Zakladatel Košíku Jakub Šulta spouští nový startup Carvago. Na online prodej ojetých vozů má desítky milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jakub-sulta-1crop

Foto: Carvago

Jakub Šulta, spoluzakladatel startupu Carvago

0Zobrazit komentáře

Nakupování na internetu je dnes již zcela běžnou součástí našich životů. Přestože se online nakupuje skutečně zboží všeho druhu, je stále pár oblastí, která jsou z velké části pořád spjaty spíše s offline světem. Patří mezi ně i obchodování s ojetými vozy, které se mění pomaleji, ale pomoci chce i nový český startup Carvago, za nímž stojí zakladatel online supermarketu Košík.cz Jakub Šulta.

Internetový supermarket Košík.cz založil Jakub Šulta před šesti lety. V roce 2017 ho koupila e-commerce skupina Mall Group, za níž stojí Jakub Havrlant, spojila ho s vlastním Koloniálem a dnes Košík bojuje na trhu o pozici číslo dvě s Tescem, zatímco vpředu je Rohlik.cz Tomáše Čupra. Jakub Šulta už nicméně v Košíku od loňského roku není.

V rámci pokračující integrace do struktur Mall Group a dalšího rozvoje převzal vedení Košíku Tomáš Jeřábek a Jakub Šulta supermarket opustil. Nyní se ovšem v internetovém světě objevuje původním povoláním zubař Šulta znovu a opět jde o online prodej, místo potravin si však vybral ojeté vozy. Spolu s bývalým vrcholovým manažerem koncernu Volkswagen a šéfem ŠkoFinu Janem Kranátem spouští startup Carvago a jejich ambice jsou velké.

jan-kranat-carvago

Foto: ŠkoFin

Jan Kranát, Partner a Managing Director startupu Carvago

„Trh s ojetými automobily je z mého pohledu obrovskou příležitostí, protože mu chybí online kompetence, kterou mu jsme nyní schopni dodat. Podle spoluzakladatele Jana Kranáta zase celý trh postrádá zastřešující subjekt, takže jsme spojili síly a věříme, že vybudujeme ekosystém, jehož synergie budou hnát celý byznys dopředu,“ říká Jakub Šulta. Právě proto vznikl mateřský holding European Automotive Group (EAG), který má všechny aktivity zastřešovat.

Carvago je teprve začátek

První vlaštovkou je zmíněný startup Carvago, který je B2B platformou pro prodejce ojetin. Ta neustále kontroluje nabídky na trhu s ojetými auty po celé Evropě, vyhodnocuje jejich prodejní potenciál na základě velkých dat a následně řeší prodej nejvhodnějších vozů jednotlivým zájemcům. V Evropě existuje platforem pro prodej ojetých vozů několik (například Mobile.de či Auto1.com), ale Jakub Šulta se netají tím, že buduje od začátku evropského, nikoliv pouze lokálního hráče, a chce vyrůst mezi ty největší.

Pomoci k tomu mají dva aspekty. Prvním je, že Carvago je skutečně jen jeden díl z celého ekosystému, který má do budoucna v rámci holdingu EAG pokrýt celý proces od výkupu přes financování a pojištění až po dodání ojetého automobilu prodejcům vozů či koncovým zákazníkům. Druhá důležitá skutečnost je, že do EAG vstoupil první investor, se kterým se může celý projekt naplno rozběhnout.

carvago-web

Blíže neupřesněné desítky milionů korun do holdingu vkládá česká investiční skupina Portiva, která za to získala v EAG 50% podíl. Jakub Šulta a Jan Kranát drží shodně po zbylých 25 procentech. Fakt, že Carvago je teprve prvním krokem, svědčí i to, že Portiva má připravené nižší stovky milionů korun pro další akvizice, které celý ekosystém doplní. První taková akvizice má proběhnout ještě v první polovině letošního roku.

Investiční skupina Portiva sice vznikla teprve loni, ale historie skupiny sahá až do roku 1995, kdy vznikla společnost Eldaco. Ta se zaměřovala na obnovitelné zdroje energie a dnes se svými 14 větrnými a fotovoltaickými elektrárnami tvoří energetickou divizi holdingu. Druhou část Portivy tvoří projekty z oblasti nemovitostí a novinkou je právě nová investice do EAG a Carvaga.

tomas-cupr-rohlik2

Přečtěte si takéŠéf Rohlik.cz Tomáš Čupr vyprodal dluhopisy za 777 milionů korun. Nově je lze obchodovat na burzeŠéf Rohlik.cz Tomáš Čupr vyprodal dluhopisy za 777 milionů korun. Nově je lze obchodovat na burze

