Kam v Evropě zajít na nejlepší kávu? Poradí vám česká aplikace, která doporučuje vyhlášené kavárny i na Islandu

Filip HouskaFilip Houska

ect-1Story

Foto: ECT

Aleš Pospíšil a Radek Nožička, tvůrci portálu European Coffee Trip

0Zobrazit komentáře

Stejně jako během cestování hledáte ty nejlepší restaurace, můžete pátrat také po kavárnách, z jejichž mlýnků se line vůně kvalitní kávy. Najít však podnik, který by uspokojil chuťové pohárky i jejích největších milovníků, nemusí být v záplavě kaváren a pražíren vůbec snadné. Můžete tak hledat recenze na Googlu. Nebo rovnou zamířit na původem český portál European Coffee Trip, který je nově díky mobilní aplikaci ještě přístupnější.

European Coffee Trip slouží primárně jako web, kde byste měli najít vše, co vás při poznávání evropských zemí v souvislosti se světem kávy zajímá. Především nabízí recenze kaváren i pražíren a dává tipy, kam si na dobrý šálek zajít. Pokrytou má prakticky celou Evropu, takže najdete zajímavé podniky od Kanárských ostrovů až po norské Tromsø. Samozřejmě nechybí ani zastávky po Česku.

„Nabízíme tipy na více než dva tisíce kaváren a pražíren z více než devětatřiceti zemí Evropy. Ať už tedy jste ve Velké Británii, Německu, Nizozemsku, Itálii, nebo třeba na Islandu, dostanete možnost se inspirovat, kam na dobrou kávu zajít. S novou aplikací navíc bude vyhledávání ještě snazší,“ říká pro CzechCrunch Aleš Pospíšil, spoluzakladatel portálu European Coffee Trip.

Z moravské metropole do celé Evropy

Nápad na vytvoření portálu, který by jednoho dne mohl být pro konzumenty kávy stejně důležitý jako Tripadvisor pro cestování, se postupně začal psát už před devíti lety v Brně. „Bylo to na festivalu Týden kávy v roce 2012, kde jsem se zúčastnil workshopu pro přípravu kávy od Jaroslava Tučka, zakladatele pražírny Doubleshot. Ten přinesl kávu z Panamy, která voněla a chutnala jako jahody s bílou čokoládou,“ zmiňuje Pospíšil.

ect-2

Foto: ECT

Nová aplikace portálu European Coffee Trip

Právě tento moment změnil jeho přístup ke kávě a Pospíšil přemýšlel, jak své nové hobby překlopit do něčeho, co by pomáhalo i ostatním. O dva roky později začal podobné nadšení sdílet i jeho parťák Radek Nožička, se kterým se do světa kávy naplno vrhl. Cílem dvojice bylo vytvořit web, který by se věnoval čistě kávovému byznysu. A podle svých slov nalezli díru na trhu, protože v měřítku, v jakém oni chtěli, žádný takový portál neexistoval.

Nechtěli se totiž soustředit jen na Česko, potažmo na jeden specifický trh. Naopak chtěli milovníkům kávy a cestovatelům nabídnout přehlednou databázi kaváren i pražíren napříč celou Evropou. „V roce 2014 byla scéna výběrové kávy hodně malá a neexistovala možnost, jak dobré kavárny v Evropě najít. Chyběla média, která by o tom v angličtině informovala. A ta, co existovala, byla zaměřena hlavně na Ameriku,“ vzpomíná Pospíšil.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zrodil se proto nápad na European Coffee Trip, internetové místo pro člověka, který by dobré kavárny nemusel objevovat jen v Brně nebo Praze, ale třeba také v Budapešti, Amsterdamu, Barceloně, Miláně a dalších městech. Jenže to nešlo dělat v teplíčku od počítače. Pospíšil s Nožičkou proto museli reálně vyrazit do terénu a během prvních pár let cestovali napříč Evropou, kde poznávali nejen nadšence do kávy.

