Sametová revoluce nebyla jen Václavák. Nová hra ukazuje rok 1989 v Československu, zavede vás i do Teplic

Vývojáři z Charles Games už videoherně zpracovali Sudety, Franze Kafku i klimatickou změnu. Teď představí české osudy z doby před 35 lety.

Michal MančařMichal Mančař

charles-games-velvet-boxed

Foto: Charles Games

Na Velvet 89 pracovali vývojáři z Charles Games ve spolupráci s odborníky z projektu Příběhy bezpráví

0Zobrazit komentáře

Jak vnímali události revolučního roku 1989 obyčejní Čechoslováci? Nikoliv veřejně známé osobnosti demokratických hnutí, ale studenti, dělníci, doktorky nebo babičky? Odpověď na otázku, kterou byste čekali v učebnici nebo dokumentu, nyní najdete i na méně obvyklém místě – v nové české videohře Velvet 89, která vyšla zdarma na počítače i mobily.

Měsíc před 17. listopadem vývojáři z pražského studia Charles Games představili světu hru, jejímž námětem je sametová revoluce. Na tu odkazuje i svým názvem Velvet 89. Seženete ji na Steamu, Google Play i v App Storu a pro studio s kořeny na Univerzitě Karlově to bude další z titulů, v nichž se často spojují vážná témata, česká historie, potenciál pro využití ve školách – a samozřejmě i herní obsah.

„S nabídkou vytvořit hru nás oslovili lidé z projektu Příběhy bezpráví s tím, že k 35. výročí sametové revoluce by to chtělo něco speciálního. Navíc to krásně zapadlo do toho, co umíme, tedy ukazovat historii skrze hry novým, neotřelým způsobem a novou perspektivou,“ popisuje zrod projektu Ondřej Trhoň z Charles Games.

Kdo by ale čekal další výlet časem na Václavské náměstí, bude překvapen. „Sametová revoluce je sice celkem známá, ale často se zapomíná jak na roli regionů, tak na obyčejné lidi. A Velvet 89 nabízí oboje,“ popisuje Trhoň. Hra tak začíná v Teplicích, Praha nechybí, nicméně následují České Budějovice a vše zakončíte v Ostravě.

Všude tam budete mezi kreslenými davy na zaplněných náměstích vyhledávat a odhalovat osudy jednotlivců, které vzešly ze skutečných svědectví. „Je to stejné jako v našich předchozích hrách. Abychom se vyhnuli etickým problémům, postavy sice vychází z konkrétních zpovědí a historického výzkumu, ale jsou fiktivní,“ říká Trhoň.

Že ve vás slovo fiktivní vyvolává nedůvěru? Nemělo by. „Nic jsme nepřibarvovali, proto máme ve scénách jak lidi do reforem nadšené, tak ty, co jsou spíš opatrní nebo rovnou proti,“ dodává zástupce Charles Games. Autenticitu podtrhuje i fakt, že dohled nad výpověďmi ve hře měli nejen pamětníci z vyobrazených měst, ale i odborníci na historii. 

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ladili jsme třeba i to, jaké transparenty se na jakém náměstí mohou objevit, jakou barevnou paletu zvolit, kolik bude postavám let a jak se budou jmenovat, aby to bylo dobově uvěřitelné,“ popisuje Trhoň. A důvod k důvěře jsou i zkušenosti samotného studia Charles Games.

To je dlouhodobě oceňované za svůj přístup k videohernímu zpracování historických a mnohdy i složitých událostí. V minulosti tak díky jeho vývojářům bylo možné neobvyklou formou nahlédnout například na život Franze Kafky ve hře Playing Kafka, pohnuté dějiny českého pohraničí ve hře Svoboda 1945: Liberation nebo na téma klimatické změny v karetní strategii Beecarbonize.

Podobně jako tyto tituly v sobě i Velvet 89 nese potenciál přesahující pouhou zábavu. „Naši partneři z Příběhů bezpráví vytvořili okolo hry celou lekci, která bude učitelům a učitelkám dostupná na portálu Jeden svět na školách. Takže i s využitím Velvet 89 jako výukového nástroje se rozhodně počítá, hru jsme ostatně na školách taky testovali,“ říká Trhoň.

A naučili se při tvorbě hry něco i sami vývojáři? „Pro nás byly největším překvapením Teplice a to, jak se od ekologie během pár dní tehdejší protesty posunuly k politické kritice režimu. Ohromně zajímavá ale byla i Ostrava a generální stávka a zejména různé drobnější příběhy týkající se zapojení havířů nebo dělníků. Třeba když někomu stávku vedoucí zakázal, ale oni se mu postavili a vydupali si to. Nebo přišli i za ty, co jim nebylo dovoleno vyfárat,“ uzavírá Ondřej Trhoň.

Předplaťte si nás, jinak za dva týdny končíme. Herní web Vortex překvapil fanoušky, přišla kritika i happy end

Ostrým jazykům na internetu to připomnělo Brašnářství Tlustý. Ale Jiří Bigas a Zdeněk Princ takový příměr odmítají – a vysvětlují, proč.

vortex-1

Foto: Vortex

Jiří Bigas a Zdeněk Princ, spoluzakladatelé herního webu Vortex

0Zobrazit komentáře

Vortex je jeden z nejznámějších herních webů v Česku. Jeho zakladatelé Jiří Bigas a Zdeněk Princ patří ke zkušeným videoherním novinářům a v pozadí projektu stojí firma někdejší youtuberské hvězdy Jiřího Krále. Přesto se Vortex ocitl v existenčních problémech. Dokonce takových, které hrozily rychlým zánikem projektu. Jenže zafungovalo kouzlo komunity.

