Nejbohatší Češi se předhání v konání dobra. Kellnerovi loni darovali 133 milionů, Křetínský 232 milionů

Nadace nejbohatší rodiny v Česku již věnovala na dobrou věc téměř dvě miliardy korun. Daniel Křetínský zase staví největší firemní nadaci u nás.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kretinsky-kellnerova

Foto: Sparta Unlimited / PPF / CzechCrunch

Daniel Křetínský a Renáta Kellnerová

0Zobrazit komentáře

Podpora vzdělávání, peníze pro pozůstalé rodiny s nezaopatřenými dětmi či pomoc osaměle žijícím seniorům, a to v celkové výši 365 milionů korun. Taková je souhrnná bilance, pokud sečteme loňskou činnost nadací, za nimiž stojí ti nejbohatší Češi a Češky. Nadace The Kellner Family Foundation rodiny Kellnerových oznámila, že v loňském roce věnovala na podporu tří svých vzdělávacích projektů a na individuální dary 133 milionů korun. Svou výroční zprávu zveřejnila také nadace EP Corporate Group, za níž stojí Daniel Křetínský. Na na své programy v loňském roce přerozdělila více než 232 milionů korun.

Rodina Kellnerových se věnuje filantropii od roku 2002. V rámci své rodinné nadace podporují děti a mladé lidi, kteří se vzdělávají ve veřejném i soukromém školství, přičemž za dvaadvacet let věnovali Kellnerovi prostřednictvím svých nadací Educa a později The Kellner Family Foundation na filantropii celkem 1,98 miliardy korun.

Zakladatelkou nadace a předsedkyní správní rady je Renáta Kellnerová, která je podle žebříčku magazínu Forbes nejbohatší Češkou a společně s rodinou ovládají po skonu Petra Kellnera investiční skupinu PPF.

V roce 2023 podpořila Nadace The Kellner Family Foundation celkem 73 studentek a studentů na osmiletém gymnáziu Open Gate, za jehož vznikem a provozem stojí právě rodina Kellnerových. Podpořeno bylo také dalších 63 Češek a Čechů na zahraničních i českých vysokých školách a 106 českých veřejných základních škol zapojených do projektu Pomáháme školám k úspěchu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z celkového objemu 133 milionů korun mířilo 40 milionů pro veřejné základní školy, 38 milionů na stipendia pro studenty gymnázia Open Gate, 13,5 milionu na granty pro české studenty v rámci projektu Univerzity a 41,5 milionu v rámci dalších darů institucím i jednotlivcům z oblasti vzdělávání, kultury, sportu nebo podpory zdraví. Pro srovnání, v roce 2022 nadace podle dřívějších informací rozdělila 159 milionů korun, v předchozích letech to bylo kolem 90 milionů korun.

„Naším cílem je pomáhat dětem a mladým lidem bez ohledu na jejich výchozí pozici získávat příležitost k osobnímu rozvoji, vzdělání a naplnění jejich snů. Pro mě osobně je důležité, že naše aktivity studentům umožňují poznávat, co je zajímá a baví a čemu se chtějí v životě věnovat. Aby se nebáli změn, ale viděli v nich nové příležitosti. Chtěla bych, abychom našimi projekty zasáhli mladé lidi ze všech regionů Česka a aby se do nich naši absolventi v dospělosti vraceli a uplatňovali tam svoje znalosti a zkušenosti ve prospěch místní komunity,“ říká Tereza Bůžková, výkonná ředitelka Nadace The Kellner Family Foundation.

Do filantropie se prostřednictvím nadace EP Corporate Group v posledních letech opřel také Daniel Křetínský, kterého Forbes ve svém žebříčku označuje jako druhého nejbohatšího Čecha. Nadace spadající pod hlavičku skupiny EPH vznikla v roce 2021 a během let 2022 a 2023 vynaložila na pomoc potřebným již přes 315 milionů korun, čímž podpořila na 170 pozůstalých rodin, přes 150 organizací a více než dvacet veřejných poraden pro pozůstalé. Dlouhodobě se totiž zaměřuje na pomoc pozůstalým rodinám s nezaopatřenými dětmi, kde zemřel jeden nebo oba rodiče, a na podporu osaměle žijících seniorů.

renata-kellnerova

Přečtěte si takéKellnerová v PPF úřaduje naplno. Rozhodování je hlavně na mně, říkáRenáta Kellnerová už v PPF úřaduje naplno. Rozhodování z pohledu akcionářů je nyní hlavně na mně, píše

„Naším cílem je pomáhat pozůstalým rodinám, které se nikoliv vlastní vinou dostaly do složité životní situace, ať už finančními prostředky na zajištění chodu domácnosti či psychologickou podporu ve veřejných poradnách. Kromě toho se snažíme rovněž zajistit důstojné stáří našim seniorům, kteří si díky našim příspěvkům mohou dovolit péči ve svém domácím prostředí, kde se cítí komfortně,“ uvedly ředitelky nadace Jitka Pražáková a Petra Kačírková. Cílem nadace EP Corporate Group je stát se největší firemní nadací v Česku.

