Rekordní let nad britskou půdou. ZeroAvia poslala do vzduchu největší vodíkové letadlo na světě
Rok se s rokem sešel a ZeroAvia dostála svých slibů. Před rokem představila letoun na vodíkový pohon a přislíbila, že jej v příštím roce dostane do vzduchu. Tento závazek se jí podařilo splnit a diváci přítomni u vývojového centra společnosti v anglickém Cranfieldu byli svědky letu prozatím největšího vodíkového letounu na světě.
Byť předělané letadlo třídy Piper M působí oproti nedávno představeným konceptům od Airbusu jako obyčejné výletní letadélko, díky kapacitě šesti osob na palubě aktuálně drží titul toho největšího stroje, jaký se s pomocí vodíkového pohonu podařilo dostat do vzduchu.
Vývoj letounu je součástí projektu jménem HyFlyer, který již vyslal do vzduchu i podobně velký letoun využívající síly elektřiny. Cílem projektu je vyvinout škálovatelný pohon s technologií vodíku a elektromotoru, kterým by mohly být nahrazovány konvenční jednotky klasických letounů, popřípadě by je šlo instalovat do strojů nových. Spolu s tím chce ZeroAvia připravit i systém infrastruktury potřebný pro provoz takovýchto letounů.
Již za tři roky by ZeroAvia chtěla v rámci tohoto programu začít testovat letouny o kapacitě 10 až 20 pasažérů, na které by v příští dekádě navázala letadla o kapacitě 50 až 100 pasažérů. O deset let později, tedy v roce 2040, by výzkum měl vyvrcholit letadly o kapacitě 200 osob, které by byly schopny letové vzdálenosti až 5,5 tisíce kilometrů. Pomohou jí k tomu zdroje britské vlády a také programy Innovate UK a Aerospace Technology Institute.
Aktuální fáze vývoje, pracující s letounem schopným nést až šest osob, by měla vyvrcholit 400kilometrovým letem ze severu Skotska na Orkneje, tedy na souostroví ležícím na severu země. Ty leží od bodu vzletu ve stejné vzdálenosti, která odpovídá vzdálenosti mezi Los Angeles a San Franciscem, případně Londýnem a Edinburgem.