Po neúspěchu s Uberem slovinský výrobce elektroletounů Pipistrel mění kurz. Pasažéry střídají čínské balíčky

pipistrel-nuuva-v3004

Foto: Pipistrel

Pipistrel mění své směřování. Od přepravy osob se zaměřuje na přepravu zboží

0Zobrazit komentáře

Ještě v roce 2019 běželo ve slovinském Pipistrelu vše jako po drátkách. Firma vyvíjela jako jedna z mála leteckých společností plně elektrický letoun určený k přepravě pasažérů nad městy, v čemž jí značně pomáhalo partnerství s Uberem. V minulém roce však Uber přehodnotil své plány týkající se přepravy osob v oblacích a mimo prodeje leteckých taxíků Uber Elevate zpřetrhal i své vztahy s Pipistrelem.

Zakladatel slovinské společnosti Ivo Boscarol tak byl nucen učinit zásadní rozhodnutí. Buď složit karty, nebo překopat zaměření celého podniku a vydat se směrem, který slibuje šanci na úspěch i bez financí od Uberu. Rozhodnutí padlo na druhou variantu a Pipistrel Aircraft se odpoutal od myšlenky přepravy osob, jejíž zhmotnění by bylo v mnoha ohledech extrémně finančně nákladné.

Novým zaměřením Pipistrelu se stal vývoj a stavba futuristických dronů, které namísto osob budou přepravovat balíky se zbožím. Podle Boscarlových slov je tento segment z hlediska technického vývoje, bezpečnosti i splnění regulačních požadavků podstatně méně skličující než přeprava živých pasažérů nad městy.

Hlavním pěšákem, kterým chce Pipistrel v nově rozehrané partii táhnout, má být letoun Nuuva V300. Dle Boscarola stroj využívá poznatky z vyvíjeného vzdušného taxi, a to včetně konstrukce a pohonného systému. Pipistrel s ním navazuje na dlouholetou tradici vývoje elektrických letounů, kterým se věnuje už od roku 1989.

pipistrel-nuuva-v3001

Foto: Pipistrel

Vizualizace letounu, na kterém Pipistrel spolupracoval s Uberem

Za tu dobu společnost přivedla k životu hned několik elektrických strojů, mezi kterými vyniká například Pipistrel Velis Electro. Ten se dokonce může pochlubit titulem vůbec prvního plně elektrického letounu, kterému byla udělena certifikace od EASA, respektive Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví.

Pipistrel Nuuva V300 bude nejdříve nasazen v Číně. O jeho využití totiž projevila zájem společnost SF Express, tedy jedna z největších čínských kurýrních firem. Ta se nechala slyšet, že by v příštím desetiletí mohla vybudovat flotilu čítající až tisícovku strojů, které budou zpočátku ovládány člověkem. Ovšem časem by se měly spolehnout čistě na software.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Boscarol prozradil, že nebýt pandemie, výroba prvních kusů tohoto letounu by již nejspíše probíhala. Již od roku 2016 totiž společnost počítala s výrobou strojů právě v Číně. Z důvodu koronavirové krize však byly veškeré produkční plány na nějaký čas hibernovány a jejich „rozmrazování“ začalo až nyní. Letoun by si tak měl svůj první let odbýt počátkem příštího roku – do výroby pak vstoupit v roce 2023.

Z výrobní linky by tak již za dva roky měl začít sjíždět letoun vybavený osmi rotory E-811. Ty by měly být schopny dostat do vzduchu nejen váhu samotného letounu, ale také 300 kilogramů užitečného nákladu. Samotný dolet stroje je momentálně odhadován na 483 kilometrů. K jejich překonávání by měl stroji sloužit klasický vrtulový pohon postavený na spalovacím motoru.

pipistrel-nuuva-v3003

Foto: Pipistrel

Letoun by měl být schopen nést až 300 kilogramů nákladu

pipistrel-nuuva-v3005

Foto: Pipistrel

Cílem společnosti je časem nabízet několik variant letounu Nuuva

K novince Nuuva V300 chce pětašedesátiletý podnikatel časem nabídnout také letouny s extrémní vytrvalostí, díky čemuž by mohla vzniknout nová konkurence českému startupu Primoco UAV Ladislava Semetkovského. Podobně jako jejich letouny i ty od Pipistrelu by měly mít za úkol monitoring prostoru pod sebou. Boscarol se ovšem nevzdává ani myšlenky na přepravu osob.

Časem by rád trhu nabídnul letoun určený pro regionální přepravu až devatenácti osob, o jehož pohon by se měly starat vodíkové články. K naplnění těchto plánů však bude Pipistrel potřebovat dostatek financí, ke kterým by se Boscarol mohl dostat prostřednictvím prodeje části své firmy. Konkrétně je v současné době otevřen nabídnout 10 % svého podniku výměnou za částku minimálně 100 milionů eur (2,5 miliardy korun).

Ovládnou ulice kola, či elektroauta? Budou taxíky létat? Konference CzechCrunch Onlajn už dnes ukáže budoucnost dopravy

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

onlajn-top

Foto: CzechCrunch

Konference CzechCrunch Onlajn ukáže budoucnost dopravy

0Zobrazit komentáře

Budoucnost dopravy se týká nás všech, ať už chodíme pěšky, jezdíme na kole, sedíme za volantem, nebo využíváme MHD. Jak se budeme pohybovat nejen po městě za pár let? Ovládnou ulice elektromobily? Budou jezdit bez řidičů? Nebo dokonce létat? Na to se podíváme v průběhu naší konference CzechCrunch Onlajn, kde už dnes od 18 hodin vystoupí například zakladatel startupu Zuri Michal Illich, bývalý designér Tesly Otto Fabri či zakladatel Rekol Vít Ježek.

Přepravovat se potřebujeme prakticky denně, ať už za prací, nebo zábavou. Některým stačí dojít na místo určení pěšky, jiní potřebují kombinovat hned několik dopravních prostředků. Jedním z nejpalčivějších problémů je aktuálně doprava ve městech, která jsou často ucpaná auty, a řeší se, zda to vyřeší jejich regulace a třeba větší zapojení sdílených kol, koloběžek nebo skútrů.

Názory se přitom různí. Proto jsme si na další virtuální konferenci CzechCrunch Onlajn pozvali osobnosti, které budoucnost dopravy formují a s nimiž se blíže podíváme na to, co všechno nás v této oblasti čeká. Budeme řešit souboj elektromobilů na baterky a na vodík, sdílené dopravní prostředky všeho druhu i to, jestli ještě bude potřeba, abychom auto, kolo nebo koloběžku vůbec vlastnili.

on6-speakers

V pořadí šesté vydání konference CzechCrunch Onlajn se koná dnes od 18 hodin a sledovat ho bude možné živě na YouTube či Facebooku. Všechny důležité informace najdete na webu czechcrunch.cz/onlajn a těšit se můžete na osm inspirativních vystoupení, které by si neměl nechat ujít nikdo, koho zajímá, jestli bude ještě za pár let vůbec držet v ruce volant nebo zda města jednoho dne vystaví autům stopku.

Je třicítka nová padesátka? A proč se nemají rádi řidiči aut a bicyklů?

Když se řekne budoucnost dopravy, automaticky vytanou na mysli hlavně automobily. Celý sektor aktuálně přechází na motory s elektrickým pohonem, přičemž se diskutuje zejména o dvou tématech. Zda je to celé vůbec správně a také o tom, co vlastně má elektromotory pohánět.

Například v Toyotě ve velkém sází na vodík, kterému věří více než bateriím, a také o tom bude mluvit šéf tuzemského zastoupení japonské automobilky Martin Peleška. Otto Fabri nabídne svou zkušenost z Tesly, kde se podílel na designu prvního Modelu S, či Faraday Future, kde z bezprostřední blízkosti nahlédl na to, jak budoucnost tohoto oboru může vypadat.

V souvislosti s automobily se zejména v evropských městech řeší i to, zda náhodou třicítka nebude nová padesátka, tedy že se sníží maximálně povolená rychlost v ulicích. O tom, jak se budou města proměňovat, proč by se měla více otevřít občanům a dát menší prostor dopravním prostředkům, promluví expert na mikromobilitu Roman Meliška, který se tématem dlouhodobě zabývá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dopravu ve městech proměňují také služby sdílené mobility, kdy si lidé půjčují dopravní prostředky všeho druhu jen ve chvíli, kdy se potřebují někam přesunout. O tom, jak v Česku sdílené služby fungují a jakou mají budoucnost, promluví Šimon Čapek z carsharignu GreenGo, Tereza Veselá ze startupu Blinkee, který má v Praze elektroskútry, a Vítek Ježek z bikesharingu Rekola.

O někdy až nevraživém „souboji“ mezi řidiči automobilů a cyklisty v ulicích nejen našeho hlavního města budeme mluvit s Jakubem Ditrichem. Zakladatel projektu ekolo.cz se problematice cyklodopravy dlouhodobě věnuje a pokusí se vyvrátit mýty, které tvrdí, že Praha není pro bicykly vhodná. Třeba tím, že ukáže, jak to dělají v jiných městech a v čem to pomáhá samotnému městu, dopravě i lidem samotným.

A podíváme se také do vzduchu. Martin Fec z Charter Advisory promluví o tom, jak pandemie zamávala s leteckým byznysem a zda se teď i díky různým opatřením začne více létat soukromými letadly. Pro koho jsou vlastně private jety určené, kolik to stojí a proč se budou stále více sdílet?

Ještě dál do budoucnosti se dívá Michal Illich, který ve startupu Zuri vyvíjí a staví elektrické letadlo s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL). Právě tyto prostředky mají představovat budoucnost rychlé dopravy nejen ve městech, ale také mimo ně. Budeme se bavit o tom, jak se takový startup z Česka v obrovské globální konkurenci staví a kdy se letadlem od Zuri proletíme.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

Více informací a celý program naší živě vysílané konference najdete na webu CzechCrunch Onlajnu. Začínáme už dnes v 18.00.

Partnerem šestého CzechCrunch Onlajnu jsou společnosti Toyota, carsharing GreenGo a Charter Advisory, která zajišťuje privátní leteckou dopravu.

o6-par