V loňském roce nadace EP Corporate Group podpořila v rámci Programu pro pozůstalé rodiny celkem 143 rodin, mezi které rozdělila více než 90 milionů korun. Oproti roku 2022 se jedná o nárůst o více než 70 milionů. Na dostupnost psychosociální péče pro pozůstalé mířilo dalších téměř devět milionů, které umožnily hospicům otevření jednadvaceti veřejných poraden. V rámci Programu pro seniory nadace podpořila celkem čtyřicet neziskových organizací, které pomáhají seniorům v jejich domácím prostředí, a sedmnáct dobrovolnických organizací, které pomáhají seniorům snížit jejich sociální izolaci.

OpenAI spustilo vlastní internetový vyhledávač s umělou inteligencí. Jde proti Googlu, ale i Microsoftu

Nástroj jménem SearchGPT má zatím k dispozici 10 tisíc testerů. Služba slibuje, že bude nabízet komplexní výsledky včetně kontextu informací.

Luboš KrečLuboš Kreč

searchgpt2

Foto: OpenAI / CzechCrunch

Internetový vyhledávač SearchGPT od OpenAI pohání umělá inteligence

0Zobrazit komentáře

Nejdiskutovanější a pravděpodobně i nejhodnotnější startup dneška, společnost OpenAI, vypustila do světa, byť zatím v testovacím režimu pro zhruba deset tisíc uživatelů, vlastní internetový vyhledávač. O tom, že se k takovému kroku chystá, se už nějakou dobu vědělo. Jde o přímý konkurenční útok hlavně na Google, ale částečně i na Microsoft, který je hlavním investorem ve firmě a její technologie postupně implementuje do svých produktů a služeb.

Hlavní rozdíl oproti tradičním vyhledávačům je, že když zadáte nějaký výraz třeba do Googlu, objeví se vám především výpis linků, v nichž jsou nahoře obvykle umístěné ty sponzorované. SearchGPT je designovaný tak, že s prolinkem poskytne i základní informace a kontext. Takový je aspoň předpoklad a tak vypadají propagační materiály, které OpenAI k novince vydalo.

Nezávisle se to zatím nedá moc ověřit, protože vyhledávač je k dispozici jen omezenému množství testerů, podle serveru The Verge jich je deset tisíc. Při žádosti o zařazení na waiting-list pak servery OpenAI hlásí, že jsou přetížené, zřejmě z extrémního zájmu uživatelů.

OpenAI si dřív podobně jako jiné firmy aktivní na poli umělé inteligence, typu Alphabet nebo Midjourney, několikrát naběhlo tím, že spoléhalo na data či údaje od médií, aniž by se s nimi dohodlo na spolupráci. Nyní už předem ohlásilo, že SearchGPT vychází z obsahu partnerů, jako jsou deník The Wall Street Journal, agentura AP nebo digitální mediální dům Vox.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

No a co o SearchGPT píše přímo ChatGPT, když jsme jej požádali, aby zpracoval kratší text o novince z jejich společné dílny?

***

OpenAI nedávno představilo svůj nejnovější nástroj SearchGPT, který je navržen k tomu, aby konkuroval stávajícím vyhledávacím gigantům, jako jsou Google a Microsoft Bing. Tento inovativní nástroj kombinuje pokročilé schopnosti generativní umělé inteligence s tradičními vyhledávacími funkcemi, což uživatelům umožňuje získávat přesnější a kontextově relevantnější informace.

SearchGPT je postaven na architektuře GPT-4, která umožňuje lépe porozumět složitým dotazům a poskytovat sofistikovanější odpovědi. Na rozdíl od tradičních vyhledávačů, které často vracejí odkazy na webové stránky, SearchGPT dokáže generovat ucelené odpovědi přímo ve vyhledávacím poli, čímž šetří čas a zvyšuje efektivitu.

Jedním z hlavních cílů tohoto nástroje je zlepšit uživatelskou zkušenost tím, že poskytuje nejen rychlé, ale i vysoce kvalitní informace. Tento krok přichází v době, kdy se stále více technologických firem snaží integrovat umělou inteligenci do svých produktů a služeb, aby lépe konkurovaly na dynamickém trhu.

navrh-bez-nazvu-1

Foto: OpenAI

Náhled výsledků vyhledávání v SearchGPT

Konkurence v oblasti vyhledávání je intenzivní, přičemž Google dlouhodobě dominuje s více než 90% podílem na trhu. Microsoft se svým Bingem se také snaží získat větší podíl, zejména díky partnerstvím a integracím s dalšími produkty. S příchodem SearchGPT se však očekává, že trh vyhledávačů by mohl zaznamenat významné změny.

Zavedení SearchGPT také naznačuje posun směrem k personalizovanějším a kontextově citlivějším službám, které dokážou lépe reflektovat individuální potřeby uživatelů. Tento nástroj má potenciál stát se důležitým hráčem na poli vyhledávání, a to nejen díky svým technologickým schopnostem, ale i díky rostoucímu zájmu o AI technologie v běžném životě.