Nejlepší jezdec rallye mění gumy. Sébastien Loeb chce pokořit věhlasný Dakar v syntetické Dacii

V jakém modelu pojede, se zatím neví, předpokládá se upravená verze Dusteru. V dakarském týmu Dacie bude i Španělka Cristina Gutiérrezová.

Filip HouskaFilip Houska

loeb

Foto: Dacia / Midjourney

Sébastien Loeb s modelem od Dacie (vyrobeným umělou inteligencí)

0Zobrazit komentáře

Devětkrát vyhrál titul mistra světa a na svém kontě má osmdesát výher v závodní sérii WRC. Proto je francouzský jezdec Sébastien Loeb považován za nejlepšího závodníka současnosti. Jen o klasickém rallye ale jeho profesní život není – před několika lety se rozhodl testovat své schopnosti také na nejnáročnějším vytrvalostním závodu planety, věhlasném Dakaru. A ani příští rok na něm nebude chybět, byť za volantem vozu automobilky, u které by to jen málokdo čekal.

Původem rumunská automobilka Dacia byla dlouhé roky synonymem aut pro nenáročné, zpravidla městské řidiče. V poslední době se ale značka, která od konce devadesátých let patří francouzskému Renaultu, snaží zaujmout i jinak – třeba modely Duster a Jogger jsou oblíbené mezi zákazníky, kteří častěji vyráží na nezpevněné silnice. Pro příští rok chce Dacia svou náklonnost k terénům posunout na novou úroveň. Tu dakarskou.

Slavný vytrvalostní závod, který rok co rok ověřuje schopnosti závodníků a vozidel v extrémních podmínkách, se v lednu pojede v Maroku. A právě tento ročník bude debutový i pro Dacii, za jejíž tým pojedou dva jezdci – Sébastien Loeb a Cristina Gutiérrezová. Zatímco první jméno je ve světě rallye ikonou, jednatřicetiletá Španělka má před sebou ještě velkou kariéru. Předloni se například stala teprve druhou ženou v historii Dakaru, která dokázala vyhrát etapu.

„Dacia a Dakar se k sobě dokonale hodí,“ řekl při odhalení dakarského týmu Denis Le Vot, šéf Dacie. „Je to nejen test skutečné robustnosti značky, ale také důkaz našeho závazku k nízkouhlíkové mobilitě. Účast na Dakaru s technologií syntetických paliv nás velmi těší. Dacia je spolu s nejlepším týmem a jezdci ve hře vážným soupeřem,“ doplňuje. A jeho citace přináší minimálně jeden zajímavý parametr, se kterým se automobilka na nervy drásající závod vydá.

dacia_1

Foto: Dacia

Futuristická Dacia Manifesto

Vzhledem k tomu, že je Rallye Dakar přehlídkou výkonných strojů všeho druhu (od motocyklů přes automobily až po nákladní auta), pod náporech jejich zplodin dostává zabrat i životní prostředí. A když se do toho přičte i logistika týmů, jejich zázemí či výroba komponent, závod nejde zrovna s ekologickými vizemi světa. Proto i Dacia přemýšlí nad tím, jak planetě ulevit. A výsledkem má být motor spalující syntetické palivo vyrobené z vodíku a oxidu uhličitého.

Sám Le Vot během tiskové konference řekl, že bez syntetického paliva by se na Dakar nevypravili. Pro tým ho zajistí saúdskoarabská petrolejářská firma Aramco. Dost možná to nejdůležitější, co se závodu týče, ale zatím pořád není jasné – s jakým vozem se Dacia na nebezpečnou trať vypraví. S velkou pravděpodobností ale nasadí model, který dostane jméno po oblíbeném SUV, Dusteru.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro tvorbu speciálu kategorie T1+ se spojila s britskou společností Prodrive, která má s motorsportem desítky let zkušeností a od roku 2020 je zapojena do většiny dálkových rallye, Dakaru nevyjímaje. Ostatně za Prodrive jezdil v letech 2021 až 2023 i samotný Loeb, který se za výsledky, které pod jejími křídly dosáhl, nemusí vůbec stydět – letos skončil na celkově druhém místě. A když je řeč o minulých ročnících, ani Dacia vlastně není úplným nováčkem.

