Rusové oživují přízraky z minulosti. V bývalé továrně Renaultu mají opět vznikat moskviče

Vlastnit Moskvič toužil v minulém století skoro každý socialistický řidič. Nyní by se mohlo toto jméno vrátit, třeba na přídi elektromobilu.

Rusko má v plánu oživit jméno automobilky Moskvič

0Zobrazit komentáře

Renault dává sbohem Rusku, čímž se uvolňuje prostor pro návrat legendy sovětských silnic. V jedné z bývalých továren, které francouzská automobilka v zemi využívala, by totiž opět měly z výrobních pásů začít sjíždět automobily značky Moskvič, po jejichž modelech toužil nejeden řidič v někdejším socialistickém Československu. Moskvič však chce jít s dobou a nabídnout například i elektromobil.

Podobně jako pro McDonald’s se i pro Renault stal vpád ruských vojsk na Ukrajinu důvodem, proč se společnost rozhodla ukončit v Rusku svou činnost. Francouzský výrobce zavřel v zemi své pobočky a zbavil se svého bezmála sedmdesátiprocentního podílu v automobilce Avtovaz, kterou odkoupil státní výzkumný institut NAMI ovládaný Moskvou.

Moskva měla podle britského deníku The Guardian převzít aktiva společnosti za symbolický jeden rubl – díky tomu se stal kompletně celý podnik státním majetkem. Zbytek podílu v automobilce totiž drží státní podnik Rostec, který působí v sektoru obranného průmyslu. Renault si však ponechal zadní vrátka, jelikož součástí dohody je možnost do šesti let odkoupit podíl v automobilce zpět.

Součástí dohody je i přenechání licence na výrobu vozů Lada, které Avtovaz vyrábí za využití některých komponentů dodávaných Renaultem. Jak rozvázání dosavadních partnerství ovlivní výrobu, která po pětačtyřiceti letech měla zahrnovat i nástupce ikonického modelu Lada Niva, je otázkou. Ruská strana se však nechala slyšet, že chce udržet kompletně celou výrobu.

Město Toljatti je klasickým průmyslovým městem plné zašlé šedi a betonu

Exit Renaultu z Ruska znamená i opuštění továrny ve městě Toljatti, ve které automobilka před lety vystřídala zkrachovalý Moskvič. Na místě, ze kterého v minulém století sjížděly vozy pro celý komunistický blok, začali Francouzi produkovat vozy jako Duster či Kaptur.

Vlastnická práva na tuto továrnu byla převedena přímo na samosprávu Moskvy, která má podle Sergeje Sobjanina, starosty ruské metropole, s automobilkou velké plány. Podle vyjádření na jeho osobním blogu chce město opět oživit jméno Moskvič, pod kterým by měly být na trh dodávány modely vybavené klasickými spalovacími jednotkami a časem i elektromobily.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Je otázkou, zda se Moskva pustí do nákladného vývoje zcela nových modelů postavených od základu, nebo bude stavět na dědictví Renaultu. Nicméně již bylo oznámeno možné partnerství mezi oživenou značkou a ruským producentem nákladních vozů a tanků Kamaz.

Kromě Renaultu se svou činnost v Rusku rozhodly ukončit (či na vymezený čas pozastavit) i další automobilky. Například Volkswagen, Audi, Suzuki, Toyota, Škoda Auto nebo Volvo. Znamená to tedy, že na ruském automobilovém trhu začíná vznikat prostor, který musí Rusové zaplnit. Právě oživování přízraků z dob minulých má být řešením.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Nová budova pražské filharmonie změní dopravu v okolí Vltavské. Silnice povede pod ní

Na Vltavské je složitá dopravní situace. S novou filharmonií se ale auta přesunou pod zem a posunou se i tramvaje a výstup z metra.

Eliška NováEliška Nová

vltavska-filharmonie

Foto: BIG

Pohled z plánované Vltavské filharmonie v Praze

0Zobrazit komentáře

Voda přitahuje. Ne tak na Bubenském nábřeží. V místě, kde vznikne nová budova pražské filharmonie, je hustá doprava a ta přístupu k vodě brání. Ostatně ústí tu magistrála. Díky Vltavské filharmonii ale půjde k řece sejít přímo a kdo bude chtít, klidně bude moct nastoupit i na loď. Projekt nového hudebního svatostánku vzbudil ale kromě ohlasu také obavu, kudy se vlastně bude jezdit autem. A odpověď je jednoduchá – pod zemí.

