Lidé nakupují jako o Vánocích. Zaslat.cz díky tomu v prvním čtvrtletí vyrostlo o 116 % a letos míří na obrat 130 milionů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

miroslav-michalko-zaslat-cz3

Foto: Zaslat.cz

Miroslav Michalko, spoluzakladatel a CEO Zaslat.cz

0Zobrazit komentáře

Stálý růst počtu zákazníků a několikanásobný objem přepravených zásilek. Už rok a čtvrt je tento trend kvůli koronavirové pandemii jednoznačný a zlaté časy tak zažívá téměř každá logistická platforma. Výjimkou není ani původem brněnské Zaslat.cz, které funguje primárně jako vyhledávač dopravců a internetová dopravní služba v Česku a na Slovensku, ale i v Jihoafrické republice.

V prvním letošním čtvrtletí vyrostla firma pod vedením Miroslava Michalka v obratu o 116 procent oproti stejnému období za minulý rok. Zhruba dvojnásobný byl růst v počtu zákazníků a přepravených zásilek, kterých bylo přibližně 164 tisíc. Dobrý trend Zaslat.cz vykazuje i v meziročním srovnání celého pololetí, když počty zásilek vyrostly o 46 procent.

Za rok 2020 firma utržila 3,4 milionu eur (přes 87 milionů korun), předloni pak 1,6 milionu eur. Na rok 2021 si společnost dává další ambiciózní cíl, a to obrat ve výši pěti milionů eur, tedy bezmála 130 milionů korun. Dosavadní letošní růst směřující k naplnění této mety je přitom patrný i přesto, že se do meziročního srovnání promítl začátek pandemie.

zaslat-cz-web

Internetová přepravní služba Zaslat.cz

„Čísla naznačují, že se pro zákazníky doručení až domů nestalo jen ‚náhradním‘ řešením, ale naopak cestou, která má své nesporné výhody. Až se začátkem letních prázdnin jsme zaznamenali zvolnění tempa na balíkovém trhu. Stejně jako v loňském roce ale očekávám, že během října začnou počty balíků rapidně narůstat s blížícími se svátky,“ říká generální ředitel Zaslat.cz Miroslav Michalko.

Počet lidí, kteří začali Zaslat.cz využívat, nicméně nadále rapidně roste. Jen mezi lednem a březnem se k jeho službám dostalo 19 tisíc nových zákazníků, více než dvojnásobek oproti stejnému období v minulém roce. Podle prohlášení firmy dokonce lidé v úvodu roku nakupovali se stejnou intenzitou jako během Vánoc. Obrovským růstem pak prošel i samotný personál: z patnácti lidí vznikl už čtyřicetihlavý tým.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zaslat.cz ale chce být globální firmou a dokazují to i další čísla. Lidé například hojně využívají funkci, která dovoluje (prakticky jako na každé poště) poslat balíček kamkoliv do zahraničí. V prvním čtvrtletí to byl pro Zaslat.cz vůbec nejsilnější segment a nadále rostl až ke květnovým 46 procentům z celkového obratu. „Registrujeme boom hlavně v mezinárodních zásilkách mimo Evropskou unii. Balíkový trh obecně se teď také vyrovnává s dozvuky brexitu,“ vysvětluje Michalko.

Pomalý rozjezd v jižní Africe

Když jsme o Zaslat.cz psali naposledy v říjnu 2019, měl Michal Michalko velké plány na to, jak bude z Česka pod značkou Parcelspot expandovat až do Jihoafrické republiky. Získal na tento účel dvacetimilionovou investici a začal v JAR fungovat na přelomu roku 2019 a 2020. Na celou vizi pak nepříjemně dopadla pandemie, ale nebyl to jediný zádrhel.

