Master of Orion slaví 30 let. Slavná sci-fi strategie vměstnala galaktická impéria na čtyři diskety
Jen pár megabajtů stačilo na to, abyste dobývali, prozkoumávali, zkoumali, špiclovali nebo se přátelili se sousedy v legendární hře.
Tomu podžánru strategických videoher se říká 4X – z anglických slůvek explore, expand, exploit a exterminate. Tedy volně přebásněno průzkum, rozšiřování vašeho vlivu, využívání zdrojů a konečně vyhlazení vašich soupeřů. Přesně taková totiž bývá herní náplň titulů, jako je třeba série Civilization, ten nejslavnější zástupce této videoherní škatulky. Anebo Master of Orion, který slaví třicet let od vydání.
Dnes už takové hry tvoří jak nezávislá studia, tak nejzavedenější hráči v branži. Jenže v roce 1993 bylo podobných titulů poskrovnu, však i původní Civilization byla na trhu teprve druhým rokem. Fanoušky si získala historickou hratelností, kdy jste dovedli zvolený národ napříč staletími od vynálezu kola až po současnost. V září roku 1993 jste planetu Zemi opustili. Vývojáři ze studia Simtex dokončili a mezi fanoušky retro strategií zcela legendární společnost MicroProse vydala Master of Orion.
V roli vládce jedné z desíti ras jste ze svého domovského světa začali budovat galaktické impérium. Volba národa přitom nebyla kosmetická, ale přinášela různé výhody a nevýhody – třeba možnost kolonizovat jinak nehostinné planety, lepší (či horší) vztahy s dávnými rivaly nebo expertizu v určitém odvětví výzkumu. Kromě expanze vaší říše do neosídlených končin kosmu jste se totiž starali i o diplomacii, ekonomiku, špionáž, válčení či vývoj nových technologií. Třeba terraformace. A celou tuhle galaxii možností MoO vměstnal na čtyři diskety s kapacitou 1,44 megabajtu. To je méně, než má fotka z mobilu.
Mimochodem, právě čerstvý třicátník je důvodem, proč se dnes podobné hry jako 4X označují. Vůbec prvně se totiž tohle spojení objevilo v časopise Computer Gaming World v článku od herního publicisty Alana Emricha. Ten v těchto čtyřech slovech citoval svého kolegu Toma Hughese. Oba nezmiňujeme jen tak náhodou, než totiž vznikl Master of Orion, v Simtexu pracovali na titulu nazvaném Star Lords. A právě Hughes a Emrich k tomuto prototypu poskytli cennou zpětnou vazbu – díky které vznikl Master of Orion, jak ho známe.
„Během hodně intenzivního a opakovaného hraní Star Lords jsme s Tomem neustále předávali poznatky do MicroProse. Jenže tam jsme je za chvíli přestali bavit, tak nás propojili přímo s hlavním designérem a programátorem hry Stevem Barciou,“ vzpomínal v dřívějším rozhovoru Emrich. „Žhavili jsme telefony a vyměňovali si nápady. No a Steve dělal hru čím dál tím lepší, načež se přejmenovala na Master of Orion a vykrystalizovala do finální podoby,“ popsal genezi slavné značky.
A byť stěžejní žánrové dílo Civilization udávalo jasný strategický tón, který silně rezonoval i ve hře od MicroProse, MoO nebyl jen vědeckofantastickým přebarvením svého striktně pozemského vzoru. Rozehrál vlastní vesmírnou operu, ve které přinesl například možnost manuálního velení soubojům. Takže jste na bitevním plánu pohybovali svými hvězdolety a nemuseli jste se spoléhat na automatický výpočet výsledku. Své lodě jste navíc mohli sami designovat.