„Setkávali jsme se s lidmi, kteří kavárny a pražírny otevírali a provozovali. Byli to nadšenci z různých oborů, ale měli jedno společné – zájem o výběrovou kávu. Dodnes to s kolegou považujeme za naprosto stěžejní bod k tomu, abychom mohli nový portál rozjet. Bez tohoto mnohdy náročného cestování by škálování European Coffee Trip bylo mnohem náročnější,“ dodává Pospíšil.

ect-3

Foto: ECT

Aleš Pospíšil a Radek Nožička, tvůrci portálu European Coffee Trip

Za úvodní rok se dvojici podařilo do databáze nahrát zhruba 200 kaváren i pražíren, u kterých měli jistotu, že poskytují dobrý servis. Poté se počty jen zvyšovaly a nyní pokořily hranici dvou tisíc. Tvůrci si navíc celou databázi sami od roku 2014 hlídají, takže se do ní nedostane podnik, u kterého nemají jistotu, že splňuje jejich požadavky. Ty jsou založeny hlavně na servírování výběrové kávy.

Aby se podnik do výčtu dostal, kladou tvůrci důraz i na vzdělaný personál, kdy baristé dokážou zákazníkům říct, co přesně pijí (a případně poradit a vysvětlit), adekvátní vybavení pro přípravu kávy a také na čistotu interiéru. Ve výběru kaváren ale nejsou sami – často nyní spoléhají i na komunitu milovníků kávy, která jim oblíbené podniky doporučuje. „V budoucnu plánujeme systematičtější práci s lokálními ambasadory, kteří budou mít kurátorství ve svém městě či zemi na starosti,“ uvádí Pospíšil.

Tipy, triky, videa. Nyní i pohodlně na telefonu

Ačkoliv jádro portálu European Coffee Trip tvoří zejména tipy na dobré kavárny a pražírny, nejde o jediné zaměření. Druhou částí jeho byznysu jsou videa s kávovou tematikou, která jsou zveřejňována na YouTube a divákům nabízí pohled i mimo interiéry podniků. Soustředí se často na různé druhy přípravy kávy a dávají tak lidem příležitost, jak se v kávovém světě vzdělávat i jinak.

„Troufnu si říct, že patříme mezi světovou pětku, co se našeho videoobsahu týče. Na YouTube dosahujeme vyšších milionů zhlédnutí za rok s tím, že naše nejúspěšnější video má přes 2,2 milionu views. Samozřejmě nejde ani zdaleka o čísla, která mají velcí youtubeři, ale vzhledem k tomu, že operujeme na poměrně úzkém poli, jde o úspěch,“ zmiňuje Pospíšil a dodává, že reklamy z YouTube jsou jedním z příjmů portálu.

Monetizační model European Coffee Trip je postaven vcelku jednoduše. Primární zdroj příjmů, který činí asi 60 až 70 procent, plyne z inzerce, respektive dlouhodobého partnerství se značkami ze světa kávy. Například od firem vyrábějících kávovary pro espresso, mlýnky nebo vyvíjející software pro pražení kávy. Dalším zdrojem jsou i klasické provize z affiliate marketingu.

ect-2

Foto: CzechCrunch

Úvodní stránka portálu European Coffee Trip

„V posledních letech se naše zdroje příjmů rozšířily také o prodej našeho dokumentárního filmu AeroPress Movie, který se věnuje začátkům i úspěchu kávovaru aeropress. Všehovšudy jsme od loňského roku v zisku, nicméně vzhledem k tomu, že jsme vždy dokázali pracovat s malými náklady, jsme ani v předchozích letech nepracovali s velkou ztrátou,“ popisuje Pospíšil a dodává, že za poslední dva roky dosáhl obrat firmy dvou milionů korun.

Jedním z nových zdrojů příjmu se pro tvůrce nyní stává i mobilní aplikace, která se spustila před několika týdny a má za úkol výrazně zjednodušit nalezení dobré kavárny. Každý má totiž v ruce telefon, a byť portál fungoval spolehlivě i na webu, aplikace je rychlejší. „Nejlépe bude fungovat v situacích, kdy jste ve městě a potřebujete rychle najít skvělé místo. Klidně i offline,“ doplňuje Pospíšil.

Za aplikací stojí české vývojářské studio Cookielab, které nejprve vytvořilo verzi pro iOS. Na první čtvrtletí příštího roku je plánována i aplikace pro Android, nicméně její realizace bude záležet na reakcích uživatelů iPhonů. „Věříme, že naše aplikace dokáže také oživit kavárenský cestovní ruch, který vlivem pandemie koronaviru utrpěl velkou ránu,“ uzavírá Pospíšil.