„Plánovali jsme přímo do Johannesburgu odcestovat a nějakou dobu na spuštění provozu dohlížet osobně, poznat tamní tým i trh a zákazníky. Samotný segment dopravy je totiž v této zemi výzvou. Služby nejsou na takové úrovni, jak bychom očekávali, ne všude se doručuje,“ vyjmenovává Michalko klíčové problémy.

zaslat-cz-tym

Foto: Zaslat.cz

Tým Zaslat.cz

Celkově je tamější logistický trh podle Michalkova odhadu zhruba sedm let za tím českým a teprve se tam začíná zvedat zájem o e-commerce, podpořený i pandemií. Zaostávající doprava je však pro Zaslat.cz problém. Téměř každou, dokonce i vnitrostátní zásilku doručují dopravci v JAR letecky, protože pozemní infrastruktura je nedostatečná. Do chudinských čtvrtí či venkovských oblastí pak často doručují kurýři jen jednou za týden. A navíc na výdejní místo, nikoliv adresu.

„Po roce už ale známe místní i své limity a podařilo se nám najít mezery, které chceme využít. Už v tuto chvíli si dokážeme představit, že s produktem budeme expandovat do dalších zemí Afriky,“ pokračuje Michalko. Prozatím tak v rychle se rozvíjejícím regionu bude řešit hlavně mezinárodní přepravu, byť na vnitrostátní zásilky nezanevřel. A v horizontu několika měsíců chce Zaslat.cz expandovat i po Evropě. Už nyní je v plánu Rumunsko, Bulharsko, Polsko nebo Irsko.

Mall Group před plánovaným prodejem mlčí, ale zbavuje se neziskových částí. Mall.tv přebírají Křetínský a Tkáč

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kretinsky-tkac

Foto: EPH/J&T/CzechCrunch

Česko-slovenský investiční tandem Daniel Křetínský a Patrik Tkáč

0Zobrazit komentáře

Promlčíme se až k velkému obchodu. Takovou pozici zaujali představitelé a akcionáři tuzemské e-commerce skupiny Mall Group, kteří v posledních měsících vyjednávají o možném prodeji či vstupu na burzu. V průběhu toho se zbavují jednotlivých prodělečných částí, a tak se nyní mimo skupinu formálně stěhuje také internetová televize Mall.tv. Nad ní přebírají kontrolu Daniel Křetínský s Patrikem Tkáčem.

„Bez komentáře.“ Takovou odpověď slyšíme v posledních měsících prakticky na všechny dotazy týkající se Mall Group, ať už se ptáme u jakéhokoliv akcionáře. Pětinu v internetové skupině drží Rockaway Jakuba Havrlanta, po čtyřiceti procentech mají PPF a EC Investments, což je vehikl, za nímž stojí zmíněné investorské duo Křetínský–Tkáč. Právě ti podle dostupných informací vykoupili podíly PPF i Rockaway a získávají Mall.tv pod svoji kontrolu. O obchodu jako první informovaly Seznam Zprávy.

Křetínský s Tkáčem internetovou televizi vlastní přes společnost Czech Video Center, jež je součástí vydavatelského domu Czech News Center. Už loni došlo k prohloubení spolupráce Mall.tv s CNC, a tak není tento vývoj tolik překvapivý. Ani jedna ze stran však nechtěla komentovat, za jakých podmínek se celá transakce odehrála. Ani to však není překvapivé. V Mall Group se totiž rozhodli, že se odmlčí pravděpodobně do té doby, dokud nebude rozhodnuto o dalším osudu celé skupiny.

Je veřejným tajemstvím, že Mall Group již delší dobu usilovně přemýšlí a jedná o své budoucnosti. Mezi nejpravděpodobnější scénáře patří buď úplný prodej skupiny, přičemž mezi horké kandidáty má patřit polské Allegro, a ve hře je také možný vstup na burzu. V rámci optimalizace a přípravy před potenciálně velkou transakcí, jež by se měla počítat v desítkách miliard korun, dochází k úklidu, což znamená i odstřihávání prodělečných částí byznysu.

Košík.cz, Mall.tv a kdo dál?

Již před delší dobou formálně opustil Mall Group internetový supermarket Košík.cz, který sice své výsledky oficiálně nekomentuje, ale jeho ztráta by se podle zákulisních informací měla dál pohybovat ve stovkách milionů korun. Nyní putuje do rukou pouze jednoho ze stávajících akcionářů také zmíněná Mall.tv, která by měla hledat synergie napříč celým vydavatelským domem Czech News Center a dalšími mediálními aktivitami Daniela Křetínského.

