Tvůrci českých atypických lyží Staki Controls chtějí na Kickstarteru vybrat 15 tisíc dolarů

Michal PtáčekMichal Ptáček

lyze
0Zobrazit komentáře

Crowdfunding se stal v posledních letech zcela bezpochyby jednou z nejpopulárnějších možností pro financování vlastních projektů. Tento koncept financování, kdy tvůrci, podnikatelé nebo vynálezci mají možnost od v podstatě neomezeného množství uživatelů získat finanční podporu výměnou za předčasný přístup k produktu a bonusům navíc, si čím dál tím více osvojují i české firmy, které z tohoto fenoménu těží.

Ostatně, například momentálně nejdiskutovatelnější počítačová hra současnosti Kingdom Come Deliverance od českého vývojářského studia Warhorse Studios je toho důkazem. I ta totiž před lety zahájila svoji cestu na crowdfundingovém portálu Kickstarter, kde tým v čele s vývojářem Danem Vávrou získal od uživatelů zhruba 37 milionů Kč.

prusa

Přečtěte si takéJosef Průša z Prusa Research: Máme nejlepší 3D tiskárny na světě, efektivita je pro nás více než designJosef Průša z Prusa Research: Máme nejlepší 3D tiskárny na světě, efektivita je pro nás více než design

Na Kickstarter nyní každopádně míří další český projekt, byť z úplně jiného oboru. Konkrétně česká firma Ski Progress, která zde chce vybrat 15 tisíc dolarů pro výrobu svých atypických sjezdových lyží Staki Controls. Ty se ve srovnání s klasickými lyžemi odlišují speciální koncovkou v podobě stabilizační patky, která fanouškům sjezdového lyžování zajišťuje bezpečnější jízdu. Odlišná je také jejich délka, která činí necelý 1 metr a zjednodušuje tak jejich přepravu.

„Slitinová patka je upevněná na konci lyže a má stabilizační funkci. Díky ní se lyžař ani při náročné jízdě nezaklání, ale naopak se vrací vlivem setrvačnosti přirozeně zpět do bezpečné, stabilní polohy. Proto jsou tyto lyže vhodné nejen pro začátečníky, ale i pro zkušené sjezdaře, kteří s oblibou jezdí na neupraveném terénu“, komentuje novinku šéf firmy David Rubek

lyze2

Staki Controls

Česká společnost už nějaký čas své Staki lyže vyrábí, nový model, se kterým chce ale na Kickstarteru vybrat poměrně skromných 15 tisíc dolarů, v přepočtu cca 310 tisíc Kč, má oproti předchozím modelům vylepšenou stabilizační patku, která je s lyží propojená a díky tomu nejen estetičtější, ale také údajně funkčnější. Lyže mají také zároveň posuvné bezpečnostní vázání, které se přizpůsobí jakékoliv velikosti lyžařských bot.

stakim

Prototyp lyží podle David Rubka vznikal zhruba 2 roky, s tím, že momentálně probíhá jeho testování v rakouských Alpách.

„Bylo to mimořádně náročné, a to jak časově, tak zejména finančně. Z našeho pohledu se jeví americký trh jako nejprogresivnější a zároveň otevřený novým vymoženostem,“ vysvětluje David Rubek důvod, proč se firma rozhodla jít právě na americký Kickstarter

V případě úspěšné kampaně, ve které se české firmě už během prvního dne podařilo vybrat zhruba polovinu požadované částky, by lyže měly oficiálně zamířit do prodeje 19. dubna. Uživatelé, kteří se kickstarterové kampaně zúčastní, si je však mohou předobjednat už nyní.

Kampaň na Kickstarteru najdete zde.

Samořídící automobil Uberu zabil v USA ženu. Byla ovšem na vině opravdu technologie?

0Zobrazit komentáře

Když médii během včerejšího dne proběhla informace o tom, že se stal Uber a jeden z jeho samořídících automobilů Volvo součástí smrtelné nehody s chodkyní, šlo o novinářskou senzaci, které se chytlo snad každé větší médium v Česku i zahraničí. Šlo ovšem o prvotní zprávu, podle které bylo velmi jednoduché autonomní technologii či samotný Uber okamžitě odsoudit.

