Kanaďan Peter Scott vytvořil ekologické hliníkové brčko, které má motivovat k opětovnému používání
Boj za záchranu přírody před neustále rostoucím množství plastového odpadu je aktuálnější než kdy dříve a začínají si to postupně uvědomovat i velké firmy. Například Adidas již poslední dva roky pracuje na iniciativě s organizací Parley for the Oceans ohledně produkce bot a oblečení z mořských plastů a Starbucks spolu s McDonald’s se snaží zcela vyřadit plastová brčka ze svých nabídek.
Na trend pro záchranu planety se nově zkouší dostat i kanadský podnikatel Peter Scott. Ten navrhl alternativní řešení k běžným brčkům pod označením ELO, které by podle jeho plánů mohlo alespoň částečně omezit jejich světovou spotřebu, jež se podílí i na znečišťování světových vod.
Na první pohled připomíná ELO modernější obdobu oblíbené české versatilky, která si své místo našla za školními lavicemi v minulém století. Je vyrobeno z anodizovaného hliníku, přichází ve čtyřech lesklých barvách (červená, modrá, žlutá, růžová) a se svou 23centimetrovou délkou tak má být ideální alternativou ke klasickým plastovým brčkům. Navíc je určeno i pro častější přenášení, protože jeho součástí je také ochranný váček včetně malé štětky pro čištění.
Zcela objektivně je možné konstatovat, že se nejedná o nic inovativního, pro mnohé ani o nic zajímavého. Nicméně i tak se ELO před dvěma dny dostalo do TOP3 nejlepších produktů na platformě Product Hunt, sbírající ty nejzajímavější projekty, a na crowdfundingovém portálu Kickstarter, kde debutovalo, již dokázalo získat 9 500 dolarů (zhruba 209 tisíc korun) od více jak 640 lidí. Síla tohoto výrobku totiž pravděpodobně spočívá v něčem jiném než v pouhém brčku – v mobilní aplikaci.
Ta je nadesignovaná tak, aby v uživatelích vypěstovala návyk k co nejčastějšímu užívání. Prakticky jde o motivační typ aplikace, do které si majitelé ELO mají zaznamenávat každé jedno použití brčka, přičemž se musí snažit, aby neporušili stanovenou, zpravidla 21- až 30denní výzvu, což má být pravidelně připomínáno skrze notifikace. To celé je zaobaleno do sociálního duchu, kdy je možné porovnávat „výsledky“ ostatních uživatelů. A na tyto soutěživé aspekty veřejnost slyší.
Při každém stisknutí tlačítka, že bylo ELO použito, se navíc objeví aktuální přibližné číslo, kolik brček bylo ve prospěch životního prostředí zachráněno.
Dostupné od října
Vzhledem k tomu, že se kickstarterová kampaň vydařila a Scott dokázal nasbírat potřebné množství peněz, první brčka se začnou posílat od letošního října, a to po celém světě. Co se týče ceny, základní balíček se dvěma brčky stojí 5 kanadských dolarů (plus sedmidolarové poštovné do Česka), všehovšudy tedy přibližně 210 korun.