Sám sport nestačí, lidé chtějí zábavu. Česká aplikace zapojuje fanoušky skrz kvízy i světelné show

Aplikace Nagano diváky na stadionech i mimo ně přibližuje jejich oblíbenému týmu. A klubům zase nabízí možnost dalšího výdělku.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dsc_6051Story

Foto: Nagano

Zakladatelé startupu Nagano Antonín Valášek a David Šimek

1Zobrazit komentáře

Můžete jít do kina, do divadla, s kamarády na večeři, zůstat doma a koukat se na Netflix… nebo například zajít na stadion podpořit svůj oblíbený klub. Sportovní utkání pro řadu lidí neznamenají soustředěné sledování zápasů, ale stále častěji jsou prostě jen jednou z voleb, když se rozhodují, jak chtějí trávit svůj čas. A reagovat na to musí i samotný sport. „Diváci chtějí zábavu a utkání si užít nad rámec ‚obyčejného‘ zápasu,“ vysvětluje Antonín Valášek, jenž na to odpovídá svým startupem Nagano, a tedy i nejrůznějšími hrami či kvízy v mobilech.

Šestadvacetiletý Valášek rozběhl projekt se svým kamarádem Davidem Šimkem a v Naganu využívají trendu, který je zatím více viditelný na západě. „Oblast zábavy na sportovních utkáních je v Česku aktuálně mimo záběr klubů, pro které jsou investice do ní drahé a nemají na to ani dedikované lidi. Existují pozitivní výjimky jako HC Sparta, Hokejová bitva univerzit nebo třeba Oktagon, ve Spojených státech ale jde již několik let o jasnou součást sportovního zážitku,“ přibližuje.

I kluby v nejvyšších národních ligách si často musí finance střežit – největší část směřuje od svazů, pak svoji pozornost směřují spíše na partnery a sponzory, kteří tvoří druhý největší podíl. „Na západě je běžnější, že kluby přímým či nepřímým způsobem mnohem víc financují samotní fanoušci. Je škoda, že v Česku tomu tak není,“ doplňuje Valášek.

Původním cílem zakladatelů startupu bylo ve spolupráci se sportovními kluby vytvářet a prodávat obchodovatelné tokeny, tento nápad ale rychle opustili. Valášek se Šimkem začali objíždět hokejové kluby a zjišťovali, jak vlastně fungují, kdo jsou jejich fanoušci a jak se ti chovají. Sbírali i data o tom, zda například na stadionech na kostce nad ledovou plochou zobrazují reklamy a jestli takovou kostku vůbec mají.

Sportovní kluby znají jen třetinu fanoušků, kteří chodí na stadiony, a ještě menší podíl u těch, kteří se dívají z domu.

Na základě zpětné vazby od klubů vzniklo Nagano, které klubům umožňuje na denní bázi komunikovat s fanoušky, ať už na stadionech, nebo i mimo ně. „Lidé se díky tomu mnohem více cítí být součástí klubu. Chtějí mít pocit, že mohou rozhodovat o tom, co se děje. Nepřímo tak naplňujeme rčení ‚Co Čech, to trenér‘,“ směje se Valášek.

Jak konkrétně? Na jedné straně si klub vytvoří profil a v jednotném dashboardu vidí přehled základních dat a ukazatelů o svých fanoušcích. Ti se pak na straně druhé například během zápasů, ale i mimo ně zapojují do klasických her nebo her s rozšířenou realitou, kvízů o ceny či body a anket, ve kterých mohou odpovídat na otázky klubu i sponzorů. Unikátní je funkce světelné show, kdy Nagano dokáže propojit mobily na stadionu, jež pak blikají do rytmu písničky, nebo u kvízu, když člověk odpoví správně.

„Sportovní kluby dnes znají jen třetinu fanoušků, kteří se chodí dívat na zápasy na stadiony, a ještě menší podíl u těch, kteří se dívají z domu. My jim pomáháme sbírat zásadní data, která pak mohou lépe využít v marketingu i na lepší cílení reklam ve spolupráci se sponzory,“ vysvětluje Valášek.