V roce 2013 se totiž na Dakaru v Jižní Americe poprvé představil speciál Duster, tehdy ale pod hlavičkou Renaultu, nikoliv Dacie, která Duster prodávala pod tímto jménem na evropských trzích. Příští rok tak půjde o premiérový start Dacie jako takové.

Na dresu Sparty bude sázkovka Betano, jejíž část patří Komárkovi. Chce se tím pořádně ukázat Česku

Fotbalová Sparta by měla lukrativním dealem s řeckou sázkovkou srovnat krok s rivalem ze Slavie. Betano nahrazuje českou jedničku Tipsport.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

betano-sparta

Foto: AC Sparta Praha

Novým generálním partnerem Sparty je Betano

0Zobrazit komentáře

Fortuna, SynotTip, SazkaBet, Tipsport a teď Betano. Tradice sázkových kanceláří jako nejsilnějších a nejviditelnějších sponzorů tuzemského sportu je silná a právě v úvodu zmíněném pořadí se jednotlivé sázkovky vystřídaly jako hlavní partneři také na dresech fotbalové Sparty. První čtyři jsou hráči z Česka, až poslední Betano přichází jako první zahraniční společnost poté, co se u nás uvolnila licenční pravidla. Řecká sázkovka rychle roste po Evropě, na hrudi ji nosí několik fotbalových klubů a Sparta je pro ní teď velkou příležitostí, jak se pořádně ukázat místnímu publiku.

Zajímavý je celý deal také pro samotnou pražskou Spartu, která se letos po více než čtyřech letech rozloučila s titulárním partnerem, Tipsportem. Detaily partnerství dlouhodobé sázkové jedničky v Česku a úřadujícího českého mistra nejsou známy, díky nové tříleté smlouvě s Betanem by si však podle informací CzechCrunche měla sparťanská kasa významným způsobem polepšit. Finanční parametry by měly být v případě Sparty a Betana srovnatelné s dealem, který předloni vyjednala konkurenční Slavia s investiční platformou eToro.

Ani SK Slavia Praha oficiálně neprozradila, kolik jí současný generální partner v podobě eTora přináší. Podle informací CzechCrunche měla izraelská investiční platforma v roce 2021 podepsat stejnou smlouvu jako se Slavií také s rumunskou Kluží. Ta podle Eurosportu ročně inkasovat 1,8 milionu eur, v aktuálním přepočtu přes 42 milionů korun. Řádově mezi 40 až 50 miliony korun ročně by nyní díky dealu s Betanem měla dostat také Sparta, která nového partnera ukázala na dresu nad svým stadionem na Letné, kam ho vynesl vrtulník.

„Příchod značky Betano na pozici generálního partnera je výsledkem naší dlouhodobé koncepční práce v komerční oblasti. Velmi rychle jsme si v rámci jednání dokázali získat důvěru partnera, který ocenil náš inovativní přístup k marketingu a komunikaci. To se brzy projeví také v prvních aktivacích, které již společně připravujeme,“ říká k uzavřenému partnerství nový generální ředitel Sparty Tomáš Křivda, který měl dosud na starosti komerční úsek a od 1. července se posunul v klubové hierarchii na nejvyšší stupínek. Větší podrobnosti včetně finančních parametrů Sparta oficiálně nesděluje.

betano-sparta2

Foto: AC Sparta Praha

Sparta představuje nový dres a generálního partnera

Příležitost je to také pro Betano, které při svém loňském vstupu na český trh mluvilo o velkých plánech s tím, že se chce poprat s Tipsportem a Fortunou, dvěma tradičními sázkovými hráči v Česku, kteří tady celý trh ovládají. V některých jiných zemích si už Betano, které patří skupiny Kaizen Gaming, podařilo silnější pozici vybudovat.