O tom, jak právě z CNC chce vybudovat technologicky nejvyspělejší mediální dům v Česku, hovořil začátkem roku ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch Juraj Felix, který je jedním z jeho šéfů a zároveň zůstává i nadále výkonným ředitelem Mall.tv. Šéfproducentem bude i nadále Lukáš Záhoř a navenek by se toho tak příliš změnit nemělo. Mall.tv bude nadále rozvíjet jak spolupráci s CNC, tak pokračovat v synergiích i se samotnou Mall Group.

jurajfelix03

Foto: CNC

Juraj Felix, co-CEO mediálního domu CNC a šéf Mall.tv

„V důsledku dynamického růstu a plánovaných aktivit došlo začátkem letošního roku k vytvoření nového právního subjektu s názvem Czech Video Center, který činnost Mall.tv zaštiťuje a reflektuje specifika obsahové služby. S e-commerce skupinou Mall Group rozvíjí Mall.tv nadále jak marketingovou spolupráci, tak oba subjekty využívají dostupných synergií ve prospěch klientů a sdílí datovou platformu,“ uvedla pro CzechCrunch Eva Albrechtová, tisková mluvčí Mall.tv.

Koncem loňského roku se podařilo Mall.tv dosáhnout na historický úspěch, když se její seriál #martyisdead stal prvním českým seriálem, který vyhrál televizní cenu Emmy, aktuálně spolupracuje s Českým olympijským výborem na digitální platformě Czechteam.tv a stále roste i její sledovanost. Meziročně zaznamenala nárůst celkového počtu zhlédnutí v Česku a na Slovensku z 31,5 milionu v roce 2019 na 91,9 milionu v roce 2020. Do zisku se nicméně prozatím přetočit nedokázala.

„Mall.tv zatím nevykazuje pozitivní EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů – pozn. red.). S nákladností profesionální videoprodukce se v začátcích své existence potýkali i největší globální hráči, návratnost investice do platformy s kurátorovaným obsahem, která jen vloni nabídla divákům na pět tisíc videí, lze očekávat ve střednědobém plánu. Od toho, aby byl projekt hodnocený jako ziskový, ho dělí cca 10 až 15 %, což lze po pouhých třech letech existence a při vstupních nákladech považovat za úspěch,“ doplňuje Albrechtová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě dosavadní červená čísla by měl být jeden z důvodů, proč došlo k vyjmutí projektu z Mall Group, do níž aktuálně spadají především e-shopy jako Mall.cz, CZC.cz nebo Vivantis. Akcionáři chtějí ze své internetové skupiny udělat před případným prodejem co možná nejatraktivnější zboží. K tomu měly dopomoci i poslední překvapivé výsledky, kdy Mall Group oznámila, že se při tržbách přesahující 20 miliard korun dokázala poprvé ve své historii přetočit do černých čísel.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

Celé skupině internetových obchodů evidentně velkou měrou pomohla pandemie koronaviru, která roztlačila dlouho prodělečnou káru, avšak podrobnosti o tom, jak se Mall Group podařilo přiblížit ziskovosti, prozatím nevíme. Firma totiž odmítla přesná čísla prozradit a od svého lednového nástupu do funkce mlčí také výkonný ředitel Mall Group Jan Hanuš, který prozatím pronesl jen pár vět v tiskových zprávách.

Před rokem přitom tehdejší šéf Mall Group Oldřich Bajer hovořil o tom, že v plánu je do černých čísel se otočit až v následujícím roce. I vzhledem k povaze celého byznysu lze nicméně očekávat, že v konečném výsledku vykáže Mall Group i za loňský rok vysokou čistou ztrátu, přestože v provozním hospodaření se již mohla dostat do černých čísel. V předloňském fiskálním roce skupina vykázala ztrátu ve výši 1,7 miliardy korun.