České Sharry posiluje pozici doma i ve světě. Jeho řešení v budovách od New Yorku po Bukurešť využívá přes 100 tisíc lidí

Peter BrejčákPeter Brejčák

1sharry_board5Story

Foto: Sharry

Zakladatelé Sharry: Jakub Řezníček, Vladimír Cibulka, Michal Čeřovský a Josef Šachta

0Zobrazit komentáře

Nové developerské komplexy aktuálně stavěné v Praze, například Masaryčka nebo Nová Waltrovka, mají v příštích letech potenciál změnit celé městské čtvrtě. Kromě toho je spojují také technologie tuzemského startupu Sharry, které mají výrazně ovlivnit, jakým způsobem nájemníci či návštěvníci kanceláří budou samotné prostory po otevření v roce 2023 využívat.

Sharry se totiž zjednodušeně řečeno zaměřuje na zapojování moderních technologií do nemovitostí, takzvaný proptech, a jeho řešení se využívají téměř ve stovce budov po celém světě, od newyorských mrakodrapů přes Boston, Prahu, Bratislavu po Polsko i Rumunsko. Startup však samotný počet budov, v nichž je jeho technologie instalována, ani tak moc neřeší.

„To pro nás není klíčové měřítko, je velký rozdíl mezi newyorským mrakodrapem a lokálním menším developmentem, jakkoli řešení od Sharry lze nainstalovat a používat v obou případech. Jedním z klíčových parametrů našeho byznysu je celková plocha daných administrativních nemovitostí a tam se nyní pohybujeme okolo tří milionů čtverečních metrů prémiových kanceláří,“ popisuje pro CzechCrunch Josef Šachta, který Sharry zakládal společně s Michalem Čeřovským, Vladimírem Cibulkou a Jakubem Řezníčkem.

„V budovách, kde funguje software od Sharry, pracuje více než sto tisíc lidí a desítky tisíc dalších obslouží modul pro správu návštěv. Hosté si díky němu mohou sami rezervovat místo na parkování v budově, pokud na schůzku přijedou autem, nebo získají QR kód, který jim automaticky otevře turnikety v přízemí, aby mohli jít nejkratší cestou na meeting,“ doplňuje Marc Delacroix, Chief Growth Officer v Sharry.

1sharry_board6

Foto: Sharry

Čtveřice zakladatelů startupu Sharry

Sharry, které jsme zařadili do výběru CC25, tedy startupů, jež se v příštích letech vyplatí sledovat, svoji aplikaci pro kancelářskou budovu na českém trhu vyvinulo a úspěšně spustilo poprvé před pěti lety, konkrétně v Corso Court od společnosti Skanska v pražském Karlíně.

Následně expandovalo do dalších evropských zemí i na americký trh, kde v budovách instaluje chytré nástroje jako mobilní vstup, díky kterému si turnikety a dveře uživatelé otevřou bezkontaktně pomocí telefonu místo plastové karty, nebo například dynamické parkování umožňující maximální využití prostoru.

Pro každou budovu Sharry vyvíjí speciální aplikaci, v níž uživatelé mohou vytvářet rezervace, hlásit závady i dostávat zprávy od správců budov nebo získávat slevy z okolních podniků. Všechny důležité informace je také možné přes platformu sdílet na digitální obrazovky rozmístěné po budově. Technologie navíc návštěvníkům umožňuje získat předem vstupenku s QR kódem, což zrychluje registraci na recepci nebo rovnou umožňuje přejít turnikety. Jednotlivé funkcionality Sharry ladí podle potřeb developera.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zajímavostí je, že zmiňovaná pražská Masaryčka je už druhým projektem od věhlasného architektonického studia Zaha Hadid Architects, kde se technologie Sharry budou využívat. Tím prvním je komplex Sky Park Offices v Bratislavě. V našem regionu ostatně startup v oblasti developmentu kanceláří spolupracuje s největšími jmény, jako jsou Skanska, AFI Europe, Penta Real Estate, Invesco, Portland Trust nebo White Star Real Estate. O dalších jménech pak nemůže veřejně mluvit.