Na domácím řeckém a také kyperském trhu skupina, v níž drží prostřednictvím své skupiny Allwyn téměř 37% podíl jeden z nejbohatších Čechů Karel Komárek, operuje pod názvem Stoiximan. Se značkou Betano pak expanduje po Evropě a online sportovní hry a sázení aktuálně nabízí v jedenácti zemích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Silnou pozici má například v Portugalsku, kde Betano na dresech nosí fotbalisté FC Porta či Sportingu Lisabon. Řecká sázkovka spolupracuje také s brazilským Fluminese FC, byla oficiálním partnerem mistrovství světa v Kataru a před rokem se začala opírat i do českého trhu. „Betano útočí na pozice tuzemských sázkových obrů,“ stálo loni v srpnu v titulku Týdeníku Hrot s tím, že se chce tato sázkovka poprat o nejzásadnější marketingová partnerství ve sportu, která v Česku leží ve fotbale jakožto nejsledovanější hře.

V prvním roce se podařilo uzavřít několik prvních dealů a propojení se Spartou, o němž se dlouho spekulovalo, ukazuje, že to Betano v Česku myslí vážně. Podíl v mateřské skupině Betana má sice Allwyn, ale na řízení firmy ani strategických rozhodnutích o expanzi se podle dostupných informací nepodílí. Šéf českého zastoupení Betana Roman Maco loni v září v rozhovoru pro Forbes vysvětloval, že se jeho firma neustále rozhlíží, kam dál jít, přičemž obvykle míří do regulovaných sázkových trhů.

slavia-etoro

Foto: Petr Končal/SK Slavia Praha

Hlavním partnerem SK Slavia Praha je eToro

„V Česku byla regulace dosud velmi tvrdá, ale letos (rok 2022 – pozn. red.) padla podmínka, že registraci musí nový klient dokončit fyzicky na pobočce, která vstup na trh pro výhradně onlinové hráče prakticky znemožňovala,“ připomněl Maco s tím, že neví o žádném jiném trhu, kde by takhle významně dominovaly dvě společnosti, tedy Tipsport a Fortuna. Právě na jejich dlouho takřka neotřesitelnou pozici chce Betano zaútočit.

Loni podepsalo partnerství s fotbalovou Viktorií Plzeň, hokejovou Kometou Brno a spolupráce se Spartou ho v rámci propagace vlastní značky opět posune o něco výš. „Především chci zdůraznit, že strategií Betana na všech trzích, kde působí, je jít s top týmy. Loga konkurence se objevují na dresech množství klubů ze střední a spodní části tabulky či druhé ligy a já vzkazoval vedení, že částka za top klub je zhruba ekvivalentem částky za pět klubů ze středu tabulky,“ vysvětloval pro Forbes Maco.

sparta-slavia

Přečtěte si takéCo čeká český fotbal? Sparta na Strahově a stovky milionů za TV právaJaká je budoucnost českého fotbalu? Sparta na Strahově a stovky milionů korun za televizní práva

house-of-cards-kevin-spacey-3

Přečtěte si takéKevin Spacey převzal cenu v Cannes. Do Hollywoodu má ale dalekoKevin Spacey převzal cenu v Cannes a děkuje, že může znovu pracovat. Do Hollywoodu má ale daleko

Dalším cílem by pro Betano mělo být titulární partnerství s nejvyšší fotbalovou soutěží, kde dobíhá stávající smlouva Fortuně. Právě po druhé největší sázkové kanceláři v Česku se dnes první liga jmenuje a v kuloárech se mluví o tom, že souboj mezi Tipsportem, Fortunou a Betanem by mohl být velmi zajímavý.

„Skvělé kluby jsou často obsazené konkurencí, ale to neznamená, že o ně nemáme zájem. Už pro příští sezónu chystáme velké věci. Ještě nejsme na konci nákupního seznamu,“ říkal šéf českého Betana letos v květnu v rozhovoru pro magazín Marketing & Media. Ani domácí konkurence nespí a lze očekávat, že souboje o lukrativní pozice v českém fotbale budou pokračovat.