Nová Zlatovláska dojímá jen sama sebe. Nezvládá být klasickou pohádkou ani komedií s hláškujícím psem

Moderní adaptace klasické pohádky míchá komediálního psa, zpomalené akční záběry, melancholického Jiříka i nezajímavou princeznu.

Michal MančařMichal Mančař

zlatovlaska-regular

Foto: Bioscop / Three Brothers Production / Jiří Jevický

Kráska Zlatovláska neboli Jasmína Houfová v nové české pohádce

0Zobrazit komentáře

Ve druhé řadě kina seděla starší paní, která co pět minut ozařovala zbytek sálu svým telefonem. Ať už psala vnoučatům, nebo dělala cokoliv jiného, nejspíš se za ty dvě hodiny nové Zlatovlásky bavila víc než zbytek diváků při pouhém sledování samotného filmu.

Pojďme ale začít pozitivně. Je to přece jen pohádka. Nová Zlatovláska, která přichází 52 let po té s Petrem Štěpánkem, má velkorysou výpravu a dokáže okouzlit. Občas. Scenáristka Lucie Konášová to pojmenovala docela přesně, když po projekci hovořila o tom, že film má prvky až rytířské romance. Místy opravdu okouzlí romantickou poetikou, kde sluncem zalitá krása a dobro jsou absolutní, zlo černočerné a hudební podkres dojemný.

Jenže tím se dostáváme k prvnímu průšvihu. Protože takovouhle scénu pokaždé vystřídá nějaký humor s mluvícím psem a jeho hláškováním. To nutně neznamená, že je sám o sobě otravný. Jenže působí jako z úplně jiného filmu. A jasně, mluvení se zvířaty je v jádru Zlatovlásky. Ale ze psího parťáka na všechny světové strany stříká snaha zapůsobit na ty děti, které nepropadly předchozím okamžikům, kdy film dojímá sám sebe přeslazenou pohádkovostí.

Ta se koncentruje kolem postavy Jiříka v podání Tomáše Webera. Ten v sobě bezesporu má něco, co by se dalo velice zajímavě využít. Jenže tady dostává prostor akorát k tomu, aby byl melancholický, utrápený, místy až absurdně trpící a kuňkající, protože je semletý mlýnskými kameny dvou zlých vladařů. Ve slovech napsaných na stránkách knih takto vyhrocená póza fungovat může. Ve filmu, kde Jiříka vidíte a sledujete (a který to ředí komediálními prvky v čele se psem), bohužel moc ne.

V ostrém kontrastu je Marek Lambora jako Jiříkův přítel Štěpán, který je překvapivě živý a živelný a jeho postava projde nějakým vývojem. Až na překotný konec je občerstvení příběhu jeho postavou povedené. A co samotná Zlatovláska, které se zhostila Jasmína Houfová? Ta… tam… prostě je? Taky víceméně jen tiše trpí, protože má necitlivého otce – Petra Štěpánka (jiní herci nebyli k mání?), jehož uvolněnější projev se do takhle nalajnovaného filmu úplně nehodí – a hrozivého snoubence.

K tomu přičtěte další průšvih. Film se neobejde bez toho, aby do vás snad každou sekundu neládoval zpomalené záběry a hudbu. Jiřík a Zlatovláska spolu kráčejí v krásných zámeckých zahradách (samozřejmě při tom vnitřně trpí)? Svět se zpomalí, volume orchestru s nějakou rádobyemocionální muzikou jde doprava.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Děje se něco akčnějšího? Tak to aby každý skok, každý sek, každý pohyb byl pořádně pěkně zpomalený, aby si ho divák užil dosyta. Samozřejmě hudba v ten okamžik rozjede rádobydramatickou a ráznější melodii… A takhle je to neustále, bez přestání, bez pauzy. Bez přehnaného hudebního doprovodu se neobejde snad ani chůze z bodu A do bodu B.

Starší pohádky lze zmodernizovat. I překvapivě povedeně, jak nedávno ukázala animovaná (!!!) Pyšná princezna. A i Zlatovláska má nakročeno k zajímavé proměně. Výprava je na poměry českých pohádek velkorysá, čas od času se jí daří emoce dávkovat tak akorát, i když to většinou přehání. Jenže především platí, že Zlatovláska jako by nevěděla, čím chce být.

