Polsko se stalo v posledních letech významným útočištěm řady českých realitních investorů. Potvrzuje to i nejnovější transakce, v rámci které si hned několik nákupních center prodávají dva čeští miliardáři. Svou misi v Polsku se po několika letech rozhodla uzavřít investiční skupina BHM Tomáše Krska, která tu před zhruba třemi lety nakoupila síť deseti retailových center. Ty teď v obchodu, který se podle informací CzechCrunche pohybuje kolem 1,5 miliardy korun, kupuje investiční společnost Reticulum Zdeňka Šoustala.
„Jsme rádi, že se A-Centrum dostává do rukou zkušeného hráče, který v segmentu retailových parků již dlouhodobě působí a má know-how k jejich dalšímu rozvoji,“ říká Jan Černý, šéf BHM Group. Jde o síť deseti obchodních center po celém Polsku o celkové pronajímatelné ploše přibližně 30 tisíc metrů čtverečních s více než 60 nájemními jednotkami. Mezi hlavní nájemce patří značky jako Pepco, CCC, Rossmann, Martes nebo Kik.
BHM celou síť postupně modernizovala a v centrech Kolo a Środa Wielkopolska postavila i nové budovy. „Naplnili jsme náš investiční plán – dokončili jsme dvě rozšíření, které jsme úspěšně obsadili, a zároveň jsme dojednali nové nájemní smlouvy. To byly naše cíle od začátku: stabilizovat, plně rozvinout a posílit pozici tohoto retail parkového řetězce v lokalitách, kde působí,“ komentuje Miroslav Tabernaus, investiční manažer BHM Group.
Kupujícím je společnost Reticulum, jejíž realitní a developerská skupina My Park dosud měla v portfoliu přes deset retail parků v Česku a na Slovensku. Nyní firma, která patří do portfolia spoluzakladatele skupiny Accolade a jednoho z nejbohatších Čechů Zdeňka Šoustala, vykračuje dál do střední Evropy.
„Z česko-slovenského subjektu se stáváme společností evropskou. K Polsku máme blízko nejen geograficky. Věříme v sílu a stabilitu místní ekonomiky a očekáváme vzrůstající kupní sílu obyvatelstva. Jsme připraveni být u toho,“ popisuje důvody vstupu na polský trh Lenka Kořínková, výkonná ředitelka My Parku. V Polsku prý proti Česku a Slovensku očekává vyšší zhodnocení.
Retailová centra A-Centrum jsou situována v těsné blízkosti rezidenčních čtvrtí, hlavních dopravních tahů či center měst. Podle jejích majitelů je Polsko právě pro středně velké retailové formáty velmi atraktivní, jelikož menší města jsou podobnými koncepty zatím nenasycena. „V některých lokalitách jsou tyto obchody jediným místem s přítomností známých značek, což dává centrům konkurenční výhodu,“ dodává Michal Jun, Head of Asset & Property Management v BHM Group.
Tenhle výdělečný příběh začal nenápadně. Matěj Nosál zašel s kolegou Vojtěchem Jatelem na pivo. Vojta tehdy zkoušel stvořit vlastní hru a Matěje k sobě přibral. „Protože firmě, ve které jsme pracovali, se v oboru velice dařilo. A my si řekli, že bychom to taky mohli zkusit za sebe,“ říká Matěj. Zkusili to. A spolu s Evou Knirschovou založili Terahype. Brněnské studio, které se svou mobilní hrou hlásí měsíční tržby přesahující půl milionu – dolarů. „A každý měsíc rosteme o desítky procent,“ doplňuje.
„Sedlo si to perfektně. Kluci měli technologické a herní znalosti, já zase ty marketingové, byznysové a právnické,“ přidává Eva – dříve Knirschová, ale dnes už s Matějem tvoří pracovní i manželský pár se společným příjmením Mira –, která chvíli předtím vydělala na prodeji svého startupu Reshoper. V Terahype nejprve vydali několik menších her, které nebyly kdovíjaký finanční hit, ale vždy dokázaly zajistit chod i růst studia. Alespoň na chvíli.
„Byl to frustrující koloběh. Museli jsme rychle něco vyvinout, to nám něco vydělalo, pak zase vyvíjet… Začalo nám docházet, že technologie ani finance nám už možná dlouhodobě nestačí. A nechtěli jsme se vzdávat podílu ve firmě, dobře známe výhody i nevýhody toho mít investora,“ říká Eva Mira. „Nabízeli nám smlouvy, které člověk opravdu nechce podepsat, pokud nemusí,“ dodává.