„Online trh s automobily má obrovský potenciál. Díky zkušenostem lidí, kteří projekt povedou, a díky moderním technologiím, na nichž celé řešení stojí, jsem přesvědčen o tom, že růst Carvaga bude brzy srovnatelný s nejúspěšnějšími evropskými startupy,“ komentuje investici výkonný ředitel Portivy Pavel Svoreň. Jeho společnost má ve správě aktiva v hodnotě 2,3 miliardy korun, přičemž souhrnný zisk EBITDA společností sdružených ve skupině dosáhl v loňském roce na 325 milionů korun. Čistý zisk po zdanění činil 169 milionů korun a o Portivě letos evidentně ještě uslyšíme.

pavel-svoren-portiva

Foto: Portiva

Pavel Svoreň, výkonný ředitel Portivy

 

Slack vstupuje na burzu. Loni utržil stovky milionů dolarů a má přes 10 milionů aktivních uživatelů denně

slack-london-office

Foto: Slack

Kancelář Slacku v Londýně

0Zobrazit komentáře

Spekulovalo se o tom již nějakou dobu a nyní se vše pomalu stává skutečností. Letošní rok, bohatý na ohlášené vstupy známých firem na burzu, které umožní obchodování s jejich akciemi, se pomalu blíží do své poloviny a vedle přepravní služby Lyft, Uberu nebo Pinterestu vstup ohlašuje i známá komunikační platforma Slack. Právě původem sanfranciský startup, který vznikl teprve v roce 2014, vyplnil potřebné dokumenty a zažádal o listing.

Slack ovšem volí jinou cestu než například zmíněný Uber či Lyft – cestu, kterou se vydala například i hudební streamingová služba Spotify. Místo vydávání nových akcií a jejich prodeje zájemcům Slack vstoupí na burzu přímo a poskytne k veřejnému obchodování stávající akcie. Nabídnout má podle dostupného dokumentu, který dorazil na americkou Komisi pro cenné papíry a burzu (SEC) akcie v hodnotě 100 milionů dolarů.

Komunikační platformu tak nečeká žádné obrovské navýšení valuace, pouze se snaží usnadnit cestu investorům a stávajícím akcionářům k obchodování. Pozitivum to má především pro zaměstnance, kteří nyní získají možnost prodat část svého akciového portfolia. Slack je jedna z dalších novodobých technologických firem, která za sebou stále nemá žádný rozumný profit, vše dle svých slov investovala do rapidního růstu.

slack-apps-top2

Ten se konec konců vyplatil, jelikož ke konci loňského fiskálního roku (31. ledna 2019) měl Slack přes 10 milionů aktivních uživatelů denně, kteří jsou ve více než 630 tisíci organizacích. Z nich je více než 88 tisíc platících a 550 tisíc na bezplatném plánu. Téměř 600 firem navíc za Slack ročně utratí více než 100 tisíc dolarů – to jsou zároveň logicky nejdůležitější zákazníci a služba se na ně chce naplno zaměřit.

Slack dnes používají i obrovské firmy jako IBM, Airbnb, eBay nebo Pinterest. V loňském fiskálním roce služba utržila 400,6 milionu dolarů se ztrátou ve výši 138,9 milionu dolarů. O rok dříve zaznamenala ztrátu ve výši 140,1 milionu dolarů při tržbách 220,5 milionu dolarů. Největší část nákladů spolkne mimo zaměstnanců především marketing. Spoustu nových uživatelů ale služba získává díky přímým doporučením.

Rivian-R1S_3

Přečtěte si takéFord investuje půl miliardy dolarů do startupu Rivian. S konkurentem Tesly bude vyrábět elektromobilyFord investuje půl miliardy dolarů do startupu Rivian. S konkurentem Tesly bude vyrábět elektromobily

Mezi dalšími kroky firmy má být další expanze za hranice, rozšíření funkcí pro vývojáře a napojení nových služeb, stejně jako nové funkce pro velké organizace, jež využívají Slack často jako náhradu interních e-mailů. Potenciál trhu je navíc stále obrovský. Slack ho odhaduje na zhruba 28 miliard dolarů. Firma dosud získala na investicích 1,2 miliardy dolarů od prestižních fondů jako SoftBank, Google Ventures nebo Andreessen Horowitz, ale bude se muset hodně otáčet, aby stačila konkurenci.

Na paty Slacku šlape Microsoft se svou službou Teams, která ke konci března překročila půl milionu aktivních zákazníků na poli firem. Využívá ho dokonce 91 firem z prestižního výběru Fortune 100, a to ve více než 44 jazycích a 181 zemích. Nutno dodat, že Microsoft své uživatele v ekosystému víceméně nutí k přechodu na Teams, jelikož postupně ruší nebo spojuje některé podobné služby. Navíc jde o robustnější a více korporátní nástroj, kdežto Slack se pořád snaží alespoň pro běžné firmy držet stejnou jednoduchost a funkce.