Odebírejte newsletter Good Game

Zajímá vás herní průmysl v Česku i ve světě? Přihlaste se k odběru.

Newsletter Good Game | Poslední vydání

V pondělí na čtenáře a diváky Vortexu nečekala zábavná novinka z herního světa, ale dramatické oznámení: „Pokud do 31. října významně nezvýšíme počet předplatitelů, budeme nuceni postavit se čelem existenční otázce a další budoucnosti. Jedním z možných důsledků může být radikální proměna celého projektu v naději, že bude finančně perspektivnější, anebo úplný konec Vortexu.“

Je pozoruhodné, že takhle vážná informace přišla jen dva týdny před potenciálním seškrtáním či zrušením projektu. Komentáře fanoušků se sice většinou nesly v podpůrném duchu, zaznívala však i kritika. A i mezi jinak často plytkými online hejty si nešlo nevzpomenout na nedávnou aféru Brašnářství Tlustý. Jeho majitel panickou zprávou o hrozící zkáze firmy, ze které se vyklubala snaha vykřesat více objednávek, zanechal pachuť v ústech nejen věrných zákazníků.

Takový příměr zakladatelé Vortexu odmítají. „Na naší připomínce předplatného upřímně necítíme nic neseriózního nebo záludného. Vortex by se skutečně musel proměnit, nebo dokonce skončit. I transformace by nepochybně mohla znamenat spoustu nepopulárních kroků. Na situaci jsme museli reagovat, i když rozumíme tomu, že takový krok může vždy polarizovat,“ říká pro CzechCrunch Bigas.

Projekt Jiřího Bigase a Zdeňka Prince funguje z drtivé většiny na modelu komunitní podpory. Z reklamy a jiných forem financování neproudí tak významné prostředky jako z předplatného. Jen zlomek uživatelů nicméně přispívá pravidelně. „Třeba v neděli mělo aktivní předplatné asi 600 lidí. Ani to ale neznamená, že všichni předplácí dlouhodobě nebo bez přerušení,“ uvádí Bigas.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Až když prý selhala veškerá alternativní řešení, rozhodli se zakladatelé oslovit komunitu. „Vyjevit potřebu finanční podpory není nikdy snadné. Ale v takové situaci už byla před námi jiná média či jednotlivci, kteří spustili paywall, crowdfunding a podobně,“ připomíná Bigas.

„Chtěli jsme zkusit poslední šanci. Dopřát sobě možnost na udržení daného stavu tím, že čtenářům a divákům obnažíme, že vlivem zhoršující se situace na poli reklamy už takto pokračovat nemůžeme,“ vysvětluje. Povedlo se. Stačil prakticky jediný den, aby se počet platících čtenářů dostatečně navýšil.

Proč s takto kritickým oznámením přišli zakladatelé pouhé dva týdny před potenciálním koncem Vortexu? A kolik lidí si nově Vortex předplácí? To se dozvíte v novém vydání newsletteru Good Game. Stejně jako třeba to, jaké nové české a slovenské hry si můžete zdarma vyzkoušet na Steamu. Přihlaste se k odběru tady.

Top novinky ze světa her

🤝 Organizace brněnských vývojářů Herní klastr se vyjádřila k herním dotacím. „V minulých týdnech jsme se mohli dočíst o tom, jak zástupci herního průmyslu podporu hrám vnímají jako něco škodlivého. Nicméně je to pouze názor jednotlivců. Klastr sdružuje 40 profesionálů z řad vývojářů, pedagogů a dalších oborů a všichni věříme, že novela zákona včetně možné podpory je správný krok,“ říká Roman Hladík, předseda Herního klastru a šéf studia 2K Czech.

🃏 Nová prodejna Xzone na Lužinách. Oblíbený obchod v Praze otevřel pobočku, ve které si hry, merch či deskovky nejen koupíte, ale i zahrajete. Během slavnostního otevření jsme pohovořili i se zakladatelem Martinem Schovancem. Co nám řekl? To se dozvíte v newsletteru Good Game.

🎶 Největší české herní studio Bohemia Interactive oslavilo 25 let od založení koncertem v pražském Obecním domě. Pusťte si jeho záznam – a odhalíte, že Arma 4 vyjde v roce 2027.

⚖️ Další kapitola sporu okolo Microsoftu a jeho akvizice společnosti Activision Blizzard v hodnotě 69 miliard dolarů je u konce. Firma dosáhla urovnání žaloby podané skupinou hráčů, kteří si stěžovali na to, že kvůli spojení hrozí zdražování a omezování her pouze pro Xbox.

🎙️ Po „testovací“ verzi je venku oficiálně první díl Level podcastu, který se tentokrát věnuje krizi herních médií nejen v Česku a nejen Vortexu.

💯 Lara Croft. Vzniklo o ní nespočet her a filmů a na světě je skoro 28 let. Teď tvůrci Tomb Raidera oznámili, že v rámci celé videoherní série se prodalo už 100 milionů kusů. A před týdnem se navíc na Netflixu objevil animovaný Tomb Raider.