Lidé v Česku nechtějí mobilní hry dělat, je to pro ně ‚hraní na záchod‘. Když řeknete, že je děláte, jste za padoucha.
Ale aniž by to v Terahype věděli, začali pracovat na svém budoucím klenotu. V té době – začátkem předloňského roku – totiž mobilní trh velice úspěšně zasáhl titul Doodle Magic, který na tržbách točil kolem dvou milionů dolarů měsíčně. Chráníte v něm svůj hrad před nekonečnými útoky nepřátel. V Brně přitom na podobné hře s názvem Boom Castle už několik měsíců předtím pracovali.
„Takže jsme během zhruba tří měsíců prototyp rychle překlopili do první verze Boom Castlu,“ vzpomíná Matěj Mira. Úplně vyhráno však nebylo, peníze opět docházely. „Tak jsem prodala pozemky, které jsem měla, a nějak jsme to lepili, abychom bez krachu pokryli ten tříměsíční vývoj i další dva měsíce, během kterých jsme sbírali data. Postupně jsme se všichni soustředili na ten jediný projekt. A říkali si, že buď to dáme, nebo je konec a jednoduše na to nemáme,“ popisuje Eva Mira.
Protože čtete tenhle článek, tak je vám jasné, že to v Terahype dali. V malém týmu s nevelkým rozpočtem zvládli za krátký čas to, co i větším studiím trvá klidně přes rok. „Najednou jsme koukali, jak skvělá ta čísla byla oproti věcem, na kterých jsme dělali mnohem déle,“ dodává Matěj Mira. Také zájem investorů a vydavatelů začal potvrzovat, že nasednout zrovna v tuhle chvíli na vlnu takových her by se mělo vyplatit.
Sice se na trhu objevily i další mobilní hry, které úspěch prvních trendsetterů ještě znásobily, ale Boom Castle i tak prvotní zájem uživatelů stihl zachytit. Zhruba před rokem vyšla hra (zdarma, ale s nákupy v aplikaci) z Brna do světa. A sice v narychlo vyrobené verzi bez spousty obsahu, který přišel až později – ale z několika milionů korun v minusu se rázem začala stávat černá čísla.
„Teď nám hra generuje nějakých 550 tisíc dolarů měsíčně, zhruba dvanáct milionů korun. Každý měsíc jsme to zvedali o desítky procent, zrovna míříme na milion stažení,“ říká Eva. Nutno dodat, že většina peněz putuje zpátky do byznysu. Získávání nových uživatelů je pro mobilní hry zcela klíčové a v případě Boom Castlu spolkne klidně dvě třetiny měsíčních tržeb. Plus poplatky platformám, náklady na pracovníky a tak dále.
„Každopádně zdaleka nejsme ani před vrcholem,“ přidává spoluzakladatelka. Čímž zároveň otevírá odpověď na dotaz, co bude s Terahype dál. Mobilní trh je totiž extrémně lukrativní – tvoří zhruba polovinu celého videoherního průmyslu, za loňský rok vygenerovaly nákupy v mobilních hrách 1,7 bilionu korun (to jako 1,7 tisíce miliard) a mobilní studia se kupují i za miliardu dolarů.
Teď může mít naše hra hodnotu kolem dvaceti milionů dolarů. To je ale částka, kterou bychom nechtěli, naše cíle jsou vyšší.
„V tento okamžik nevíme, do jaké míry ještě zvládneme škálovat sami. Určitě nastane chvíle, kdy to pro nás už nebude komfortní a vydavatel by mohl pomoci. Takže existuje bod, kdy dává prodej smysl,“ vysvětluje Eva Mira. „Zároveň víme, že je to zatím jediná naše takto výkonná hra. Je to nějaký asset, který by mohlo být zajímavé ve firmě podržet. Ty cesty zvažujeme obě, ale uvědomujeme si, že nesmíme propásnout tuto chvíli, kdy zrovna tyhle hry jsou trendy,“ říká.
„Je to ta klasická otázka, jestli děláte firmu na maso, nebo na mléko,“ přidává s úsměvem Matěj. A kdyby to mělo být ono maso, tedy prodej za velkou sumu, kolik by vyneslo? „Teď může mít naše hra hodnotu kolem dvaceti milionů dolarů. To je ale částka, kterou bychom nechtěli, naše cíle jsou vyšší,“ naznačuje Eva. „I kdyby ji někdo koupil za padesát milionů dolarů, tak se mu rozhodně splatí,“ míní manžel.