Míchá v sobě přinejlepším průměrnou snahu být filmem pro celou rodinu, pro dospělé otravným a pro děti možná zábavným filmem, pro nejmenší s mluvícím psíkem, ale i tak trochu tou starosvětskou, místy jakoby až upjatou pohádkou. Z knih, ne televizorů.

Nejvíc by jí ale slušelo vybodnout se na podlézání dětskému publiku a obléct si šat toho posledního střihu. Starého příběhu, kde dobro sice vítězí, ale doprovází ho varování a ponaučení, mnohdy i spousta zla či komplikací. Kde nejsou vtipkující psi. A kde prkenný Jiřík dává smysl.

Maják, pak Nosferatu, teď se filmař vydá za vlkodlakem. Jeho historická vize nás znovu uhrane

Robert Eggers má za sebou čtvrtý film, už od jeho debutu ale bylo jasné, že jde o unikátního tvůrce s vizí. Tu opět předvede v příběhu o vlkodlakovi.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

NOSFERATU

Foto: CinemArt

Lily-Rose Depp jako Ellen Hutter ve filmu Nosferatu

0Zobrazit komentáře

„Z představy natáčení auta se mi dělá nevolno a představa natáčení mobilu je moje smrt. V příběhu ze současnosti se ale telefon má objevit – to je prostě normální,“ řekl režisér Robert Eggers v nedávném rozhovoru pro Rotten Tomatoes, aby vysvětlil, proč jeho představivosti mnohem více vyhovuje natáčet filmy o dávných dobách. Jeho upírský horor Nosferatu i přes svoji pochmurnou atmosféru v posledních týdnech plní internetové memy, ale ne proto, že by se mu lidé smáli. Příběh o potlačené touze a posedlosti naopak silně rezonuje, i když je zasazený jakoby do cizího světa. A brzy se má režisér opět vydat daleko do minulosti při natáčení hororu o vlkodlakovi.

Zatím nelze zcela vyloučit, že takové rozhodnutí má něco společného se Stmíváním, kde se obě mytická stvoření setkala. Ostatně také Nosferatu představuje po postupné proměně upírů, kterou knižní a filmová tvorba výrazně posunula, návrat k jejich pojetí coby ztělesnění zla a nejtemnějších lidských tužeb. Zároveň je to logický krok tvůrce, jehož filmografie zatím patří k těm nejkonzistentnějším v Hollywoodu.

Začíná to už samotnými názvy filmů – Čarodějnice, Maják, Seveřan, Nosferatu… U nejnovějšího počinu se, zčásti s humorem, zčásti snad z nějaké cinefilní posedlosti, poukazovalo na fakt, že jde o první Eggersův snímek bez „The“ před jednoslovným názvem. Chystaný Werwulf bude podle všeho druhý.

Mnoho dalších informací se o projektu zatím neví. Podle serveru The Hollywood Reporter se příběh má odehrávat v Anglii někdy ve 13. století (Nosferatu je zasazen do 30. let 19. století, takže setkání vlkodlaka s upírem Orlokem neproběhne). Scénář si napsal přímo Eggers s islandským básníkem a spisovatelem Sjónem – oba spolupracovali už na vikinském příběhu pomsty Seveřan. Na velká plátna má Werwulf dorazit už příští rok, opět na Vánoce.

Scénář prý obsahuje dialogy ve staroangličtině s překlady a vysvětlivkami, zatím není jasné, jak je chtějí tvůrci převést na plátno. Takové otázky jsou ale pro Eggerse typicky spíš až druhotné. Na prvním místě pro něj vždy stojí co nejautentičtější vykreslení historie, a pokud by bylo po jeho, klidně i na úkor srozumitelnosti pro diváky. Právě díky tomu si rychle vytvořil pověst jednoho z nejosobitějších filmařů poslední doby.

