Poslední dům a pak už jen les. Na výjimečném pozemku v Praze vytvořili architekti stavbu ze tří kvádrů
Dům je z velké části prosklený a využívá prvky chytré domácnosti k respektování biologických rytmů člověka.
Výhled je odtud do údolí, na kostel svatého Matěje, a je to také poslední dům v zastavěném území Divoké Šárky, dál už je jen přírodní rezervace a les. Tomu se říká pražský sen. Architekti z pražského studia MA vytvořili na výjimečném pozemku stavbu ze tří kvádrů.
Okolí je tvořené vícepatrovými domy s různorodou zástavbou. Nový majitel chtěl na pozemku dům pro rodinu se dvěma dětmi. Přizval si k tomu studio MA. „Základním přáním investora bylo vytvořit na výjimečném místě v srdci Divoké Šárky dům, který maximálně vytěží benefity pozemku v podobě výhledu a zároveň využije klidnou část zahrady,“ popisuje původní zadání architekt Dan Merta.
Investor chtěl zároveň moderní a dynamický design, na což architekti reagovali stavbou o třech kvádrech, které jsou různě natočené. V každém z nich je jedno patro. První, podzemní patro je ze tří stran vetknuté do svahu, uvnitř se nachází prostorná garáž pro tři automobily, technické zázemí domu, pracovna a skladovací prostory. Spodní patro má kamennou fasádu, aby co nejvíce splynulo se svahem, navíc ho to opticky odděluje od zbylých dvou podlaží.
Ta jsou omítnutá krémovou barvou s černými hliníkovými okny. Dvě nadzemní podlaží tvoří natočené kvádry. „Natočení je vytvořeno předsazenými boxy, ale nepropisuje se do interiéru objektu, který je pravoúhlý. Natočení slouží zejména k podpoře dynamičnosti návrhu objektu, přesahy pak zároveň tvoří pochozí terasy a stejně tak přirozené stínění oken před slunečním svitem,“ líčí architekt.
V prvním nadzemním patře je prostorný obývací pokoj s kuchyní a jídelnou. Odtud je výhled jak do údolí, tak do intimní části zahrady. Do prvního patra se vešel ještě pokoj, v nejvyšším patře je velká ložnice s šatnou a druhý pokoj, ke každé místnosti patří navíc koupelna. V interiéru převažují přírodní a neutrální materiály, jako je dřevo, stěrka nebo kámen. „Celkově se design zaměřuje na čisté linie, jednoduché tvary, které vytvářejí útulné, klidné a nadčasové prostředí, ideální pro relaxaci a každodenní život,“ popisuje Kateřina Hronková ze studia MA, která měla na starosti právě interiéry, jež dodává společnost Stopka. Součástí je také nerezový bazén a spa.
Stopka vybavuje špičkové rezidenční projekty, a proto padla volba právě na ni. V interiéru se objeví šatny od společnosti Poliform, dveřní systémy od Rimadesio a také solitérní sedací nábytek od značky Minotti.
Kromě toho architekti ve spolupráci se společností Voix navrhli řešení chytré domácnosti a audia. Dům i všechny jeho technologie je díky tomu možné kompletně monitorovat a ovládat na dálku. Světla lze navíc navolit tak, aby respektovala cirkadiánní rytmus – každý den, přesně podle času západu slunce, tedy každý den jinak, vyhodnotí, kdy stáhnout osvětlení do teplejších odstínů a slabších intenzit. Dům tak reaguje na den a noc a nenarušuje biologický rytmus člověka. Studio MA se na dobré podmínky v domácnostech soustředí ve vícero projektech.
Interiéry se studio zároveň snažilo navrhnout tak, aby doplňovaly venkovní prostředí. Dům je totiž z velké části prosklený, a tak se stírá přechod mezi venkovním a vnitřním prostředím. „Filosofií naší architektury je nabídnout investorovi možnost co nejvíce propojit obytné místnosti se zahradou a okolím. Zahrada se tak stává expanzí domu. V tomto případě je vše umocněno důrazem na výhled z domu do okolí,“ říká Merta.
Prostřední patro architekti navrhli prosklené v maximální možné míře, dům je totiž orientovaný do klidné ulice, na druhé straně zase splývá se zahradou. „Obyvatelé domu si tak mohou volit mezi tím, kde chtějí trávit čas, a jak moc chtějí být v kontaktu s veřejným prostorem. Všechna okna mají navíc předokenní žaluzie a vnitřní závěsy, kterými se dá soukromí v rámci interiéru libovolně volit dle potřeby,“ dodává architekt.
Dům se nyní v Divoké Šárce dokončuje a hotový by měl být na jaře 2025. Jak bude vypadat, je jasné i díky speciálnímu softwaru, který si architekti z ateliéru MA vyvinuli sami. Aplikace Rendero.ai využívá umělé inteligence k tvorbě vizualizací. „V rámci navrhování šetří Rendero velké množství času. Sloužit ale bude také pro veřejnost,“ líčí Merta.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.