Quake je zpátky. Kultovní střílečka od autorů Wolfensteinu a Doomu přichází po 25 letech s remasterem na PC i konzole
Každý kult má své božstvo. Kult s názvem first-person shooter neboli stříleček z pohledu první osoby má rovnou nesvatou trojici. Praotec Wolfenstein 3D vyslal hráče do vězení, laboratoří a pevností nacistického Německa, aby na konci zlikvidovali robo-Hitlera. Jeho nesmrtelný potomek Doom se vydal do útrob pekla, kde sami démoni pocítili strach z vašeho arzenálu. Ve stejném duchu pak frenetickou a temnou akci představil Quake v kompletně 3D prostředí.
Čtvrt století od svého vydání se teď Quake dočkal remasterované verze a dává připomenout zemětřesení, které v roce 1996 vyvolal. Titul od vývojářů z id Software, tvůrců zmiňovaného Wolfensteinu i Doomu, nebyl historicky první hrou, jež by využila třetího rozměru (například už o rok dříve jste se mohli ve své raketě prohánět 3D tunely plnými nepřátel v Descentu), ale byl zcela stěžejním dílem, které určilo směr celého žánru a vystřelilo ho do nové dimenze.
Do té doby rozšířené klony Doomu, kde nepřátelé byli jen sérií dvourozměrných obrázků, takzvaných spritů, a arény často tvořila jen placka, která neuměla nebo nedokázala pracovat s převýšením, během jediného okamžiku zestárly o generaci. Najednou je vystřídaly polygonové 3D modely a úrovně, v nichž se hráč zcela přirozeně, plynule a volně rozhlížel do všech směrů, stoupal po schodech, skákal do výšin a padal do temných propastí.
Kromě několika veleúspěšných pokračování své značky dal Quake vzniknout i dalším naprosto ikonickým hrám svého žánru. Právě na základech jeho enginu například vytvořilo Valve svůj megahit Half-Life i jeho druhý díl. Pozdější kapitoly série Quake pak podobně poskytly základy pro technologické jádro vojenských stříleček Call of Duty.
Remaster kultovního díla sice už nezasahuje silou raketometu jako při své premiéře, ale láká na šanci užít si nestárnoucí hratelnost ve zmodernizované podobě. Majitele jiných než CRT monitorů se 14palcovou úhlopříčkou potěší podpora širokoúhlých displejů a 4K rozlišení i další grafická vylepšení jako dynamické osvětlení (byť převážně hororově potemnělých) úrovní, zdokonalené modely a textury nebo vyhlazování hran.
Pokud ale dáváte přednost původnímu zážitku, různá vylepšení můžete samozřejmě vypnout. Nové možnosti však nejsou jen vizuálním pozlátkem. Quake se totiž vydává na starší i next-gen konzole a nově umožní online hraní napříč platformami. Svůj um s hřebíkometem a bleskometem tak mohou směle poměřovat soupeři – či kooperující spoluhráči – na PC, PlayStationu, Xboxu i na Switchi. Pekelně rychlá povaha hry ale dává tušit, že myš a klávesnice budou při cross-playi pro PC snad až nefér výhodou.