A přidává další příklad využití: když se fanoušek dívá na zápas doma, během přestávky odchází od televize pro snack nebo na toaletu a nevnímá reklamu. V aplikaci v telefonu, který si ale často bere s sebou, zatím může vyplňovat kvíz o body a merch, takže potenciální sdělení od sponzora se k němu dostane. A na rozdíl od televizní reklamy jde dopad takových kampaní měřit jednoduše.

dsc_6071

Foto: Nagano

Zakladatelé startupu Nagano Antonín Valášek a David Šimek

Nagano již v praxi otestovala například Hokejová bitva univerzit, v níž proti sobě zápasí hokejové týmy čtyř největších pražských vysokých škol. „Ověřili jsme si, že aplikace funguje dobře a ustojí i moment, když si ji stáhne a otevře několik tisíc uživatelů naráz,“ pochvaluje si Valášek. Z extraligových klubů pak jde o liberecké Bílé Tygry, s nimiž startup spolupracoval na více než pětadvaceti zápasech a v aplikaci registruje tisíce fanoušků.

„Jednoznačným trendem partnerství mezi kluby či organizacemi a jejich sponzory je propojení obchodního sdělení se zábavou. A přesně takovou možnost gamifikace nám aplikace Nagano nabídla,“ komentuje spolupráci Dominik Jakubec, obchodní a marketingový ředitel klubu Bílí Tygři Liberec.

„Na rozdíl od běžného reklamního spotu se nám podařilo vytvořit soutěž, do které se na každém utkání zapojily stovky fanoušků a která zároveň mohla obsáhnout obchodní sdělení. Kromě fanoušků jsme měli pozitivní zpětnou vazbu i od samotných partnerů, kteří si tuto formu prezentace pochvalovali. Takto jsme realizovali propojení například s festivalem Benátská a galavečerem KSW, kterým se podobná aktivace velmi líbila,“ doplňuje Jakubec.

V týmu Nagana je aktuálně kromě dvou zakladatelů také vývojář William Rayo, startup ale spolupracuje s několika dalšími externisty. Na palubu před časem přibral také první investory – partnera advokátní kanceláře Arrows Jáchyma Petříka, majitele poradenské společnosti Gatum Daniela Vlčka a s pomocí ve formě času vývojářů výměnou za ekvitu se přidala agentura BlockCzech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Prostředky v Naganu využili zejména na vývoj platformy. „Jako sami zakladatelé jsme si vůbec nic nevyplatili. Dali jsme vše do vývoje, aby nám při prvním spuštění nespadla kostka stadionu na hlavu,“ říká s nadsázkou Valášek, jenž si to může dovolit díky svým dalším podnikatelským aktivitám. Vlastní agenturu pro vývoj online produktů na míru, donedávna provozoval e-shop s termolahvemi, kdy všechny kusy ze skladu nakonec věnovali Ukrajině, a aktuálně se také podílí na rozběhu dalšího e-commerce projektu, distribuce německé kosmetické značky v Česku.

Nagano zároveň na přelomu loňského a letošního roku prošlo několikaměsíčním programem Startup Academy od CzechCrunche. Během závěrečného večera, kdy se jednotlivé projekty prezentují, navíc zvítězilo v hlasování odborné poroty. Mentorem startupu byl po celou dobu andělský investor Petr Sochora, jenž kdysi zastával i pozici ředitele logistické společnosti Packeta pro trhy východní Evropy.

„Oceňuji nadšení a zápal kluků, kteří již navázali spolupráci s několika špičkovými kluby. Velkou výzvou je nastavení správného monetizačního modelu, protože lokální sportovní kluby pracují s omezenými rozpočty. Je klíčové, aby se klukům podařilo prorazit v zahraničí, kde mají kluby výrazně větší fanouškovskou základnu,“ doplňuje Sochora.

Svůj byznys model má Nagano založený na měsíčním poplatku, který se liší podle jednotlivých sportů, počtu uživatelů i využívaných funkcionalit, případně také na podílu z tržeb u prodaných předmětů a služeb. Své fungování ale ve startupu pomalu mění, protože kluby ve větší míře začínají využívat mobilní aplikace přímo od ticketingových společností.

nagano_plne-rozliseni-1

Foto: Nagano

Aplikace Nagano

„Ticketingové společnosti jim aplikace někdy nabízí za velmi nízké náklady oproti vlastnímu vývoji – díky vyšší interakci s fanoušky jsou pak schopni prodat více lístků, z čehož mají nejvyšší provize,“ vysvětluje Valášek, podle kterého ale u takových řešení kluby nezískají velkou přidanou hodnotu. „Nagano může být dobrým doplněním, dává nám smysl se s ticketingovou firmou spojit,“ dodává.