„V letošním roce jsme podepsali patnáct kontraktů na nové implementace. Jejich počet je meziročně menší, což reflektuje obecné zpomalení na realitním trhu a je to svým způsobem důsledek ‚covidového‘ roku 2020. Nicméně máme radost, že nás nadále využívají především špičkové budovy a velké kancelářské komplexy, jako je například projekt Campus 6 v rumunské Bukurešti, který po dokončení nabídne čtyři ‚áčkové‘ administrativní budovy s pronajímatelnou plochou 81 000 metrů čtverečních,“ říká Josef Šachta.

Loňský rok, do velké míry poznamenaný pandemii koronaviru, tak ovlivnil celý developerský trh, který obecně zpomalil, a některé rozjednané projekty se odsouvaly. Většina klientů startupu vyčkávala, až nastane návrat do kanceláří, což se původně očekávalo letos v září. Z dat Sharry však vyplývá, že lidé se do officů vrací jen postupně. V reakci na pandemii musel startup přizpůsobovat i samotný produkt.

„Nejvýraznějším vylepšením je nový modul hotdesking, který aktuálně představujeme prvním pilotním klientům z řad velkých společností. Jako první reakci na vypuknutí pandemie jsme také rychle rozběhli funkci přivolání výtahu přímo z mobilu, tedy bez nutnosti dotýkat se exponovaných tlačítek,“ popisuje podrobnosti Marc Delacroix.

1sharry_board1

Foto: Sharry

Čtveřice zakladatelů startupu Sharry

Sharry do svého návštěvnického modulu dodalo i funkci různých prohlášení souvisejících se zdravotním stavem a spustilo novou verzi datově-analytického nástroje Insights, který správcům budov poskytuje data o tom, jak jsou budovy využívané, jaké prostory je potřeba častěji uklízet a podobně.

Správci budov navíc mají díky platformě možnost napřímo komunikovat s nájemci a uživateli, i když nejsou v danou chvíli v budově. Na jedno kliknutí všem totiž mohou poslat notifikaci do mobilní aplikace. Tu, stejně jako webovou administraci, čeká kompletní redesign, aby byly pro své uživatele přehlednější a jednodušší na ovládání. V delším časovém horizontu pak Sharry očekává na trhu několik velkých změn.

„Nyní jsme ve fázi, kdy je nabídka tzv. proptech služeb a produktů již skutečně široká, a tak zákazníci hledají řešení s největší přidanou hodnotou. Zároveň musí změnit své přemýšlení a začít o své budově přemýšlet skutečně jako o službě a o nájemcích jako o klasických zákaznících. Stále patrná na evropském i americkém trhu je snaha maximálně integrovat jednotlivé systémy do jedné platformy. Úspěch bude určitě slavit také cokoliv, co pomůže s plněním kritérií udržitelnosti ESG,“ vyjmenovává trendy Šachta.

Přichází investice

U těchto změn chce pochopitelně Sharry být s cílem proměnit každou budovu v prémiovou službu. Minimálně zatím to však nedokáže bez externí podpory. Loni startup utržil desítky milionů korun a vyrostl šestinásobně, letos očekává mírné zpomalení právě kvůli zmiňovaným odkladům developmentu v době pandemie.

„Nicméně aktuálně vidíme velké oživení oproti prvním dvěma kvartálům a náš odhad je, že konec letošního roku by mohl být stejně dobrý jako předchozí tři čtvrtletí dohromady,“ říká Delacroix s tím, že startup ziskový není a balancuje na hraně ziskovosti, aby mohl maximalizovat svůj růst. Před dvěma lety přitom získal investici v řádu nižších desítek milionů korun od tuzemského fondu Presto Ventures a pomalu se chystá na další.

„Aktuálně jednáme s několika investory o investici ‚A round‘, její objem by měl být samozřejmě o řád vyšší než v předchozím investičním kole. Některá jednání už jsou v pokročilém stádiu, ale detaily nyní nemůžeme prozradit,“ popisuje Šachta, který chce pomocí nově získaného kapitálu expandovat rychleji na stávajících i nových trzích.

To se samozřejmě neobejde ani bez náboru dalších pracovníků. Nyní tým Sharry tvoří přes čtyřicet lidí, přičemž jen v letošním roce jejich počet vyrostl o téměř třicet procent. Minimálně osm posil chce startup nabrat do konce roku a na další rozšiřování týmu nejen v Česku má přijít řada po získání zmiňované investice.