Je docela paradoxní, že takhle lukrativní byznys brněnské studio rozjíždí v jistým způsobem přehlíženém oboru. Tedy co se Česka týče. Na mobilní hry se jiní hráči (či dokonce vývojáři) dívají skrz prsty, do mainstreamu pronikají spíš příběhy velkých konzolových či počítačových titulů. I když na telefonu hraje výrazně víc lidí.
„Je to i jiný byznysový model. Někdo jako Warhorse Studios nebo Madfinger Games vydá svou prémiovou hru, kde hlavním cílem je úspěšné vydání. To udělá většinu výsledků, ale pak prodeje padají,“ říká Matěj Mira. Zatímco u mobilních her je to naopak. „Začínáme s málem a rosteme. A hlavně hry na PC nebo konzole vyvíjíte několik let a nemusí to dopadnout, zatímco my hned máme data, vše upravujeme, během chvilky se můžeme rozhodnout dělat něco úplně jinak nebo nového,“ dodává.
Mobilní hry v Česku? Málokdo jim rozumí
Mira mimochodem Madfinger Games prošel (podobně jako další z tuctu současných pracovníků Terahype) v době, kdy to ještě bylo studio zaměřené na mobilní hry. A s tímhle spojením se nešlo nezeptat na jednu věc. Madfinger se totiž nedávno přeorientoval na vývoj pro PC. „Mobilní trh je v prdeli,“ okomentoval rozhodnutí šéf studia Marek Rabas. „Na tom se s Markem neshodneme, mobilní hry stále dělají polovinu tržeb průmyslu,“ oponuje Matěj Mira s úsměvem.
„Když v Česku řeknete, že děláte free to play mobilní hru, tak jste trochu za padoucha. Lidé je ani moc nechtějí dělat, je to pro ně ‚hraní na záchod‘, není to ‚pravé hraní‘,“ říká se smíchem. Čím to? „Máme tu hrozně romantizované představy, protože v Česku vyšlo několik veleúspěšných prémiových her,“ vysvětluje s odkazem například na Kingdom Come: Deliverance 2 („Nejlepší hra, co jsem kdy hrál,“ říká Matěj.), Mafii nebo sérii Arma.
Když lidem ukážeme, jak ten byznys funguje, jsou strašně překvapení. S nadsázkou říkáme, že mobilní hry jsou perpetuum mobile na peníze.
Zároveň ale zmiňuje etablovaná a světově úspěšná česká studia zaměřená na mobilní hry – třeba Alda Games, NOXGames či Tinysoft (všechny shodou okolností taktéž z Brna) či Flyboys Games. „Jenže o nich není tolik slyšet, k úctyhodnému zisku totiž nepotřebují onu velkou premiéru jako klasické hry. Mobilní studia jsou tak často firmy bez potřeby většího PR,“ doplňuje manžela Eva.
Jenže ani tento výdělečný potenciál zatím mobilní hry v Česku na větší výsluní nedostává. „Ačkoliv světově platí, že jsou tahouny herního průmyslu. Zatímco u nás se o ně málokdo opravdu vážně zajímá,“ říká Matěj Mira. „Což platí například pro investory. Těch je v Česku obecně v herní branži málo. A těch, kteří by rozuměli mobilním hrám, ještě méně,“ doplňuje ho manželka Eva.
„Přitom když někomu odkryjeme, jak ten byznys funguje a jak finančně zajímavý je, tak jsou lidé strašně překvapení. S nadsázkou říkáme, že to je perpetuum mobile na peníze. Strop má tenhle byznys nesmírně vysoko,“ dodává. „Ale zároveň je to nesmírně kreativní práce, jejíž výsledky hráčům přináší zábavu a odreagování. Navíc primárně zdarma,“ připomíná v základu bezplatnou povahu Boom Castlu.
„Lidé platí, protože je naše hra baví a chtějí nás podpořit. Ne protože by museli. Že se jí finančně daří, bereme jako známku toho, že je fajn a snad ji děláme dobře,“ uzavírá Eva Mira, spoluzakladatelka Terahype. Studia, které svůj stroj na peníze ještě neroztočilo do nejvyšších otáček.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.