Silicon Valley má nový nejhodnotnější startup. Stripe po další velké investici vystřelil na 95 miliard dolarů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

collison

Foto: Stripe

Bratři Patrick a John Collisonovi, spoluzakladatelé startupu Stripe

0Zobrazit komentáře

Irsko-americký startup Stripe právě překonal veškeré historické tabulky, pokud se budeme bavit o hodnotě soukromých firem v Silicon Valley. Po posledním obřím investičním kole se totiž jeho valuace zvýšila na závratných 95 miliard dolarů (2 biliony korun), čímž se bezpečně stává aktuálně nejhodnotnějším startupem západního světa.

K rekordnímu ohodnocení dopomohlo platební službě, která se veze na vlně pokračujícího růstu nakupování na internetu, nejnovější investiční kolo, v rámci něhož nabrala dalších 600 milionů dolarů. Mezi investory nechyběla irská National Treasury Management Agency, Allianz, Fidelity, Baillie Gifford, AXA či Sequoia Capital.

Téměř přesně před rokem přitom Stripe obdržel stejně vysokou investici, která tehdy jeho hodnotu posunula na 36 miliard dolarů. Během necelých dvanácti měsíců se tak hodnota firmy, kterou v roce 2010 zakládali irští bratři Patrick a John Collisonovi, zvýšila téměř trojnásobně.

Jak upozorňuje deník The Financial Times, Stripe dosáhl na vyšší hodnotu než Facebook či Uber před jejich vstupem na burzu. Valuace sociální sítě Marka Zuckerberga se před IPO zastavila na 80 miliardách dolarů, Uber měl v roce 2019 před vstupem na burzu hodnotu 72 miliard dolarů.

stripe-payment

Platební brána aplikace Stripe

Stripe nyní zároveň překonal SpaceX Elona Muska, jehož hodnota v únoru poskočila na 74 miliard dolarů, a tak ve Spojených státech oficiálně neexistuje soukromá společnost s vyšší valuací. Před sebou má Stripe pouze čínský ByteDance, který stojí například za sociální sítí TikTok a jeho poslední valuace dle CB Insights činí 140 miliard dolarů.

Irsko-americký startup, který sídlí v San Francisku a také v domovském Dublinu, nabízí finanční a softwarové služby, jež se primárně soustředí na zpracování plateb na webu a v mobilních aplikacích. S ohledem na probíhající pandemii zažívá celý sektor e-commerce značný boom, což se propisuje i do růstu Stripu.

Ostatně není jediný, jemuž se v této oblasti daří. V lednu se na evropské mapě ukázal nejhodnotnější startup starého kontinentu, když po velké investici dosáhl na valuaci 15 miliard dolarů britských Checkout.com. Jen o necelé tři měsíce později ho však předstihla švédská Klarna, která se specializuje na odložené platby a její hodnota narostla na 31 miliard dolarů.

Stripe chce nově získané peníze využít na svou expanzi po Evropě, v rámci níž začal v loňském roce oficiálně fungovat také v Česku. Platební startup aktuálně operuje ve 42 zemích, přičemž jednatřicet z nich je právě v Evropě. „Letos v Evropě investujeme ještě mnohem více, zejména v Irsku,“ uvedl John Collison, prezident a spoluzakladatel firmy. Zároveň se plánuje vstup do Brazílie, Indie, Indonésie, Thajska či Spojených arabských emirátů.

Mezi zákazníky Stripu se dnes dle jeho vyjádření řadí přes 50 lídrů různých oblastí, což znamená společnosti, které ročně zprocesují v platbách více než miliardu dolarů. Klienty rychle rostoucího startupu jsou firmy jako Zoom, Salesforce, Atlassian, Shopify, Instacart, Deliveroo či Uber nebo Instagram. Při zpracování plateb si Stripe v rámci jednoho z byznys modelů bere z každé transakce provizi, své finanční výsledky však neprozrazuje.