Proč je z Jokera muzikál?! Zlomený šílenec Joaquina Phoenixe je skvělý, ale zpívat s Lady Gaga by nemusel

Režisér Todd Phillips jedinečnost Jokera nezopakoval. Zajímavé myšlenky prozkoumává, ale také je utápí pod nánosem nejen hudby.

joker

Foto: Vertical Entertainment

Lady Gaga a Joaquin Phoenix ve snímku Joker: Folie à Deux

0Zobrazit komentáře

Měl to být jeden z největších filmů tohoto roku. Vždyť první Joker s Joaquinem Phoenixem z roku 2019 utržil přes miliardu dolarů, vyhrál dva Oscary a hlavně ukázal nečekanou cestu, která vedla ke zrodu jednoho z největších komiksových padouchů. Přitom sám komiksový vůbec nebyl, naopak byl syrový a skvěle nepříjemný. Očekávané pokračování Joker: Folie à Deux ale tohle všechno staví trochu na hlavu a muzikál s Lady Gaga na svého předchůdce nemá.

V prvním filmu byl Joker coby postava na vrcholu šílených sil. Duševně nemocný Arthur Fleck se v něm postupně přerodil v titulního padoucha a vše završilo jeho vražedné vystoupení v přímém přenosu. Tentokrát už tu ale není z řetězů společnosti utržený Joker. Je tu jen zlomený Arthur Fleck v arkhamském nápravném zařízení, kde nemluvně a pokorně čeká na soud – a díky svému překvapivě klidnému chování se za odměnu dostane na hudební terapii, kde se potká s Harleen Quinzel v podání Lady Gaga.

To rozjede sérii událostí, které vedou k velice překvapivému konci. Než se k němu ale 138 minut trvající film dopracuje, tak se vleče a všechno zajímavé ubíjí dlouhými záběry, nedotaženými dějovými linkami a především muzikálovým pojetím. I když Joaquin Phoenix – a samozřejmě i Lady Gaga – zpívají oba skvěle, jejich estrádní čísla jsou to nejnudnější, co Joker: Folie à Deux opět od režiséra Todda Phillipse nabízí.

Písně sice slouží k tomu, aby zdůraznily šílenství, ale žádný emocionální dopad nemají. Ve fantasmagorických scénách Jokerova a Harleenina pomatení (na sdílenou psychózu folie à deux odkazuje i podtitul filmu) snad ještě jakžtakž dávají smysl. Když se ale postavy uprostřed dialogu rozezpívají jako v každém obyčejném muzikálu, je to jen rušivé. A nemůžete se zbavit dojmu, že ve filmu se zpívá jen proto, že v něm hraje Lady Gaga.

Je to přitom škoda, protože zkoumání šílenství a povahy ikonického zloducha se snímku daří dobře a v jádru má několik pozoruhodných myšlenek. Třeba už tu nejhlavnější, jestli Arthur Fleck je Joker, jestli to jsou dvě oddělené osobnosti, jestli je to vražedná psychóza, nebo společností vykřesaná brutální revolta – anebo jestli je to všechno úplně jinak. Což jsou hádanky, které fanoušci komiksového Batmana (nebo Bruce Waynea?) dobře znají. Proč u toho ale musí zpívat?!

Film také zvládá budovat vztah obou vyšinutých – ačkoliv úplně jiným způsobem – protagonistů. On je v jádru skutečně rozbitý, ona spíš patologicky posedlou a prolhanou manipulátorkou. Je zajímavé sledovat jejich dynamiku, která je navíc jiná, než jakou by mohli komiksoví fanoušci očekávat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jenže zatímco první film přirozeně a nepříjemně stupňoval svou tíživou atmosféru, ve Folie à Deux větší gradace zoufale chybí. Finále je sice doslova explozivní, ale to, co k němu vede, je ploché. Což je paradox, vzhledem k tomu, že pod nánosem muzikálu a zbytečně dlouhé stopáže ve vězení i u soudu se skrývá na několika rovinách se odehrávající dekonstrukce toho, kdo nebo co to vlastně Joker je.

