Šílenství z Číny aneb Jak bouřlivá hvězda NBA prodala vína za miliony korun během pár vteřin
James Harden je dobrý basketbalista, ale i dobrý prodejce vín. Minimálně v Číně, jejíž lid udělal takový nákup, z něhož jde rozum stranou.
Nejprve tomu nechtěl uvěřit – a sám se musel podívat na obrazovku, jestli čísla, která mu prezentovali lidé okolo, opravdu sedí. Ostatně kdo by nepovažoval za podezřelé, že se za asi čtrnáct vteřin vyprodá deset tisíc lahví vína jedné značky v hodnotě milionů korun. Jak se ale ukázalo, stačí být hvězdou NBA a být v Číně. Pak se zjevně dějí zázraky, kterým ani bouřlivák James Harden nevěří.
Harden patří mezi jedny z nejpopulárnějších basketbalistů současnosti. Fanoušci ho začali milovat hlavně za jeho téměř desetileté štace v Houston Rockets. Dnes hraje za tým Philadelphia 76ers – a byť stále patří mezi rozdílové hráče, své nejlepší roky už má za sebou. O důvod víc se ale pustit do alkoholového byznysu, kde má mnoho sportovců svůj takzvaný side hustle.
Čtyřiatřicetiletý rodák z kalifornského Los Angeles má vlastní značku vín pod názvem J-Harden Wines, na které spolupracuje s výrobcem J-Shed. Lahve vynikají výraznou etiketou s Hardenovým ikonickým plnovousem a na první pohled nepůsobí žádným uhlazeným dojmem, jak bývá u vín typické. Evokují jakousi ukřičenost a nadšení, tedy to, co je pro basketbalistu symbolické.
Nevídaný boom teď jeho vína zažila mezi čínským lidem, který potvrdil, jak ohromnou nákupní sílu má. Obzvlášť v případě, když se do rovnice zasadí Hardenovo jméno a TikTok. Během živého vysílání se totiž online celebrita Crazy Little Brother Yang posadila s Hardenem za stůl a názorně předvedla, co s Číňany udělá jednoduchá, leč silná výzva.
James Harden sold 10,000 bottles of his red wine in China. ¥436 RMB for two. All gone in 5 seconds. 😂 pic.twitter.com/3yri5DO4Vz
— Chris Deng 邓健焯 (@chrislovesbball) August 15, 2023
Prakticky jim řekla, ať jdou a začnou objednávat Hardenova vína, která se prodávají za třicet dolarů, ale v baleních po dvou, tudíž za šedesát dolarů, respektive asi 1 400 korun. Právě takzvaný livestream shopping je světě čím dál oblíbenější, protože jde zpravidla o velký hon na produkty v reálném čase, který je okořeněn euforií z vyřčené výzvy od někoho, koho sledují miliony lidí.
O doslova čtrnáct vteřin později ani sám Harden nemohl uvěřit tomu, co se právě stalo. Za takto krátkou dobu bylo zadáno pět tisíc objednávek v hodnotě 300 tisíc dolarů, tedy zhruba 6,7 milionu korun. Dohromady jde o deset tisíc lahví. Lepší promo na svůj alkohol si snad Harden ani nemohl přát. A otevřel tak tím otázku, zda by neměl jít hrát do Číny.
V komunistické velmoci je basketbal totiž extrémně populární a nesmírně silnou základnu tam má i NBA, nejprestižnější basketbalová soutěž planety. Ostatně jméno Jao Ming znají snad všichni fanoušci. Harden navíc na vlastní oči viděl, že i jeho jméno má v Číně velké renomé, z čehož by mohl těžit byznysově. Možná ale jde o příliš unáhlené scénáře.