčkového sci-fi na jeden z nejzajímavějších televizních počinů posledních let, mají se diváci na co těšit. Projekt je v současnosti v raných fázích vývoje, takže termíny dostupnosti Falloutu na obrazovkách v blízké době očekávat nelze.

Amazon má stále poměrně daleko k tomu, aby se jeho streamovací služba stala synonymem pro skvělou zábavu podobně jako Netflix nebo HBO. Mezi několika Oscary, cenami Emmy, připravovaným seriálem Pán prstenů a spoluprací s jedněmi z nejváženějších jmen v průmyslu je nicméně jasné, že právě o takový status usiluje.

fallout-amazon-series-1

Foto: Bethesda

Záběry ze hry Fallout

Vědomostní hra, která uchvátila svět. Trivia Royale je stahovanější než TikTok a lví podíl na tom mají Češi

Filip HouskaFilip Houska

trivia-royale-mpInsider

Foto: Teatime Games/CzechCrunch

Avataři ve hře Trivia Royale, za nimiž stojí české studio Facemoji

0Zobrazit komentáře

Jestli jste na Facebooku někdy hráli Pop Quiz, víte, jak snadné je propadnout animovaným vědomostním hrám, v nichž soupeříte online proti vašemu kamarádovi. Není totiž třeba závodů ani kompetitivních stříleček, abyste si potvrdili zdravou a hravou soutěživost mezi ostatními lidmi. Stačí znalosti nebo selský rozum. Anebo zkušenosti z křížovek.

Pop Quiz však nyní vypadá spíše jako chudý příbuzný toho, co v posledních dnech válcuje App Store. Řeč je o vědomostní mobilní hře Trivia Royale z dílen islandského studia Teatime Games, která byla na iOS od 17. června stažena více jak dvoumilionkrát a minimálně ve Spojených státech pokořila v žebříčku nejstahovanějších her zdarma aplikaci TikTok.

Co je tedy na jednoduché hře, která odšoupla z prvního místa rychle rostoucí sociální síť s obrovskou základnou uživatelů, tak lákavé? Klíčem je herní princip. Stejně jako jiné vědomostní hry i Trivia Royale funguje na bázi rychlých (a ideálně správných) odpovědí na nejrůznější otázky, zatímco oběma stranám běží časový limit a jsou pod tlakem.

teatime-1

Foto: Teatime Games

Thor Fridriksson (vlevo) a tým Teatime Games

Thor Fridriksson, šéf Teatime Games, totiž moc dobře věděl, co dělá. Už v minulosti tento původem islandský podnikatel spustil kvízový titul QuizUp, který od roku 2013 nasbíral přes 100 milionů stažení a stále patří mezi jedny z nejslavnějších mobilních her.

„Myslel jsem si, že to byl náš šťastný tah, který už nemůže být zopakován. Nyní cítím, že byla laťka znovu zvýšena – dokázali jsme původní úspěch replikovat,“ zmínil jednačtyřicetiletý Fridriksson pro magazín VentureBeat a reagoval na milník, který se svým týmem pokořil právě s QuizUpem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Doba se ale posunula a s Trivia Royale má zcela nové vize. Namísto toho, aby vycházel pouze z představy klasických vědomostních her, přimíchává do něj nové prvky tzv. battle royale konceptu, během kterého proti sobě soutěží stovka jiných hráčů ve formátu 1 na 1 a bojují o to, kdo se stane jediným přeživším, respektive „nejchytřejším“ vítězem.

Vedle toho, že je vaším cílem vyhrát, musíte se soustředit i na sběr bodů, které vás posouvají v žebříčku. Čím více tedy hrajete, tím větší šanci na úspěch máte. Pak si můžete upravovat svůj virtuální sociální status a také vylepšovat vašeho herního avatara. A přesně to je situace, která by nebyla možná bez Čechů, lépe řečeno původem české technologie.

Úspěch díky Facemoji

Možná jste již slyšeli o službě Facemoji. Jde o dílo českého designéra Robina Raszky, který se přestěhoval do New Yorku, aby ještě více pronikl do jednoho z nejzajímavějších trendů dnešní internetové doby. Platforma, kterou vyvíjel společně s Tomem Krchou (bývalým designérem z Adobe, který řady Facemoji začátkem roku opustil), slouží pro vytváření nejrůznějších animovaných avatarů s lidskými rysy, jež lze nadále používat třeba během videohovorů. Ideální pro ty, kteří chtějí být netradiční nebo záměrně skrývat svou pravou tvář.

michal-mensik-boxed

Přečtěte si takéU zásilek máme téměř 100% doručitelnost, můžeme jezdit klidně i pro Českou poštu, říká Michal Menšík z DoDo v podcastuU zásilek máme téměř 100% doručitelnost, můžeme jezdit klidně i pro Českou poštu, říká Michal Menšík z DoDo v podcastu

A zatímco Raszka z nasbíraných investic pohybujících se okolo 1,5 milionu dolarů Facemoji postupně vylepšoval, jak prozradil pro CzechCrunch, zničehonic se mu ke konci loňského roku ozval sám Thor Fridriksson ohledně implementace jeho 3D technologie do chystaného Trivia Royale.

„Hledali ideální řešení a to naše je nejlepší na trhu. Navíc máme dobře zajištěnou bezpečnost uživatelských dat a nabízíme jednoduché rozhraní. Bez rozmyslů po tom tedy sáhli a teď s nimi máme dlouhodobou spolupráci,“ říká Raszka a zároveň zmiňuje Fridrikssonovu náklonnost právě k filtrům fungujícím na bázi rozšířené reality, na které Trivia Royale významně sází.

facemoji3

Foto: Facemoji

Virtuální obličeje od Facemoji

Avataři mají ve hře naprosto klíčové uplatnění. Každý hráč má totiž svého vlastního avatara, kterého si následně může libovolně upravovat. A nejen to – vytvořený avatar reaguje i na skutečné obličejové mimiky. Pokud vám tedy nesednou položené otázky, soupeř ihned bude vědět, že se na ně doslova netváříte. Oplatit vám to může naopak šťastným výrazem nebo vyplazeným jazykem.

Ještě není konec

Přes dva miliony stažení za pouhých deset dní od vydání hry na App Storu je nepochybně skvělý výsledek, ale Trivia Royale na této hranici pochopitelně nekončí. Funguje i na zařízeních s Androidech, což taktéž přidává minimálně stovky tisíc stažení k dobru, a vzhledem k velkému mediálnímu zájmu lze očekávat, že čísla ještě porostou.

„Nevím, proč je to tak populární. Možná za to může COVID-19, díky němuž se náctiletí cítili osamocení a hledali nový způsob, jak se zabavit a pokecat s novými lidmi. Je to jako jízda na horské dráze,“ dodává Fridriksson.

Trivia Royale je ke stažení na App Storu a Google Play.