Jokerovy/Fleckovy pochyby o sobě samém nejsou nezajímavé, kolikrát vás překvapí. V jeden okamžik naprosto očekáváte, že spustí plamennou obžalobu jako v jedničce… Jenže tohle je jiný Joker jako film i jiný Joker jako postava. Když to už vypadá, že se k něčemu nadechuje, tak vycouvá. Vražedný šílenec ustoupí zlomenému muži.

To přitom není vůbec špatně z hlediska toho, o co se film ve své dekonstrukci snaží. Ale zároveň to je přesně ten důvod, proč není tak divácky vděčný jako první Joker. S tím mimochodem pokračování sdílí také stejně povedenou nevlídnost a špinavou šedivost města Gotham včetně neurčitě sedmdesátkového vibu a všudypřítomných cigaret.

Za to, co se odehraje na konci, a za všechny ty pod muzikálem schované úvahy – které ale bohužel začnete naplno vnímat a oceňovat až dlouho potom, co půjdete z kina – Joker: Folie à Deux stojí. Troufáme si ale říct, že ho nebudete mít potřebu vidět víckrát a že statusu svého předchůdce ani zdaleka nedosáhne.

Upír Nosferatu je děsivě přitažlivý. Vyšel nový trailer na gotický horor, co se natáčel v Česku

Nosferatu patří mezi nejikoničtější filmová monstra a ve svojí novince ho ukáže Robert Eggers, režisér Čarodějnice, Majáku a Seveřana. Natáčel v Česku.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

NOSFERATU

Foto: CinemArt

Lily-Rose Depp jako Ellen Hutter ve filmu Nosferatu

0Zobrazit komentáře

Když Robert Eggers dostal možnost režírovat coby svůj druhý film vlastní pojetí příběhu upíra Nosferatu, jehož filmová historie sahá až do Německa před více než sto lety, připadalo mu to šílené. Byl to jeho vysněný projekt a myslel, že na jeho zpracování potřebuje více zkušeností. O pár vychvalovaných filmů – Maják a Seveřan – později v Praze Nosferatu konečně natočil. A nový trailer slibuje, že by mohlo jít o nejzajímavější příspěvek do žánru gotického hororu za velmi dlouhou dobu.

Eggers si přitom před časem nebyl vůbec jistý, jestli jeho upírský film vznikne. „Už se to rozpadlo dvakrát,“ řekl v roce 2022 serveru IndieWire o pokusech projekt odlepit od země. „Moc se o to snažím a přemýšlím, jestli mi Murnaův duch (režisér původního filmu z roku 1922, pozn. red.) neříká, abych přestal.“ Nadpřirozené síly mu nicméně nakonec podle všeho nejen daly svolení, ale dokonce jeho snímek posvětily intenzivní atmosférou.

„Tohle stvoření má větší moc než zlo. Touží pohltit veškerý život na zemi. Jen ty nás můžeš zachránit,“ říká v nové upoutávce profesor Albin Eberhart von Franz (Willem Dafoe) mladé ženě Ellen Hutter (Lily-Rose Depp). Jenže ona se do onoho stvoření hluboce, děsivě zamilovala. „Přede mnou stála smrt. Ale nikdy jsem nebyla tak šťastná,“ říká hrdinka.

Samotného upíra Nosferatu neboli hraběte Orloka ztvárnil Bill Skarsgård, jeho podobu si ale studio zatím nechává pro sebe, vidíme jen obrysy a stíny. Hlavní obsazení novinky uzavírá Nicholas Hoult jako Thomas Hutter, zoufalý manžel Ellen. Podle oficiální synopse snímek pojednává o „posedlosti mezi mladou ženou a děsivým vampýrem, který se do ní zamiluje a způsobí nevýslovnou hrůzu“.

Přestože upírské příběhy jsou spojené spíš s Transylvánií v Rumunsku – a produkce Eggersova filmu tam také zavítala –, z většiny se natáčelo v Česku. Kvalitní zázemí zde poskytly jednak vyhlášení ateliéry na Barrandově, jednak historické části města Rožmitál pod Třemšínem a tamní goticko-renesanční zámek. Natáčení probíhalo také v pražské Invalidovně, barokním objektu z 18. století, který většinu své historie sloužil jako vojenská nemocnice.

