Když firmy převedou data o udržitelnosti do digitálu, ušetří peníze i emise, říká Petratur z Adastry
ESG reporting by neměl být jen jednorázová nutnost, data mohou společnosti posunout vpřed. Třeba i díky zapojení umělé inteligence.
S tím, jak se ekologie a udržitelnost dostávají stále více do centra zájmu podniků i vlád, vyvstává pro firmy povinnost reportovat nejen své finanční výsledky, ale také výsledky svého snažení právě v oblasti ochrany životního prostředí a snižování emisí. Blíží se termín, kdy se bude takzvaný ESG reporting nově vztahovat i na společnosti s více než 250 zaměstnanci a s obratem nad jednu miliardu korun ročně. V Česku jde přitom o přibližně 1 200 firem, podle průzkumu společnosti Adastra však více než polovina z nich neměří uhlíkovou stopu u svých dodavatelů i odběratelů a pětina dokonce nesleduje emise vůbec.
Adastra, společnost zaměřená na digitální transformaci, se tak aktuálně snaží české firmy na ESG reporting co nejlépe připravit. A dokonce ho zásadně modernizovat.
„Dlouhodobě jsme zvyklí na finanční reporting, který shrnuje zisky, ztráty, náklady a další parametry. Uděláme si tak obrázek o tom, jak se firmě daří a jak bude fungovat v kratším horizontu. Ale jestli je dlouhodobě dobře nastartovaná, o tom víc vypovídá nefinanční reporting. Investor tak k finančnímu výkazu získá další informace z nefinančního reportingu a uvidí, zda jde firma správným směrem – tedy podle dnešních představ o tom, jak by taková správná cesta měla vypadat,“ vysvětluje Radim Petratur, který ve společnosti Adastra propojuje udržitelnost s digitalizací.
Podle něj se v Česku objevila spousta konzultačních firem, které svým zákazníkům dokážou perfektně zpracovat data pro ESG reporting a nastavit strategie pro to, co by měly dělat, aby se v jednotlivých oblastech udržitelnosti posouvaly kupředu. Chybí jim však know-how, jak data spojená s udržitelností digitalizovat a svým zákazníkům je zpřístupnit a vizualizovat v reálném čase.
„V Adastře se zabýváme také umělou inteligencí a internetem věcí. Takže ve chvíli, kdy máme data zdigitalizovaná a na jednom místě, nenecháme je ležet ladem, ale můžete s nimi dále pracovat. Firma například zjistí, že jí nějaká data chybí, na což se dá nasadit právě internet věcí. Na logistiku pak můžeme použít umělou inteligenci, která pomůže celý proces optimalizovat. Pomocí algoritmu spočítá, jak jezdit optimálněji, takže ušetří peníze, ale také emise,“ doplňuje Petratur.
Příkladem může být automobilka Škoda Auto, ve které narazili na limity lidského mozku v momentě, kdy už nevěděli, jak navýšit nakládkovou kapacitu kontejnerů, ve kterých převážejí komponenty do aut. Situaci si lze představit trochu jako hru Tetris. Ve spolupráci s Adastrou se po optimalizaci s pomocí umělé inteligence podařilo kapacitu každého kontejneru navýšit o tři kubické metry. A i když to možná nezní příliš velkolepě, řešení ušetří 160 tun emisí oxidu uhličitého a asi 840 tisíc eur ročně.
Průzkum o ESG gramotnosti mezi českými firmami
Více než 50 % velkých českých firem, které budou mít povinnost reportovat ESG, nesbírá data o emisích od dodavatelů a odběratelů.
Pětina českých firem neměří žádné emise, přímé ani nepřímé.
Až 46 % firem přiznává, že si s ESG reportingem zatím nevědí rady a jsou ve fázi plánování strategie.
91 % firem nepoužívá pro měření ESG cílů žádné specializované softwarové nástroje.
„Konzultační firmy dělají fantastickou práci, co se týče dohledání dat. Vědí, kde jsou, v jaké jsou formě, sesbírají je a spočítají z nich například uhlíkovou stopu. Udělají to ale jednou ročně a dál s daty bohužel nepracují. Už zde není nikdo, kdo by je převedl do elektronické podoby a na jedno místo. A tady můžeme do procesu vstoupit my. Dokážeme data zdigitalizovat a dát je do jednoho dashboardu tak, aby byla co nejpřehlednější,“ říká Petratur.
Takové řešení přitom potřebují především velké firmy, které mají hodně poboček a pohybují se ve složitější subdodavatelské síti. Podle Petratura je vůbec nejlepší, když firma nějaký ESG reporting dělá a cítí, že by s daty, která sbírá, potřebovala kontinuálně pracovat a stavět na nich důležitá byznysová rozhodnutí. Případně je využít při komunikaci s bankami nebo investory.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.