Eggers vyrostl v Brooklynu a na první pohled vypadá jako vcelku obyčejný hipster, což už dávno neznamená nějak výlučnou estetiku nebo osobnost. Jeho zájmy a přístup k práci jsou ale natolik unikátní, že od jeho celovečerního debutu Čarodějnice bylo zcela jasné, že do budoucna půjde o jednoho z nejzajímavějších režisérů nové generace se silnou autorskou vizí. Přesně to se znovu a znovu potvrzuje s každým dalším filmem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Čarodějnice mnoho diváků zklamala, protože očekávali typický moderní horor, jen zasazený do období první poloviny 17. století. Místo toho dostali spíš znepokojivý folklórní příběh o postupném psychickém a spirituálním rozkladu jedné rodiny, která se po vyloučení z „civilizace“ střetne s tajuplným zlem v lesích. Hrdinové mezi spolu mluvili zastaralým jazykem, jemuž bylo často těžké rozumět, a jejich jednání vedlo hluboké náboženské přesvědčení.

Přestože Čarodějnice vznikla s poměrně úsporným rozpočtem čtyř milionů dolarů, zajistit financování na tak neobvyklý projekt trvalo přes tři roky. Po premiéře na festivalu nezávislého filmu v Sundance se ale prvotina takřka neznámého tvůrce okamžitě stala jedním z nejdiskutovanějších titulů, následovaly velmi pozitivní reakce kritiků i kasovní úspěch. Dnes se snímek objevuje na seznamech nejlepších hororů minulého desetiletí.

Následující Maják se vydal podobným směrem, a přece jinam. Černobílý film o dvou správcích odlehlého majáku propadajících šílenství si bere zjevnou inspiraci v Mazací hlavě Davida Lynche, ať už jde o silné vlivy surrealismu nebo práci se zvukem, kde nás místo pokaženého radiátoru a „dítěte“ terorizuje pravidelné hučení nautofonu. Oproti Čarodějnici je Maják šílenější, podivnější, ještě méně divácký, ale opět jde v jádru o odhalování temných zákoutí lidské duše vyvedené s naprostou oddaností autenticitě konce 19. století.

Seveřan se zase chlubil tím, že jde o historicky nejpřesnější zpracování vikinských mýtů. V jedné scéně se například na pozadí, napůl rozostřená, objevuje vikinská loď. Při natáčení by stačilo použít obyčejnou dřevěnou loď nebo ji doplnit až v počítači. Eggers ale trval na tom, aby se použila historicky přesná replika, který by pomalu uspěla i v muzeu.

Režisérův perfekcionismus a jasná vize se promítají také do stylu snímání. Dnes se běžně natáčí i více kamerami současně pro lepší „pokrytí“, tatáž scéna se zachycuje z různých vzdáleností a úhlů, pro některé případy se používá druhý štáb. Eggers a jeho dvorní kameraman Jarin Blaschke, jenž za Nosferatu dostal svoji druhou nominaci na Oscara (první byla za Maják), točí dlouhé, technicky složité záběry podle detailních storyboardů – kreseb záběrů, připomínajících komiksové zpracování filmu.

„Celý život jsem si říkal, jestli někdy budu točit něco, co mi bude připadat jako produkce Coppolovy Apokalypsy. Kdy se někdo opravdu snaží, má koule, sebejistotu a aroganci na to, aby řekl: ‚Chci natočit mistrovské dílo,‘“ řekl pro The New Yorker herec Ethan Hawke o práci na Seveřanovi. „Takže vidět někoho se do toho takhle pustit je jako seskok z nejvyššího můstku do vody,“ dodal.

Nosferatu má teď šanci získat čtyři Oscary za kameru, výpravu, kostýmy a masky. Podle mnoha by mu slušely i nominace za režii, hudbu nebo herectví pro Lily-Rose Depp, i stávající výsledek je ale velký úspěch vzhledem k tomu, že Akademie většinou horory spíš přehlíží. Pokud Eggerse nepostihne nějaký výrazný propad a na Oscarech bude coby hlavní tvůrce umělecky vytříbených filmů i nadále přehlížen, filmoví fanoušci se postaví spíš na jeho stranu.

Dnes málokdo pochybuje o tom, jak režisér přistoupí k Werwulfovi. Místo atraktivního mládence a digitálních sekvencí proměny se nejspíš můžeme těšit na hrůzné monstrum, skličující výpravu a reflexi jinak skrytých temných tendencí lidskosti. O to zajímavější je zpráva, že se Eggers má později ujmout i režie pokračování kultovního muzikálového fantasy Labyrint z roku 1986.