Popadněte bazuku a naskočte na ovečku. Legendární Worms se vrací a doručí pořádnou dávku nostalgie

Filip HouskaFilip Houska

worms-team17

Foto: Team17

Novější díl Worms Battlegrounds, který vyšel před šesti lety

0Zobrazit komentáře

Během devadesátých let vznikla celá řada herních titulů, od nichž se odvíjí dnešní gamingový průmysl. Ať už jde o slavné série jako Doom, Half-Life, StarCraft nebo Age of Empires. Pět let před novým tisíciletím byla mimo jiné vytvořena i hra Worms, jednoduchá tahová strategie, která tehdy vynikala svou kompetitivní akcí a zábavným formátem v hlavní roli s malými červíky. Právě ta letos hlásí velký návrat a chopí se jí přímo její původní tvůrci.

Pokud jste v těchto letech vyrůstali, je dost možné, že Worms znáte ze svých počítačů. Ačkoliv byl komerční přísun her na tu dobu relativně velký, jen málokterý titul dokázal tak pobavit jako malí animovaní červíci se snahou zničit soupeřovo území a pozabíjet se. Vzhledem k plošinovému formátu byla hra navíc velmi přímočará a jediné, co jste museli řešit, byl výběr zbraní pro „wormsíky“ a co nejdestruktivnější taktiku.

Přesně to byl záměr jejich původního designéra Andyho Davidsona, kterému se po pár prvních neúspěších s prezentací hry před různými vydavateli nakonec v polovině devadesátých let podařilo uspět před britským studiem Team17. To první verzi hry Worms v roce 1995 vydalo na legendární Commodore Amiga, aby ji následně rozšířilo na všechny relevantní platformy tehdejšího doby.

worms-armageddon

Foto: Team17

Worms Armageddon

Červíci zkrátka bavili a tvůrci se z nich snažili vytěžit naprosté maximum. Proto v průběhu následujících let vyšlo téměř třicet návazných pokračování, která měla obdobný formát, ale lišila se například v použitých mapách, výběru zbraní nebo grafice. Jak tomu bývá: čeho je moc, toho je příliš. Popkulturní sága Worms začala díky obrovské komercializaci od roku 2010 ztrácet na síle a spíše jen parazitovala na jméně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hlavní problém podle skalních fanoušků a kritiků nastal v tom, kdy se Team17 snažilo jít s moderní herní dobou a červíky vytvářela v trojrozměrném pojetí. Už totiž nešlo o jednoduchou zábavnou plošinovku, ale spíše „seriózní“ titul, který si hrál na něco, čím možná ani nechtěl být. Proto se vývojáři v roce 2016 s uvedením posledního dílu Worms W.M.D vrátili ke 2D, ale i tak tomu něco chybělo.

Přišel čas na návrat ke kořenům

I přes poměrně dobré hodnocení aktuálního dílu se rozhodli, že Worms vrátí zpět na scénu v takovém kabátku, ve kterém začínali. S nadsázkou řečeno. Team17 totiž zveřejnilo první trailer na letošní pokračování této zábavné herní ságy s názvem Worms 2020 a byť není zcela vypovídající, dá se z něj leccos vyčíst.

Vzhledem k tomu, že britské vývojářské studio hned na úvod nového traileru promítá záběry z původních dílů, lze očekávat, že se do této doby pokusí vrátit, byť s moderní grafikou. Slibuje také příchod zcela nových herních červíků a herních možností, nicméně bližší informace včetně data vydání a dostupnosti si zatím nechávají pro sebe.

„Popadněte bazuku, naskočte na ovečku, Worms se v roce 2020 vrací v nevídaném stylu.“ Tato věta nám všem zatím musí stačit.

Ztracené dítě Nintenda a Sony. Bájná konzole Nintendo PlayStation byla vydražena za více než 8 milionů korun

Filip HouskaFilip Houska

nintendo-play-station

Foto: Heritage Auctions

Pouhých 200 kusů této konzole bylo kdy vytvořeno

0Zobrazit komentáře

Kolovaly o ní mýty a legendy. Říkalo se, že byly všechny zničeny. Jedna ale přežila a existuje dodnes. Teď však nejde o úvod do pohádkového příběhu, ale téměř mýtickou herní konzoli, na které v 90. letech spolupracovali dva velcí rivalové – Nintendo a Sony. Tehdy vyrobili unikátní zařízení Nintendo PlayStation, ze kterého nakonec po vzájemných sporech rychle upustili. Jeden raritní prototyp byl však zachován a nyní se vydražil za více než osm milionů korun.