Po určitém časovém odstupu jsou ale jasnější bližší informace, které dávají případu novou tvář. Vše se odehrálo v neděli večer ve městě Tempe, v americkém státě Arizona, když 49letá Elaine Herzberg přecházela jednu z tamních ulic, vedoucí po boku své kolo. Samořídící automobil Uberu se pohyboval v místě rychlostí zhruba 65 kilometrů za hodinu a dle všeho takřka vůbec nezpomalil.

gates

Přečtěte si takéInvestiční fond, na němž se podílí Gates, Bezos a Zuckerberg, získává prvních 100 milionů dolarůInvestiční fond, na němž se podílí Gates, Bezos a Zuckerberg, získává prvních 100 milionů dolarů

Dle policejního vyjádření, které prozatím nepracuje s daty, jež nasbíral autonomní vůz ani řidič v něm, je zřejmé, že není s největší pravděpodobností chyba pouze na straně samořídící technologie, ale spíše situace jako takové. Herzberg totiž přešla na ulici z temného stínu v nepřehledném a hůře osvětleném místě, navíc mimo přechod, což je ve městě Tempe jedna z vůbec nejčastějších příčin nehod na silnicích. Dle mluvčího policie by se podobná nehoda odehrála i v případě, že by za volantem seděl člověk.

abc15

Záběr z místa nehody

Uber celou situaci potvrdil a s okamžitou platností pozastavil veškeré další testy autonomních vozidel, dokud nebude jasné, v čem se stala chyba. Výrobci vozidel, konkrétně Volvo, Ford či Toyota, které dodávají automobily pro Uber, situaci odmítli s ohledem na možné omezení dodávek komentovat.

Špatné načasování

Zpráva přišla v době, kdy se postupně Uberu dařilo získávat svoji reputaci zpět po četných skandálech a zároveň poté, co technologie zažívala své nejdelší období bez nějakých závažnějších incidentů. Podpora pro autonomii přichází od čím dál více států a měst a i touto situací se doufejme technologie okamžitě neodsoudí. Stát Kalifornie navíc plánuje během několika příštích týdnů oficiálně povolit autonomní řízení, což je skvělý krok například pro Teslu – prozatím není informace o tom, že by tato situace rozhodnutí nějak ovlivnila.

uberself

Autonomní vozidlo Uberu

Nyní se vlastně neví, co bude dál a hodně bude záležet i na oficiálním výsledku vyšetřování a detailní analýze dat, které vozidlo sbírá. Jedno ovšem jasné je, lpění na jakési možné záchraně před podobnou situací postavením lidského řidiče za volant ke kontrole a potenciálnímu převzetí řízení, moc nefunguje.

40 tisíc versus jedna

Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že technologie má prozatím statisticky mnohem lepší výsledky než běžní řidiči. Jen v USA za minulý rok na silnicích zemřelo přes 40 tisíc lidí, z toho 600 chodců, a i přes nejrůznější podpůrné prostředky si města neví rady, jak naložit se snížením takto ohromného čísla. Samořídící technologii tak dost pravděpodobně budou stále dávat zelenou, dokud se neobjeví další případy, které by teorii o potenciálně bezpečnější dopravě vyvrátily nadobro.

khosrowshahi

Dara Khosrowshahi, současný CEO Uberu

Nehoda Uberu je v tomto ohledu první na světě, autonomní vůz totiž sice boural a narazil na další komplikace, ale ještě nikdy nikoho neusmrtil. Na podrobnější analýzu situace si ale budeme muset ještě jeden či dva dny počkat. Pokud by ovšem opravdu chyboval čistě autonomní vůz, bylo by zajímavé sledovat následující právní kroky a určení viny.

copy-of-dejvice-catering

Přečtěte si takéSnaží se byznys skloubit s mateřstvím. Tady jsou její čtyři tipyVybudovala mentoringový byznys, teď se ho snaží skloubit s mateřstvím. Sepsala čtyři tipy, jak na to

Vyjádření CEO Uberu Dara Khosrowshahiho na Twitteru:

Foto: Uber, Reprofoto / ABC15