V Naganu proto svoji aplikaci předělali tak, aby mohla fungovat také jen samostatně. Dokáže se jednoduše napojit na téměř jakoukoliv další aplikaci, kterou už kluby mají. Ty tak získají přístup k interaktivním funckionalitám.

„Ověřili jsme si, že kluby na zvýšenou interakci s fanoušky a sbírání dat slyší. Naše současné řešení je mnohem jednodušší na dodání, a to i mezinárodně. Tam už kluby s takovými daty běžně pracují,“ popisuje Valášek a jako příklad zmiňuje Dánsko, kde kluby své fanoušky přes aplikace běžně motivují, aby na zápas přijeli hromadnou dopravou, za což dostanou slevu na občerstvení. „Možností, co všechno se dá vymyslet, je v podstatě nekonečně a my jsme připraveni je do našich aktivit promítnout,“ doplňuje.

V Česku i za hranicemi tak Nagano je relativně v začátcích, cíle má ale vymezeny jasně: „Získat co nejvíc dat z praxe a najít nejlepší propozici a přidanou hodnotu pro kluby, jejich fanoušky a také sponzory,“ komentuje Valášek. A když se podaří prorazit ve sportu, další využití své aplikace vidí také například v kultuře či na hudebních festivalech.

Slovák spoluzaložil OpenAI, v Tesle roky vedl vývoj autopilota. Teď vás chce umělou inteligenci učit

Andrej Karpathy oznámil, že zakládá vlastní startup, v němž chce díky umělé inteligenci změnit způsob vzdělávání. A začít chce přímo u AI.

Peter BrejčákPeter Brejčák

andrej-karpathy_finalStory

Foto: Microsoft Developer (YouTube) / Tesla / OpenAI / Canva Pro / CzechCrunch

Andrej Karpathy má velké plány na poli umělé inteligence

0Zobrazit komentáře

Ještě před revolucí se narodil v československé Bratislavě, postupnými krůčky se ale vypracoval mezi globální špičku odborníků na umělou inteligenci. Andrej Karpathy během své kariéry úzce spolupracoval i s Elonem Muskem, když oba stáli u vzniku organizace OpenAI, v posledních letech známé díky svému ChatGPT, a působil také v automobilce Tesla, kde řídil vývoj autopilota. Nedávno oznámil, že zakládá vlastní startup, ve kterém chce učit umělou inteligenci.

„Eureka Labs je vyvrcholením mé vášně pro umělou inteligenci a vzdělávání, která trvá již více než dvě desetiletí,“ napsal Karpathy nedávno na sociální síti X, kterou aktivně využívá na komunikaci. Zájem o vzdělávání jej přivedl od naučných videí na YouTube – kde natáčí videa o jazykových modelech umělé inteligence – až k vůbec prvnímu kurzu se zaměřením na tzv. hluboké učení na prestižní Stanfordově univerzitě, kde působil jako akademický výzkumník.

„Veškerá moje práce kombinující tyto dvě oblasti (umělá inteligence a vzdělávání – pozn. red.) byla dosud pouze na částečný úvazek, jako vedlejší úkoly k mé ‚skutečné práci‘, takže jsem docela nadšený, že se do toho mohu ponořit a vybudovat něco skvělého, profesionálně a na plný úvazek,“ pokračuje Karpathy v tweetu publikovaném minulý měsíc.

V Eureka Labs tak společně s kolegy buduje nový druh školy založené na umělé inteligenci s cílem přinést do vzdělávání co nejlepší zážitek. Jako příklad uvádí fyziku, kde vás kvalitními učebními materiály může provázet již zesnulý laureát Nobelové ceny Richard Feynman. „Bohužel odborníků na danou problematiku, kteří jsou hluboce zapálení, skvěle učí, jsou nekonečně trpěliví a plynně hovoří všemi světovými jazyky, je také velmi málo a nemohou osobně doučovat všech osm miliard z nás na požádání,“ vysvětluje s nadsázkou.

Pokud budeme úspěšní, pro kohokoliv bude jednoduché naučit se cokoliv.