Ačkoliv je dnes situace odlišná, bylo to Nintendo, které zhruba před třiceti lety drželo monopol v herním průmyslu, a to díky úspěšné konzoli Super Nintendo Entertainment System (SNES). Ta vycházela z křivek původního NES, přinášela revoluční 16bitovou architekturu a byla snad tou nejlepší možností do domácností. O to víc, když Nintendo produkovalo dostatek kvalitních her různých žánrů.

Tituly pro SNES tehdy přicházely ve formě takzvaných cartridgí, malých plastových kazet, kterým v té době herní průmysl předpovídal konec v důsledku nového formátu – CD. V této oblasti naopak umělo chodit Sony se specializací v audiu. Obě společnosti následně sjednaly spolupráci, v rámci které Sony produkovalo nástavbový CD-ROM pro SNES, čímž vznikla prakticky nová konzole s duálním vstupem pro hry.

sony-nintendo

Foto: Heritage Auctions

Extrémně raritní funkční prototyp konzole Nintendo PlayStation

Těchto z dnešního pohledu paradoxních konzolí mělo být od roku 1991 vyrobeno okolo dvou set kusů. Poté se spolupráce mezi oběma výrobci rozpadla, což bylo vinou jak nastavených licenčních podmínek ze strany Sony, tak úprkem Nintenda ke konkurenčnímu Philipsu, který CD-ROM také vyvíjel. A zatímco Sony po čerstvém uvedení do herního byznysu rozjelo PlayStation a Nintendo pokračovalo ve svých kolejích, po unikátním zařízení se slehla zem.

Přes šéfa až k bývalému majiteli prestižních domén

Proslýchalo se, že všechny tyto konzole byly zničeny po horlivém ukončení spolupráce. Až teprve před pěti lety vyšlo najevo, že to není zcela pravda. V roce 2015 ji totiž odkoupil jistý Terry Dienbold od své bývalého zaměstnavatele, americké banky Advanta, která rozprodávala majetek po bankrotu. Našel ji přímo v jedné z přepravek, kde se nacházely hlavně talíře a příbory. A jak dodává BBC, měl za ní tehdy zaplatit 75 dolarů, tedy zhruba jen 1 700 korun.

Dlouhou dobu se spekulovalo, komu mohlo Nintendo PlayStation patřit. Pravděpodobně šlo o prototyp, který měl k dispozici bývalý šéf tehdejší divize Sony Computer Entertainment Olaf Olaffson. Měla být totiž vynesena z jeho kanceláře v Advantě, kde po profesním angažmá u japonského giganta skončil.

Zmíněný Dienbold pak měl vysoce raritní kousek (údajně jediný na světě) ve svém vlastnictvím až do letošního února, kdy se ho rozhodl dát do dražby aukční síně Heritage Auctions. A tam se začaly dít věci. Jakmile se aukce vzácné konzole objevila, strhla se o ní obrovská lavina zájmu a hlasy se ozývaly především z herního průmyslu, přičemž jeden z nich patřil i Palmeru Luckeymu, zakladateli firmy Oculus, která nyní spadá pod Facebook.

Ten několik dlouhých dní držel nejvyšší příhoz, ovšem to by se do celé akce nesměl zapojit Greg McLemore, který mohl naplňovat svou herní sběratelskou vášeň proto, že prodal prestižní domény pets.com a toys.com, jež koupil během internetové horečky na přelomu tisíciletí. Neváhal a do aukce se zapojil s příhozem 300 tisíc dolarů, což včetně prémiových poplatků dělalo 360 tisíc dolarů (zhruba 8 milionů korun). To mu nakonec stačilo, aby na konzoli dosáhl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Je to nejdražší věc, kterou jsem kdy koupil, pokud nepočítám dům. Věřím, že je to super obchod. Pro mě to za to stálo, zvlášť když ji (herní konzoli, pozn. red.) zkombinuji se zbytkem mé sbírky, která líčí příběh, jenž chci uchovat pro lidstvo,“ zmínil McLemone pro server CNN Business.

Ačkoliv se téměř osm milionů korun jeví za zastaralou (byť funkční) konzoli poměrně dost, očekávalo se, že bude atakovat mnohem vyšší hranice. Z vyvolávací ceny ve výši „pouhých“ 15 tisíc dolarů (přes 330 tisíc korun) se dle názorů herní komunity mohla vyšplhat až na jeden milion dolarů (přes 22 milionů korun). To se nakonec nestalo, ovšem pokud se do dražby za několik let dostane znovu, předpokládaná hranice může být naplněna.