Moderní hotel na samořídících kolečkách. Americký architekt ukazuje budoucnost cestování
Ať už jde o auta, lodě, letadla nebo autobusy, všem těmto dopravním prostředkům je přisuzována samořídící budoucnost, která se díky nezastavitelným technologickým pokrokům pomalu blíží. Cíl tohoto trendu je zřejmý: lidem usnadňovat a zpohodlňovat život, s čímž se pojí i interiér daného prostředku. Ten designér a architekt Steve Lee pozvedá na doslova hotelovou úroveň.
V rámci svého kanadského designového studia Aprilli Design Studio navrhl koncept speciálního samořídícího vozu, který má pasažérům sloužit jako mobilní hotel. Nazval jej jako ATS (Autonomous Travel Suite) a aby dostál své podstaty, vybavil tento modul vším potřebným, co host od hotelového pokoje může očekávat.
Součástí tak má být nejen minimalisticky provedená ložnice včetně postelí s pěnovými paměťovými matracemi, ale také pracovní místo, malá vybavená kuchyň, sprcha, toaleta a takzvaná zábavní zóna pro sledování filmů nebo hraní her. Pro zvýšení komfortu cestujících Lee také počítá s panoramatickými ovladatelnými okny.
Velikostně pak ATS má ideálně sloužit jak sólo cestovatelům, tak i rodinám s dětmi, které bude chtít v tomto futuristickém vozítku vyrazit na výlet. Ostatně to je i Leeova vize – nabídnout cestujícím ideální (a bezpečný) prostředek pro cestování, jenž má být navíc snadno ovladatelný skrze aplikaci, v níž si bude možné nastavovat trasu, zastávky a obecně cílovou destinaci.
„Zatímco se automobiloví designéři soustředí na vývoj pokročilých verzí klasických vozidel, já jakožto architekt vidím samořídící auta spíše jako mobilní pokoje,“ vysvětluje svůj záměr Lee. Na druhou stranu jeho ATS nemají být jen neustále na cestě. Kanadský designér navrhl také „doky“, respektive inovované verze skutečných hotelů, v nichž budou zahrnuty bazény, restaurace nebo fitness centra. Tam ATS může kdykoliv zajet a cestujícím tak nabídnout odpočinek od cest.
Nejdříve za 10 let
Vzhledem k tomu, že samořídící auta nebudou samozřejmostí ještě řadu let, Lee chce ATS dostat do plnohodnotného provozu až nejdříve za 10 let. Do té doby tak bude mít dostatek času nejen k projednání případných státních regulací pro operování s autonomními vozidly, ale také například k promyšlení, na jaký pohon by moduly jezdily.
Logicky se nabízí elektřina, s níž Lee trochu počítá, nicméně se nebrání ani vodíkovému pohonu, který by umožňoval delší dojetí bez nutnosti se zastavovat každých šest hodin u elektronabíječek. Co se pak týče prvních lokalit, debut by měla ATS zažít ve Spojených státech (konkrétně v New Yorku, Pittsburghu, Bostonu a Washingtonu D.C.), které mají být pro autonomní provoz ideální.
Foto: Aprilli Design Studio