Po neúspěchu s Uberem slovinský výrobce elektroletounů Pipistrel mění kurz. Pasažéry střídají čínské balíčky
Ještě v roce 2019 běželo ve slovinském Pipistrelu vše jako po drátkách. Firma vyvíjela jako jedna z mála leteckých společností plně elektrický letoun určený k přepravě pasažérů nad městy, v čemž jí značně pomáhalo partnerství s Uberem. V minulém roce však Uber přehodnotil své plány týkající se přepravy osob v oblacích a mimo prodeje leteckých taxíků Uber Elevate zpřetrhal i své vztahy s Pipistrelem.
Zakladatel slovinské společnosti Ivo Boscarol tak byl nucen učinit zásadní rozhodnutí. Buď složit karty, nebo překopat zaměření celého podniku a vydat se směrem, který slibuje šanci na úspěch i bez financí od Uberu. Rozhodnutí padlo na druhou variantu a Pipistrel Aircraft se odpoutal od myšlenky přepravy osob, jejíž zhmotnění by bylo v mnoha ohledech extrémně finančně nákladné.
Novým zaměřením Pipistrelu se stal vývoj a stavba futuristických dronů, které namísto osob budou přepravovat balíky se zbožím. Podle Boscarlových slov je tento segment z hlediska technického vývoje, bezpečnosti i splnění regulačních požadavků podstatně méně skličující než přeprava živých pasažérů nad městy.
Hlavním pěšákem, kterým chce Pipistrel v nově rozehrané partii táhnout, má být letoun Nuuva V300. Dle Boscarola stroj využívá poznatky z vyvíjeného vzdušného taxi, a to včetně konstrukce a pohonného systému. Pipistrel s ním navazuje na dlouholetou tradici vývoje elektrických letounů, kterým se věnuje už od roku 1989.
Za tu dobu společnost přivedla k životu hned několik elektrických strojů, mezi kterými vyniká například Pipistrel Velis Electro. Ten se dokonce může pochlubit titulem vůbec prvního plně elektrického letounu, kterému byla udělena certifikace od EASA, respektive Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví.
Pipistrel Nuuva V300 bude nejdříve nasazen v Číně. O jeho využití totiž projevila zájem společnost SF Express, tedy jedna z největších čínských kurýrních firem. Ta se nechala slyšet, že by v příštím desetiletí mohla vybudovat flotilu čítající až tisícovku strojů, které budou zpočátku ovládány člověkem. Ovšem časem by se měly spolehnout čistě na software.