Karpathy ale dále doplňuje, že díky nedávnému pokroku v oblasti generativní umělé inteligence se zdá, že takový způsob učení může existovat. Učitelé budou pořád navrhovat učební materiály, které ale budou navíc podporovány a škálovány právě s podporou umělé inteligence. Ta bude optimalizovaná tak, aby pomáhala studentům.

V symbióze učitelů a AI takovým způsobem můžou prý vznikat celé osnovy různých předmětů. „Pokud budeme úspěšní, pro kohokoliv bude jednoduché naučit se cokoliv, což rozšíří vzdělávání v dosahu (na velký počet lidí, kteří se něco učí) i v rozsahu (každý člověk se naučí velké množství předmětů nad rámec toho, co by dnes zvládl bez asistence),“ popisuje Karpathy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Co bude prvním kurzem? Nepřekvapivě: umělá inteligence. Má jít o kurz na úrovni bakalářského studia, jenž studenty provede tréninkem jejich vlastní AI. Vše má být dostupné online, Eureka Labs má ale v plánu starat se o digitální i fyzické skupiny žáků, kteří budou výukou procházet společně. Kdy by ke spuštění mohlo dojít, zatím Karpathy nekonkretizoval.

V Eureka Labs si tak plní jeden z dávných snů, kdy chce každému pomoci dospět k „heuréka“ momentu, právě proto má startup takový název (je v angličtině, takže bez v češtině úvodního h). K němu přidal dovětek labs. „Eureka jako taková už byla zabraná… a vždy jsem chtěl laboratoř,“ doplnil.

Ze Slovenska přes Kanadu k Elonu Muskovi

K oblasti umělé inteligence se dnes sedmatřicetiletý Karpathy dopracoval postupnými krůčky, jejichž zárodek najdeme už v jeho dětství. Jak píše portál Startitup, oba rodiče byli inženýři, a tak měl od mladého věku přístup k technologiím i matematice, což jej přivedlo k počítačům a programování.

V patnácti letech se společně s rodinou přestěhoval do kanadského Toronta, kde na univerzitě dokončil bakalářské studium oboru počítačových věd a fyziky, magisterský titul pak získal na Univerzitě Britské Kolumbie. V akademické dráze pokračoval na prestižní Stanfordově univerzitě, kde v roce 2015 získal doktorandský titul a ve výzkumu se soustředil na zpracování přirozeného jazyka (NLP), počítačové vidění a modely hlubokého učení.

V této době se ale začal věnovat i dalším projektům. V roce 2015 stál jako spoluzakladatel u vzniku OpenAI, kde následně dva roky působil jako výzkumný pracovník. Poté jej Elon Musk, mimo jiné také spoluzakladatel OpenAI, zaměstnal přímo ve své automobilce Tesla, kde se stal ředitelem pro umělou inteligenci.

V automobilce pomáhal – vzhledem ke svým zkušenostem – zejména s vývojem autopilota, který se během pěti let posunul od schopnosti zůstat mezi jízdními pruhy až k plynulému provozu v ulicích měst. Tehdejšímu slovenskému prezidentovi Andreji Kiskovi během návštěvy Tesly také ukázal, na čem konkrétně pracuje.

Po letech práce si pak Karpathy vzal na čtyři měsíce volno, o čemž informoval přímo Musk. Do automobilky se ale již nevrátil. „Děkuju za všechno, co jsi pro Teslu udělal! Bylo mi ctí s tebou spolupracovat,“ tweetnul Musk poté, co Karpathy svůj odchod oznamoval. Začátkem loňska pak opět zavítal do OpenAI, kde pracoval na vylepšeních modelu GPT-4. Přibližně po roce, letos v únoru, ale z firmy odešel.

„Nic se nestalo a není to důsledek žádné konkrétní události, problému nebo dramatu (ale prosím, pokračujte v konspiračních teoriích, jsou velmi zábavné),“ napsal na X den poté, co v OpenAI ukončil svou štaci. Zároveň dodal, že road mapa dalšího vývoje ChatGPT vypadá zajímavě a že „se máme na co těšit“.

„Mým nejbližším plánem je pracovat na svých osobních projektech a uvidíme, co se stane. Ti z vás, kteří mě už nějakou dobu sledují, možná tuší, jak by to mohlo vypadat,“ doplnil Karpathy. A během léta představil zmiňované plány na nový startup Eureka Labs.