„Úprava fungování automobilové dopravy mezi Hlávkovým mostem a Negrelliho viaduktem je zásadní změnou. Hlavní dopravní tepna na Bubenském nábřeží a sjezd z Hlávkova mostu jsou nově umístěny pod úrovní terénu a nejsou v kontaktu s pěší zónou,“ uvedl pro CzechCrunch k dopravním úpravám, které si vyžádá stavba v úterý ohlášené podoby nového sídla pražské filharmonie, jíž se podle jejího umístění říká Vltavská filharmonie, mluvčí pražského Institutu plánování a rozvoje Marek Vácha.

Veřejný prostor a hudební svatostánek dopravní tepnu jednoduše překryjí. Právě to umožní, aby byla nábřežní promenáda snadno přístupná a propojená s prostorem filharmonie. Promenáda má zároveň sloužit pro pěší i cyklisty.

Není to ale jediná dopravní změna. V lokalitě jezdí také metro a tramvaje. I ty se budou projektu muset přizpůsobit. Mělo by se tak ale stát ku prospěchu věci. „Rozšíření a zpřístupnění veřejného prostoru na Vltavské nabídne pomyslnou venkovní přestupní platformu mezi metrem, tramvají, autobusem, taxi, bicyklem, přívozem či vlakem směřujícím přímo na letiště,“ uvádí Vácha.

Vltavská filharmonie

Foto: IPR Praha

Místo, kde by měla stát Vltavská filharmonie

K tomu všemu je potřeba přemístit tramvajovou trať severněji. Týkat se to bude i výstupu z metra. Zároveň bude ale obojí v blízkosti plánovaného nádraží Praha-Bubny. Jak už bylo naznačeno, tato železniční stanice by měla být součástí trati mezi Prahou, letištěm a Kladnem. Zastávka by měla být za Negrelliho viaduktem se vstupem skrze podzemní vestibul, a to i ze stanice metra Vltavská.

„Hlavní výzvou architektů při navrhování veřejného prostoru v lokalitě Vltavské bylo především plynulé propojení budovy filharmonie se stávající a budoucí městskou strukturou. Inspirací se stala i řeka Vltava a její pohyb skrze přírodu a město. Díky tomuto uvažování návrh pracuje s plynulým pohybem návštěvníků bez kolizí a konfliktů,“ líčí Vácha.

Budova filharmonie má pochozí střechu, která nabídne místo pro restaurace i panoramatický výhled na Prahu. Bude odtud také možné nahlédnout do koncertních sálů. Ty budou celkem tři. V místě by se pak mělo dát plynule přecházet mezi náměstím a střechou a také řekou, nábřežím, ulicí a parkem. Konkrétně budoucím centrálním bubenským parkem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podoba Vltavské filharmonie i přilehlého prostoru vzešla z mezinárodní architektonické soutěže, jejíž výsledky oznámilo hlavní město spolu s Institutem plánování a rozvoje v úterý. V soutěži uspělo světoznámé dánské architektonické studio Bjarke Ingels Group, tedy BIG.

„Autoři skvěle pochopili místo, kam budovu vsazují, ale přicházejí s pro Prahu zcela novým přístupem k veřejnému prostoru. Nutí nás nad ním více přemýšlet a přibližují nás k naší řece,“ uvedl k návrhu náměstek pražského primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

BIG má pobočky v Kodani, Londýně, New Yorku, Barceloně nebo Šen-čenu. Kromě toho, že v ateliéru pracují architekti a urbanisti, zaměstnává studio také teoretiky, kteří se zabývají výzkumem a vývojem budov. Mezi jejich díla patří moderní spalovna odpadů v Kodani nebo LEGO House v dánském Billundu.

Kromě nové budovy by měla v místě vzniknout také celá nová čtvrť Bubny-Zátory. V té by mělo vzniknout až jedenáct tisíc nových bytů.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání