Lovci, sběrači i mamuti. Nová hra od zlínského studia vás provede pravěkem, zahrajete si ji ještě letos

Podívejte se na komentovanou ukázku z české hry Polylithic od studia Polyperfect. Kombinuje survival, stavění a sandbox.

Michal MančařMichal Mančař

polylithic-boxed-02

Foto: Polyperfect

Jak asi chutná mamut?

0Zobrazit komentáře

Že se ve hrách survivalového žánru staráte o naplnění žaludku svých postav, rozvoj jejich osady nebo výrobu vybavení kombinováním různých předmětů a surovin, to je vcelku standardní. Ale že tak činíte před stovkami tisíc let, to už se tolik nevídá. Do doby kamenné vás vezme nový titul Polylithic od zlínských vývojářů v čele s Pavlem Novákem. Právě ten v komentované ukázce představuje hru, kterou si ještě letos budete moci vyzkoušet v předběžném přístupu.

Polylithic vám svěří roli pravěkého člověka, který se bude muset postarat o potravu, pazourky a přežití nejen mezi mamuty. A pokud budete chtít, tak nejen o své vlastní. „Nejsilnější stránkou naší hry je survival prvek, který chceme ozvláštnit staráním se o kmen a jeho členy. Je to klišé, ale jednoduše jsme se snažili udělat takovou hru, jakou bychom sami chtěli hrát,“ říká Pavel Novák ze studia Polyperfect pro CzechCrunch.

Neobvyklé zasazení do doby kamenné navíc přímo ovlivní i hratelnost. „Pravěk je super tím, že tolik her z něj není. Je to doba zajímavého přerodu společnosti z lovců a sběračů na farmáře, který ve hře zobrazujeme,“ vysvětluje vývojář volbu dávných kulis. „No a taky když jsme se podívali na všechny naše produkty a hledali průnik, tak jsme ho našli tam,“ dodává o titulu, který by ještě letos měl být dostupný v early accessu.

polylithic-08

Foto: Polyperfect

Máte dost důvtipu i odvahy na ulovení mamuta? Polylithic prověří, jestli jste lepší než pravěký člověk

Tím Novák připomíná základní stavební kameny svého studia. Ty najdete také v názvu chystané hry. Druhá část titulu Polylithic tedy připomíná paleolit a neolit, kdy lidstvo uchopilo první nástroje a napříč stovkami tisíc let dokráčelo až k zemědělskému stylu života. Ale první půlka názvu je odkazem na polygony, zjednodušeně řečeno prvky trojrozměrné grafiky – a na lowpoly neboli nízkopolygonovou stylizaci, která je pro Polyperfect typická.

Zlínští tvůrci se totiž dosud zaměřovali na výrobu herního obsahu, takzvaných assetů, pro jiné vývojáře. Nezávislí autoři i zavedená studia si od nich do svých her mohli koupit třeba sadu modelů vojenské techniky. Či kód pro rozpohybování herních postav. Anebo… balík 3D modelů dávno vyhynulé fauny. Proto ta slova o hledání průniku s produkty Polyperfectu, kromě zajímavého zasazení byl pravěk důsledkem praktického využití stávajícího portfolia.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To ale neznamená, že by blížící se novinka byla nějakou narychlo připravenou jednohubkou. „Původní myšlenka Polylithicu byla vyzkoušet naše produkty při tvorbě jednoduché hry a zároveň je vylepšit pro naše uživatele. Jenže uplynuly tři roky a hra má mnohem větší ambice, i když nadále používáme naše assety. Ty se ale snažíme posunout na novou úroveň a přidáváme vlastní technickou nadstavbu.“

Na tvorbě assetů studio vybudovalo úspěšný byznys, prodalo přes sto tisíc produktů, které vyjdou na desítky eur. Spolupracovalo dokonce s VR firmou Oculus, modely ze Zlína se objevily také ve virtuální instalaci přírodovědného muzea v Los Angeles. Mimochodem o pravěku. „S paleontology jsme řešili takové detaily jako úhel ohnutí prstu lenochoda. Nebo tvar varlat lva, což je ve stylizované grafice celkem úsměvné,“ vzpomínal už dříve Novák. Ten sám v minulosti spojil síly i s Willem Wrightem, autorem legendárního SimCity nebo The Sims.

Novák a jeho kolegové nicméně za sebou mají už i vydání vlastní prvotiny, před pár měsíci představili veselou hříčku FFF. „Byla to skvělá zkušenost. Hra, která původně byla jen zadáním pro stážistu, se rozrostla na osvěžující úlet a odběhnutí od lowpoly grafiky. Ani zdaleka na sebe nevydělala, ale nabyté poznatky teď můžeme aplikovat při tvorbě Polylithicu,“ popisuje Novák.

„Není žádným tajemstvím, že dělání her je opravdu náročné. Čím více ale máte informací a víte, jak celé odvětví funguje, tím větší máte šanci na úspěch a nemusí to být taková sázka do loterie. U Polylithicu se učíme dál, hlavně teď při jednání s několika vydavateli, kteří o hru projevili zájem,“ říká zakladatel studia. Konkrétně jedná například s platformou Epic.

Pavel Novák k tomu všemu stíhá také vést ateliér herního designu na zlínské Univerzitě Tomáše Bati – semestr odstartují výletem do Ratají, kde se odehrává historický hit Kingdom Come. Anebo pomáhat s další českou hrou Wind Rider, v níž si tak trochu po tleskačovsku zasvištíte na létajícím kole. A co přijde po pravěku? „Přál bych si možná něco menšího, výtvarně silného a z českých reálií. Ale uvidíme.“

polylithic-03

Foto: Polyperfect

V Polylithicu se musíte postarat o své přežití – ale budete řešit i blaho svého kmene

Starfield ještě nevyšel, ale už je nejprodávanější. Týden před premiérou sesadil Baldur’s Gate 3

„Skyrim in space“ je patrně tím nejočekávanějším titulem roku. Dokazuje to i obrovsky rostoucí zájem hráčů před blížícím se vydáním.

Michal MančařMichal Mančař

starfield

Foto: Bethesda

Sci-fi RPG Starfield od Bethesdy má být mnohem víc než jen Skyrim ve vesmíru

0Zobrazit komentáře

Konec prázdnin někoho rozesmutní, fanoušky her na hrdiny ale musí nesmírně těšit. Fantasy dobrodružství Baldur’s Gate 3 uchvátilo hráče i recenzenty, sbírá dokonalá hodnocení, kritika nešetří slovy o jednom z nejlepších RPG vůbec. Jenže na obzoru se z hyperprostoru vynořuje další adept na podobné superlativy – sci-fi Starfield. Ten nyní dokonce svého fantasy konkurenta v zájmu zákazníků přeskočil. Přitom vyjde až za týden.

Starfield si zahrajete až (nebo už?) šestého září. Tedy pokud jste si nepořídili předběžný přístup, jenž se odemkne v brzkých pátečních hodinách. Bez ohledu na zakoupenou verzi ale zájemci, kteří si hru předobjednali, přispěli k prvnímu z úspěchů, jež se od masivního titulu očekávají. Starfield vyletěl v žebříčku týdenní prodejnosti Steamu na první místo. A ve stovce nejprodávanějších titulů na nejpopulárnější herní platformě pro PC se drží už dvanáctým týdnem.

Sci-fi hra kombinující akci z pohledu první osoby s možností průzkumu rozsáhlého vesmíru i z kokpitu hvězdné lodi tak přeskočila žánrového konkurenta Baldur’s Gate 3. Právě pokračování milované fantasy ságy Steamu doposud vládlo. Není divu, hra založená na papírových pravidlech Dungeons & Dragons už téměř měsíc sklízí nadšené ohlasy, podle agregátoru recenzí Metacritic je po boku nové Zeldy dokonce nejlepší hrou roku.

O to impozantnější je hyperskok Starfieldu na první místo v americkém i českém žebříčku prodejnosti na Steamu. Zájem uživatelů doma a za mořem překonal i poptávku po nestárnoucí stálici Counter-Strike: Global Offensive. V celosvětovém žebříčku si oblíbená online střílečka sice ještě drží první místo, ale těžko ji srovnávat s úspěchem plnokrevné a plně naceněné hry – je totiž ke stažení zdarma. Zato Starfield ve standardní verzi vyjde na 70 eur, zhruba 1 700 korun.

Starfield je dílem vývojářů ze studia Bethesda, tvůrců novějších dílů série Fallout nebo fantasy her na hrdiny The Elder Scrolls se slavnými tituly jako Skyrim, Oblivion nebo Morrowind. Stejně jako ony nabídne otevřený svět – tentokrát tedy kousek kosmu –, který z velké části funguje sám o sobě a nevede hráče po úzce vytyčené příběhové lince. Oproti svým předchůdcům se však nestanete mistrem magie či členem zlodějského cechu, ale kosmickým korzárem nebo pilotem hvězdoletu.

Blížící se novinka hráčům umožní v roce 2330 prozkoumat přes tisícovku planet, na nichž bude možné přistát a projít se po nich. Ačkoliv je nutné dodat, že nikoliv po celém povrchu, ale jen v sice rozsáhlé, ale omezené oblasti. Základem prozkoumávaných míst má navíc být procedurálně generovaná krajina, což vyvolává obavy z přílišné generičnosti a zaměnitelnosti jednotlivých planet. Svým rozsahem každopádně Starfield o několik řádů překoná už tak velké světy předchozích her od Bethesdy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

mareckova-rsm

Přečtěte si takéPoradenská společnost RSM v Česku pohlcuje konkurenciCíl? Za pět let miliarda. Poradenská společnost RSM v Česku za desítky milionů pohlcuje konkurenci

Novinka by tedy neměla být jen „Skyrimem ve vesmíru“, jak se jí od prvního představení občas přezdívá. Kromě velikosti a futuristického zasazení se odliší například mnohem většími kreativními možnostmi. Ve Starfieldu bude možné budovat základny – tak trochu po vzoru Falloutu 4 nebo 76 –, konstruovat vlastní vesmírná plavidla i se v nich účastnit kosmických soubojů. Více příběhově založené hráče pak nedávno Bethesda nalákala trojicí animovaných filmů představujících rozmanité planety a s nimi spojené různé styly hry.

I proto Starfield vyvolává už teď mezi hráči velká očekávání. Podobně jako zmiňovaná Baldur’s Gate 3, jež před vydáním prodala 2,5 milionu kopií. Nebo jako letošní harrypotterovský hit Hogwarts Legacy, který ve dnech před svou premiérou ovládl prodeje i streamy na Twitchi. Jak moc – či jestli – je Starfield pokoří po svém vydání, se začne ukazovat ve středu od dvou hodin ráno. Kromě Steamu bude Starfield dostání také v rámci Game Passu od Microsoftu i na Xbox. Na PlayStation nicméně nevyjde.