Nosferatu se na velkém plátně poprvé objevil v Německu v roce 1922. Režisér F. W. Murnau chtěl natočit adaptaci Drákuly od Brama Stokera, kvůli autorským právům ale nemohl. Rozhodl se proto pozměnit jména postav i příběh a vytvořit vlastní „původní“ dílo. Snímek se stal jedním z pilířů filmového hororu a vlivy jeho estetiky bývají vidět i v současných příspěvcích do žánru. V roce 1979 pak pod názvem Nosferatu – Fantom moci vyšel remake režiséra Wernera Herzoga.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obě pojetí se poměrně výrazně liší v tom, jak nemrtvé monstrum pijící lidskou krev vnímáme, spojuje je však komplexní vztah mezi znechucením, strachem a touhou, některými z našich nejzásadnějších emocí. „V románu je Drákula sadistický bastard. A v průběhu 20. století se pak z upírů nějak staly smutné postavy,“ popisuje Eggers v rozhovoru pro magazín AnOther.

Nosferatu v Herzogově filmu byl především tragicky osamělý. O dalších několik dekád později pak přišlo Stmívání, kde se z upírů staly otevřeně romantické postavy podle současných pravidel, tedy fyzicky atraktivní muži, kteří mají moc objekt své touhy zničit, ale za žádnou cenu by to nedovolili – alespoň ne fyzicky.

Autorka Stmívání Stephanie Meyer sice svým pojetím nic zvlášť nového neobjevila, do centra nicméně postavila základní motivy upírského žánru ve formě lépe srozumitelné a stravitelné pro mladší generace. Drákulovský příběh, přestože – vlastně protože – zahrnuje hrůzná monstra, krev, smrt, nemocnou posedlost nebo nenávist – je v jádru romantický a zaměřuje se na lidské emoční i sexuální tendence.

NOSFERATU

Foto: CinemArt

Nicholas Hoult jako Thomas Hutter a Aaron Taylor-Johnson jako Friedrich Harding ve filmu Nosferatu

Postava upíra na jedné straně děsí a odpuzuje, na druhé je fascinující a extrémně přitažlivá. Ačkoliv feminismus a proměny v organizaci společnosti ženy postavil do výrazně jiné, rovnější role, než jakou měly v době vydání Drákuly, erotické fantazie dodnes zahrnují fyzicky i jinak mocné mužské postavy, které by neměly nejmenší problém ženskou hrdinku si zcela podrobit. Ale nečiní tak, místo toho svoji sílu využívají k projevům lásky. Přesto však v nejintenzivnějších romancích zůstávají silné aspekty nejistoty a napětí. Proto mohou být děsivá monstra tak atraktivní, napojují se totiž na naši až pudovou stránku.

Eggersův chystaný film chce věci vrátit zpět do skutečného gotického hororu, ale tato dynamika v něm také bude hrát stěžejní roli. V novém Nosferatu mají dvě stránky takto definované maskulinity a romance – něžnou lásku a zničující sílu – reprezentovat dva mužští hrdinové, manžel Ellen a Nosferatu. „Uvízla mezi laskavou láskou a velmi ničivou silou,“ říká o ženské hrdince Ellen herec Bill Skarsgård v rozhovoru pro AnOther. „Já představuji destruktivní sílu a ji to odpuzuje, ale zároveň přitahuje. To mi přišlo hodně lidské. Orloka byste mohli vyměnit za závislost nebo toxický vztah,“ pokračoval Skarsgård.

Jinde herec, který je prý v roli děsivého upíra k nepoznání, podobnou myšlenku zmínil explicitnějším jazykem, když řekl: „Film si hraje se sexuálním fetišem o síle monstra a tím, co znamená přitažlivost. Doufáme, že se vám bude líbit, ale zároveň budete tou přitažlivostí znechucení,“ vysvětlil herec pro magazín Esquire. Jako jednu z nejikoničtějších a nejsvůdnějších filmových příšer ho v Česku uvidíme od 2. ledna příštího roku, kdy má Nosferatu premiéru.